Gereformeerde Gemeenten

Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Louis2 »

Ik bedoelde te zeggen dat er in de hele provincie Limburg geen echte reformatorische kerk is, enkel een paar evangelisatieposten. Noord-Limburg heeft Horst en een kleine GKV in Venlo. Zuid-Limburg( waar evenveel mensen wonen als in Rotterdam), heeft twee kleine GKV's en twee evangelisatiegemeenten; een in Rothem, de andere in Kerkrade. Daarnaast nog een paar evangelische gemeenten.
Waarschijnlijk is de kerkgang in Limburg niet meer dan een procent.
dan heb ik het nooit niet over de arme Grensstreek met Wallonië, met haar industriesteden als Verviers, Luik en Seraing.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Ik vind het wel een beetje flauw, om Louis2 onder zijn neus te wrijven, dat het je eigen schuld is als je geen bijbel hebt. Als je opgroeit in een cultuur en streek waar de bijbel nauwelijks een rol speelt, is het logisch dat je geen bijbel hebt. Wat ben je dan bevoorrecht als je opgroeit op de biblebelt!
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Piet Puk schreef: Als ik het goed begreep uit de video voelde maker behoefte om 'door te geven'. Dat zal normaliter ook het gevoelen zijn bij ambtsdragers dat ze door willen geven wat God tot/door hen spreekt. Wanneer genoemde wegen worden toegesloten, kun je altijd via zo'n alternatieve route 'proberen'. Disclaimer: ik doel hier niet op genoemde situatie. Er is bijvoorbeeld ook een ander You Tube-account, waarbij ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat er gewoon gepreekt wordt.
Ik zie niet in wat daar mis mee is, het staat een ieder vrij om een video te maken of om een blad uit te geven. Dat recht is niet voorbehouden aan ambtsdragers ofzo. Het is juist prijzenswaardig als mensen de Bijbelse boodschap verder willen verspreiden.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Henk J schreef:
Piet Puk schreef: Als ik het goed begreep uit de video voelde maker behoefte om 'door te geven'. Dat zal normaliter ook het gevoelen zijn bij ambtsdragers dat ze door willen geven wat God tot/door hen spreekt. Wanneer genoemde wegen worden toegesloten, kun je altijd via zo'n alternatieve route 'proberen'. Disclaimer: ik doel hier niet op genoemde situatie. Er is bijvoorbeeld ook een ander You Tube-account, waarbij ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat er gewoon gepreekt wordt.
Ik zie niet in wat daar mis mee is, het staat een ieder vrij om een video te maken of om een blad uit te geven. Dat recht is niet voorbehouden aan ambtsdragers ofzo. Het is juist prijzenswaardig als mensen de Bijbelse boodschap verder willen verspreiden.
Ik zeg niet dat er iets mis mee is, maar dat er wel een gevaar in kan schuilen. Het zou me bevreemden dat als er een begeerte mag zijn om 'door te geven ' dat er dan geen ambtelijk werk wacht. En dan hebben we volgens de DL de tijd te verwachten dat we van God verkoren worden, om daardoor de bevestiging te hebben.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef:
Simon0612 schreef:
Piet Puk schreef:Ik(maar ik ben GGiN-er en daar was het niet voor bedoeld) heb wel wat moeite met het YouTube-account. En meer in het feit dat dit een alternatieve route kan zijn, buiten verkiezing via ledenvergadering of buiten toelating via het curatorium om.
Het is ook niet voor mij bedoeld, voel me wel wat buitengesloten. Beetje kerkistisch eigenlijk he :slurp Maar wat bedoel je precies Piet?
Als ik het goed begreep uit de video voelde maker behoefte om 'door te geven'. Dat zal normaliter ook het gevoelen zijn bij ambtsdragers dat ze door willen geven wat God tot/door hen spreekt. Wanneer genoemde wegen worden toegesloten, kun je altijd via zo'n alternatieve route 'proberen'. Disclaimer: ik doel hier niet op genoemde situatie. Er is bijvoorbeeld ook een ander You Tube-account, waarbij ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat er gewoon gepreekt wordt.
Wat een bijzondere gedachte. Ik denk dat er een heleboel vloggers zijn die zich niet geroepen voelen tot een ambt.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

1. Mag ik het Woord doorgeven buiten ambtelijk toezicht?
2. De jeugd is bereikbaar via social media (YouTube valt hier ook onder), dus een youtube kanaal gebruiken past bij deze tijd?
3. Is Gods naam onteert met deze introfilm?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

De reacties op een initiatief als deze geven al aan hoe lastig het allemaal ligt.
Er blijkt toch nog steeds sprake te zijn van grote sociale druk en misschien zelfs wel van een angstcultuur.
De overheersende gedachte is: Wees geen gekleurde vlinder, maar loop mee in de grijze massa.

In elk ander kerkverband, zou een filmpje als deze niet eens zo breed gedeeld worden, laat staan uitgebreid besproken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Hier wat berichten verwijderd. Graag inhoudelijk, niet op de persoon en ook geen ongegronde beschuldigingen.
MGG
Berichten: 3551
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

CvdW schreef:1. Mag ik het Woord doorgeven buiten ambtelijk toezicht?
2. De jeugd is bereikbaar via social media (YouTube valt hier ook onder), dus een youtube kanaal gebruiken past bij deze tijd?
3. Is Gods naam onteert met deze introfilm?
1 Ja, anders mag je ook niks vertellen tegen een collega, buurman, familielid etc. Of een groter podium zoeken de bedoeling is weet ik niet. (Waarschijnlijk doel jij ook op het 2e.)
2. De Daniel en de Jeugdbond gebruiken ook social media. Het gebruik ervan past inderdaad bij deze tijd, maar niet alles wat past is ook geschikt. Op de laatste synode is het over social media gegaan. Ik was niet aanwezig, maar op basis van het verslag concludeer is dat de synode niet tegen het gebruik van social media is.
3. -

@Ad bedankt voor het opschonen.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:De reacties op een initiatief als deze geven al aan hoe lastig het allemaal ligt.
Er blijkt toch nog steeds sprake te zijn van grote sociale druk en misschien zelfs wel van een angstcultuur.
De overheersende gedachte is: Wees geen gekleurde vlinder, maar loop mee in de grijze massa.

In elk ander kerkverband, zou een filmpje als deze niet eens zo breed gedeeld worden, laat staan uitgebreid besproken.
Daar zat ook mijn enige moeite met dit filmpje. Weer iets wat lekker op je eigen bubble is gericht. Tegelijkertijd zijn de problemen daar misschien wel groot (hand in eigen boezem).
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Bezorgd schreef: In elk ander kerkverband, zou een filmpje als deze niet eens zo breed gedeeld worden, laat staan uitgebreid besproken.
Ik vind deze opmerking best ingewikkeld. Je bent namelijk zelf degene die dit filmpje hier hebt gedeeld waarna het hier uitgebreid besproken wordt.

Dus dan ben je toch zelf minimaal onderdeel van je opmerking en werk je mee aan het instandhouden van je eigen waarneming.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Waar zijn de mensen dan bang voor? Dat het een GG-bash youtube kanaal wordt? Die indruk had ik juist niet.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Piet Puk schreef: Ik zeg niet dat er iets mis mee is, maar dat er wel een gevaar in kan schuilen. Het zou me bevreemden dat als er een begeerte mag zijn om 'door te geven ' dat er dan geen ambtelijk werk wacht. En dan hebben we volgens de DL de tijd te verwachten dat we van God verkoren worden, om daardoor de bevestiging te hebben.
Ik zie het gevaar niet zo, ik zou niet weten wat er op tegen is om het Woord verder te verspreiden. Het ligt natuurlijk anders als iemand op eigen initiatief huisbezoeken ofzo gaat ondernemen maar dat is hier helemaal niet aan de orde. Je komt op mij nu over alsof je vind dat elke christen maar lekker op zijn luie stoel kan zitten want alleen ambtsdragers hoeven het Evangelie verder te verspreiden en daar zie ik juist een gevaar in. Misschien begrijp ik je verkeerd maar hoe zie jij het dan bij een godsdienstdocent die geen ambtsdrager is? En hoe denk jij over het 'ambt aller gelovigen'?
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Bezorgd schreef:De reacties op een initiatief als deze geven al aan hoe lastig het allemaal ligt.
Er blijkt toch nog steeds sprake te zijn van grote sociale druk en misschien zelfs wel van een angstcultuur.
De overheersende gedachte is: Wees geen gekleurde vlinder, maar loop mee in de grijze massa.

In elk ander kerkverband, zou een filmpje als deze niet eens zo breed gedeeld worden, laat staan uitgebreid besproken.
Hoe dat in andere kerkverbanden zou gaan weet ik niet. Maar we zitten hier op een forum om bepaalde zaken te bespreken dus dat dit filmpje hier besproken wordt verbaasd mij niets.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Geytenbeekje schreef:Waar zijn de mensen dan bang voor? Dat het een GG-bash youtube kanaal wordt? Die indruk had ik juist niet.
Toch kun je niet ontkennen dat, ondanks de warme shots, hartelijke woorden etc. de kern van de boodschap van de video is dat hij drie specifieke zorgen over de Gereformeerde Gemeenten heeft. Bezorgd, kritisch, bezwaard, hoe je het ook noemt: de kern is dat hij op bepaalde punten anders denkt/ een andere mening heeft dan mainstream. Anders hoef je immers niet aan zo'n videoserie te beginnen; in dat geval laat je het brengen van de boodschap met een gerust hart over aan de eigen predikanten en andere ambtsdragers.

Eén ding is duidelijk: hij doet dat niet op een bashende toon (bashen = aanvallen, rammen).
Plaats reactie