Zeker is er hoop. Hopelijk worden er steeds meer oude preken in hedendaags taalgebruik uitgegeven. Voor een kerkdienst vind ik een preek uit 1700, zonder de nieuwe taal/spelling wat minder geschikt.Ararat schreef:Ik lees dat ds Harincks blik verruimd is door het lezen van oudvaders en puriteinen. Ik snap dus wel dat je dit jammer vindt. Er is wel hoop! Ik vermoed namelijk dat ds Harinck zelf las en het niet voorgelezen werd in kerk. Iedere gelovige kan hetzelfde doen: oudvaders en puriteinen lezen en daardoor de blik verruimen.MGG schreef:Heeft de gg ooit in de lijn van de puriteinen gestaan? (Los van het feit dat er veel puriteinse predikanten en hun werken hoog gewaardeerd worden.) Overigens vind ik het jammer dat oudvaders zoals bijvoorbeeld Smytegelt bij ons weinig gelezen worden. Overigens telt dat ook voor dominees vanuit het begin van de gg zoals Kersten.CvdW schreef:Ik vond het volgende citaat wel eerlijk en kenmerkend, en ook een reden waarom ds Harinck en een groot gedeelte van de GG elkaar wat ontgroeid zijn:
„De eerste tien jaar preekte ik onder invloed van ds. Honkoop erg bevindelijk. Hij preekte sterk de noodzakelijkheid van het bloed en de genoegdoening van Christus. Alles daarbuiten was tekort. Zo beleefde ik dat ook. Later is mijn prediking meer bestudeerd geworden. Op veel terreinen van de theologie is mijn blik verruimd, vooral door het lezen in oudvaders en puriteinen.
Wie is nu wie ontgroeid? Als je je thuis voelt bij de oudvaders en puriteinen dan ben je dus de GG ontgroeid. Staat de GG dan niet meer in de lijn van oudvaders en puriteinen?
Het is natuurlijk geen schande voor een kerkverband om te zeggen dat er een andere koers is ingeslagen.
hoewel je oudvaders en puriteinen wel breed moet lezen om ze goed te begrijpen. Het aanbod van Christus is vaak ruim, maar de zondekennis wordt ook diep gepreekt. (Zie oa de serie het gekrookte riet van Smytegelt.)