Gereformeerde Gemeenten

Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
ejvl schreef:Je kunt de muziek van Nieuwkoop mooi vinden, je kunt het van een bepaald niveau vinden, daarom is het nog niet elitair.
Het is namelijk een feit dat deze muziek van een zeer bedenkelijk niveau is. Daarom kun je het nog wel mooi vinden of graag naar luisteren, maar dat maakt het niet elitair.
Dat is een mening. Het zou je sieren als je die hier niet als feit ten toon spreidt. Als er iets is waar ik buitengewoon slecht tegen kan, is dat het wel.

Iemand kan technisch hele goede muziek maken, maar als het gevoel ontbreekt en het is een opgeleerd lesje, dan is de kern van de muziek niet aanwezig en is de muziek dood.
Iemand kan technisch gezien wat minder goede muziek maken, maar als het gevoel aanwezig is en het hart wordt geraakt, dan is dat veel stichtelijker, mijns inziens.
Dat heb je weer goed gezegd
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:
ejvl schreef:Je kunt de muziek van Nieuwkoop mooi vinden, je kunt het van een bepaald niveau vinden, daarom is het nog niet elitair.
Het is namelijk een feit dat deze muziek van een zeer bedenkelijk niveau is. Daarom kun je het nog wel mooi vinden of graag naar luisteren, maar dat maakt het niet elitair.
Dat is een mening. Het zou je sieren als je die hier niet als feit ten toon spreidt. Als er iets is waar ik buitengewoon slecht tegen kan, is dat het wel.

Iemand kan technisch hele goede muziek maken, maar als het gevoel ontbreekt en het is een opgeleerd lesje, dan is de kern van de muziek niet aanwezig en is de muziek dood.
Iemand kan technisch gezien wat minder goede muziek maken, maar als het gevoel aanwezig is en het hart wordt geraakt, dan is dat veel stichtelijker, mijns inziens.
Nee dat is een volledig feit.
Los van of je het mooi vind of niet, muziek heeft ook regels en niveau, niet afhankelijk van of je het mooi vind.
En dhr Nieuwkoop zegt dat ook over zichzelf.

Net als met wiskunde bijvoorbeeld. Je kunt niet zeggen dat als iemand kan optellen en aftrekken, hij een goed of elitair niveau heeft.
Net als met schaken, als iemand leuk kan schaken, is hij niet goed of elitair. Dat is Magnus Carlsen bijvoorbeeld wel.

Muziek heeft ook regels en bepaalde niveaus. Als iemand leuk kan spelen en mensen vinden het mooi, is het niet direct elitair.

Dus het is een volledig feit dat de genoemde muziek niet van een hoog niveau is en dhr Nieuwkoop zal dat zelf ook beamen.
Los van het feit of je het mooi vind of niet.

Ik hou ook niet van muziek van Messian of Manneke bijvoorbeeld en vind sommige muziek van Heykoop of Nieuwkoop ook mooi klinken, maar daarom is het nog geen hoog niveau of elitair.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Ik vind het echt héél grappig, eigenlijk lachwekkend, dat dit topic deels gaat over Bach vs. Nieuwkoop.
Ongeveer de enige overeenkomst die ik zie tussen beide personen is dat het mannen zijn. O ja, nog één, je kan hun werk horen. Ik denk dat ik nu door de overeenkomsten heen ben. Of niet? ;)
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

ejvl schreef:
Jantje schreef:
ejvl schreef:Je kunt de muziek van Nieuwkoop mooi vinden, je kunt het van een bepaald niveau vinden, daarom is het nog niet elitair.
Het is namelijk een feit dat deze muziek van een zeer bedenkelijk niveau is. Daarom kun je het nog wel mooi vinden of graag naar luisteren, maar dat maakt het niet elitair.
Dat is een mening. Het zou je sieren als je die hier niet als feit ten toon spreidt. Als er iets is waar ik buitengewoon slecht tegen kan, is dat het wel.

Iemand kan technisch hele goede muziek maken, maar als het gevoel ontbreekt en het is een opgeleerd lesje, dan is de kern van de muziek niet aanwezig en is de muziek dood.
Iemand kan technisch gezien wat minder goede muziek maken, maar als het gevoel aanwezig is en het hart wordt geraakt, dan is dat veel stichtelijker, mijns inziens.
Nee dat is een volledig feit.
Los van of je het mooi vind of niet, muziek heeft ook regels en niveau, niet afhankelijk van of je het mooi vind.
En dhr Nieuwkoop zegt dat ook over zichzelf.

Net als met wiskunde bijvoorbeeld. Je kunt niet zeggen dat als iemand kan optellen en aftrekken, hij een goed of elitair niveau heeft.
Net als met schaken, als iemand leuk kan schaken, is hij niet goed of elitair. Dat is Magnus Carlsen bijvoorbeeld wel.

Muziek heeft ook regels en bepaalde niveaus. Als iemand leuk kan spelen en mensen vinden het mooi, is het niet direct elitair.

Dus het is een volledig feit dat de genoemde muziek niet van een hoog niveau is en dhr Nieuwkoop zal dat zelf ook beamen.
Los van het feit of je het mooi vind of niet.

Ik hou ook niet van muziek van Messian of Manneke bijvoorbeeld en vind sommige muziek van Heykoop of Nieuwkoop ook mooi klinken, maar daarom is het nog geen hoog niveau of elitair.
Vind je muziek van Bach wel elitair ? Wat is elitair als er verschillende soorten muziek inzit ?
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Hollander schreef:Ik vind het echt héél grappig, eigenlijk lachwekkend, dat dit topic deels gaat over Bach vs. Nieuwkoop.
Ongeveer de enige overeenkomst die ik zie tussen beide personen is dat het mannen zijn. O ja, nog één, je kan hun werk horen. Ik denk dat ik nu door de overeenkomsten heen ben. Of niet? ;)
Ik zie nog wel een belangrijke overeenkomst.

Ze zijn bescheiden en geven God de eer. Zij het dat ik besef dat hiermee wellicht een veertje van hoogmoed bij een lezer naar boven kan komen. Maar dat hoeft ons er niet van te weerhouden om complimenten te geven.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
ejvl schreef:
Jantje schreef:
ejvl schreef:Je kunt de muziek van Nieuwkoop mooi vinden, je kunt het van een bepaald niveau vinden, daarom is het nog niet elitair.
Het is namelijk een feit dat deze muziek van een zeer bedenkelijk niveau is. Daarom kun je het nog wel mooi vinden of graag naar luisteren, maar dat maakt het niet elitair.
Dat is een mening. Het zou je sieren als je die hier niet als feit ten toon spreidt. Als er iets is waar ik buitengewoon slecht tegen kan, is dat het wel.

Iemand kan technisch hele goede muziek maken, maar als het gevoel ontbreekt en het is een opgeleerd lesje, dan is de kern van de muziek niet aanwezig en is de muziek dood.
Iemand kan technisch gezien wat minder goede muziek maken, maar als het gevoel aanwezig is en het hart wordt geraakt, dan is dat veel stichtelijker, mijns inziens.
Nee dat is een volledig feit.
Los van of je het mooi vind of niet, muziek heeft ook regels en niveau, niet afhankelijk van of je het mooi vind.
En dhr Nieuwkoop zegt dat ook over zichzelf.

Net als met wiskunde bijvoorbeeld. Je kunt niet zeggen dat als iemand kan optellen en aftrekken, hij een goed of elitair niveau heeft.
Net als met schaken, als iemand leuk kan schaken, is hij niet goed of elitair. Dat is Magnus Carlsen bijvoorbeeld wel.

Muziek heeft ook regels en bepaalde niveaus. Als iemand leuk kan spelen en mensen vinden het mooi, is het niet direct elitair.

Dus het is een volledig feit dat de genoemde muziek niet van een hoog niveau is en dhr Nieuwkoop zal dat zelf ook beamen.
Los van het feit of je het mooi vind of niet.

Ik hou ook niet van muziek van Messian of Manneke bijvoorbeeld en vind sommige muziek van Heykoop of Nieuwkoop ook mooi klinken, maar daarom is het nog geen hoog niveau of elitair.
Vind je muziek van Bach wel elitair ? Wat is elitair als er verschillende soorten muziek inzit ?
Verdiep je nu gewoon eens in wat 'elitair' betekent. Lees er bijvoorbeeld twee krantenartikelen en één wikipediapagina over. Vervolgens lees je nog een artikel over hoge en lage cultuur. Dat kan via google. Dat is beter dan hier vragen te stellen die niet ter zake doen.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

DDD schreef:@Marion:
Ik doe overigens heel zorgvuldig -zij het op mijn manier- mijn best om je wél recht te doen. Je omschreef niet duidelijk wat je bezwaar was, en ik heb een mogelijke reden genoemd. Het is een reden die voor andere mensen in ieder geval aan de orde zal zijn.

Ik heb goed gelezen dat je van cantates houdt. Maar ik begrijp niet zo goed op welke manier ik je in de hoek druk. Dat is in ieder geval niet de opzet. Ik streef naar verheldering. Want je omschrijving was in mijn beleving nogal vaag. En dat geeft onnodig kans op misverstanden, vind ik.

Mijn punt over de angst voor arrogantie en de mijns inziens wonderlijke gevolgen daarvan houd ik in ieder geval staande, zolang een betere verklaring ontbreekt. Ik denk zelfs dat dat een van de meest kenmerkende punten is van de domineescultuur in de (O)GG(iN). En ik weet dat er veel mensen zijn met een inzicht daarin, die deze analyse delen. Meestal zouden ze het niet zo scherp (ik zou zeggen: helder) verwoorden. Dat vinden ze dan niet wijs, maar daarover kun je verschillend denken.
Dank voor je toelichting. Het verhelderd het e.e.a.

Wat de laatste alinea betreft blijf ik toch een genuanceerder mening toegedaan. Ik wil best geloven dat het voorkomt wat je schetst. Maar er zijn ook genoeg predikanten die men ter rechterzijde van de Gereformeerde Gezindte plaatst van wie dit absoluut niet geld. Die hoewel uiterst rechts in hun kerkelijke positie, op een nette en stichtelijke wijze hun gebeden formuleren en hun preken vormgeven. En die zeker geen pleidooi voeren voor: hoe slordiger hoe echter. We gaan maar geen namen noemen, want dat vertroebelt de discussie, maar er zouden voorbeelden te over zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

DDD@

Ik ben niet met je eens dat er iets eenduidigs is aan het term elitair,
De een vind zaken netwerken in de chiqueste restaurants de normaalste zaak van de wereld en de ander vind het elitair.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Geytenbeekje schreef: Vind je muziek van Bach wel elitair ? Wat is elitair als er verschillende soorten muziek inzit ?
Het is in elk geval van ongekend hoog niveau, de thema's, fuga's, enzovoorts, waarmee het inderdaad elitair is. Alle muziek van Bach weet ik niet, daar ben ik te weinig van op de hoogte.

Nogmaals, los ervan of je het mooi vind. Ik vind bepaalde muziek van Bach ook niet mooi maar dat zegt niets natuurlijk.
Ik heb zelf ook een beperkt niveau van orgel spelen, sterker nog, dhr Nieuwkoop kan beter spelen dan ik, behalve vanaf bladmuziek.

Wat je van muziek vind, mooi of niet, zegt niets over het muzikale niveau. Dat is mijn punt.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

@Marion:
O maar dat zijn wij volledig eens. Gelukkig wel.

Het gaat om een breder fenomeen, wat zich op allerlei manieren kan uiten, en gelukkig maar zelden via een rommelig gebed. Daarvoor is er gelukkig ook nog het besef dat er eerbied moet zijn in de heiligste verrichtingen. Maar toch blijft het daarbij ook breder spelen, doordat mensen al snel bang zijn om verrassend of origineel te zijn. Het zijn vaak herhalingen van hetzelfde, en dat is een minder extreme vorm van hetzelfde probleem: dat mensen uit bescheidenheid of uit angst voor commentaar bidden op de manier van 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'. Dat is een eigenschap die echt heel ver doordringt in allerlei geloofsuitingen.

Maar we hadden het over de reden waarom je hier enige afstand van nam, en daarbij reageerde ik op ejvl en eilander. Ondertussen weet ik nog steeds niet wie er gelijk heeft.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:DDD@

Ik ben niet met je eens dat er iets eenduidigs is aan het term elitair,
De een vind zaken netwerken in de chiqueste restaurants de normaalste zaak van de wereld en de ander vind het elitair.
Dat is een heel beperkte definitie van elitair, en is niet de manier waarop ik het gebruikte.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door RotterS »

crossmountain schreef:Even een anekdote over Professor Wisse.

Hij had in zijn Bodegraafse tijd de gewoonte om zijn hobby uit te oefenen: vissen. In de rivier Meije. Dat deed hij ook in Driebergen, 's morgens vroeg. Dan zagen de mensen hem niet dacht hij en was hij van zure opmerkingen af in de trant van: Heeft die man niets beters te doen? Toch werd hij een keer betrapt. "Dominee", zei een vrouw, "u moet niet vissen, u moet mensen vangen!" "Ja vrouw, dat weet ik, maar deze bijten beter".
Dit is vast off-topic, maar wat deed Prof. Wisse in Bodegraven? Een CGK is er niet. En de lokale kerkhistorie heeft mij ook geen kennis opgeleverd over Prof. Wisse in Bodegraven. Van ds. Barth en ds. Van Reenen weet ik wel dat in Bodegraven hebben gewoond en de GG hebben gediend (zonder officieel predikant te zijn van die gemeente).
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

RotterS schreef:
crossmountain schreef:Even een anekdote over Professor Wisse.

Hij had in zijn Bodegraafse tijd de gewoonte om zijn hobby uit te oefenen: vissen. In de rivier Meije. Dat deed hij ook in Driebergen, 's morgens vroeg. Dan zagen de mensen hem niet dacht hij en was hij van zure opmerkingen af in de trant van: Heeft die man niets beters te doen? Toch werd hij een keer betrapt. "Dominee", zei een vrouw, "u moet niet vissen, u moet mensen vangen!" "Ja vrouw, dat weet ik, maar deze bijten beter".
Dit is vast off-topic, maar wat deed Prof. Wisse in Bodegraven? Een CGK is er niet. En de lokale kerkhistorie heeft mij ook geen kennis opgeleverd over Prof. Wisse in Bodegraven. Van ds. Barth en ds. Van Reenen weet ik wel dat in Bodegraven hebben gewoond en de GG hebben gediend (zonder officieel predikant te zijn van die gemeente).
Gereformeerde kerk.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 1633ef87d7
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Gerard Wisse werd geboren op 24 maart 1873 te Middelburg. Na zijn studie aan de Theologische school te Kampen werd hij predikant van de Gereformeerde Kerk te Gouda. Verder diende hij de gemeenten van Amsterdam-Overtoom, Leiden, Driebergen, Kampen, Bodegraven en Driebergen (tweede keer). Hier ging hij over naar de Christelijke Gereformeerde Kerk (1921). In dit kerkverband heeft hij de gemeenten van Arnhem en Utrecht gediend. Hij gaf als lector (lager docent dan hoogleraar aan een richting voor wetenschappelijk onderwijs) colleges in de apologetiek (verdediging van het christendom) en werd in 1928 hoogleraar.

En 't was geen hobby, maar doktersadvies.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door RotterS »

@refo en @ejvl: bedankt.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Plaats reactie