Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

RotterS schreef:
Nasrani schreef:Kennen jullie de inhoud van deze cursus dan?
Ik ben afgegaan op de informatie die eerder in dit topic werd gepresenteerd, ik meen rechtsstreeks vanaf de site van De Wegwijzer. Maar op basis van deze tekst zal ik de inhoud van de cursus ook nooit gaan kennen: dit stoot mij af.
Zie de link die ik zojuist deelde.

Het beeld wat met de gedeelde informatie wordt neergezet klopt mijns inziens niet.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

GGotK schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/subscrip ... =1.1618633

In hoeverre zou er nog een verlangen zijn in deze gemeente om terug te keren naar zijn roots?
Hoe kom je op het idee dat de gemeente is weggegroeid van zijn roots dan?
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Augustienus schreef:
Jantje schreef:
Augustienus schreef:Precies, en dan kan een andere vorm nodig zijn dan bijvoorbeeld die van een gemeente op de Biblebelt met mensen die met de Bijbel en de gereformeerde leer zijn opgegroeid inclusief tradities, gebruiken en de taal. De Wegwijzer is qua leer reformatorisch.
Daar ben ik het geenszins mee eens, m.u.v. de laatste zin. Daar kan ik niet een helder oordeel over vellen. Maar volgens mij staan ze dichter bij de evangelische gezindte, dan bij de reformatorische gezindte.
Jij wilt zeggen dat buitenkerkelijken en mensen uit andere culturen zich zonder problemen kunnen voegen binnen een reformatorische gemeente (qua cultuur). Ik wil niet ontkennen dat het niet mogelijk is dat individuele mensen dat kunnen en daar zijn ook voorbeelden van, maar zodra een gemeente missionair gericht is en het grootste deel afkomstig is uit een andere cultuur, kunnen andere vormen beter passen. De vorm is dan niet bedoeld om mensen te trekken, maar past beter. De GG doet dit ook op zendingsgebied. In Ecuador zingen de zendingsgemeenten ook geen psalmen op hele noten bijvoorbeeld. Waarom zou voor een stad in Nederland iets anders gelden, als je bijna van een even groot cultuurkloof kunt spreken?
Je hoeft je niet anders voor te doen, dan de gemeente en de traditie waarin je bent opgegroeid. In Alkmaar, Amsterdam, Emmen, Leeuwarden, Merksem (België) en Tilburg komen er ook mensen tot bekering, dus waarom perse anders?!?
Dat zijn er zo weinig, dat het mijns inziens zonde van het geld en de inspanningen is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:Je hoeft je niet anders voor te doen, dan de gemeente en de traditie waarin je bent opgegroeid. In Alkmaar, Amsterdam, Emmen, Leeuwarden, Merksem (België) en Tilburg komen er ook mensen tot bekering, dus waarom perse anders?!?
Dat zijn er zo weinig, dat het mijns inziens zonde van het geld en de inspanningen is.
In Lukas 15: 7 staat geschreven: Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over één zondaar die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Zeker. Maar je mag wel kijken naar de vraag of een bepaalde inspanning de moeite waard is, of op een andere manier veel meer resultaat oplevert.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door RotterS »

Nasrani schreef:
RotterS schreef:
Nasrani schreef:Kennen jullie de inhoud van deze cursus dan?
Ik ben afgegaan op de informatie die eerder in dit topic werd gepresenteerd, ik meen rechtsstreeks vanaf de site van De Wegwijzer. Maar op basis van deze tekst zal ik de inhoud van de cursus ook nooit gaan kennen: dit stoot mij af.
Zie de link die ik zojuist deelde.

Het beeld wat met de gedeelde informatie wordt neergezet klopt mijns inziens niet.
Er worden meerdere cursussen aangeboden: er zit verschil tussen de cursus Wegwijs in de Bijbel en Wegwijs in de Gemeente. Mijn reacties gaan over de laatste van deze twee.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

RotterS schreef:
Nasrani schreef:
RotterS schreef:
Nasrani schreef:Kennen jullie de inhoud van deze cursus dan?
Ik ben afgegaan op de informatie die eerder in dit topic werd gepresenteerd, ik meen rechtsstreeks vanaf de site van De Wegwijzer. Maar op basis van deze tekst zal ik de inhoud van de cursus ook nooit gaan kennen: dit stoot mij af.
Zie de link die ik zojuist deelde.

Het beeld wat met de gedeelde informatie wordt neergezet klopt mijns inziens niet.
Er worden meerdere cursussen aangeboden: er zit verschil tussen de cursus Wegwijs in de Bijbel en Wegwijs in de Gemeente. Mijn reacties gaan over de laatste van deze twee.
Dan is er spraakverwarring van mijn kant uit. Ik ging uit van de cursus Wegwijs in de Bijbel.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Ik ben daar diverse keren ter kerke geweest toen ik af en toe een weekend in Almere was, in Almere was overigens niet zoveel keus.
Preken gehoord van dhr Meulmeester, Noteboom, Dooijeweerd e.a.
Er zijn tientallen nationaliteiten aanwezig, van felgekleurde Indiase vrouwen, tot reformatorische uiterlijken. Ook straatjochies, zwervers, (ex) islamieten, enzovoorts.
De liturgie en instrumenten zijn nogal anders dan wij gewend zijn alhoewel dat ook afhankelijk is van de groep die muziek maakt, dit kunnen ook een groep Afrikanen uit de gemeente zijn die hun cultuur - muziek laten horen of gewoon een orgel.

De prediking vond ik verrassend reformatorisch, wel andere benaderingen soms, andere taal, wat luchtiger maar wel een volop reformatorisch geluid. Niet gebaseerd op hoe wij Nederlanders geworteld zijn maar juist in alle verschillende culturen maar altijd met de Bijbel centraal.

Ik vond het zeer positieve ervaringen.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

DDD schreef:
GGotK schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/subscrip ... =1.1618633

In hoeverre zou er nog een verlangen zijn in deze gemeente om terug te keren naar zijn roots?
Hoe kom je op het idee dat de gemeente is weggegroeid van zijn roots dan?
Je zou inderdaad kunnen verschillen in beantwoording van de vraag wat de roots van deze gemeente zijn, maar dat terzijde.

Omdat de gemeente is ontstaan vanuit het evangelisatiewerk vande GG (Lelystad) vergelijk ik in de eerste plaats de prediking in de Wegwijzer met wat ik binnen de GG beluister. Ik constateer behoorlijk wat wezenlijke verschillen over zaken als uitverkiezing, visie op het genadeverbond, kinderdoop etc.
Deze gemeente staat ook qua leer veel dichterbij een evangelische gemeente dan een reformatorische gemeente.
De gemeente heeft ook gepoogd om aansluiting te vinden bij CGK/NGK, maar dat is ook mislukt.

Ik kan trouwens ook de vraag andersom stellen: is er binnen de GG een verlangen dat deze gemeente terugkeert naar zijn 'roots'?
Of een andere vraag: kan een gemeente die ontstaat vanuit evangelisatiewerk van de GG echt een 'doorsnee' GG worden of zal zo'n gemeente uiteindelijk toch geen aansluiting kunnen vinden bij de GG?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Ik ben daar diverse keren ter kerke geweest toen ik af en toe een weekend in Almere was, in Almere was overigens niet zoveel keus.
Preken gehoord van dhr Meulmeester, Noteboom, Dooijeweerd e.a.
Er zijn tientallen nationaliteiten aanwezig, van felgekleurde Indiase vrouwen, tot reformatorische uiterlijken. Ook straatjochies, zwervers, (ex) islamieten, enzovoorts.
De liturgie en instrumenten zijn nogal anders dan wij gewend zijn alhoewel dat ook afhankelijk is van de groep die muziek maakt, dit kunnen ook een groep Afrikanen uit de gemeente zijn die hun cultuur - muziek laten horen of gewoon een orgel.

De prediking vond ik verrassend reformatorisch, wel andere benaderingen soms, andere taal, wat luchtiger maar wel een volop reformatorisch geluid. Niet gebaseerd op hoe wij Nederlanders geworteld zijn maar juist in alle verschillende culturen maar altijd met de Bijbel centraal.

Ik vond het zeer positieve ervaringen.
Dat lijkt mij ook. Ik ben zelf ook lid van een missionair team met enkele pioniers erin, in een missionaire gemeente.
Je moet in een missionaire context teruggaan naar de basis: wat is echt belangrijk? De Bijbel en de belijdenisgeschriften. Dat is de kern, die moet je vasthouden, daar moet je elkaar ook op aanspreken.
Op veel andere punten kan je je, indien nodig, aanpassen aan de doelgroep.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Je moet in een missionaire context teruggaan naar de basis: wat is echt belangrijk? De Bijbel en de belijdenisgeschriften.
Vooropgesteld: ik ga het niet specifiek over Almere of jouw gemeente hebben.

Dat gezegd hebbende, geloof ik dat, over het algemeen gesproken, dat laatste nou juist precies het grote struikelblok is, in gemeenten die een vrijere liturgie hebben. Want wordt er in missionaire gemeenten bijvoorbeeld ook gepreekt uit de Heidelbergse Catechismus of de Dordtse Leerregels? Worden de 10 Geboden en de 12 artikelen des Geloofs ook elke zondag voorgelezen? Wordt er ook gewezen op de noodzaak van kinderdoop, zoals wij die kennen en zoals de Heidelbergse Catechismus daarover spreekt? Wordt er ook gewezen op de doodstaat van de mens, en de weg van ellende, verlossing en dankbaarheid waarlangs een mens van God door God geleerd en bekeerd wordt (in die weg en in die weg alleen)?

En als een gemeente ontstaat vanuit het evangelisatiewerk van de Gereformeerde Gemeenten, verandert dan de Bijbelvertaling ook opeens? Ik moet denken aan die Iraniër, die pas gedoopt werd, door ds. C.G. Vreugdenhil, in de kerk van de Gereformeerde Gemeente van Kapelle-Biezelinge (die - zoals wellicht hier ook wel bekend is - ook veel evangeliseert onder de asielzoekers in de omgeving). Alles moest voor hem vertaald worden, maar hij voelde wel dat wat daar klonk, waarachtig en echt was.

Of denk aan de evangelisatie, uitgaande van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, in Zuid-Afrika, dankzij de werkzaamheden van ds. J.A. Weststrate, in zijn Pretoriaanse tijd.

De Christelijke Gereformeerde Kerk in Gent (België) (BhP-ligging) is daar vermoedelijk ook wel een voorbeeld van, schat ik zo in.

Het is dus gewoon mogelijk om binnen de leer en de traditie van een specifiek kerkverband getrokken te worden door de Heere. En daar heb je dan dus ook in eerste instantie helemaal geen populaire taal of wat dan ook voor nodig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Jaja, bei uns ist alles besser.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje, je hebt weinig met de wereldwijde kerk, vermoed ik.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Jantje, vraagje. Hoeveel kinderen zijn er om te dopen, in de beginperiode van een missionaire gemeente?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Ik snap dat de vergelijking tussen de GG en deze gemeente snel gemaakt wordt door GGotk vanwege de historie van de Wegwijzer. Toch is dat niet helemaal terecht. Percentueel gezien komt er echt maar een minimaal gedeelte van leden uit de GG. De initiatiefnemers oorspronkelijk wel, maar dat is het dan ook wel. Het was geen scheuring destijds, wel een uit elkaar gaan van evangelisatieactiviteiten en gemeente van Lelystad. Daarna is de Wegwijzer verder ontwikkeld en zijn er veel leden met diverse kerkelijke afkomst bijgekomen en is de koers dus ook wel wat gewijzigd.
Plaats reactie