Gereformeerde Gemeenten

Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johannes 3:16 »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Geloof jij Jantje, dat de GG iets eigens hebben?
Zo ja, dan leert men dat in de HHK niet.
Nee.
Sterker nog: ik voel me deels ook verwant met de HHK. Predikanten zoals ds. Buijs, ds. Heemskerk, ds. Joppe, ds. Van Marle, ds. Reinders, ds. Zoet en ds. Zweistra mogen zo hier komen preken.
Daar komen de lijstjes weer...
GerGem
Berichten: 202
Lid geworden op: 13 nov 2013, 17:15
Locatie: Den Haag

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerGem »

dit bericht verwijderd.
sorry voor mijn negatieve kant naar de HHK
Laatst gewijzigd door GerGem op 05 jun 2019, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adje »

GerGem schreef:
GGotK schreef:Wat vinden mensen bij de HHK wel wat ze missen in de GG?
Laatst een jong stelletje:
Pas HHK geworden, plaatselijke predikant wilde hun huwelijk niet bevestigen in een klein hervormd kerkje op Walcheren.
Resultaat: teruggekeerd naar de GG.

Laatst ook een trouwdienst in de HHK:
Enkele uit de GG waren er,
De ouderling overhandigde de trouwbijbel, deed een toespraak.
Een tiener zei tegen haar moeder dat van die ouderling nog wat meer uitging dan van die predikant.
En op deze manier kunnen we nog wel even doorgaan...
Misschien toch eerst eens als GG de hand in eigen boezen steken...? Dat lijkt mij eigenlijk best een bijbelse handelwijze!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

GerGem schreef:
GGotK schreef:Wat vinden mensen bij de HHK wel wat ze missen in de GG?
Laatst een jong stelletje:
Pas HHK geworden, plaatselijke predikant wilde hun huwelijk niet bevestigen in een klein hervormd kerkje op Walcheren.
Resultaat: teruggekeerd naar de GG.

Laatst ook een trouwdienst in de HHK:
Enkele uit de GG waren er,
De ouderling overhandigde de trouwbijbel, deed een toespraak.
Een tiener zei tegen haar moeder dat van die ouderling nog wat meer uitging dan van die predikant.
In "bei uns ist alles viel besser" zijn sommige GG'ers heel goed, ja.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

GerGem schreef:
GGotK schreef:Wat vinden mensen bij de HHK wel wat ze missen in de GG?
Laatst een jong stelletje:
Pas HHK geworden, plaatselijke predikant wilde hun huwelijk niet bevestigen in een klein hervormd kerkje op Walcheren.
Resultaat: teruggekeerd naar de GG.

Laatst ook een trouwdienst in de HHK:
Enkele uit de GG waren er,
De ouderling overhandigde de trouwbijbel, deed een toespraak.
Een tiener zei tegen haar moeder dat van die ouderling nog wat meer uitging dan van die predikant.
Sorry als je om een trouwerij in een kerkgebouw naar de GG terug gaat? Gaat het dan nog over geestelijke zaken?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

GGotK schreef:Wat vinden mensen bij de HHK wel wat ze missen in de GG?
Meer verbondenheid onder elkaar in de gemeente, prediking met gevoel en emotie i.p.v. een zakelijke uiteenzetting én geen leesdiensten.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Erskinees schreef:
GGotK schreef:Wat vinden mensen bij de HHK wel wat ze missen in de GG?
Meer verbondenheid onder elkaar in de gemeente, prediking met gevoel en emotie i.p.v. een zakelijke uiteenzetting én geen leesdiensten.
Verbondenheid... per gemeente verschillend, net als bij de GG
Gevoel en emotie bij de predikant is verschillend per predikant, net als bij de GG.
Leestdiensten hebben we net zo goed, wel minder frequent.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adje »

GerGem schreef: Laatst een jong stelletje:
Pas HHK geworden, plaatselijke predikant wilde hun huwelijk niet bevestigen in een klein hervormd kerkje op Walcheren.
Resultaat: teruggekeerd naar de GG.
M.i. dient een kerkenraad over dit soort zaken te beslissen, niet een predikant!

Als men een beetje besef heeft gehad dat op diverse plaatsen in 2004 hervormde gemeenten niet altijd even fijn uit elkaar zijn gegaan (nu weet ik niet of dat in de betreffende gemeente ook het geval was), kan ik een dergelijke beslissing ook nog wel een beetje begrijpen. Of dit valt goed te keuren is een andere zaak, maar je wat inleven in een bepaalde situatie is niet verkeerd.
Om een dergelijke reden teruggaan naar de GG komt bij mij ietwat vreemd over...
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

GGotK schreef:Wat vinden mensen bij de HHK wel wat ze missen in de GG?
Dat wil ik je gerust vertellen. Maar niet hier in den openbaarheid. En wat ik vind is niet exemplarisch, gelukkig maar, voor iedereen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ik denk dat niemand zich hoeft te verheffen. Dat mag ook niet.
De kerk is onvolmaakt omdat wij zelf lid zijn.

- De GG is soms best eenzijdig en blijft voortdurend hameren op het 'eigene'
- De HHK gaat zich steeds meer ontwikkelen als een afgescheiden kerkverband en als je ziet een stuk opkomend wetticisme.
- De CGK heeft haar eigen problemen als het gaat om serieus Bijbelse zaken die ter discussie staan en uit elkaar groeiende flanken.
- De PKN is vooral een organisatorische eenheid, met geestelijke (h)erkenning binnen het kerkverband heeft het weinig meer van doen.

Wie zou niet wenen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Beste mensen, ik wil toch graag terugkomen op mijn scherpe bewoordingen van gisteren. Ik ga het niet weghalen, omdat ik vind dat ik dan misbruik maak van mijn bevoegdheden als moderator. En ook vind ik dat een beetje flauw: ik heb het gezegd, en ik kan plotseling niet doen alsof het niet zo gezegd is.
En ook speelt daarin mee dat ik de zorg die ik verwoordde, in elk geval uit mijn eigen waarnemingen, nog steeds groot vind.

Maar wat me echt spijt, is dat ik te ver gegaan ben in de verwoording van die zorg. Het klonk nu teveel als wegzetten of afschrijven van een bepaalde prediking. Dat is nooit gepast, maar zeker niet voor iemand van buiten de GG (en zeker niet voor een PKN-er, denk ik).
Ik heb zelf ook wel meegemaakt in de OGGiN dat ik van een predikant verlangde dat hij de duidelijkheid en de ruimte van de Erskines preekte, en dat gebeurde niet. Maar wél kon het gebeuren dat je zo duidelijk de liefde van Christus door zijn woorden hoorde stralen, dat ik dan toch weer even mijn mond dicht moest houden. De Heere werkt vrij, en dat blijkt ook daarin. Dan mag ik niet op een veroordelende manier daarover spreken.

Ik moet sowieso voorzichtiger zijn als het gaat om prediking die anderen lief is. Als het over uiterlijkheden gaat, vind ik dat veel minder relevant. De prediking, dan gaat het over inhoud. Als die voor anderen gebruikt is om hen (meer) zicht op de Heere Jezus te krijgen, dan schaam ik mij voor de scherpte van gisteravond.

Er is nog iets: ik ben de Heere zeer dankbaar voor de duidelijke en Christocentrische prediking in onze gemeente. Maar soms denk ik plotseling: ook in onze gemeente is het zo stil. Het is niet zo dat je niet meer hoort over Gods werk, maar er zijn nog zoveel mensen die blijven zitten als het Heilig Avondmaal is (met of zonder worsteling).

En toch… juist vanmorgen werden we erg bemoedigd. Ik kan er zo in het openbaar niet teveel over zeggen, maar de Heere werkt nog onder jongeren. En dan bid ik: ‘wilt U het in onze gemeente méér laten horen, maar ook in de andere kerken op ons dorpje en daarbuiten.’ Spreken zoals gisteren staat dat gebed in de weg.
Ik wil hierover liever niet in discussie.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Mooi gezegd Eilander! Een wachter voor onze lippen/vingers is denk ik voor iedereen goed in onze visie op kerken ;)
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Nog een reactie op de uitstroom uit de GG: Zeg alsjeblieft niet dat het allemaal aan de prediking/dominees/kerkenraad ligt. Het ligt net zo goed aan de 'weglopers'. We zijn echt 'kittelachtig' van gehoor geworden. Er staat in de bijbel, dat de liefde zal verkillen. Dat zie je m.i. ook in de kerk gebeuren. Wie zou niet wenen.....
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

Thea schreef:Nog een reactie op de uitstroom uit de GG: Zeg alsjeblieft niet dat het allemaal aan de prediking/dominees/kerkenraad ligt. Het ligt net zo goed aan de 'weglopers'. We zijn echt 'kittelachtig' van gehoor geworden. Er staat in de bijbel, dat de liefde zal verkillen. Dat zie je m.i. ook in de kerk gebeuren. Wie zou niet wenen.....
Ik zou zeggen het ligt er wel aan of ze naar de wereld gaan of naar een andere gemeente, bovendien vind ik het evenzo om te huilen als er kerken vol onbekeerde zijn.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Arja »

Thea schreef:Nog een reactie op de uitstroom uit de GG: Zeg alsjeblieft niet dat het allemaal aan de prediking/dominees/kerkenraad ligt. Het ligt net zo goed aan de 'weglopers'. We zijn echt 'kittelachtig' van gehoor geworden. Er staat in de bijbel, dat de liefde zal verkillen. Dat zie je m.i. ook in de kerk gebeuren. Wie zou niet wenen.....
Ik heb even moeten googelen op het woordje kittelachtig. KITTELACHTIGHEID, v. (fig.) lichtgeraaktheid.
En ja, liefde kan zeker verkouden. Ook in de kerk. Matthew Poole zegt: Dat is de vermindering van de ijver van de christenen en liefde tot God


In Mattheus staat het in deze context: "En vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen verleiden. En omdat de ongerechtigheid (letterlijk: wetteloosheid) vermenigvuldigd zal worden, zo zal de liefde van velen verkouden. Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. "

C. H. Spurgeon legt een link naar Openbaring 3:16? Door gebrek aan liefde in de kerk waarschuwt de Heere de kerk van Laodicea (Openbaring 3:16 ): "Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet! Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen."

Aangrijpend.
Plaats reactie