Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Jongere schreef:
Ambtenaar schreef:
Jongere schreef: Of je bent een stuk ouder dan ik, of we hebben op een heel verschillende school gezeten.
In Amersfoort, net voor de basisvorming uit. Examenklas van '98.
Ok, dat is wel verschillend ja. Ik haalde mijn diploma in 2007 in het westen van het land.
Mijn indruk is dat nu op de meeste reformatorische middelbare scholen culturele vakken zoals ik die beschreef wel een plaats hebben. Maar de verhouding daarmee is altijd wel wat moeizaam geweest.
Ik zat ook in het westen van het land op school, maar bij ons geen ballet of theater hoor. Nog onlangs is een docent ontslagen voor een voorstelling waar mijns inziens niets mis mee was. Ik heb hem zelf gezien.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Begin je daar nou wéér over? Ik dacht dat jij niet hield van herhalingen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het is toch een relevant argument?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Jongere schreef:
Ambtenaar schreef:
Jongere schreef: Of je bent een stuk ouder dan ik, of we hebben op een heel verschillende school gezeten.
In Amersfoort, net voor de basisvorming uit. Examenklas van '98.
Ok, dat is wel verschillend ja. Ik haalde mijn diploma in 2007 in het westen van het land.
Mijn indruk is dat nu op de meeste reformatorische middelbare scholen culturele vakken zoals ik die beschreef wel een plaats hebben. Maar de verhouding daarmee is altijd wel wat moeizaam geweest.
Ik zat ook in het westen van het land op school, maar bij ons geen ballet of theater hoor. Nog onlangs is een docent ontslagen voor een voorstelling waar mijns inziens niets mis mee was. Ik heb hem zelf gezien.
Hoe heet die voorstelling ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Het is toch een relevant argument?
Het is vooral heel erg off-topic.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

DDD schreef:
Jongere schreef:
Ambtenaar schreef:
Jongere schreef: Of je bent een stuk ouder dan ik, of we hebben op een heel verschillende school gezeten.
In Amersfoort, net voor de basisvorming uit. Examenklas van '98.
Ok, dat is wel verschillend ja. Ik haalde mijn diploma in 2007 in het westen van het land.
Mijn indruk is dat nu op de meeste reformatorische middelbare scholen culturele vakken zoals ik die beschreef wel een plaats hebben. Maar de verhouding daarmee is altijd wel wat moeizaam geweest.
Ik zat ook in het westen van het land op school, maar bij ons geen ballet of theater hoor. Nog onlangs is een docent ontslagen voor een voorstelling waar mijns inziens niets mis mee was. Ik heb hem zelf gezien.
Bij ons ook geen ballet en theater nee. Maar cultuur is gelukkig een stuk breder dan dat.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

DDD schreef:Ik vind juist dat dit primair de taak is van een predikant: het evangelie vertellen. Dit lijkt me een heel wat nuttiger manier daarvan dan foldertjes schrijven en ronddelen. Het lijkt me een goede manier om muziekliefhebbers aan te spreken. Geen idee of dat gaat lukken. De eerste variant leek vooral op kerkmensen gericht. Ook prima natuurlijk.

En de opmerkingen van Marion kan ik al helemaal niet volgen. Er zullen vast leden van de Gereformeerde Gemeenten zijn die geen Duits kunnen verstaan of niet van goede muziek houden, maar als die leden ook nog eens zo dom zijn om er bezwaar tegen te hebben als een ander wel Duits verstaat of van goede muziek houdt, dan verdienen ze eerder een beschamende dan een vertroostende zegen.
Beste DDD,
Je tweede alinea vind ik geen recht doen aan mijn posting. (misschien goed dat je het nog eens naleest)
Ik heb geprobeerd mijn gevoelens voorzichtig te verwoorden.
Maar in jou reactie voel ik me meteen in de hoek gedrukt.
Ik ga er maar van uit dat je dit niet al te serieus bedoelt.
Verderop in de reacties staan ook een aantal vreemde opmerkingen over dominees die rommelig bidden en de bedoeling die ze daar mee zouden hebben. citaat: Een soepel geformuleerd gebed is arrogant. Daarom voelen sommige dominees zich genoodzaakt om hun gebeden rommelig en ongestructureerd vorm te geven. Anders zit het een voet te hoog. Kom op zeg.....ik had je wat verstandiger ingeschat. Misschien doe je het om de zaak lekker op te schudden in de discussie, maar een tikkeltje apart vind ik het wel.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Marion schreef:
DDD schreef:Ik vind juist dat dit primair de taak is van een predikant: het evangelie vertellen. Dit lijkt me een heel wat nuttiger manier daarvan dan foldertjes schrijven en ronddelen. Het lijkt me een goede manier om muziekliefhebbers aan te spreken. Geen idee of dat gaat lukken. De eerste variant leek vooral op kerkmensen gericht. Ook prima natuurlijk.

En de opmerkingen van Marion kan ik al helemaal niet volgen. Er zullen vast leden van de Gereformeerde Gemeenten zijn die geen Duits kunnen verstaan of niet van goede muziek houden, maar als die leden ook nog eens zo dom zijn om er bezwaar tegen te hebben als een ander wel Duits verstaat of van goede muziek houdt, dan verdienen ze eerder een beschamende dan een vertroostende zegen.
Beste DDD,
Je tweede alinea vind ik geen recht doen aan mijn posting. (misschien goed dat je het nog eens naleest)
Ik heb geprobeerd mijn gevoelens voorzichtig te verwoorden.
Maar in jou reactie voel ik me meteen in de hoek gedrukt.
Ik ga er maar van uit dat je dit niet al te serieus bedoelt.
Verderop in de reacties staan ook een aantal vreemde opmerkingen over dominees die rommelig bidden en de bedoeling die ze daar mee zouden hebben. citaat: Een soepel geformuleerd gebed is arrogant. Daarom voelen sommige dominees zich genoodzaakt om hun gebeden rommelig en ongestructureerd vorm te geven. Anders zit het een voet te hoog. Kom op zeg.....ik had je wat verstandiger ingeschat. Misschien doe je het om de zaak lekker op te schudden in de discussie, maar een tikkeltje apart vind ik het wel.
Nou nee ik kan eea best volgen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

@Marion:
Ik doe overigens heel zorgvuldig -zij het op mijn manier- mijn best om je wél recht te doen. Je omschreef niet duidelijk wat je bezwaar was, en ik heb een mogelijke reden genoemd. Het is een reden die voor andere mensen in ieder geval aan de orde zal zijn.

Ik heb goed gelezen dat je van cantates houdt. Maar ik begrijp niet zo goed op welke manier ik je in de hoek druk. Dat is in ieder geval niet de opzet. Ik streef naar verheldering. Want je omschrijving was in mijn beleving nogal vaag. En dat geeft onnodig kans op misverstanden, vind ik.

Mijn punt over de angst voor arrogantie en de mijns inziens wonderlijke gevolgen daarvan houd ik in ieder geval staande, zolang een betere verklaring ontbreekt. Ik denk zelfs dat dat een van de meest kenmerkende punten is van de domineescultuur in de (O)GG(iN). En ik weet dat er veel mensen zijn met een inzicht daarin, die deze analyse delen. Meestal zouden ze het niet zo scherp (ik zou zeggen: helder) verwoorden. Dat vinden ze dan niet wijs, maar daarover kun je verschillend denken.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Het probleem is dat Marion een onderwerp aansnijdt, jij (en ik) het niet met haar eens zijn en jij vervolgens al je frustratie - die niets met Bach of YouTube te maken heeft - eruitgooit op een behoorlijk negatieve wijze en hele grote woorden. Zo ontstaat er nooit een volwassen discussie.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 04 apr 2020, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:
DDD schreef:Het is mijns inziens absurd om de muziek van André Nieuwkoop elitair te noemen. Ik denk dat je dan niet de gave van het onderscheid hebt, of je weet niet wat elitair betekent.
Voor bepaalde elitaire personen in de GG is het anders wel degelijk zo.
Jantje schreef:
DDD schreef:De gave van het onderscheid is best van belang. Het fijne eraan is dat je kunt proberen je tijd te besteden aan waardevolle zaken. Wat niet altijd lukt, al was het alleen maar omdat het gesprek op Refoforum ook niet altijd heel waardevol is. En dat ligt natuurlijk net zo goed aan mij.
:D ..., vooral dat laatste. Wat een zelfkennis... ;)
DDD schreef:Maar ik denk dat je niet elitair bent omdat je dat fijn vindt. Je behoort gewoon wel of niet tot mensen met een bepaalde smaak, interesse of ontwikkeling. Ik denk niet dat het verkeerd is om te streven naar een goede algemene ontwikkeling en een goede muzikale smaak, integendeel, dat is heel goed, maar zodra het streven is om beter te zijn dan anderen, is dat wel zondig.
Wat betreft deze alinea, ik ben het er helemaal mee eens. En aangezien André Nieuwkoop het niet voor commerciële belangen doet, maar enkel op vrijwillige basis, is dat laatste in ieder geval op hem absoluut niet van toepassing. Ik ben zelf ook elitair, tenminste, dát vind ik zelf :D en ik vind de muziek van André Nieuwkoop ook elitair. Het is verder gewoon een kwestie van smaak en daar valt nooit over te twisten.
Smaak heeft niets met elitair te maken. Ook of je iets mooi vind, niet.
Je kunt de muziek van Nieuwkoop mooi vinden, je kunt het van een bepaald niveau vinden, daarom is het nog niet elitair.
Het is namelijk een feit dat deze muziek van een zeer bedenkelijk niveau is. Daarom kun je het nog wel mooi vinden of graag naar luisteren, maar dat maakt het niet elitair.
Overigens vind ik net als DDD, Nieuwkoop een voorbeeld voor veel organisten aangaande persoon. Een hele aardige bescheiden man
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Als ik dit allemaal over mij zelf zou lezen zou ik niet heel blij van worden denk ik, kunnen we het nu over de GG hebben ?
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het gaat hier ook niet over een persoon.
Erskinees schreef:Het probleem is dat Marion een onderwerp aansnijdt, jij (en ik) het niet met haar eens zijn en jij vervolgens al je frustratie - die niets met Bach of YouTube te maken heeft - eruitgooit op een behoorlijk negatieve wijze en hele grote woorden. Zo ontstaat er nooit een volwassen discussie.
Zijn de woorden groot of scherp of duidelijk?

Ik heb niet zoveel frustratie, geloof ik. Ik neem waar en soms neem ik afstand. Ik denk dat ik helemaal niet zo'n gekke analyse geef, maar dat sommige mensen dat niet bevalt. Samanthi is bepaald niet bevooroordeeld om het met mij eens te zijn, en zij zegt dat zij het wel kan volgen. Dan zal het toch geen aperte onzin zijn. Ik zag in ieder geval een duidelijk verband tussen wat ik zeg en de opmerking van Marion.

Ik weet verder nog niet zo goed in hoeverre ik het met Marion eens ben, want ik heb kennelijk nog niet begrepen waarom zij iets vindt.

Ik doe in ieder geval mijn best om wel op een volwassen manier te spreken, maar ik denk dat we ook een verschil van inzicht hebben over wat volwassen is.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Nu we het toch over elite hebben, er is net een boek verschenen: Ode aan het klootjesvolk, van Coos Huijsen. Het gaat over de mensen zonder wie de hoogopgeleiden, zoals @DDD en ikzelf al snel vastlopen in hun bestaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

ejvl schreef:Je kunt de muziek van Nieuwkoop mooi vinden, je kunt het van een bepaald niveau vinden, daarom is het nog niet elitair.
Het is namelijk een feit dat deze muziek van een zeer bedenkelijk niveau is. Daarom kun je het nog wel mooi vinden of graag naar luisteren, maar dat maakt het niet elitair.
Dat is een mening. Het zou je sieren als je die hier niet als feit ten toon spreidt. Als er iets is waar ik buitengewoon slecht tegen kan, is dat het wel.

Iemand kan technisch hele goede muziek maken, maar als het gevoel ontbreekt en het is een opgeleerd lesje, dan is de kern van de muziek niet aanwezig en is de muziek dood.
Iemand kan technisch gezien wat minder goede muziek maken, maar als het gevoel aanwezig is en het hart wordt geraakt, dan is dat veel stichtelijker, mijns inziens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie