Gereformeerde Gemeenten

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

windorgel schreef:Ieder zijn smaak. Ik ben niet muzikaal genoeg om het mooie te horen in de stukken van Bach. Laat mij naar een psalmzangavond gaan. Voor een ander is dat net andersom. Prima toch.
Heerlijk jouw nuchterheid
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:Ieder zijn smaak. Ik ben niet muzikaal genoeg om het mooie te horen in de stukken van Bach. Laat mij naar een psalmzangavond gaan. Voor een ander is dat net andersom. Prima toch.
Eens met deze analyse. Wel met de kanttekening dat ik geen enkel bezwaar heb tegen de YouTube-uitzendingen van ds. Baan. Als de tegenpartijen nou ook wat respectvoller over de Psalmzangavonden zouden spreken, dan waren we het vast heel snel eens. :)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik heb echt niets tegen André Nieuwkoop. Hij is een voorbeeld in bescheidenheid. Maar ik vind zijn muziek niet mooi. Ik vind het niet subtiel, niet doorzichtig. De structuur spreekt mij niet aan. Mijns inziens is het muziek van een matige kwaliteit. Dat zal hij zelf niet betwisten, en daarom vind ik hem heel sympathiek en een voorbeeld voor veel andere organisten. Desondanks kan ik er geen vijf minuten naar luisteren zonder lelijke gedachten.

Dat kan toch? Het is totaal niet elitair, en ik ben dat dan kennelijk wel.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik heb echt niets tegen André Nieuwkoop. Hij is een voorbeeld in bescheidenheid. Maar ik vind zijn muziek niet mooi. Ik vind het niet subtiel, niet doorzichtig. De structuur spreekt mij niet aan. Mijns inziens is het muziek van een matige kwaliteit. Dat zal hij zelf niet betwisten, en daarom vind ik hem heel sympathiek en een voorbeeld voor veel andere organisten. Desondanks kan ik er geen vijf minuten naar luisteren zonder lelijke gedachten.

Dat kan toch? Het is totaal niet elitair, en ik ben dat dan kennelijk wel.
Ik kan niet zeggen dat mensen in refoland echt elitair zijn nee.
Dat is jou dus ook opgevallen.
Maar jij bent het wel ? Wat vind je er zo fijn aan ?
:haha
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

De gave van het onderscheid is best van belang. Het fijne eraan is dat je kunt proberen je tijd te besteden aan waardevolle zaken. Wat niet altijd lukt, al was het alleen maar omdat het gesprek op Refoforum ook niet altijd heel waardevol is. En dat ligt natuurlijk net zo goed aan mij.

Maar ik denk dat je niet elitair bent omdat je dat fijn vindt. Je behoort gewoon wel of niet tot mensen met een bepaalde smaak, interesse of ontwikkeling. Ik denk niet dat het verkeerd is om te streven naar een goede algemene ontwikkeling en een goede muzikale smaak, integendeel, dat is heel goed, maar zodra het streven is om beter te zijn dan anderen, is dat wel zondig.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:De gave van het onderscheid is best van belang. Het fijne eraan is dat je kunt proberen je tijd te besteden aan waardevolle zaken. Wat niet altijd lukt, al was het alleen maar omdat het gesprek op Refoforum ook niet altijd heel waardevol is. En dat ligt natuurlijk net zo goed aan mij.
:D ..., vooral dat laatste. Wat een zelfkennis... ;)
DDD schreef:Maar ik denk dat je niet elitair bent omdat je dat fijn vindt. Je behoort gewoon wel of niet tot mensen met een bepaalde smaak, interesse of ontwikkeling. Ik denk niet dat het verkeerd is om te streven naar een goede algemene ontwikkeling en een goede muzikale smaak, integendeel, dat is heel goed, maar zodra het streven is om beter te zijn dan anderen, is dat wel zondig.
Wat betreft deze alinea, ik ben het er helemaal mee eens. En aangezien André Nieuwkoop het niet voor commerciële belangen doet, maar enkel op vrijwillige basis, is dat laatste in ieder geval op hem absoluut niet van toepassing. Ik ben zelf ook elitair, tenminste, dát vind ik zelf :D en ik vind de muziek van André Nieuwkoop ook elitair. Het is verder gewoon een kwestie van smaak en daar valt nooit over te twisten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het is mijns inziens absurd om de muziek van André Nieuwkoop elitair te noemen. Ik denk dat je dan niet de gave van het onderscheid hebt, of je weet niet wat elitair betekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Het is mijns inziens absurd om de muziek van André Nieuwkoop elitair te noemen. Ik denk dat je dan niet de gave van het onderscheid hebt, of je weet niet wat elitair betekent.
Voor bepaalde elitaire personen in de GG is het anders wel degelijk zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Je gaven gebruiken is goed.
Alleen Bach beluisteren/spelen is wat eenzijdig. Dat is net als bij preken. Alleen preken beluisteren/lezen van na de oorlog is wat eenzijdig. Daarom zijn er mensen die graag oudvaders lezen. Met muziek is dat ook zo, ik beluister graag de Psalmen Davids.
Namen als André en Gert Jan kwamen voorbij, ze kunnen allemaal spelen.
Mooiste vind ik toch zoals bij de Mbuma zendingsdag, zonder orgel, met voorzanger.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

De hoge kunsten worden niet bepaald aangemoedigd binnen de reformatorische kring. Vroeger op de middelbare school was de culturele vorming ook heel matig. 1 jaar muziekles van Cees 't Jonk, dat was het wel. Kreeg je een verhaal over ACDC en de Rollende Stenen. Net of muziek enkel bestond uit hard rock en bijbehorende teksten en afbeeldingen.

Ik ben met school nooit naar een kunstmuseum geweest of het theater. Dus als op het VWO al weinig aandacht was voor kunst en cultuur, zal dat in het praktisch onderwijs en op mavo en havo nog minder zijn geweest.

Het is dus niet vreemd dat liefhebbers van de hoge kunsten minder aanwezig zijn in de reformatorische kring. Mijn ouders waren dat ook niet en gaven dat dus ook niet door. En dat zal voor veel mensen gelden dat het geen onderdeel was van de opvoeding.

Ik heb dat pas ontwikkeld in mijn studententijd en slechts zeer beperkt. Ik houd van moderne literatuur, van theatermakers die spelen met taal en van jazz.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Ambtenaar schreef:De hoge kunsten worden niet bepaald aangemoedigd binnen de reformatorische kring. Vroeger op de middelbare school was de culturele vorming ook heel matig. 1 jaar muziekles van Cees 't Jonk, dat was het wel. Kreeg je een verhaal over ACDC en de Rollende Stenen. Net of muziek enkel bestond uit hard rock en bijbehorende teksten en afbeeldingen.

Ik ben met school nooit naar een kunstmuseum geweest of het theater. Dus als op het VWO al weinig aandacht was voor kunst en cultuur, zal dat in het praktisch onderwijs en op mavo en havo nog minder zijn geweest.

Het is dus niet vreemd dat liefhebbers van de hoge kunsten minder aanwezig zijn in de reformatorische kring. Mijn ouders waren dat ook niet en gaven dat dus ook niet door. En dat zal voor veel mensen gelden dat het geen onderdeel was van de opvoeding.

Ik heb dat pas ontwikkeld in mijn studententijd en slechts zeer beperkt. Ik houd van moderne literatuur, van theatermakers die spelen met taal en van jazz.
Of je bent een stuk ouder dan ik, of we hebben op een heel verschillende school gezeten. Met mijn reformatorische school ben ik in veel musea geweest, en herhaaldelijk in concertzalen. Het hele vak ckv (culturele kunstzinnige vorming) was erop gericht. Daar heb ik bijvoorbeeld als puber met de Matthaus Passion kennis gemaakt. Bij het vak slo (samenhangend literatuur onderwijs) maakten we kennis met moderne literatuur. Beide vakken kreeg ik meerdere jaren, met daarnaast nog muziek. Ik denk er dankbaar aan terug. Je conclusie over dé reformatorische kring gaat in ieder geval wat te snel.

‘t Is wel wat off-topic.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

CvdW schreef:Je gaven gebruiken is goed.
Alleen Bach beluisteren/spelen is wat eenzijdig. Dat is net als bij preken. Alleen preken beluisteren/lezen van na de oorlog is wat eenzijdig. Daarom zijn er mensen die graag oudvaders lezen. Met muziek is dat ook zo, ik beluister graag de Psalmen Davids.
Namen als André en Gert Jan kwamen voorbij, ze kunnen allemaal spelen.
Mooiste vind ik toch zoals bij de Mbuma zendingsdag, zonder orgel, met voorzanger.
O Waarom hebben zij geen orgel ?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Jongere schreef: Of je bent een stuk ouder dan ik, of we hebben op een heel verschillende school gezeten.
In Amersfoort, net voor de basisvorming uit. Examenklas van '98.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Ambtenaar schreef:
Jongere schreef: Of je bent een stuk ouder dan ik, of we hebben op een heel verschillende school gezeten.
In Amersfoort, net voor de basisvorming uit. Examenklas van '98.
Ok, dat is wel verschillend ja. Ik haalde mijn diploma in 2007 in het westen van het land.
Mijn indruk is dat nu op de meeste reformatorische middelbare scholen culturele vakken zoals ik die beschreef wel een plaats hebben. Maar de verhouding daarmee is altijd wel wat moeizaam geweest.
Online
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Het is mijns inziens absurd om de muziek van André Nieuwkoop elitair te noemen. Ik denk dat je dan niet de gave van het onderscheid hebt, of je weet niet wat elitair betekent.
Voor bepaalde elitaire personen in de GG is het anders wel degelijk zo.
Dat is onmogelijk, maar kennelijk een kwestie van definitie.
Plaats reactie