Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Geytenbeekje schreef: Merk wel dat er tussen de GB en HHK verschil zit in dat in de HHK weinig over het verbond word gesproken in tegenstelling tot GB
Oh ja?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Het Gekrookte Riet-deel van de HHK staat dichter bij de GG (om het on-topic te houden). En @Geytenbeekje bevindt zich ook in die delen.
@Nasrani zijn gemeente staat dichter bij de GB. Dus de zienswijze van beide heren klopt perfect.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Het Gekrookte Riet-deel van de HHK staat dichter bij de GG (om het on-topic te houden). En @Geytenbeekje bevindt zich ook in die delen.
@Nasrani zijn gemeente staat dichter bij de GB. Dus de zienswijze van beide heren klopt perfect.
Ehm half, de doordeweekse diensten wellicht wel die ik luister maar op zondag niet.
Tenminste niet altijd, verschilt welke gastpredikant we hebben.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:Het Gekrookte Riet-deel van de HHK staat dichter bij de GG (om het on-topic te houden). En @Geytenbeekje bevindt zich ook in die delen.
@Nasrani zijn gemeente staat dichter bij de GB. Dus de zienswijze van beide heren klopt perfect.
Ehm half, de doordeweekse diensten wellicht wel die ik luister maar op zondag niet.
Tenminste niet altijd, verschilt welke gastpredikant we hebben.
Jouw dominee wel in ieder geval, voor zover ik dat kan beoordelen.

Het is overigens wel jammer dat er weinig animo is om de preek van ds. Beens te bespreken in de Preekluisterkring. :fi
Laatst gewijzigd door Jantje op 06 apr 2020, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
RotterS schreef:
Mistig schreef: Die zegen vragen in het openbaar, dat komt wel hoor.
Ik ga er vanuit dat je het zo niet bedoelt, maar dit komt op mij over alsof je nogal achteloos staat tegenover de zegen vragen en de huwelijksdienst.
Precies. Als je dat een paar maanden later een kerkelijke zegen vraagt, is het net alsof je de eerste maanden wel zonder Gods zegen kon.
Een zegen kun je toch vragen en krijgen zonder kerkdienst?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:Het Gekrookte Riet-deel van de HHK staat dichter bij de GG (om het on-topic te houden). En @Geytenbeekje bevindt zich ook in die delen.
@Nasrani zijn gemeente staat dichter bij de GB. Dus de zienswijze van beide heren klopt perfect.
Ehm half, de doordeweekse diensten wellicht wel die ik luister maar op zondag niet.
Tenminste niet altijd, verschilt welke gastpredikant we hebben.
Jouw dominee wel in ieder geval, voor zover ik dat kan beoordelen.
Ds Lagendijk, gekrookte riet ???
Welke preek heb je van hem gehoord ?
Ben ik wel benieuwd naar.
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Jantje schreef:
Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:Het Gekrookte Riet-deel van de HHK staat dichter bij de GG (om het on-topic te houden). En @Geytenbeekje bevindt zich ook in die delen.
@Nasrani zijn gemeente staat dichter bij de GB. Dus de zienswijze van beide heren klopt perfect.
Ehm half, de doordeweekse diensten wellicht wel die ik luister maar op zondag niet.
Tenminste niet altijd, verschilt welke gastpredikant we hebben.
Jouw dominee wel in ieder geval, voor zover ik dat kan beoordelen.

Het is overigens wel jammer dat er weinig animo is om de preek van ds. Beens te bespreken in de Preekluisterkring. :fi
Ik heb wel animo. Maar eigenlijk moeten we niet alleen bespreken maar zouden we de preek ook moeten toepassen.
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Mistig schreef:
samanthi schreef:Gisteren is er voor ds Verschuure gebeden, ik hoorde dat hij inmiddels van de IC afmocht, dat is iets om dankbaar voor te zijn.
Dat klopt inderdaad. Op veel plaatsen is gebeden voor hem, ook kerkbreed. Althans hier lokaal. Dat is bijzonder.
Gelukkig niet alleen lokaal. In het midden van het land word ook over de kerkmuren heen gebeden voor ds Verschuure
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:
RotterS schreef:
Mistig schreef: Die zegen vragen in het openbaar, dat komt wel hoor.
Ik ga er vanuit dat je het zo niet bedoelt, maar dit komt op mij over alsof je nogal achteloos staat tegenover de zegen vragen en de huwelijksdienst.
Precies. Als je dat een paar maanden later een kerkelijke zegen vraagt, is het net alsof je de eerste maanden wel zonder Gods zegen kon.
Ik vind het jammer dat je van een persoonlijke gevoelskwestie een principekwestie maakt, en daarmee een oordeel uitspreekt over het geweten van anderen. Ik ben juist blij dat de kerkelijke leiding in deze tijd zo verstandig is om dat niet te doen, maar voor een nuchtere lijn kiest en spreekt over een "noodsituatie" waarin we nu leven.

De zegen van de Heere over het huwelijk is niet aan een kerkdienst verbonden. Het is ook niet zo dat die zegen daar geschonken wordt ofzo. De uitdrukking die je gebruikt van "een kerkelijke zegen vragen" is m.i. niet juist. Echtparen krijgen geen zegen mee van de kerk, maar vragen Gods zegen in de kerk - dat is totaal iets anders.
In de kerkdienst wordt juist uitgesproken dat de Heere Zijn zegen aan het -dan al gesloten- huwelijk wil verbinden. Zoals Hij al bewees toen Hij het huwelijk instelde en ook toen Hij dat vereerde met Zijn wonderen in Kana. Die zegen is er niet alleen in de goede tijden, maar ook in allerlei tegenspoed en kruis dat de gehuwden vanwege de zonde overkomt. Troostvolle wetenschap in deze onzekere tijden.
Ieder echtpaar dat weet zonder deze zegen niet te kunnen leven, zal het verlangen kennen om daarover ook Gods aangezicht te zoeken. Nu dat niet samen met de gemeente kan, is het goed om samen (en met de familie) de knieën te buigen na de huwelijkssluiting. Aan dat persoonlijke gebed, zoals Izak dat samen met Rebekka deed, wil de Heere Zijn zegen niet minder verbinden dan aan de kerkdienst. Het is goed als de kerkdienst later alsnog plaatsvindt, om dit ook openbaar te belijden.

Als stellen in de gelegenheid zijn alles uit te stellen, zal dat ongetwijfeld best moeilijk voor ze zijn. Laat daarvoor dan pastorale aandacht zijn. Als stellen ervoor kiezen het burgerlijke huwelijk door te laten gaan, en de kerkelijke bevestiging uit te stellen, zal dat meestal ook geen eenvoudige beslissing zijn.

Het laatste dat we in deze tijden nodig hebben, is om rond zulke beslissingen met een opgeheven vinger mee te delen dat de laatste groep uitspreekt wel zonder Gods zegen te kunnen leven.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik heb niemand mijn mening willen opleggen of met een vingertje willen wijzen. Als dat wel het geval is, bied ik daar mijn excuses voor aan.

Voor mij blijft in ieder geval de gevoelskwestie hetzelfde. Ik respecteer het als anderen anders beslissen. Maar voor mezelf zou ik dat niet durven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:Ik heb niemand mijn mening willen opleggen of met een vingertje willen wijzen. Als dat wel het geval is, bied ik daar mijn excuses voor aan.

Voor mij blijft in ieder geval de gevoelskwestie hetzelfde. Ik respecteer het als anderen anders beslissen. Maar voor mezelf zou ik dat niet durven.
Helder.
En dat laatste vind ik ook heel begrijpelijk. Ik denk dat ik dezelfde keuze zou maken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Jongere schreef:
Jantje schreef:Ik heb niemand mijn mening willen opleggen of met een vingertje willen wijzen. Als dat wel het geval is, bied ik daar mijn excuses voor aan.

Voor mij blijft in ieder geval de gevoelskwestie hetzelfde. Ik respecteer het als anderen anders beslissen. Maar voor mezelf zou ik dat niet durven.
Helder.
En dat laatste vind ik ook heel begrijpelijk. Ik denk dat ik dezelfde keuze zou maken.
O, dus je begrijpt wel mijn gevoelskwestie? Kun je uitleggen waarom?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:
Jongere schreef:
Jantje schreef:Ik heb niemand mijn mening willen opleggen of met een vingertje willen wijzen. Als dat wel het geval is, bied ik daar mijn excuses voor aan.

Voor mij blijft in ieder geval de gevoelskwestie hetzelfde. Ik respecteer het als anderen anders beslissen. Maar voor mezelf zou ik dat niet durven.
Helder.
En dat laatste vind ik ook heel begrijpelijk. Ik denk dat ik dezelfde keuze zou maken.
O, dus je begrijpt wel mijn gevoelskwestie? Kun je uitleggen waarom?
Ik dacht dat je dat uit mijn eerste bijdrage toch ook wel kunt afleiden?
Het is een bijzonder groot voorrecht om als echtpaar nadat het huwelijk is gesloten door de overheid als eerste de gang naar de kerk te kunnen maken, om daar rond Gods geopende Woord en in het midden van de eigen gemeente Zijn zegen te vragen én te horen beloven. Ik zou het als een groot gemis ervaren als de verbinding tussen die beide aspecten wegviel en kan me voorstellen dat wij om die reden zouden overwegen het geheel uit te stellen. Ik kan me andere overwegingen echter ook goed voorstellen.
En wat ik maar wil zeggen: de zegen van de Heere en de kracht van Zijn belofte wordt niet minder door het ontbreken van de uiterlijke bevestiging van die zegen in de kerkdienst. Net zomin als Zijn verbond minder wordt door het ontbreken van het uiterlijke teken ervan in de doop. De Heere geeft ons die uiterlijke vormen vanwege onze "grovigheid en zwakheid", zoals de belijdenis het zegt, maar niet om Zichzelf daaraan te binden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Jongere schreef:Ik dacht dat je dat uit mijn eerste bijdrage toch ook wel kunt afleiden?
Eerst niet. Nu wel. Dank voor je uitleg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

www.gergeminfo.nl schreef: Ds. A. Verschuure thuis!

Vrijdagmiddag 10 april mag ds. Verschuure het ziekenhuis weer verlaten om naar huis te gaan. Een grote zegen en stille verwondering vervulle onze harten!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie