Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

@Mistig:
Dat komt door een goed functionerende kerkenraad. In mijn geval zou twee derde van de leden zijn vertrokken bij zo'n gebeurtenis, als het niet meer is.

Een kerkenraad kan uit nog zulke vriendelijke mensen bestaan, als deze geen goede afspiegeling is van de gemeente, wordt het een puinhoop.

@huisman:
Ik denk dat ik heel constant ben, vanaf mijn 13e gerekend (daarvóór kan ik het mij niet zo precies herinneren). Er zijn misschien enkele kleinigheden waar ik nu anders over denk, maar ik zou ze niet kunnen opnoemen.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Bezorgd schreef:
CvdW schreef:Zo, dat we we op een nette manier afgewerkt.
Plooien zijn weer glad gestreken, we kunnen weer verder.
Ik weet niet of je op mijn post doelt. Maar van sommige personen zijn de reacties in media en elders inmiddels zo voorspelbaar en uitgesleten dat ze idd niet meer serieus te nemen zijn.
Nee.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef:Wat mij opvalt in al de discussies over verrechtsing en verlinksing dat de mensen die dit observeren in een gemeente, zelf blijkbaar denken dat zij geen ontwikkeling hebben doorgemaakt. Dat zij het stabiele middelpunt zijn waaruit zij hun observatie doen.

Heel vaak is er namelijk wel een ontwikkeling in de persoon gaande. Ook hier op het RF. Mensen weten dat ook best wel maar denken dat zij toch neutraal kunnen beoordelen of een gemeente verstart of verlinkst.

Ik betwijfel dat beoordelingsvermogen ten zeerste
Ik zal eerlijk zeggen dat ik de afgelopen 10 jaar behoorlijk verrechtst ben.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

huisman schreef:Wat mij opvalt in al de discussies over verrechtsing en verlinksing dat de mensen die dit observeren in een gemeente, zelf blijkbaar denken dat zij geen ontwikkeling hebben doorgemaakt. Dat zij het stabiele middelpunt zijn waaruit zij hun observatie doen.

Heel vaak is er namelijk wel een ontwikkeling in de persoon gaande. Ook hier op het RF. Mensen weten dat ook best wel maar denken dat zij toch neutraal kunnen beoordelen of een gemeente verstart of verlinkst.

Ik betwijfel dat beoordelingsvermogen ten zeerste
Ik betwijfel deze analyse ten zeerste.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Ontwikkeling is er altijd.
Wat verstaan we onder verrechtsen of verlinksen?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17356
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

refo schreef:
huisman schreef:Wat mij opvalt in al de discussies over verrechtsing en verlinksing dat de mensen die dit observeren in een gemeente, zelf blijkbaar denken dat zij geen ontwikkeling hebben doorgemaakt. Dat zij het stabiele middelpunt zijn waaruit zij hun observatie doen.

Heel vaak is er namelijk wel een ontwikkeling in de persoon gaande. Ook hier op het RF. Mensen weten dat ook best wel maar denken dat zij toch neutraal kunnen beoordelen of een gemeente verstart of verlinkst.

Ik betwijfel dat beoordelingsvermogen ten zeerste
Ik betwijfel deze analyse ten zeerste.
Mooi, anders zou mijn analyse niet kloppen.Dank voor de bevestiging.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

huisman schreef:Wat mij opvalt in al de discussies over verrechtsing en verlinksing dat de mensen die dit observeren in een gemeente, zelf blijkbaar denken dat zij geen ontwikkeling hebben doorgemaakt. Dat zij het stabiele middelpunt zijn waaruit zij hun observatie doen.

Heel vaak is er namelijk wel een ontwikkeling in de persoon gaande. Ook hier op het RF. Mensen weten dat ook best wel maar denken dat zij toch neutraal kunnen beoordelen of een gemeente verstart of verlinkst.

Ik betwijfel dat beoordelingsvermogen ten zeerste
Ik denk dat dit per persoon heel verschillend kan zijn. Maar het kan zeker kloppen. Zelf ben ik ook wat opgeschoven. Dat komt ook door ervaringen die je soms (in mijn geval) wat ruimer zicht geven op de kerk. Dan snap je sommige discussies niet meer zo goed, omdat het onbelangrijk voor je is.
Ook heb ik de afgelopen jaren wel mensen de andere kant op zien verschuiven.

Toch is het niet moeilijk om te zien dat een kerkenraad soms van kleur verschiet. Dat komt dan niet zozeer omdat de zittende broeders anders zijn gaan denken, maar puur omdat bepaalde broeders niet opnieuw worden gekozen of door anderen vervangen worden. Dan kan het beeld snel veranderen.
Ik moet bij het laatste voorbeeld vaak denken aan het hooggerechtshof in Amerika. Dat is nou precies zo'n voorbeeld (wat mij betreft) hoe het ook in veel kerkenraden er aan toe gaat. Binnen een paar jaar verschiet zo'n belangrijk orgaan van kleur. En de komende jaren zit het gebeiteld (zo lijkt het).
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

CvdW schreef:Ontwikkeling is er altijd.
Wat verstaan we onder verrechtsen of verlinksen?
Verlinksing: rekkelijker/progressiever worden in leer, leven en opvattingen
Verrechtsing: strikter/behoudender worden in leer, leven en opvattingen

Ik hem meer affiniteit met rechts dan met links. Maar uiteindelijk gaat het niet om links of rechts, maar dat we Bijbels zijn in de leer, leven en opvatting, onwrikbaar vasthouden aan Gods Woord, in de vreze des Heeren en door het ware geloof leven, en daar ons leven naar inrichten.

Dat vind je niet exclusief binnen 1 flank of groepering, maar het loslaten van het gezag van Gods woord is daar in ieder geval niet mee in overeenstemming. Dat loslaten van het gezag van Gods Woord is meer een gevaar van "links", terwijl een veruitwendiging van de godsdienst meer een gevaar is van "rechts".
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 25 nov 2022, 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Of we het nu verlinkst of verrechtst, verstard, of vastgeroest, of hoe dan ook noemen, ik merk ook heel goed dat het merendeel van de gemeenteleden voetstoots meegaan in verschuivingen. Mensen hierop aanspreken lijkt onbegonnen werk, want we komen er dan wel achter hoe verhard men is als men mensen ermee confronteert. Zelfs ouderlingen op huisbezoek begrijpen het vaak niet...
(Bron: eigen ondervinding)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

misschien een apart topic waardig.
ik ben qua uiterlijkheden verrechts, qua denkbeelden verlinkst
kan dat ook, of hoort hier een apart psyochologisch labeltje bij
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:misschien een apart topic waardig.
ik ben qua uiterlijkheden verrechts, qua denkbeelden verlinkst
kan dat ook, of hoort hier een apart psyochologisch labeltje bij
Ik denk zelf dat dit meer een filosofische gedachte is...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Laat ik proberen het concreet te maken.
Eerst beluister je niet ds. C. Harinck, ds. IJsselstein, maar wel ds. G. Beens en ds. van Dieren. Nu beluister je liever de eerste twee genoemden.
Praat je dan over verrechtsing of verlinksing?
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Louis2 »

CvdW schreef:Laat ik proberen het concreet te maken.
Eerst beluister je niet ds. C. Harinck, ds. IJsselstein, maar wel ds. G. Beens en ds. van Dieren. Nu beluister je liever de eerste twee genoemden.
Praat je dan over verrechtsing of verlinksing?
Dat is wel kort door de bocht.
Ik luister ds. C. Harinck ook graag omdat het een predikant is met veel levenservaring en kennis.
Dominee IJsselstein is dan ook een echte zendeling.
De twee andere predikanten zijn meer klassieke gemeentepredikanten.
Het is een vergelijking die niet klopt.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Kun je dan een beter voorbeeld noemen? Waarbij verrechtsing en verlinksing concreter wordt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

CvdW schreef:Kun je dan een beter voorbeeld noemen? Waarbij verrechtsing en verlinksing concreter wordt.
Dat is onmogelijk. En ga asjeblieft niet allemaal dominees hier de revue laten passeren!
Binnen de GG is links/rechts met name geaccentueerd door de sfeer.
Al zou je het opkomende bijna baptistische doop/verbondsstandpunt binnen de GG wellicht rechts kunnen noemen.

En GGlid geeft een mooi voorbeeld: hij is verrechtst en hij vindt zijn gemeente verlinkst. Wat is waar?
Plaats reactie