Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Evangelist schreef:
TSD schreef:
Evangelist schreef: Dat is helemaal conform de reactie die nog zal komen vanuit de officiële kerkelijke structuren (eerst achter de schermen, en als dat niet helpt voor de schermen).
Wat vind je zelf van deze zin uit je reactie in relatie tot hetgeen je nu Job verwijt?
Dat ik helaas gelijk begin te krijgen. De eerste gevolgen zie je al: de terugtrekkende bewegingen in reactie op de vragen van het RD.
Ik denk dat je voorbarig bent met je conclusies. We weten namelijk helemaal niet niet waarom dhr. De Jongste terughoudend reageert.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Jawel hoor, hij wil niet in de spotlights staan. Ik denk dat Evangelist gelijk heeft.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Begrijpelijk dat het RD er aandacht aan wil geven.
Het lijkt mij beter om de volgende aflevering af te wachten, voordat het RD verder gaat.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

@pierre27: inmiddels heb ik de vraag beantwoord. Ben je in de gelegenheid en heb je genegenheid om hierop te reageren?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Wat een mooi artikel. Dat klinkt goed. Ik ben heel benieuwd. Dat de Jeugdbond een videokanaal wil, heeft hier toch niets mee te maken? Dit richt zich op volwassenen. Het zou zomaar een groot succes kunnen worden.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Evangelist schreef:
TSD schreef:
Evangelist schreef: Dat is helemaal conform de reactie die nog zal komen vanuit de officiële kerkelijke structuren (eerst achter de schermen, en als dat niet helpt voor de schermen).
Wat vind je zelf van deze zin uit je reactie in relatie tot hetgeen je nu Job verwijt?
Dat ik helaas gelijk begin te krijgen. De eerste gevolgen zie je al: de terugtrekkende bewegingen in reactie op de vragen van het RD.
Het viel mij ook op ja. Ik dacht er direct aan toen ik het artikel las. Waarom zou je anders niet de vragen willen beantwoorden?
Het rijmt niet met elkaar; wel een videokanaal beginnen, maar niet op vragen ingaan omdat je niet op zou willen vallen.

(Het zou overigens wel weer een dieptepunt zijn binnen onze gemeenten.)
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Ik heb het filmpje eergisteren gezien, en wat mij vooral opvalt is dat het echt alleen voor GG leden bedoeld is. Natuurlijk kan ik gewoon ook de videootjes bekijken, maar qua publiek richt hij zich eigenlijk alleen maar tot GG'ers. Hij geeft dat ook duidelijk aan, ook hoezeer hij van het kerkverband is gaan houden etc.

In de beschrijving staat dat hij kerkmuren niet hoger wil maken. Ik citeer:

''Het is niet mijn bedoeling iets door te geven voor de Geref. Gemeente om hiermee de kerkmuren hoger te maken, want in de nabije toekomst zullen reformatorische kerken in ons land elkaar harder dan ooit nodig gaan krijgen. Als iemand van een ander kerkverband met de lessen ook iets kan, is dit natuurlijk alleen maar fijn.''

Het jammere is dat hij wel kerkmuren hoger maakt helaas. En zeker omdat dit initiatief niet vanuit de GG zelf komt. Ik snap dat bijvoorbeed de JBGG zich richt tot jongeren van de GG, en de HHJO tot jongeren uit de HHK, maar dit is gewoon een eigen initiatief van iemand die zich dus blijkbaar alleen maar richt tot de GG. Persoonlijk heb ik daar wat moeite mee. Ik keek het videootje met mijn vrouw en het viel haar ook direct op. Ze vond het ook jammer dat het niet breder werd getrokken. Dit word anders wel echt eilandjes gedrag vind ik. Ik moet eerlijk zeggen dat mij dit best wel teleurstelt.

In mijn ogen zie je dit gedrag veel vaker in de GG, dat vind ik minpunt nummer 1 van het kerkverband.
Inhoudelijk denk ik dat de filmpjes waardevol kunnen zijn. Ook voor niet-GG'ers.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Wat een aandacht voor iets wat het al die aandacht totaal niet waard is. Iemand kondigt aan dat hij een mening heeft over de GG en dat hij die mening gaat uiten… eigenlijk wat hier elke dag op het forum gebeurt maar dan via een ander kanaal. Daar wordt dan zelfs een RD-artikel aan besteed… het moet welhaast komkommertijd zijn.

En hier op het forum is het wantrouwen troef: dat hij geen antwoord geeft op vragen zal wel komen omdat hij erop is aangesproken….! Alsof er in Tholen een spoedkerkenraadvergadering is belegd, de kerkenraad het hier niet mee eens is (er is nog niks gebeurd, alleen een soort aankondiging), heel snel een afspraak is gemaakt, gesprek heeft plaatsgevonden en hij daaruit geconcludeerd heeft dat hij de media maar niet te woord moet staan. Dat is bijna een complottheorie…
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Mistig schreef:
Evangelist schreef:
TSD schreef:
Evangelist schreef: Dat is helemaal conform de reactie die nog zal komen vanuit de officiële kerkelijke structuren (eerst achter de schermen, en als dat niet helpt voor de schermen).
Wat vind je zelf van deze zin uit je reactie in relatie tot hetgeen je nu Job verwijt?
Dat ik helaas gelijk begin te krijgen. De eerste gevolgen zie je al: de terugtrekkende bewegingen in reactie op de vragen van het RD.
Het viel mij ook op ja. Ik dacht er direct aan toen ik het artikel las. Waarom zou je anders niet de vragen willen beantwoorden?
Het rijmt niet met elkaar; wel een videokanaal beginnen, maar niet op vragen ingaan omdat je niet op zou willen vallen.

(Het zou overigens wel weer een dieptepunt zijn binnen onze gemeenten.)

Waarom rijmt dat niet met elkaar? Een videokanaal als dit begin je niet om in de belangstelling te staan of om duizenden abonnees te hebben. Hij geeft zelf aan dat dit kanaal bedoeld is voor het doorgeven van geestelijke lessen, niet om zijn presentatieskills centraal te laten staan. Dat is toch een groot verschil? Ik snap dan best dat je na één video niet op het RD in wilt gaan om de publiciteit op te zoeken.

Na een artikel in het RD zijn alle ogen op je gericht. Wanneer je alleen begint op YouTube zonder grote publiciteit kun je kleiner starten en is er minder druk. Ondernemers die een nieuwe zaak in het centrum beginnen, willen tegenwoordig vaak ook nog niet gelijk met een openingsdatum in de krant. Zo kunnen ze rustig opstarten en testen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:Zeker wil ik de vraag beantwoorden.
Wat is de betekenis van het woord gezin in de Bijbel?
Omdat de vader de priester van het gezin is, is het Woord doorgeven altijd onder ambtelijk toezicht.
Echter met ambtelijk toezicht bedoelde ik predikant/ouderling/diaken.
Laatst heb ik weer gelezen dat waar het Woord is is de kerk. Dat betekent niet direct dat er een predikant/ouderling/diaken aanwezig is.
Dank voor het beantwoorden, nu begrijp ik wat je bedoelde met ambtelijk toezicht, ik gaf en geef daar een andere invulling aan. Mooie gedachte overigens dat de vader de priester is, wat als je geen vader bent?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Erasmiaan schreef:Wat een aandacht voor iets wat het al die aandacht totaal niet waard is. Iemand kondigt aan dat hij een mening heeft over de GG en dat hij die mening gaat uiten… eigenlijk wat hier elke dag op het forum gebeurt maar dan via een ander kanaal. Daar wordt dan zelfs een RD-artikel aan besteed… het moet welhaast komkommertijd zijn.
Dat komt omdat de term GG er in voor komt. Dan gaan haren van Jan en Alleman overeind staan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Dat denk ik ook ja.
Als hij exact hetzelfde filmpje had gemaakt met CGK, HHK, GGiN of zo in plaats van GG, dan had er niemand naar gekraaid. Zeker de 'officiële kerkelijke structuren' niet.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Erskinees schreef:
Mistig schreef:
Evangelist schreef: Dat ik helaas gelijk begin te krijgen. De eerste gevolgen zie je al: de terugtrekkende bewegingen in reactie op de vragen van het RD.
Het viel mij ook op ja. Ik dacht er direct aan toen ik het artikel las. Waarom zou je anders niet de vragen willen beantwoorden?
Het rijmt niet met elkaar; wel een videokanaal beginnen, maar niet op vragen ingaan omdat je niet op zou willen vallen.

(Het zou overigens wel weer een dieptepunt zijn binnen onze gemeenten.)

Waarom rijmt dat niet met elkaar? Een videokanaal als dit begin je niet om in de belangstelling te staan of om duizenden abonnees te hebben. Hij geeft zelf aan dat dit kanaal bedoeld is voor het doorgeven van geestelijke lessen, niet om zijn presentatieskills centraal te laten staan. Dat is toch een groot verschil? Ik snap dan best dat je na één video niet op het RD in wilt gaan om de publiciteit op te zoeken.

Na een artikel in het RD zijn alle ogen op je gericht. Wanneer je alleen begint op YouTube zonder grote publiciteit kun je kleiner starten en is er minder druk. Ondernemers die een nieuwe zaak in het centrum beginnen, willen tegenwoordig vaak ook nog niet gelijk met een openingsdatum in de krant. Zo kunnen ze rustig opstarten en testen.
Als je een YouTube account begint om mensen aan te spreken, dan wil je ook bereik en dat je doelgroep hier ook bekend mee is.
Het is dan vreemd om te zeggen dat je niet in de spotlight wil staan. Ook dat is weer een manier om je video's onder de aandacht te brengen. Anders doe je dit toch niet?

Misschien begrijp ik het niet, omdat ik zo'n ondernemer nooit zou zijn. ;)
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

pierre27 schreef:
CvdW schreef:Zeker wil ik de vraag beantwoorden.
Wat is de betekenis van het woord gezin in de Bijbel?
Omdat de vader de priester van het gezin is, is het Woord doorgeven altijd onder ambtelijk toezicht.
Echter met ambtelijk toezicht bedoelde ik predikant/ouderling/diaken.
Laatst heb ik weer gelezen dat waar het Woord is is de kerk. Dat betekent niet direct dat er een predikant/ouderling/diaken aanwezig is.
Dank voor het beantwoorden, nu begrijp ik wat je bedoelde met ambtelijk toezicht, ik gaf en geef daar een andere invulling aan. Mooie gedachte overigens dat de vader de priester is, wat als je geen vader bent?
Dan ben je een zoon van een priester.
Mag ik vragen welke invulling u er aan geeft?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef:Ik heb het filmpje eergisteren gezien, en wat mij vooral opvalt is dat het echt alleen voor GG leden bedoeld is. Natuurlijk kan ik gewoon ook de videootjes bekijken, maar qua publiek richt hij zich eigenlijk alleen maar tot GG'ers. Hij geeft dat ook duidelijk aan, ook hoezeer hij van het kerkverband is gaan houden etc.

In de beschrijving staat dat hij kerkmuren niet hoger wil maken. Ik citeer:

''Het is niet mijn bedoeling iets door te geven voor de Geref. Gemeente om hiermee de kerkmuren hoger te maken, want in de nabije toekomst zullen reformatorische kerken in ons land elkaar harder dan ooit nodig gaan krijgen. Als iemand van een ander kerkverband met de lessen ook iets kan, is dit natuurlijk alleen maar fijn.''

Het jammere is dat hij wel kerkmuren hoger maakt helaas. En zeker omdat dit initiatief niet vanuit de GG zelf komt. Ik snap dat bijvoorbeed de JBGG zich richt tot jongeren van de GG, en de HHJO tot jongeren uit de HHK, maar dit is gewoon een eigen initiatief van iemand die zich dus blijkbaar alleen maar richt tot de GG. Persoonlijk heb ik daar wat moeite mee. Ik keek het videootje met mijn vrouw en het viel haar ook direct op. Ze vond het ook jammer dat het niet breder werd getrokken. Dit word anders wel echt eilandjes gedrag vind ik. Ik moet eerlijk zeggen dat mij dit best wel teleurstelt.

In mijn ogen zie je dit gedrag veel vaker in de GG, dat vind ik minpunt nummer 1 van het kerkverband.
Inhoudelijk denk ik dat de filmpjes waardevol kunnen zijn. Ook voor niet-GG'ers.
Tholen is ook een eiland :haha
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie