Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Er is taalkundig ook helemaal geen verschil tussen, voor zover ik weet. Het ene woord is zestiende-eeuws en het andere woord negentiende-eeuws.

http://gtb.ivdnt.org/iWDB/search?actie= ... id=M008185
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Er is taalkundig ook helemaal geen verschil tussen, voor zover ik weet. Het ene woord is zestiende-eeuws en het andere woord negentiende-eeuws.

http://gtb.ivdnt.org/iWDB/search?actie= ... id=M008185
Over welk 'andere woord' heb je het nu?
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

"Ervaring" en "bevinding" was waar het over ging, dacht ik. Maar ik denk bij nader inzien dat het punt was of het over gevoel ging.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Juist, geloofservaring is niet hetzelfde als gevoel.

Maar om daar nu zo'n verschrikkelijk fijnmazig probleem van te maken omdat het nauwelijks te onderscheiden is, dat onderschrijf ik niet. Geloof verbindt aan Christus, een helder en afdoende onderscheid.
Nauwelijks te onderscheiden? Het is wel een eeuwigheidsverschil van leven en dood. Of ben ik dan mis?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Herman schreef:Juist, geloofservaring is niet hetzelfde als gevoel.

Maar om daar nu zo'n verschrikkelijk fijnmazig probleem van te maken omdat het nauwelijks te onderscheiden is, dat onderschrijf ik niet. Geloof verbindt aan Christus, een helder en afdoende onderscheid.
Nauwelijks te onderscheiden? Het is wel een eeuwigheidsverschil van leven en dood. Of ben ik dan mis?
Precies. Zoals Herman ook zegt: "dat onderschrijf ik niet."
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:Juist, geloofservaring is niet hetzelfde als gevoel.

Maar om daar nu zo'n verschrikkelijk fijnmazig probleem van te maken omdat het nauwelijks te onderscheiden is, dat onderschrijf ik niet. Geloof verbindt aan Christus, een helder en afdoende onderscheid.
Nauwelijks te onderscheiden? Het is wel een eeuwigheidsverschil van leven en dood. Of ben ik dan mis?
Precies. Zoals Herman ook zegt: "dat onderschrijf ik niet."
Nu wil het me niet duidelijk worden wat hier bedoeld wordt.
Niet onderschrijven dat het een zaak van leven en dood is?
Of wat anders?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

De woorden zijn nooit een zaak van leven of dood.

Het komt op de bedoeling en de betekende zaak aan.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:De woorden zijn nooit een zaak van leven of dood.

Het komt op de bedoeling en de betekende zaak aan.
Ja dat is waar, maar dat moet toch niet verward worden? Anders gaan we met een beetje gevoel denken dat het goed ligt, toch? Dan is er in feite geen wedergeboorte nodig. Of zie ik dat weet verkeerd?
Het leven doet de bevinding kennen. Het komt er dan wel op aan of ik levend gemaakt ben, of dat ik me op wat gevoel laat drijven?
Dat is toch verschil dat een eeuwigheid uitmaakt!?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

De Saambinder, d.d. 23 mei 2019, schreef:Onze emeritus-predikant ds. G. Mouw, die reeds enkele jaren een longaandoening heeft, is momenteel ernstig ziek vanwege longontsteking. Zijn ziekte is niet te genezen, maar in de bijkomende omstandigheden kan er medisch gezien ook niet veel meer voor hem gedaan worden.
Het mag soms aanschouwd worden: 'In de benauwdheid zal Ik bij hem zijn'. Als de Heere verschijnt, verdwijnt de mens.
De Heere, in Wiens hand ons aller leven is, zij onze geliefde oud-herder en -leraar goed en nabij. Hij gedenke hem naar ziel en lichaam en ondersteune zijn vrouw en kinderen die hem op zo liefdevolle wijze thuis verzorgen.

Mede namens de familie Mouw,
Kerkenraad Uddel
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door dennis »

-DIA- schreef:
DDD schreef:De woorden zijn nooit een zaak van leven of dood.

Het komt op de bedoeling en de betekende zaak aan.
Ja dat is waar, maar dat moet toch niet verward worden? Anders gaan we met een beetje gevoel denken dat het goed ligt, toch? Dan is er in feite geen wedergeboorte nodig. Of zie ik dat weet verkeerd?
Het leven doet de bevinding kennen. Het komt er dan wel op aan of ik levend gemaakt ben, of dat ik me op wat gevoel laat drijven?
Dat is toch verschil dat een eeuwigheid uitmaakt!?
Wat hier staat is helemaal waar. Er is helaas veel gevoel buiten het waar zaligmakend geloof.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Jantje schreef:
De Saambinder, d.d. 23 mei 2019, schreef:Onze emeritus-predikant ds. G. Mouw, die reeds enkele jaren een longaandoening heeft, is momenteel ernstig ziek vanwege longontsteking. Zijn ziekte is niet te genezen, maar in de bijkomende omstandigheden kan er medisch gezien ook niet veel meer voor hem gedaan worden.
Het mag soms aanschouwd worden: 'In de benauwdheid zal Ik bij hem zijn'. Als de Heere verschijnt, verdwijnt de mens.
De Heere, in Wiens hand ons aller leven is, zij onze geliefde oud-herder en -leraar goed en nabij. Hij gedenke hem naar ziel en lichaam en ondersteune zijn vrouw en kinderen die hem op zo liefdevolle wijze thuis verzorgen.
Wat ontroerend om te lezen.
Dank je wel voor het delen Jantje.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
De Saambinder, d.d. 23 mei 2019, schreef:Onze emeritus-predikant ds. G. Mouw, die reeds enkele jaren een longaandoening heeft, is momenteel ernstig ziek vanwege longontsteking. Zijn ziekte is niet te genezen, maar in de bijkomende omstandigheden kan er medisch gezien ook niet veel meer voor hem gedaan worden.
Het mag soms aanschouwd worden: 'In de benauwdheid zal Ik bij hem zijn'. Als de Heere verschijnt, verdwijnt de mens.
De Heere, in Wiens hand ons aller leven is, zij onze geliefde oud-herder en -leraar goed en nabij. Hij gedenke hem naar ziel en lichaam en ondersteune zijn vrouw en kinderen die hem op zo liefdevolle wijze thuis verzorgen.

Mede namens de familie Mouw,
Kerkenraad Uddel
Aangrijpend. Ik hen ds. Mouw vaak mogen beluisteren. Eenvoudig, zonder opsmuk en bevindelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik heb hem helaas nooit in een aanwezige dienst meegemaakt. Kort voordat hij een zondag in de gemeente waar ik toebehoor zou gaan preken, werd hij ziek en kon hij helaas niet meer voorgaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Ik heb hem helaas nooit in een aanwezige dienst meegemaakt. Kort voordat hij een zondag in de gemeente waar ik toebehoor zou gaan preken, werd hij ziek en kon hij helaas niet meer voorgaan.
Er zijn verschillende prekenseries van hem uitgegeven. o.a. Een dierbare boodschap voor Sion (preken voor bijzondere tijden)
Het leven van Abraham (twintig Bijbellezingen)
Als we die preken lezen is het of we hem nog zo horen preken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie