Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik betwijfel ook of het waar is dat Jezus zo lang preekte. Zijn gelijkenissen wekken niet de indruk dat hij er meer dan een kwartier voor nodig had.

De tijd is verder ook anders, dus dat is ook heel moeilijk te vergelijken. Los daarvan, mocht een predikant zo goed preken als Jezus zelf, dan maak ik graag een uitzondering. Dan mag het wel anderhalf uur duren.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1786
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

MGG schreef:
DDD schreef:Daar denk ik anders over. Die weekdiensten zijn mijns inziens juist erg ongewenst. Op zondag duren de preken meestal al veel te lang. Het gebeurt zelden dat je de hoofdlijn niet in een kwartier kunt vertellen en vaak is het daarbij niet eens nodig om iets over te slaan. Dominees die veel weekdiensten doen, zijn daarin helaas geen positieve uitzondering.

Het is veel beter om in de vorm van een bijbelkring of in een andere didactische vorm het geloof te versterken. Niet alles wat belangrijk is, moet je zoveel mogelijk doen. Dat geldt voor de lichamelijke basisbehoeften, en dat geldt ook voor de geestelijke basisbehoeften.
Wat is telang? Bij de wonderbaarlijke spijziging heeft Jezus uren geleerd/gepreekt. Ook de methodisten in Engeland, de convenanten in Schotland en de hagepredikers in Nederland en België preekte gerust uren en ook door de weeks. De wens van minder en kortere diensten is onder behoudende christenen relatief nieuw. Ik vraag mij af waar komt die wens vandaan e zijn er Bijbelse voorbeelden van deze wens?
Tja... in 2000 jaar tijd verandert God niet, maar de mens en de omstandigheden wel. Is dat erg?
- Wat maakt dat het vroeger op dat vlak beter was?
- Wanneer is een preek te lang voor jou?
- Zou je ook elke week naar de kerk gaan als dat aangeboden werd?
- Zou je een (nog in te stellen) 3e of 4e dienst op zondag ook bezoeken?
- Zijn er Bijbelse voorbeelden van situaties dat langer en vaker beter is?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12043
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Zolang de preek geen bediening des Geestes maar een moralistisch praatje is, zal men de lengte van de dienst betreuren.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Zolang de preek geen bediening des Geestes maar een moralistisch praatje is, zal men de lengte van de dienst betreuren.
Dan hou je het nog geen kwartier vol....
Ik luister wel breed, maar alleen om te weten wat er in de kerken 'geleerd' wordt.
Je weet zo wat er in de kerken gaande is.
Dan beluister je wel de uitgesproken rede, maar je luistert vanzelf heel anders...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
MGG
Berichten: 3537
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Ararat schreef:
MGG schreef:
DDD schreef:Daar denk ik anders over. Die weekdiensten zijn mijns inziens juist erg ongewenst. Op zondag duren de preken meestal al veel te lang. Het gebeurt zelden dat je de hoofdlijn niet in een kwartier kunt vertellen en vaak is het daarbij niet eens nodig om iets over te slaan. Dominees die veel weekdiensten doen, zijn daarin helaas geen positieve uitzondering.

Het is veel beter om in de vorm van een bijbelkring of in een andere didactische vorm het geloof te versterken. Niet alles wat belangrijk is, moet je zoveel mogelijk doen. Dat geldt voor de lichamelijke basisbehoeften, en dat geldt ook voor de geestelijke basisbehoeften.
Wat is telang? Bij de wonderbaarlijke spijziging heeft Jezus uren geleerd/gepreekt. Ook de methodisten in Engeland, de convenanten in Schotland en de hagepredikers in Nederland en België preekte gerust uren en ook door de weeks. De wens van minder en kortere diensten is onder behoudende christenen relatief nieuw. Ik vraag mij af waar komt die wens vandaan e zijn er Bijbelse voorbeelden van deze wens?
Tja... in 2000 jaar tijd verandert God niet, maar de mens en de omstandigheden wel. Is dat erg?
- Wat maakt dat het vroeger op dat vlak beter was?
- Wanneer is een preek te lang voor jou?
- Zou je ook elke week naar de kerk gaan als dat aangeboden werd?
- Zou je een (nog in te stellen) 3e of 4e dienst op zondag ook bezoeken?
- Zijn er Bijbelse voorbeelden van situaties dat langer en vaker beter is?
Dat zijn behoorlijk wat vragen.
- Nee, maar een van de gevaren van onze huidige tijd is dat een voetbalwedstrijd van 90 minuten prima is, maar een dienst kerkdienst van 90 minuten telang. Een hele avond een roman lezen geen enkele moeite kost, maar 5 minuten Bijbel lezen lang is.
- Ik denk dat er vroeger meer verlangen was naar God en Zijn dienst en dat ze er veel meer voor over hadden. Ik vrees dat ik kerkdiensten zou vermijden als er vervolging komt. Er zijn tienduizenden Christenen om het geloof gestorven en toch houden ze in tijden van vervolging kerk. (Dat zien we nu nog steeds in landen met Christenvervolging.)
- Ik maak praktisch nooit diensten mee die langer duren dan 90 minuten. Voor mij is dat niet telang. Geen idee wat wel telang is.
- Ja het liefst dan wel op een vaste avond, dan kan ik die avond het hele jaar vrij houden.
- drie diensten per zondag vind ik prima. 4 afhankelijk van de tijden. 8.30, 12.30, 15.30 en 19.30 zou prima zijn. (Mits ik niet merk dat de diensten elkaar verdringen/ de boodschap van morgens avonds is weggezakt.)
- de situatie waarin het volk / de gemeente vaak/langdurige bij een kwam, waren goede tijden. Aantal voorbeelden: Ezra die de boekrol voor las, wonderbaarlijke spijziging en de eerste gemeente na Pinksteren.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

MGG schreef: De levendige verkondiging van Gods Woord is in mijn ogen veruit het belangrijkste activiteit. Is het niet vaak een kwestie van andere prioriteiten hebben? Een weekdienst kost je circa 2 uur in de x aantal weken of een x aantal keer per jaar. Als daar geen tijd voor is, dan moet een agenda wel heel vol staan met erg belangrijke afspraken.
Dat is het zeker. En die vind ook op de zondag (de belangrijkste dag van de week) plaats. Twee keer zelfs.
Dat er de rest van de week allemaal activiteiten zijn vind ik prachtig. Maar een doordeweekse dienst is niet perse te prevaleren boven de andere activiteiten lijkt me. Ik denk zelfs dat het afbreuk kan doen aan. Maar ja.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Ik betwijfel ook of het waar is dat Jezus zo lang preekte. Zijn gelijkenissen wekken niet de indruk dat hij er meer dan een kwartier voor nodig had.

De tijd is verder ook anders, dus dat is ook heel moeilijk te vergelijken. Los daarvan, mocht een predikant zo goed preken als Jezus zelf, dan maak ik graag een uitzondering. Dan mag het wel anderhalf uur duren.
Het zou maar zo kunnen zijn dat we er na 5 minuten al genoeg van hadden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8964
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Zolang de preek geen bediening des Geestes maar een moralistisch praatje is, zal men de lengte van de dienst betreuren.
Dat is inderdaad de kant van de prediking. Mee eens.

Dan is er ook de kant van de luisteraar. Toen er bediening des Geestes was tijdens de toespraak van Petrus, kwamen er 3000 tot bekering. Die kon het niet lang genoeg duren. Maar anderen begonnen te spotten (ze zijn vol zoete wijns). Of bij Stefanus: "Als zij nu dit hoorden, berstten hun harten, en zij knersten de tanden tegen hem". Onder dezelfde bediening des Geestes kan het voor anderen dus niet kort genoeg duren.

Een roep om kortere diensten kan ik niet zien als een teken van een florerend geestelijk leven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:Zolang de preek geen bediening des Geestes maar een moralistisch praatje is, zal men de lengte van de dienst betreuren.
Dat is inderdaad de kant van de prediking. Helemaal mee eens.

Dan is er ook de kant van de luisteraar. Toen er bediening des Geestes was tijdens de toespraak van Petrus, kwamen er 3000 tot bekering. Die kon het niet lang genoeg duren. Maar anderen begonnen te spotten (ze zijn vol zoete wijns). Of bij Stefanus: "Als zij nu dit hoorden, berstten hun harten, en zij knersten de tanden tegen hem". Onder dezelfde bediening des Geestes kan het voor anderen dus niet kort genoeg duren.

Een roep om kortere diensten kan ik niet zien als een teken van een florerend geestelijk leven.
Nee dat is in veel gevallen een voorbeeld van de beïnvloeding door de tijdsgeest. Los ervan dat er overal een tijd van is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Een preek is al snel te lang als een mens er niets in vindt.
Als je een weekdienst laat gaan, kan er moeilijk met de dichter van de 84e psalm gezegd worden:
Mijn ziel is begerig en bezwijkt ook van verlangen naar de voorhoven des HEEREN; mijn hart en mijn vlees roepen uit tot den levenden God.
Hoe denken we dan toch wel in de hemel te willen zijn na ons sterven? Zou dat dan kunnen?

Verwant is het lezen van goede boeken:
Hoorde pas van een ouderling van een man
Nee, de Bijbel lezen, en goede boeken.
Daar kwam hij niet echt aan toe.
Hij begreep er ook niets van.

Nu was die man een liefhebber van vogels
De man had en een grote volière.
Hij kon daar enorm veel over vertellen,
alle soorten kende hij en hoe ze verzorgd moesten worden,
kortom, hij kon heel veel vertellen over zijn hobby.
De ouderling aan wie hij dit zo enthousiast vertelde vroeg:
Maar hoe kom je aan zoveel kennis?
Tja, dat was nogal eenvoudig:
Hij had er veel boeken over gelezen.

Veel boeken over gelezen, vroeg de ouderling verbaasd?
Ik dacht dat je nooit aan lezen toe kwam?
Tja... hij kon dus wel lezen...
maar hij pakte dan, zoals bleek, liever een boek over zijn hobby.

Om tot onszelf in te keren:
Hoe is het met mij, en met u? Wat lees ik het liefst en wat lees ik het meest?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10451
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
Herman schreef:Zolang de preek geen bediening des Geestes maar een moralistisch praatje is, zal men de lengte van de dienst betreuren.
Dan hou je het nog geen kwartier vol....
Ik luister wel breed, maar alleen om te weten wat er in de kerken 'geleerd' wordt.
Je weet zo wat er in de kerken gaande is.
Dan beluister je wel de uitgesproken rede, maar je luistert vanzelf heel anders...
Ik vraag me af of daar de bediening der verzoening voor bedoeld is.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adagio »

Ik betwijfel ook of het waar is dat Jezus zo lang preekte. Zijn gelijkenissen wekken niet de indruk dat hij er meer dan een kwartier voor nodig had. De tijd is verder ook anders, dus dat is ook heel moeilijk te vergelijken. Los daarvan, mocht een predikant zo goed preken als Jezus zelf, dan maak ik graag een uitzondering. Dan mag het wel anderhalf uur duren.
Valt de dienst of aanbidding van de Heere zo zwaar in dat kwartiertje of wat? De eeuwigheid duurt langer.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Vandaag en morgen wordt er weer de zomerconferentie gehouden voor studenten. Ging iemand daar vroeger ook naar toe? Bij welke studentenvereniging sloten jullie je aan (of niet) en waarom? In mijn tijd was het in Utrecht voor een GG'er best lastig kiezen: de ene helft zat bij CFSR en de andere helft bij DC. Ik voelde me heel eerlijk gezegd bij beide niet thuis, maar ik ben ook geen 'verenigingsmens'.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Ik ben daar wel geweest ja, was vaak de moeite waard.
In Eindhoven had je qua vereniging weinig keus, daar was alleen een CSFR dispuut, Emet Qenee.
-
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

GGotK schreef:Vandaag en morgen wordt er weer de zomerconferentie gehouden voor studenten. Ging iemand daar vroeger ook naar toe? Bij welke studentenvereniging sloten jullie je aan (of niet) en waarom? In mijn tijd was het in Utrecht voor een GG'er best lastig kiezen: de ene helft zat bij CFSR en de andere helft bij DC. Ik voelde me heel eerlijk gezegd bij beide niet thuis, maar ik ben ook geen 'verenigingsmens'.
Voelde je bij DC niet thuis op theologisch vlak of op ander vlak?
Plaats reactie