Gereformeerde Gemeenten

Zeeuw
Berichten: 11623
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ouderling schreef: Veel meer zelfs.
Maar ik had vóór de corona-crisis nog nooit gehoord dat het luisteren naar een andere gemeente behoorde bij het gemeente- zijn van je eigen gemeente.
Je maakt de fout van 'andere gemeente'. Dat was niet waar het over ging. Een gecombineerde dienst kan 2 keer eigen ipv anders zijn.

Maar uiteraard kan ieder daar anders over denken.
Canada
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2018, 17:42
Locatie: Ontario

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Canada »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Het lijkt me niet goed om met beslissingen te wachten tot het moment van ons sterven, maar het is nooit te laat om je te bekeren hoor. Hooguit heb je je teveel verhard.
Maar dan moeten we des te meer aandringen: Zoekt de Heere terwijl Hij te vinden is, en roept Hem aan terwijl Hij nabij is.
Wat is er onzekerder dan het leven? En wat is er zekerder dan de dood? En wij weten het uur van ons sterven niet. Dit zou toch zeer diepe ernst moeten geven. En vaak leven we of we morgen weer dit willen of dat, en zo vaak wordt vergeten wat Jakobus zegt: Indien de Heere wil en wij leven... Of eenvoudig D.V. Of spreek, dit of dat hoop ik te doen, i.p.v. dit of dat ga ik nog doen.
Miscchien denkt Dia aan preken zoals die van Jonathan Edwards (Sinners in the hands of an angry God) die zeer rijkelijk gezegend werden door de Heere!

De vraag is wel of zulke strenge prediking gepaart gaat met een ruim aandbod van genade (niet per se in dezelfde preek), wat je zeker kunt vinden bij Edwards en Whitefield.
Gerine
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 apr 2020, 14:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Gerine »

eilander schreef:Ik zal toch eens proberen er wat meer over te schrijven. In elk geval vind ik dat er in deze tijd dingen gebeuren die hun weerga niet kennen. Dat stelt ons voor vragen die we voor het eerst in de geschiedenis moeten beantwoorden. We konden altijd heel goed uitleggen wat er precies bedoeld werd met de tekst dat we de onderlinge bijeenkomst niet moeten nalaten… niet wetend dat we ooit voor de vraag gesteld zouden worden: is een bijeenkomst met vijf mensen in de kerk, en de rest online verbonden, nog ‘een onderlinge bijeenkomst?’

Ik vind dus dat dát eerst eens beseft moet worden: voor we weten zetten we een definitieve wissel om. Niet te makkelijk doen, en ik heb de indruk dat het hier wél makkelijk gaat.

Een onlangs overleden predikant noemde de gemeente wel eens het ‘gemeente-gezin.’ Er is als het goed is, een nauwe band onderling. Misschien is dat beeld op sommige plaatsen ook al flink tanende, omdat we uit alle omliggende plaatsen, en van oorsprong uit allerlei andere kerkverbanden, naar één gebouw toe scheuren.

Binnen de gemeente wordt het Woord gepreekt, toegespitst op het eigen karakter van de gemeente. Daarnaast worden de sacramenten in het midden van de gemeente bediend, en mogen nieuwe leden belijdenis doen. Dat nu sommige dingen niet meer door kunnen gaan, maakt nog niet dat we er makkelijker mee om moeten gaan.

Binnen de eredienst heeft ook het gemeenschappelijk gebed een plaats. Ook dat is misschien in een gemeente van 1.500 mensen, samen gebracht uit de hele regio, al iets dat niet meer zoveel waarde heeft. Voorbede wordt dan toch al gedaan voor mensen die we niet kennen. Dat is geen gemeenschappelijk gebed, ik weet niet hoe je het dan wel moet noemen. Een kwalijke ontwikkeling in elk geval.

Ik vind het gemak waarmee nu gezegd wordt ‘je kunt toch makkelijk in één dienst voorbede doen voor mensen uit twéé of meer gemeenten’ echt zorgelijk. Natuurlijk kán dat, maar wordt er dan niet meer nagedacht over wat er dan precies gebeurt? We zijn toch geen boodschappenlijstje aan het afwerken?!

Nu ja, er zal ongetwijfeld meer over te zeggen zijn. Maar hoe langer ik erover nadenk, hoe minder ik voel voor dit fenomeen.
Ik ben het helemaal met u eens. Keurig verwoord.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Er wordt weer voor mij gedacht.
Soms denk ik dan: Zijn we alles ontwent?
Dat zou niet vreemd zijn als we het kerkelijk leven om ons heen bezien.

Maar denk dan niet dat ik beter ben.
Maar we hebben toch andere tijden gekend.
Toen waren hierover geen vragen,
en er lag ernst en beslag op de gemeenten
Dat zijn we voor een groot deel kwijtgeraakt.

Dan komen er vragen
Dan gaan we zweven
Dan kunnen we de ene keer dit zeggen en de andere keer dat
Maar de vaste lijn en het vaste getuigenis van Gods Woord in de daadwerkelijke bevinding gaat helaas zo ontbreken.

Velen zien niet meer het hemelsbrede verschil tussen een historieel geloof en een zaligmakend geloof.
Velen houden, zo blijkt uit de praktijk, het historieel geloof voor een waar geloof.
Lees eens de gelijkenis van het zaad in de akker.
Hoe verklaren we dit nu?
Wat weten we nu nog van een nauwelijks zalig worden
en van Gods Recht dat voldaan moet worden.
Ik geloof dat we veel verder van huis zijn dan we erg in hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ouderling »

Zeeuw schreef:
Ouderling schreef: Veel meer zelfs.
Maar ik had vóór de corona-crisis nog nooit gehoord dat het luisteren naar een andere gemeente behoorde bij het gemeente- zijn van je eigen gemeente.
Je maakt de fout van 'andere gemeente'. Dat was niet waar het over ging. Een gecombineerde dienst kan 2 keer eigen ipv anders zijn.

Maar uiteraard kan ieder daar anders over denken.
Laten we t daar maar op houden inderdaad..
Gerine
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 apr 2020, 14:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Gerine »

Ouderling schreef:
Zeeuw schreef:
Ouderling schreef:Ik voel goed mee met Eilander.
Ik kan het nut er niet van inzien waarom je , nu je thuis luistert, opeens gezamenlijke diensten moet gaan beleggen. Juist omdat je thuis luistert, lijkt me dat je dringend behoefte hebt om 'in je eigen gemeente' te kerken. Dat geeft iets vertrouwds.
Ik zou niet weten wat er samenbindend is als ik thuis met mijn gezin luister naar een andere gemeente met andere kerkenraad en predikant.
Ik begrijp het ook niet vanuit mijn eigen kerk. Maar in andere verbanden zijn de noden qua aantallen predikanten hoog. Dat laatste is uiteraard te ondervangen door een combi-kerkenraad. Wij hebben, nu we vacant zijn, vrijwel iedere dienst een gastpredikant. Ik voel daarbij totaal niet iets 'onvertrouwds'.
Zeker. Maar die nood was er voor de corona-crisis en die is er DV na de corona-crisis nog. En wees dan niet ontevreden als mensen opeens mee gaan luisteren met andere gemeenten waar een predikant is, want dat beviel wel tijdens de corona-crisis.
Het is dan ook om bang van te worden. Ik vrees dat we in deze verwarring de listen des satans haast niet kunnen onderscheiden. De schapen worden verstrooid en dat kan op veel manieren.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik zie nergens enige verwarring. Afgezien misschien van op Refoforum.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik zie nergens enige verwarring. Afgezien misschien van op Refoforum.
Dat is het juist. Het ganse land zit en het is stil, zie Zacharia 1
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Erskinees schreef:
eilander schreef: Natuurlijk prefereer ik geen leesdienst. Dat is helemaal het punt niet hier.
Ik vind het een zeer wonderlijke gang van zaken, waarmee volgens mij de deur open gezet wordt voor het geheel andere benadering van het gemeente-zijn. Ik vraag me af of er wel goed over nagedacht is.
Hoewel ik het allemaal niet zo heel belangrijk vindt, toch nog even een reactie. Ik vind het namelijk een hele mooie ontwikkeling.
Maar een andere benadering van gemeente-zijn is mijns inziens niet aan de orde. In principe is alleen het kerkgebouw anders. Van beide gemeenten is min. 1 ouderling aanwezig en beide gemeenten worden gedurende dienst benoemd en aangehaald in het gebed. Natuurlijk is dit ook een noodoplossing, net zoals leesdiensten dit zijn. Maar nu iedereen toch moet meeluisteren vanuit de huiskamer is dit een mooie noodoplossing om predikanten te laten voorgaan en ook werkdruk onder hun te laten verminderen, zo zijn er minder derde diensten nodig. Kortom: wanneer goed uitgevoerd gooi je het gemeente-zijn niet overboord en kan je ook nog eens samen naar de prediking luisteren.
Al dat gecross van dominees op zondag voor een derde dienst vind ik ook onnozel en een schending van het 4e gebod. Leesdienst is een noodoplossing, een derde dienst in veel gevallen sabbatschending. Ik vind de noodoplossing dan beter.

Al vind ik predikanten die een derde dienst Pro Deo doen al minder sabbatschenderig. Al begrijp ik volkomen dat ik nu inconsequent ben.

Kortom, ook in crisistijden moeten we niet net gaan doen dat leesdienst iets minderwaardigs is. Dat heeft ook consequenties voor het nieuwe normaal. Dan moeten we het ineens weer met het minderwaardige doen. Nee toch?
Laat ik ook nog maar eens een duit in het zakje doen over dit merkwaardige discussieonderwerp, waar ik een maand geleden ook nog geen enkel moment van had kunnen bevroeden dat het überhaupt een discussie zou worden.

Ik ben het volkomen oneens met de visie van @Ad Anker in bovenstaande post. Ik vind het echt de grootste kolder. Misschien komt het doordat je het vroeger niet gewend was, dat zou kunnen, maar ik ben maar wat dankbaar dat het merendeel van de zondagse kerkdiensten een vervulling van een derde preekbeurt is. Anders zouden we dag en ure leesdienst hebben.

Jezus en Zijn discipelen plukten ook aren op de sabbat. Dus ik zie niet in waarom je dan niet met een auto naar een zustergemeente mag rijden om daar het Evangelie van vrije genade te verkondigen. En ja, leesdiensten kunnen ook het middel zijn tot bekering, maar dat zijn wel nooddiensten. Dus ik heb zeer grote moeite met jouw visie hierover.

Verder begrijp ik ook absoluut niet wat er op tegen is om de diensten via een videoverbinding uit te zenden. Jouw gemeente doet dat ook, heb ik begrepen.

@eilander, je hebt er bezwaar tegen als meerdere gemeenten een gecombineerde dienst houden, omdat je dan sommige gemeenteleden niet zou kennen. Maar er zijn genoeg grote gemeenten waar dit toch al zo is. Dus die vergelijking gaat ook niet op.


Kortom: ik vind dat er onredelijk gereageerd wordt door mensen die zelf geen enkele weet hebben wat het betekent om jarenlang vacant te zijn. En ja, ook ik was van de week tamelijk scherp in een reactie op @Erskinees die aangaf bij leesdiensten waarin een ouderling voorgaat die minder begaafd is in het preeklezen, over te schakelen naar een videoverbinding van een andere gemeente, omdat zijn kinderen het dan beter begrijpen. Laten we dat niet als norm nemen en ten allen tijde met de eigen gemeente meeluisteren, óók als het leesdienst is. Maar laten we er ook geen punt van maken als er gecombineerde diensten plaatsvinden waardoor de verse en levendige verkondiging van het Evangelie van vrije genade ruimer baan en doorgang kan vinden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Laat ik ook nog maar eens een duit in het zakje doen over dit merkwaardige discussieonderwerp, waar ik een maand geleden ook nog geen enkel moment van had kunnen bevroeden dat het überhaupt een discussie zou worden.

Ik ben het volkomen oneens met de visie van @Ad Anker in bovenstaande post. Ik vind het echt de grootste kolder. Misschien komt het doordat je het vroeger niet gewend was, dat zou kunnen, maar ik ben maar wat dankbaar dat het merendeel van de zondagse kerkdiensten een vervulling van een derde preekbeurt is. Anders zouden we dag en ure leesdienst hebben.

Jezus en Zijn discipelen plukten ook aren op de sabbat. Dus ik zie niet in waarom je dan niet met een auto naar een zustergemeente mag rijden om daar het Evangelie van vrije genade te verkondigen. En ja, leesdiensten kunnen ook het middel zijn tot bekering, maar dat zijn wel nooddiensten. Dus ik heb zeer grote moeite met jouw visie hierover.

Verder begrijp ik ook absoluut niet wat er op tegen is om de diensten via een videoverbinding uit te zenden. Jouw gemeente doet dat ook, heb ik begrepen.

@eilander, je hebt er bezwaar tegen als meerdere gemeenten een gecombineerde dienst houden, omdat je dan sommige gemeenteleden niet zou kennen. Maar er zijn genoeg grote gemeenten waar dit toch al zo is. Dus die vergelijking gaat ook niet op.


Kortom: ik vind dat er onredelijk gereageerd wordt door mensen die zelf geen enkele weet hebben wat het betekent om jarenlang vacant te zijn. En ja, ook ik was van de week tamelijk scherp in een reactie op @Erskinees die aangaf bij leesdiensten waarin een ouderling voorgaat die minder begaafd is in het preeklezen, over te schakelen naar een videoverbinding van een andere gemeente, omdat zijn kinderen het dan beter begrijpen. Laten we dat niet als norm nemen en ten allen tijde met de eigen gemeente meeluisteren, óók als het leesdienst is. Maar laten we er ook geen punt van maken als er gecombineerde diensten plaatsvinden waardoor de verse en levendige verkondiging van het Evangelie van vrije genade ruimer baan en doorgang kan vinden.
Ah, Jantje, zo kennen we je weer.
Lees ook mijn wat meer uitgebreide posting, waarin ik mijn bezwaren breder weergeef. Overigens heb ik het niet over 'gemeenteleden' want het zijn simpelweg geen leden van de gemeente. En inderdaad, met hele grote gemeenten kun je dezelfde problemen hebben - en daar heb ik dus ook mijn bezwaren tegen.
Verder wil ik graag opgemerkt hebben dat ik heel wat langer in vacante gemeenten heb verkeerd dan iij.
Tenslotte: ik heb zeker respect voor andere keuzes, al is het alleen al omdat kerkenraden in deze tijd voor lastige dingen komen te staan die ze niet voor mogelijk hielden. En ik hoop van harte dat het Woord in alle gevallen wordt gezegend, want de Heere staat niets in de weg. Als dat met Pasen niet duidelijk is, weet ik het niet meer.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Ah, Jantje, zo kennen we je weer.
Ik weet het, ik ben tamelijk voorspelbaar. Al had ik met mijn conservatieve inslag natuurlijk ook faliekant tegen videoverbindingen en gecombineerde diensten kunnen zijn. :D
eilander schreef:Lees ook mijn wat meer uitgebreide posting, waarin ik mijn bezwaren breder weergeef.
Dat heb ik gedaan. Maar ik zie het probleem niet zo van de zaken die jij aangeeft. Ik denk namelijk dat het ontberen van de lijfelijke kerkgang ons als gezindte de opgang naar Gods huis in de toekomst des te meer doet waarderen.
eilander schreef:Overigens heb ik het niet over 'gemeenteleden' want het zijn simpelweg geen leden van de gemeente.
Het zijn gemeenteleden uit een zustergemeente inderdaad. Maar dat maakt toch niet uit? In het licht van de Kerk (met hoofdletter!) zijn Gods kinderen allemaal leden van dezelfde gemeente.
eilander schreef:En inderdaad, met hele grote gemeenten kun je dezelfde problemen hebben - en daar heb ik dus ook mijn bezwaren tegen.
Welke bezwaren? Ik zou er geen één weten.
eilander schreef:Verder wil ik graag opgemerkt hebben dat ik heel wat langer in vacante gemeenten heb verkeerd dan jij.
Hoe weet jij dat zo zeker?
eilander schreef:Tenslotte: ik heb zeker respect voor andere keuzes, al is het alleen al omdat kerkenraden in deze tijd voor lastige dingen komen te staan die ze niet voor mogelijk hielden. En ik hoop van harte dat het Woord in alle gevallen wordt gezegend, want de Heere staat niets in de weg. Als dat met Pasen niet duidelijk is, weet ik het niet meer.
Gelukkig zijn we het hierin volkomen eens! Ik hoop en bid daar ook voor.

Allen een gezegend Pasen toegewenst!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

De nood van het niet naar Gods huis kunnen wordt 'opgelost' door gezamenlijke diensten en videoverbindingen.

De nood van het (over onszelf afgeroepen?) tekort aan dienaren van het Woord wordt 'opgelost' door het veelvuldig gereis van predikanten om voor een aardig bedrag dezelfde preek nog eens te houden in een naburige(?) gemeente.

Wij lossen wat op...

Christus opende ogen van en brak het brood voor onverstandigen en tragen van hart. Die zagen geen oplossing meer. Toen werd het van Hogerhand opgelost.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Gerine schreef:
Het is dan ook om bang van te worden. Ik vrees dat we in deze verwarring de listen des satans haast niet kunnen onderscheiden. De schapen worden verstrooid en dat kan op veel manieren.
Als men meer predikanten had opgeleid, was er geen probleem geweest. Het is dus een probleem dat men zelf heeft gecreëerd. Niet alles moet je in de schoenen van Satan schuiven.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Ad Anker schreef:De nood van het niet naar Gods huis kunnen wordt 'opgelost' door gezamenlijke diensten en videoverbindingen.
De nood wordt niet opgelost, maar er vindt wel beperking plaats. En dat mag. Zo gaat een ziek kind van God als het goed is zeker bidden in al zijn nood, maar gaat hij ook naar het ziekenhuis om de ziekte te beperken. Zo mag je gebruik maken van de middelen die gegeven zijn. Dat mag ook bij het tijdelijk combineren van diensten.

Ik zag op Kerktijden dat Enkhuizen en Opperdoes ook combineren, voor die regio heel begrijpelijk en mooi dat dit kan.

De gastpredikant haalde gisteren bij ons aan (t.a.v. digitaal uitzenden, maar wat mij betreft ook van toepassing op het combineren van diensten):
ARTIKEL 27
De katholieke of algemene kerk
Wij geloven en belijden één katholieke of algemene kerk. Zij is een heilige vergadering van de ware gelovigen, die al hun heil verwachten van Jezus Christus, gewassen zijn door zijn bloed, geheiligd en verzegeld door de Heilige Geest.

Deze kerk is er geweest vanaf het begin van de wereld en zal er zijn tot het einde toe. Want Christus is een eeuwig Koning, die niet zonder onderdanen kan zijn. Deze heilige kerk wordt door God staande gehouden tegen het woeden van de hele wereld, hoewel zij soms een tijdlang zeer klein en ogenschijnlijk verdwenen is. Zo heeft de Here gedurende de gevaarlijke tijd onder Achab zevenduizend mensen voor Zich bewaard, die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden.

Ook is deze heilige kerk niet gevestigd in, gebonden aan, of beperkt tot een bepaalde plaats, of gebonden aan bepaalde personen, maar zij is verbreid en verstrooid over heel de wereld. Toch is zij met hart en wil samengevoegd en verenigd in eenzelfde Geest, door de kracht van het geloof.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Als artikel 27 echt in praktijk gebracht zou worden zou dat een wonder van de hemel zijn. Kon ik het maar geloven... En toch hoop ik het.
Plaats reactie