Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Welnee Iemand die voor zo'n futiliteit van kerk verandert, is zelf een scheurmaker.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:
Ditbenik schreef:
Piet Puk schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Het is wel de beste oplossing.

En verder staat er duidelijk in de voorwaarden van de Jeugdbond dat alleen een Bijbel met kanttekeningen of een Bijbel met Uitleg is toegestaan. Dus het is vooral een kwestie van goed lezen.

Dit forum heeft ook regels waaraan we ons dienen te houden. Daar doet ook iedereen zijn of haar best voor (hoop ik).
Of je overweegt je kerkelijke keuze eens of je daar nog thuis hoort. Ook de HHG en PKN hebben kampen. Daar kun je ongetwijfeld ook met deze vertalingen terecht.
ah, daar knelt dus de schoen. In je stelling gaat het niet om de vraag wat Bijbels is maar wat voor jou goed voelt. Ik begrijp (en hopelijk heb ik het mis) dat je vindt dat mensen die de HSV gebruiken niet in de Ger Gem thuis horen en je de indruk hebt dat je de HHK en de PKN ziet als vuilnisbakken waar je iedereen kunt dumpen die niet aan specifieke Ger Gem kenmerken of voorwaarden voldoet. Daarmee heb je nog een kerk van 'ware Christusgelovigen' maar wel van 'ware Ger Gemmers'. Ooit kwam hier in Nederland Jean de Labadie. Die wilde een kerk met allemaal ware gelovigen. Anderen maakt er een liedje over. 'Daar kwam een boer uit Zwitserland...'
In Handelingen 15 gaan de apostelen er heel anders mee om. Paulus in zijn brieven trouwens ook. Als de HSV een goddeloosboek zou zijn, was het een ander verhaal, maar nu gaat het om het Woord van God in een andere vertaling dan jij gewend bent. Dat is absoluut geen reden om het gebruik van die vertaling door individuele personen te verbieden. De Heere Jezus citeerde uit de Septuagint. Die vertaling is zeker niet beter dan de HSV. Dat zou ons al heel voorzichtig moeten maken in het veroordelen van anderen.
Bedankt voor hoe je mijn woorden probeert in te vullen. Ik zie echter PKN en HHK niet als vuilnisbakken. Maar even to the point. De (de meerderheid van de afgevaardigden) binnen de GG achten de SV de meest Bijbelse vertaling. Conformeer je hier dan ook aan. Probeer je dan toch van binnenuit te bewerkstelligen dat een andere vertaling gebruikt word, ben je in mijn ogen bezig aan scheurmakerij en dat is zeker niet Bijbels. Dan kun je wellicht beter onder biddend opzien afvragen of je dan in het kerkverband/kerkgenootschap moet blijven.
Welnee, het gaat niet om een gemeente die een andere Bijbelvertaling gaat gebruiken maar om een individu. Dat heeft niets van doen met scheurmakerij en is ook geen reden om het kerkverband te verlaten.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
ah, daar knelt dus de schoen. In je stelling gaat het niet om de vraag wat Bijbels is maar wat voor jou goed voelt. Ik begrijp (en hopelijk heb ik het mis) dat je vindt dat mensen die de HSV gebruiken niet in de Ger Gem thuis horen en je de indruk hebt dat je de HHK en de PKN ziet als vuilnisbakken waar je iedereen kunt dumpen die niet aan specifieke Ger Gem kenmerken of voorwaarden voldoet. Daarmee heb je nog een kerk van 'ware Christusgelovigen' maar wel van 'ware Ger Gemmers'. Ooit kwam hier in Nederland Jean de Labadie. Die wilde een kerk met allemaal ware gelovigen. Anderen maakt er een liedje over. 'Daar kwam een boer uit Zwitserland...'
In Handelingen 15 gaan de apostelen er heel anders mee om. Paulus in zijn brieven trouwens ook. Als de HSV een goddeloosboek zou zijn, was het een ander verhaal, maar nu gaat het om het Woord van God in een andere vertaling dan jij gewend bent. Dat is absoluut geen reden om het gebruik van die vertaling door individuele personen te verbieden. De Heere Jezus citeerde uit de Septuagint. Die vertaling is zeker niet beter dan de HSV. Dat zou ons al heel voorzichtig moeten maken in het veroordelen van anderen.
Serieus jongens, ga even lekker koffiedrinken en tot 10 tellen.
Waarom zou jij wel mogen reageren en ik niet? Serieus jongen, ga even lekker koffiedrinken en tot 10 tellen.
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
ah, daar knelt dus de schoen. In je stelling gaat het niet om de vraag wat Bijbels is maar wat voor jou goed voelt. Ik begrijp (en hopelijk heb ik het mis) dat je vindt dat mensen die de HSV gebruiken niet in de Ger Gem thuis horen en je de indruk hebt dat je de HHK en de PKN ziet als vuilnisbakken waar je iedereen kunt dumpen die niet aan specifieke Ger Gem kenmerken of voorwaarden voldoet. Daarmee heb je nog een kerk van 'ware Christusgelovigen' maar wel van 'ware Ger Gemmers'. Ooit kwam hier in Nederland Jean de Labadie. Die wilde een kerk met allemaal ware gelovigen. Anderen maakt er een liedje over. 'Daar kwam een boer uit Zwitserland...'
In Handelingen 15 gaan de apostelen er heel anders mee om. Paulus in zijn brieven trouwens ook. Als de HSV een goddeloosboek zou zijn, was het een ander verhaal, maar nu gaat het om het Woord van God in een andere vertaling dan jij gewend bent. Dat is absoluut geen reden om het gebruik van die vertaling door individuele personen te verbieden. De Heere Jezus citeerde uit de Septuagint. Die vertaling is zeker niet beter dan de HSV. Dat zou ons al heel voorzichtig moeten maken in het veroordelen van anderen.
Serieus jongens, ga even lekker koffiedrinken en tot 10 tellen.
Waarom zou jij wel mogen reageren en ik niet? Serieus jongen, ga even lekker koffiedrinken en tot 10 tellen.
Ja hoor, je mag zeker reageren. Maar nu begin je met 'vuilnisbakken', 'Labadie' etc. Dus vlieg je m.i. nogal uit de bocht en is het beter voor je even iets anders te doen. Maar als je fijn verder wil gaan, ga je gang.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Louis2 schreef:
pierre27 schreef:Lijkt me voor de hand liggend gezien de positie van de JBGG binnen de GG en het jeugdwerk erom heen dat ze het gebruik van de HSV tijdens een conferentie niet waarderen. Dat zou ik als leiding ook gerust aangeven. Ik heb ooit op kamp ook zo'n situatie meegemaakt ondanks heldere afapraken aan de voorkant.
Dat was van de leiding. Ik had gevraagd of ik, enkel tijdens de Bijbelstudies, mijn HSV-studiebijbel mocht gebruiken. Tijdens andere sessies en die diensten gebruik ik gewoon de SV. Ik had vooraf gevraagd of dat mocht omdat ik langere stukken lezen in de SV lastig vind, en geen BMU heb.
Uiteindelijk heeft niemand er moeilijk over gedaan, en ik heb gewoon mijn beide Bijbels deelgenomen aan de Bijbelstudies.
Ik heb wel begrip voor het standpunt van de organisatie, omdat je geen bonte kermis aan Bijbelvertalingen en -verklaringen wilt hebben.
Mijn mening is echter dat ik vind dat hiermee, door de standpunten van het kerkverband, de organisatie in een vervelende positie wordt geduwd. Ik vind alleen dat ik het netjes heb opgelost door alleen voor Bijbelstudie mijn HSV-studiebijbel samen met een kleine SV te gebruiken.
Overigens valt mij anders op dat ik sommige Gergems je bijna een Bijbelsafari kunt doen door naast de ingang te gaan zitten.

Overigens vind ik dat Bijbellezen een erg belangrijk deel van het Christelijke geloof is, en als je niet met de Bijbel bent opgevoed kost het wel wat energie. Als iemand die vroeger misdienaar was, vind ik het erg belangrijk dat mensen weten wat de betekenis is van wat in de kerk verteld, gezongen en gedaan wordt. Omdat anders is het geloof morsdood.
En nee, ik vind de SV reuze meevallen kwa leesbaarheid, maar voor Bijbelstudie vind ik de HSV net iets makkelijker.
Maar ik heb een hoogopgeleide Nederlanders, ik gun iedereen een leesbare Bijbel.
Als ik deze vervolgposting van je lees concludeer ik dat het geheel goed is opgelost. Uit je eerdere posting maakte ik op dat het gebruik van de HSV niet mocht. Dat heb ik wellicht verkeerd begrepen. Goed hoe je ermee om bent gegaan. Dat vind ik een eerlijke houding, ook naar de organisatie en het kerkverband toe.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Louis2 »

@ Piet Puk
Ik begrijp je standpunt, en ik deel dat in belangrijke mate wel.
Het is inderdaad zo dat er binnen elk verband bepaalde afspraken gelden, en het wel zo fatsoenlijk om je daar aan te houden.
Mijn punt is echter dat ik denk dat het voor Bijbelstudie en om mee te lezen in de kerk, geoorloofd is een andere vertaling te gebruiken. Wij hebben die luxe in Nederland, in ander landen niet. Daar ben ik heel fel in omdat ik Rooms-Katholiek ben opgevoed en in mijn parochie gewoon niemand thuis uit de Bijbel las. Daarom geldt voor mij "iets is beter dan niets".
Overigens ben ik zelf lid van de enige CGK in Limburg, en meelevend met een andere GG waar ik vaker diensten bezoek.
Als ik met een JBGG activiteit meedoen dan heb ik een SV bij, draag ik een broek met hemd en nette schoenen, daar is ook niets mis mee.
Wat ik alleen erg jammer vind, is dat je een polarisatie ziet in kerkelijk Nederland. Aan de ene kant gaan kerken diensten houden die spectaculair moeten zijn en alleen maar leuk mogen zijn, aan de andere kant zijn er bij bepaalde kerkverbanden mensen die op alle slakken zout leggen. Mensen uit liberale gemeenten bashen dan voortdurend de gemeenten waar die laatste mensen kerken.
Zo zijn er mensen die met JBGG of ietsgelijks meedoen omdat ze liederen als "Toekomst vol van hoop" en "wees mijn verlangen" te wereldse liederen vinden, of zijn vinden de SV een product van de duivel. Dat is echt onzin, we hebben in Nederland genoeg betrouwbare Bijbelvertalingen en mooie, Bijbelse liederen tot onze beschikking.
Ik kan van harte instemmen met de prediking in de GG, maar het voorgaande vind ik erg jammer. Om nog maar te zwijgen over allerhande vragen over mijn "Roomse" achtergrond.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef:Maar even to the point. De (de meerderheid van de afgevaardigden) binnen de GG achten de SV de meest Bijbelse vertaling.
De meest bijbelse vertaling van de Bijbel?
Piet Puk
Berichten: 5453
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Louis2 schreef:@ Piet Puk
Ik begrijp je standpunt, en ik deel dat in belangrijke mate wel.
Het is inderdaad zo dat er binnen elk verband bepaalde afspraken gelden, en het wel zo fatsoenlijk om je daar aan te houden.
Mijn punt is echter dat ik denk dat het voor Bijbelstudie en om mee te lezen in de kerk, geoorloofd is een andere vertaling te gebruiken. Wij hebben die luxe in Nederland, in ander landen niet. Daar ben ik heel fel in omdat ik Rooms-Katholiek ben opgevoed en in mijn parochie gewoon niemand thuis uit de Bijbel las. Daarom geldt voor mij "iets is beter dan niets".
Overigens ben ik zelf lid van de enige CGK in Limburg, en meelevend met een andere GG waar ik vaker diensten bezoek.
Als ik met een JBGG activiteit meedoen dan heb ik een SV bij, draag ik een broek met hemd en nette schoenen, daar is ook niets mis mee.
Wat ik alleen erg jammer vind, is dat je een polarisatie ziet in kerkelijk Nederland. Aan de ene kant gaan kerken diensten houden die spectaculair moeten zijn en alleen maar leuk mogen zijn, aan de andere kant zijn er bij bepaalde kerkverbanden mensen die op alle slakken zout leggen. Mensen uit liberale gemeenten bashen dan voortdurend de gemeenten waar die laatste mensen kerken.
Zo zijn er mensen die met JBGG of ietsgelijks meedoen omdat ze liederen als "Toekomst vol van hoop" en "wees mijn verlangen" te wereldse liederen vinden, of zijn vinden de SV een product van de duivel. Dat is echt onzin, we hebben in Nederland genoeg betrouwbare Bijbelvertalingen en mooie, Bijbelse liederen tot onze beschikking.
Ik kan van harte instemmen met de prediking in de GG, maar het voorgaande vind ik erg jammer. Om nog maar te zwijgen over allerhande vragen over mijn "Roomse" achtergrond.
Ik heb er ook geen moeite mee wanneer dit gebeurt uit onwetendheid of wanneer iemand simpelweg niet anders heeft. Maar daar leek het in voorgaande niet over te gaan. Meestal zijn personen die dit uit onwetendheid doen vaak ook genegen om zich hierin op een respect- en begripvolle manier mee om te gaan
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef:Maar even to the point. De (de meerderheid van de afgevaardigden) binnen de GG achten de SV de meest Bijbelse vertaling.
De meest bijbelse vertaling van de Bijbel?
De meest getrouwe vertaling van de Bijbel.
Piet Puk
Berichten: 5453
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef:Maar even to the point. De (de meerderheid van de afgevaardigden) binnen de GG achten de SV de meest Bijbelse vertaling.
De meest bijbelse vertaling van de Bijbel?
Heel goed opgemerkt. Ik bedoelde de meeste getrouwe
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
ah, daar knelt dus de schoen. In je stelling gaat het niet om de vraag wat Bijbels is maar wat voor jou goed voelt. Ik begrijp (en hopelijk heb ik het mis) dat je vindt dat mensen die de HSV gebruiken niet in de Ger Gem thuis horen en je de indruk hebt dat je de HHK en de PKN ziet als vuilnisbakken waar je iedereen kunt dumpen die niet aan specifieke Ger Gem kenmerken of voorwaarden voldoet. Daarmee heb je nog een kerk van 'ware Christusgelovigen' maar wel van 'ware Ger Gemmers'. Ooit kwam hier in Nederland Jean de Labadie. Die wilde een kerk met allemaal ware gelovigen. Anderen maakt er een liedje over. 'Daar kwam een boer uit Zwitserland...'
In Handelingen 15 gaan de apostelen er heel anders mee om. Paulus in zijn brieven trouwens ook. Als de HSV een goddeloosboek zou zijn, was het een ander verhaal, maar nu gaat het om het Woord van God in een andere vertaling dan jij gewend bent. Dat is absoluut geen reden om het gebruik van die vertaling door individuele personen te verbieden. De Heere Jezus citeerde uit de Septuagint. Die vertaling is zeker niet beter dan de HSV. Dat zou ons al heel voorzichtig moeten maken in het veroordelen van anderen.
Serieus jongens, ga even lekker koffiedrinken en tot 10 tellen.
Waarom zou jij wel mogen reageren en ik niet? Serieus jongen, ga even lekker koffiedrinken en tot 10 tellen.
Ja hoor, je mag zeker reageren. Maar nu begin je met 'vuilnisbakken', 'Labadie' etc. Dus vlieg je m.i. nogal uit de bocht en is het beter voor je even iets anders te doen. Maar als je fijn verder wil gaan, ga je gang.
'

"Het is beter voor je even iets anders te doen." Man, man, doe even normaal. Daar ga je helemaal niet over. Als je inhoudelijk reageert prima, maar als je mij wilt voorschrijven wat ik moet gaan doen, ben je echt de weg kwijt.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Klavart schreef: De meest getrouwe vertaling van de Bijbel.
De meest letterlijke, niet de meest verstaanbare. En wat heb je aan een onverstaanbare Bijbel? Je krijgt langzamerhand een situatie waarin enkel de clerus de Bijbel verstaat (of dat denkt te doen), en het volk dat niet meer daartoe in staat is. Zijn we terug bij af. Reformatie revisited.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Ditbenik schreef:
"Het is beter voor je even iets anders te doen." Man, man, doe even normaal. Daar ga je helemaal niet over. Als je inhoudelijk reageert prima, maar als je mij wilt voorschrijven wat ik moet gaan doen, ben je echt de weg kwijt.
Ik voorspel het citeren van Mark Rutte.
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
"Het is beter voor je even iets anders te doen." Man, man, doe even normaal. Daar ga je helemaal niet over. Als je inhoudelijk reageert prima, maar als je mij wilt voorschrijven wat ik moet gaan doen, ben je echt de weg kwijt.
Probeer het eens.
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Ditbenik schreef:
"Het is beter voor je even iets anders te doen." Man, man, doe even normaal. Daar ga je helemaal niet over. Als je inhoudelijk reageert prima, maar als je mij wilt voorschrijven wat ik moet gaan doen, ben je echt de weg kwijt.
Ik voorspel het citeren van Mark Rutte.
Haha, nee hoor. Ik zit wel aan de koffie. Al is het wel decaf, dat is toch minder.
Plaats reactie