Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Stof schreef:
Jantje schreef:O. Dat begrijp ik dan niet. Waarom?
Om de kloof aan te duiden in de selectiviteit. Het ach en wee roepen over de Gereformeerde Gemeenten (regelmatig terecht) en intussen....bam, even helemaal vergeten hoe het in de rest van kerkelijk NL gaat. Tot in kerkverbanden waar men nota bene zelf lid is geworden of shopt aan toe. Als het niet zo triest was is het bijna grappig.
Duidelijk. Eens ook. Dat vooral.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeremiah »

Erskinees schreef:Ik heb zelf het idee dat de prediking door de jaren heen wel zakelijker is geworden. Met zakelijk bedoel ik de manier van preken van o.a. ds. Schot, De Heer en De Wit, geestelijke ervaringen en Gods volk worden hierin voornamelijk beschreven op een theoretische wijze. Nieuwe predikanten hebben soms ook die stijl. Daar is overigens niet iets mis mee, ik hang daar zelf geen waardeoordeel aan vast. Wel weet ik dat de jeugd meer op zoek is naar preken waarin het gevoelsmatige meer naar voren komt, waarbij Gods volk rechtstreeks wordt aangesproken i.p.v. beschreven.
Dat laatste geloof ik zeker. Wat dat betreft mis ik predikanten als bijvoorbeeld ds. J. W. Kersten en ds. G. Schipaanboord. Gelukkig zijn hun preken nog online te vinden.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Gods Woord blijft altijd bestaan.
Predikanten zijn voorbijgangers
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef:
Erskinees schreef:Ik heb zelf het idee dat de prediking door de jaren heen wel zakelijker is geworden. Met zakelijk bedoel ik de manier van preken van o.a. ds. Schot, De Heer en De Wit, geestelijke ervaringen en Gods volk worden hierin voornamelijk beschreven op een theoretische wijze. Nieuwe predikanten hebben soms ook die stijl. Daar is overigens niet iets mis mee, ik hang daar zelf geen waardeoordeel aan vast. Wel weet ik dat de jeugd meer op zoek is naar preken waarin het gevoelsmatige meer naar voren komt, waarbij Gods volk rechtstreeks wordt aangesproken i.p.v. beschreven.
Dat laatste geloof ik zeker. Wat dat betreft mis ik predikanten als bijvoorbeeld ds. J. W. Kersten en ds. G. Schipaanboord. Gelukkig zijn hun preken nog online te vinden.
En wat denken we van ds. van Haaren, ds. P. en M. Blok, ds. A. Hoogerland, ds. A.F. Honkoop, ds. Chr. van Dam, en zo zouden het kunnen vermenigvuldigen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Onderstaand bericht plaatste @huisman van de week in het draadje over de CGK. Ik stel voor dat we dit verzoek ook hier handhaven:
huisman schreef:DDD&Jantje..jullie zijn geen CGK leden en hebben dus ook geen invoelingsvermogen.....misschien vaker zwijgen in dit topic.
Dus @Bezorgd, @ZLG, @Tiberius en @eilander, jullie zijn geen GG-leden en hebben dus ook geen invoelingsvermogen... Misschien wat vaker zwijgen in dit topic? (M.u.v. het modereren, vanzelf).
Ik heb het advies van huisman niet overgenomen. Dat ten eerste.
Twee is dat ik, als ik in dit topic vaker moet zwijgen, je helemaal geen postings van mij meer overhoudt. Ik neem aan dat je kunt tellen, en ik zeg ook niet zoveel in dit topic.
Tenslotte: ik heb al gezegd dat ik mijn eigen ervaring meedeelt voor wat het waard is. Of het verstandig is om dat geluid volledig te negeren, laat ik aan jou en jullie wijsheid en inzicht over.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:Ik kom het afgelopen jaar vrij regelmatig mensen (geen jongelui) tegen die echt met grote nood zitten. Vaak zitten ze hun hele leven al in de GG, maar ze hebben daar grote moeite mee. Dan gaat het vooral over onduidelijke prediking, weinig antwoord op echte levensvragen en de houding van dominee en kerkenraad daarin. Kerkenraad/dominees hebben wel een spiegel, maar alleen om anderen voor te houden.
Ik spreek nu dus die mensen na, maar ik wil wel even melden:
Het zijn geen mensen die
- van het éne naar het andere kerkverband hoppen
- geen liefde tot hun gemeente voelen
- zoeken naar meer ruimte voor wereldgelijkvormigheid

Het zijn wél mensen die
- zitten met levensvragen
- het ontzettend moeilijk zouden vinden om hun kerkverband te verlaten
- vaak worstelen met het heil van hun kinderen

Ik geloof dat er veel aan de hand is. Om dat af te doen met 'een teken van de tijdgeest' vind ik veel te mager.
Dit zijn alleen mijn eigen waarnemingen, voor wat die waard zijn.
Ik wil hem wel graag omhoog halen. Ik denk namelijk dat dit een hele goede weergave is van wat we zien gebeuren. En ik zeg dit met bezorgdheid. Mijn oudste is nu 12 jaar, ik maak me zorgen dat ze in zo'n kerkelijke omgeving opgroeit. En toch, God is almachtig. Ik ga hier natuurlijk verder niet specifiek op in, omdat ik niet anoniem post en het gesprek op een andere manier heb te voeren. Maar dit verhaal van eilander raakt me behoorlijk.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

In de kerkbode van de Gereformeerde Gemeente van mijn woonplaats stond pas ook een stukje waarin zorg werd uitgesproken over een groep van tientallen jonge mensen die af dreigden te haken. En ik denk dat deze gemeente een goede, christocentrische prediking heeft, en bovendien een warme, hartelijke gemeente is. En toch dreigen ze veel jonge mensen kwijt te raken.
In het stukje werd niemand de schuld gegeven, maar wel opgeroepen tot gebed. En ik denk dat het ook goed is, dat de leden zich bewust zijn van dit probleem.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Onderstaand bericht plaatste @huisman van de week in het draadje over de CGK. Ik stel voor dat we dit verzoek ook hier handhaven:
huisman schreef:DDD&Jantje..jullie zijn geen CGK leden en hebben dus ook geen invoelingsvermogen.....misschien vaker zwijgen in dit topic.
Dus @Bezorgd, @ZLG, @Tiberius en @eilander, jullie zijn geen GG-leden en hebben dus ook geen invoelingsvermogen... Misschien wat vaker zwijgen in dit topic? (M.u.v. het modereren, vanzelf).
Je hebt het vaak over 'op de persoon spelen', maar deze bovenstaande posting is er echt één op de persoon. :fouet

Bovendien onjuist, want Bezorgd, ZLG en ik hebben stevige wortels in de GG, steviger als jijzelf, en ook veel invoelingsvermogen. Van een afstand zie je dingen scherper.
En als je ons niet gelooft, lees dan de berichten van Refo maar, die is wel GG-lid.

Wat Eilander in deze posting zegt ...
eilander schreef:Ik kom het afgelopen jaar vrij regelmatig mensen (geen jongelui) tegen die echt met grote nood zitten. Vaak zitten ze hun hele leven al in de GG, maar ze hebben daar grote moeite mee. Dan gaat het vooral over onduidelijke prediking, weinig antwoord op echte levensvragen en de houding van dominee en kerkenraad daarin. (...)
Ik geloof dat er veel aan de hand is. Om dat af te doen met 'een teken van de tijdgeest' vind ik veel te mager.
Dit zijn alleen mijn eigen waarnemingen, voor wat die waard zijn.
... constateer ik zelf ook bij veel mensen. En dat doet pijn.

Jij komt zelf met snelle en goedkope oorzaken, zoals de tijdgeest, zakelijke prediking, enz. Ik kan je nog wel een goedkope aan de hand doen voor de volgende rotonde: allemaal vijandschap van schriftuurlijk-bevindelijke prediking.
Maar de pijl ligt verder, véél verder.

Ik denk dat ds. Hoogerland (zie een ander topic) één van de echte oorzaken aanraakt.
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tom »

Jantje schreef:
Stof schreef: Om de kloof aan te duiden in de selectiviteit. Het ach en wee roepen over de Gereformeerde Gemeenten (regelmatig terecht) en intussen....bam, even helemaal vergeten hoe het in de rest van kerkelijk NL gaat. Tot in kerkverbanden waar men nota bene zelf lid is geworden of shopt aan toe. Als het niet zo triest was is het bijna grappig.
Duidelijk. Eens ook. Dat vooral.
Ik begrijp jullie reacties volkomen. Ik probeerde echter een discussie te starten over de enorme aderlating die gaande is en niet gebonden is aan flanken. Je kan die schuld niet (meer) op de kerkverlaters/overstappers schuiven. Er is blijkbaar meer aan de hand. Het lijkt me mooi om daar achter te komen, niet als kritiek spuien maar als oorzaken aanwijzen. Je moet daar niet al te overtrokken op willen reageren. Een gesprek daarover moet toch mogelijk zijn? Er is namelijk echt iets aan de hand. Zelfs gemeenten met (beginnende) predikanten verliezen leden. En die meeste leden gaan tegenwoordig helemaal niet over naar een evangelische of baptisten gemeente, maar naar een zeer behoudende Hhk, Cgk of bondsgemeente waar het helemaal niet makkelijker is om zalig te worden. Waar ook hoeden gedragen worden en psalmen worden gezongen.

Mooie posts Ad en Eilander. Ik ga er eens verder over nadenken.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Misschien praat ik te veel en luister ik te weinig.

Zou dat mijn probleem zijn?

;)
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Misschien heeft het ook te maken dat de GG meer dan 100 jaar bestaat.
HHK is vrij nieuw, mensen kozen ook voor een wat meer conservatievere prediking.
Misschien dat dit over 40 jaar ook wel heel veranderd...
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

eilander schreef:Ik kom het afgelopen jaar vrij regelmatig mensen (geen jongelui) tegen die echt met grote nood zitten. Vaak zitten ze hun hele leven al in de GG, maar ze hebben daar grote moeite mee. Dan gaat het vooral over onduidelijke prediking, weinig antwoord op echte levensvragen en de houding van dominee en kerkenraad daarin. Kerkenraad/dominees hebben wel een spiegel, maar alleen om anderen voor te houden.
Ik spreek nu dus die mensen na, maar ik wil wel even melden:
Het zijn geen mensen die
- van het éne naar het andere kerkverband hoppen
- geen liefde tot hun gemeente voelen
- zoeken naar meer ruimte voor wereldgelijkvormigheid

Het zijn wél mensen die
- zitten met levensvragen
- het ontzettend moeilijk zouden vinden om hun kerkverband te verlaten
- vaak worstelen met het heil van hun kinderen

Ik geloof dat er veel aan de hand is. Om dat af te doen met 'een teken van de tijdgeest' vind ik veel te mager.
Dit zijn alleen mijn eigen waarnemingen, voor wat die waard zijn.
Wil je nu met deze posting suggereren dat dit een specifiek GG probleem is ?
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door RotterS »

Dodo schreef:In de kerkbode van de Gereformeerde Gemeente van mijn woonplaats stond pas ook een stukje waarin zorg werd uitgesproken over een groep van tientallen jonge mensen die af dreigden te haken. En ik denk dat deze gemeente een goede, christocentrische prediking heeft, en bovendien een warme, hartelijke gemeente is. En toch dreigen ze veel jonge mensen kwijt te raken.
In het stukje werd niemand de schuld gegeven, maar wel opgeroepen tot gebed. En ik denk dat het ook goed is, dat de leden zich bewust zijn van dit probleem.
En toch: mag het dan een gebed zijn voor de jongeren, voor de kerk en tot zelfinzicht. Want het gedrag van de jongeren heeft een reden en die kan bij ons liggen, niet eens zo zeer in zondig of wettisch gedrag, maar ook in te weinig oog hebben voor, te weinig jongere met de jongeren zijn, een geloof uitgedrukt in onze termen of al met onze doorleefdheid verwachten etc.. Het moet m.i. een gebed zijn waarin we niet alleen voor de ander, in de dit geval de jongeren, bidden (blijven doen!), maar ook voor onszelf en voor degene die ons leiden. Denk aan het Onze Vader: dat is een gebed dat tot en met de derde bede en in de slotformule over God gaat, maar wij hebben Zijn beeld te laten zien.

En dan nog de praktijk: kennen wij de jongeren? Kennen zij ons? Zijn ze aan onze tafel en in ons huis? Heb je ze ooit opgezocht, bijvoorbeeld met de vraag: wat zoek je elders?
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door RotterS »

Geytenbeekje schreef:Misschien heeft het ook te maken dat de GG meer dan 100 jaar bestaat.
HHK is vrij nieuw, mensen kozen ook voor een wat meer conservatievere prediking.
Misschien dat dit over 40 jaar ook wel heel veranderd...
Dat is zeker geen rare gedachte. Tegelijk: als nieuw blijven de remedie is, moeten wij ons dus telkens nieuw laten maken in Christus!
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Misschien herkent Jantje de problematiek niet zo omdat hij in een andere GG milieu verkeert en/of wellicht geen vader is van opgroeiende kinderen.
Plaats reactie