Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:En GGlid geeft een mooi voorbeeld: hij is verrechtst en hij vindt zijn gemeente verlinkst. Wat is waar?
Ik denk allebei. En dat heeft tot gevolg dat je steeds verder uit elkaar groeit.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:En GGlid geeft een mooi voorbeeld: hij is verrechtst en hij vindt zijn gemeente verlinkst. Wat is waar?
Ik denk allebei. En dat heeft tot gevolg dat je steeds verder uit elkaar groeit.
Noem eens wat voorbeelden waarin jij verrechtst en de gemeente verlinkst?

Overigens is het ook zo dat de maatschappij verlinkst. Als wij als reformatorische gezindte daarin ook meegaan dan lijkt het t.o.v. de maatschappij dat je niet verlinkst maar vergelijk je het met 40 jaar geleden in de eigen gezindte dan wel.

Dat is misschien ook waarom sommigen denken dat ze niet verlinksen maar dit toch doen en meedrijven op de ontwikkelingen in de maatschappij.
HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Waarom noemt de één dat blaadje aan de boom geel, en de ander oranje?
Om het lekker een beetje filosofisch te maken: Waarheid is verbonden aan waarnemingen. En dat is echt zo. En ik bedoel met waarheid nog niet eens 'de waarheid' waar wij op RF het over hebben, maar überhaupt in het algemeen. Wat jij persoonlijk waarneemt is waarheid voor jou. Maar de ander kan iets anders waarnemen, waardoor de waarheid voor de ander ook weer anders is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Wat mij opvalt in al de discussies over verrechtsing en verlinksing dat de mensen die dit observeren in een gemeente, zelf blijkbaar denken dat zij geen ontwikkeling hebben doorgemaakt. Dat zij het stabiele middelpunt zijn waaruit zij hun observatie doen.

Heel vaak is er namelijk wel een ontwikkeling in de persoon gaande. Ook hier op het RF. Mensen weten dat ook best wel maar denken dat zij toch neutraal kunnen beoordelen of een gemeente verstart of verlinkst.

Ik betwijfel dat beoordelingsvermogen ten zeerste
Ik denk dat je gelijk hebt (alleen met het doorgehaalde niet).
Tegelijk is het zo, dat mensen die observeren, niet op 1 punt zitten op de denkbeeldige links-rechts-schaal, maar een bepaalde bandbreedte innemen waarin men wat heen en weer beweegt. In een rechtse context zal men meer naar links in het bootje hangen, en in een linkse context naar rechts.
Ditbenik geeft daar hierboven al een voorbeeld van; ik vind dat zelf herkenbaar.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Wat mij opvalt in al de discussies over verrechtsing en verlinksing dat de mensen die dit observeren in een gemeente, zelf blijkbaar denken dat zij geen ontwikkeling hebben doorgemaakt. Dat zij het stabiele middelpunt zijn waaruit zij hun observatie doen.

Heel vaak is er namelijk wel een ontwikkeling in de persoon gaande. Ook hier op het RF. Mensen weten dat ook best wel maar denken dat zij toch neutraal kunnen beoordelen of een gemeente verstart of verlinkst.

Ik betwijfel dat beoordelingsvermogen ten zeerste
Ik denk dat je gelijk hebt (alleen met het doorgehaalde niet).
Tegelijk is het zo, dat mensen die observeren, niet op 1 punt zitten op de denkbeeldige links-rechts-schaal, maar een bepaalde bandbreedte innemen waarin men wat heen en weer beweegt. In een rechtse context zal men meer naar links in het bootje hangen, en in een linkse context naar rechts.
Ditbenik geeft daar hierboven al een voorbeeld van; ik vind dat zelf herkenbaar.
Dat denk ik ook wel, @Tiberius. Als je mij in een willekeurige GG op de Veluwe zou plaatsen, was ik vast iemand ter linkerzijde. Maar hier ter plaatse behoor ik vermoedelijk tot de uiterst rechterflank.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

GerefGemeente-lid schreef: Dat denk ik ook wel, @Tiberius. Als je mij in een willekeurige GG op de Veluwe zou plaatsen, was ik vast iemand ter linkerzijde. Maar hier ter plaatse behoor ik vermoedelijk tot de uiterst rechterflank.
Ligt er wel een beetje aan wat jij tot de veluwe definieert. :)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

huisman schreef:Wat mij opvalt in al de discussies over verrechtsing en verlinksing dat de mensen die dit observeren in een gemeente, zelf blijkbaar denken dat zij geen ontwikkeling hebben doorgemaakt. Dat zij het stabiele middelpunt zijn waaruit zij hun observatie doen.

Heel vaak is er namelijk wel een ontwikkeling in de persoon gaande. Ook hier op het RF. Mensen weten dat ook best wel maar denken dat zij toch neutraal kunnen beoordelen of een gemeente verstart of verlinkst.

Ik betwijfel dat beoordelingsvermogen ten zeerste
Ik denk dat je hier terechte dingen noemt. Zeker als je op een bepaald moment een kerkverband verlaat moet je maar niet te gauw denken dat je het blijvend allemaal zo goed weet. De vertreksituatie kan op een gegeven moment een vertroebeld beeld geven van de werkelijkheid.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Om daar nog eens verder over door te denken: Ik zag op Twitter heel wat reacties op de brief die mvr. Baaij gestuurd heeft aan de GG. Ik zit mij af te vragen: hoe komt het toch dat er onder de zelfde prediking mensen getraumatiseerd (dat is wat ik in de media lees) worden, mensen daar onbewogen onder blijven en mensen tot God bekeerd worden.

Heeft dit niet vooral te maken met de (onvoldoende) mate van huisgodsdienst en onderwijs, maar ook met de psyche van de luisteraar?

Vanuit mijn perspectief gezien: ons gezin is terug gegaan naar de Hervormde Kerk. Ondanks de vele goede jaren in de GG en de opvoeding die wij daar gehad hebben. Ik kijk daar met veel dankbaarheid en liefde op terug. Ik besef mij ook dat de Hervormde opvoeding thuis daaraan heeft bijgedragen. Bijvoorbeeld weer heel anders dan hoe mijn vrouw dat beleefd heeft. Het maakt wel dat ik anders naar de GG kijk dan bijvoorbeeld zij die met trammelant zijn weggegaan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

Maanenschijn schreef:Om daar nog eens verder over door te denken: Ik zag op Twitter heel wat reacties op de brief die mvr. Baaij gestuurd heeft aan de GG. Ik zit mij af te vragen: hoe komt het toch dat er onder de zelfde prediking mensen getraumatiseerd (dat is wat ik in de media lees) worden, mensen daar onbewogen onder blijven en mensen tot God bekeerd worden.

Heeft dit niet vooral te maken met de (onvoldoende) mate van huisgodsdienst en onderwijs, maar ook met de psyche van de luisteraar?

Vanuit mijn perspectief gezien: ons gezin is terug gegaan naar de Hervormde Kerk. Ondanks de vele goede jaren in de GG en de opvoeding die wij daar gehad hebben. Ik kijk daar met veel dankbaarheid en liefde op terug. Ik besef mij ook dat de Hervormde opvoeding thuis daaraan heeft bijgedragen. Bijvoorbeeld weer heel anders dan hoe mijn vrouw dat beleefd heeft. Het maakt wel dat ik anders naar de GG kijk dan bijvoorbeeld zij die met trammelant zijn weggegaan.
Dat is denk ik precies hoe zoiets werkt.
Als je hele nare ervaringen hebt opgedaan valt het niet mee om dan positief terug te blikken.
Tegelijk weet ik dat het per gemeente verschilt, dus niet generaliseren denk ik dan.
Maar wat denk ik de meeste pijn doet is de ontkenning dat akelige dingen hebben plaats gevonden.

Iets heel anders even tussendoor, ik hoorde van dichtbij over een overlijden van een vader. Er is daar vroeger e.e.a. gepasseerd, vader werd dement, dus het was lastig dit 'uit te praten' . Moeder wist ervan maar ontkent het of bagatelliseert het. Dat geeft het meeste verdriet.

Door ontkenning word je boven op je verdriet ook nog tot een leugenaar gemaakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Weer open.
Wees een beetje vriendelijk tegen elkaar, a.u.b.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Komt goed!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Ook nu heb je predikanten die flanken bedienen. Zie nu hoe een select aantal predikanten de tweetallen in de linkerflank bemannen. Of dat voorkomt uit een theologisch/dogmatisch verschil van inzicht valt nog te bezien.
De rechterflank kan er ook wat van hoor. Je laatste zin valt hiermee in ieder geval in twijfel te trekken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Mannetje schreef:https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... r-cambodja

Verheugend nieuws!
Mooi om te lezen. Ik heb toch altijd wel wat met de ZGG. Ze pakken daar de boel toch wat structureler aan (resultaat: onder Gods zegen meerdere gemeenten en Reformatorische/Gereformeerde kerken die gesticht zijn in het buitenland) als bijvoorbeeld de HHK.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Louis2 »

J.C. Philpot schreef:
Mannetje schreef:https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... r-cambodja

Verheugend nieuws!
Mooi om te lezen. Ik heb toch altijd wel wat met de ZGG. Ze pakken daar de boel toch wat structureler aan (resultaat: onder Gods zegen meerdere gemeenten en Reformatorische/Gereformeerde kerken die gesticht zijn in het buitenland) als bijvoorbeeld de HHK.
Nu in Nederland zelf nog!
Plaats reactie