Gereformeerde Gemeenten

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Mannetje schreef:
Simon0612 schreef:
Tom schreef:Ds de Kok is wel veranderd de laatste tijd. Zou hem nu niet meer op Prekenweb verwachten. Vind ik zelf wel jammer. Is nu ook tegen video in de kerk en is ook te merken aan de inhoud van preken. Is anders.

Overigens is er ook weer een nieuwe student waarbij alle camera's uit moeten: student Kriekaard. Alle begrip en eigen keuze maar het is wel jammer, vind ik.
Snap het wel dat hij daar tegen is. Voor je het weet gaan ze met een stuk preek aan de haal. Of je verschijnt op (...)

Ik kreeg dit doorgestuurd en moest er wel hard om lachen eigenlijk... :haha
Is het werkelijk om te lachen? Als je een stapje dieper denkt: ds Vreugdenhil verkondigde daar in naam van Zijn Zender het evangelie. Daar worden mensen met gebreken voor gebruikt, dat blijkt.
Maar nu vermaak je je met het menselijk gebrek in de ernst van de verkondiging. Dat deel je. Maar waar de inhoud van het Evangelie?

Vervolgens wordt het nog erger, want nu link je naar een site waar je als christen niet behoort te komen. Waar de meest godslasterlijke opmerkingen gemaakt worden.
Is dat ons vermaak?
Ach je moet het niet groter maken dan het is. Soms
gebeurd zo iets en dan mag je er best om lachen. Doet de dominee zelf misschien ook net zo hard. Zo iets overkomt iedereen wel eens.

Wat betreft de site, daar kom ik ook nooit, behalve dit maal. En wat betreft het spreken over dominees en bekritiseren valt dit ook maar mee. Daarvoor kan je beter op RF wat andere topics opzoeken, dat is allemaal veel heftiger!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

FlyingEagle schreef:Hij mag zich niet bemoeien met camera’s in de kerk maar wel met wat de kerkgangers in de mond stoppen?
Yes. Snoepen is een slechte gewoonte, camera's in de kerk dienen een hoger doel (de luisteraar/kijker thuis de dienst beter laten ervaren)
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Simon0612 schreef: Ach je moet het niet groter maken dan het is. Soms
gebeurd zo iets en dan mag je er best om lachen. Doet de dominee zelf misschien ook net zo hard. Zo iets overkomt iedereen wel eens.

Wat betreft de site, daar kom ik ook nooit, behalve dit maal. En wat betreft het spreken over dominees en bekritiseren valt dit ook maar mee. Daarvoor kan je beter op RF wat andere topics opzoeken, dat is allemaal veel heftiger!
Ik zie nog best een verschil tussen de glimlach tijdens de dienst om de grappige verspreking en het delen via internet.

Wat betreft de site maakt het voor het linken natuurlijk geen enkel verschil of je er een keer of vaker komt. Een link naar die site past niet binnen refoforum. En wat betreft het spreken over dominees, het is een uiterst zwak verhaal dat het ergens anders erger gebeurd. Zo van "ja maar, daar doen ze nog veel ergere dingen, dan mag dit beetje erge toch wel?"

Je kunt mij vragen het niet groter te maken, ik wil je dringend aanraden om het niet kleiner te maken. Wees toch voorzichtig met de dienst der verzoening, om daar je grappen uit te halen.
-
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Amstelodamense schreef:
FlyingEagle schreef:Hij mag zich niet bemoeien met camera’s in de kerk maar wel met wat de kerkgangers in de mond stoppen?
Yes. Snoepen is een slechte gewoonte, camera's in de kerk dienen een hoger doel (de luisteraar/kijker thuis de dienst beter laten ervaren)
Wonderlijk
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Mannetje schreef:
Simon0612 schreef: Ach je moet het niet groter maken dan het is. Soms
gebeurd zo iets en dan mag je er best om lachen. Doet de dominee zelf misschien ook net zo hard. Zo iets overkomt iedereen wel eens.

Wat betreft de site, daar kom ik ook nooit, behalve dit maal. En wat betreft het spreken over dominees en bekritiseren valt dit ook maar mee. Daarvoor kan je beter op RF wat andere topics opzoeken, dat is allemaal veel heftiger!
Ik zie nog best een verschil tussen de glimlach tijdens de dienst om de grappige verspreking en het delen via internet.

Wat betreft de site maakt het voor het linken natuurlijk geen enkel verschil of je er een keer of vaker komt. Een link naar die site past niet binnen refoforum. En wat betreft het spreken over dominees, het is een uiterst zwak verhaal dat het ergens anders erger gebeurd. Zo van "ja maar, daar doen ze nog veel ergere dingen, dan mag dit beetje erge toch wel?"

Je kunt mij vragen het niet groter te maken, ik wil je dringend aanraden om het niet kleiner te maken. Wees toch voorzichtig met de dienst der verzoening, om daar je grappen uit te halen.
Misschien heb je wel gelijk. Ik had een samenzang cd opstaan en men zong psalm 123. De laatste zinnen van het 2e vers deden me aan deze discussie denken:
“Ons treurig hart is moe van al het spotten,
En 't honend samenrotten
Der hovaardij, die need'rigen veracht,
En weelderig belacht.


Ik hou van woordgrappen dus ik vond dit een gouden variant. Maar het is inderdaad misschien niet zo gepast.

Wel wil ik opmerken dat je met jouw visie net zo goed niets op youtube kan en mag zetten/kijken. Maar daar zetten we zelfs preken tussen al het bespottelijke en goddeloze content.

Daarnaast meen ik ook wat ik over dit forum zei. Er staan veel goede discussie op. Maar ook evenveel discussies waar men veel verder gaat dan een woordgrap. Dan worden predikanten eindeloos bekritiseerd over preekjassen of preekstem, of gejaagd om scheurnieuws etc.. Daar hoor ik zelden iemand over. Dan hoor ik liever een woordgrap/verspreking.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

FlyingEagle schreef:
Amstelodamense schreef:
FlyingEagle schreef:Hij mag zich niet bemoeien met camera’s in de kerk maar wel met wat de kerkgangers in de mond stoppen?
Yes. Snoepen is een slechte gewoonte, camera's in de kerk dienen een hoger doel (de luisteraar/kijker thuis de dienst beter laten ervaren)
Wonderlijk
Wat vind je precies wonderlijk?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

@Mannetje, die site is natuurlijk verwerpelijk. Eens.

De verspreking (kan iedereen overkomen) is gewoon grappig. Het ging eerder al via Whatsapp rond.
En ds Vreugdenhil een beetje kennende, kan hij er zelf ook hartelijk om lachen.
Maak het niet geestelijker dan het is.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Amstelodamense schreef:
FlyingEagle schreef:
Amstelodamense schreef:
FlyingEagle schreef:Hij mag zich niet bemoeien met camera’s in de kerk maar wel met wat de kerkgangers in de mond stoppen?
Yes. Snoepen is een slechte gewoonte, camera's in de kerk dienen een hoger doel (de luisteraar/kijker thuis de dienst beter laten ervaren)
Wonderlijk
Wat vind je precies wonderlijk?
Dat je zo selectief bent in wat een predikant wel of niet mag zeggen. Maar ik vermoed dat het wel mag als hij het met jou eens is
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door rian »

Geytenbeekje schreef:
FlyingEagle schreef:
Simon0612 schreef:
Tom schreef:Ds de Kok is wel veranderd de laatste tijd. Zou hem nu niet meer op Prekenweb verwachten. Vind ik zelf wel jammer. Is nu ook tegen video in de kerk en is ook te merken aan de inhoud van preken. Is anders.

Overigens is er ook weer een nieuwe student waarbij alle camera's uit moeten: student Kriekaard. Alle begrip en eigen keuze maar het is wel jammer, vind ik.
Snap het wel dat hij daar tegen is. Voor je het weet gaan ze met een stuk preek aan de haal. Of je verschijnt op - knip-

Ik kreeg dit doorgestuurd en moest er wel hard om lachen eigenlijk... :haha
Kan ook gewoon met alleen audio preken hoor. Er zijn heel wat kerken ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte waarbij de audio preken gewoon zonder inlog kan worden beluisterd.
Ik snap aan de ene kant niet waarom dat allemaal zo geheimzinnig moet met slot en al.


Onlangs las ik hierover in het boek: 'Preken is een liefdedienst' het interview met ds. A.T. Huijser.
Hij zegt hierover: '' Het kan heel nuttig zijn om preken op het internet in het openbaar te zetten. Maar ik wil soms iets zeggen binnen de vertrouwelijkheid en binnen de muren van het eigen kerkgebouw. In mijn eigen gemeente durf ik wel eens persoonlijk te worden en uit de volheid van mijn gemoed iets te zeggen van hoe ik het beleeft heb. Maar als vervolgens, wat me een keer overkomen is, zo een persoonlijk stuk eruit gehaald word en naar allerlei mensen word doorgestuurd en het dus op straat komt te liggen. en ik het vervolgens via de app weer toegestuurd krijg dan vind ik dat bijzonder spijtig.''
(...)
Als ik bijvoorbeeld bij de verhandeling over de tien geboden aankom bij een gedeelte waar in bij die gemeente misstanden zijn wil ik dat kunnen zeggen zonder dat iedereen mee kan luisteren.

Tot zover het citaat van dominee Huijser. Dit is denk ik de belangrijkste reden waarom verschillende dominees het niet willen....
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Bezorgd schreef:@Mannetje, die site is natuurlijk verwerpelijk. Eens.

De verspreking (kan iedereen overkomen) is gewoon grappig. Het ging eerder al via Whatsapp rond.
En ds Vreugdenhil een beetje kennende, kan hij er zelf ook hartelijk om lachen.
Maak het niet geestelijker dan het is.
De verspreking is als verspreking ook grappig. Dat is mijn punt niet.
Wel het feit dat nu net dat uit de preek geknipt wordt, dat dit viral gaat.
Simon0612 schreef:
Misschien heb je wel gelijk.
(...)
Hoewel het niet om mijn gelijk gaat, ben ik wel blij met deze opmerking en de toelichting erbij.
Wel wil ik opmerken dat je met jouw visie net zo goed niets op youtube kan en mag zetten/kijken. Maar daar zetten we zelfs preken tussen al het bespottelijke en goddeloze content.
Daar is wel wat op af te dingen. Genoemde site is puur bedoeld voor ellende, dat is niet het primaire doel van youtube.
Daarnaast meen ik ook wat ik over dit forum zei. Er staan veel goede discussie op. Maar ook evenveel discussies waar men veel verder gaat dan een woordgrap. Dan worden predikanten eindeloos bekritiseerd over preekjassen of preekstem, of gejaagd om scheurnieuws etc.. Daar hoor ik zelden iemand over. Dan hoor ik liever een woordgrap/verspreking.
Ook daar heb ik toch wel wat tegengas gelezen, en zover ik weet zelf ook wel soms gegeven. Maar ook daar kan ik niet van genieten.
-
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ora et labora »

Amstelodamense schreef:
FlyingEagle schreef:
Amstelodamense schreef:
FlyingEagle schreef:Hij mag zich niet bemoeien met camera’s in de kerk maar wel met wat de kerkgangers in de mond stoppen?
Yes. Snoepen is een slechte gewoonte, camera's in de kerk dienen een hoger doel (de luisteraar/kijker thuis de dienst beter laten ervaren)
Wonderlijk
Wat vind je precies wonderlijk?
En wat is het probleem? Ds de Kok staat gewoon op video.
En blijkbaar vind ie er niks mis mee. Het is gewoon sensatie.
Hier zie link https://www.youtube.com/watch?v=uAA9Q9CxYDU&t=1230s
Ik heb hem trouwens wel is in zijn studententijd gehoord in Middelburg Centrum
maar aan dat verhaal kon ik geen touw aan vast knopen.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2987
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Ora et labora schreef: Ik heb hem trouwens wel is in zijn studententijd gehoord in Middelburg Centrum
maar aan dat verhaal kon ik geen touw aan vast knopen.
Dus? Dat zegt wat over jou neem ik aan?
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ora et labora »

Job schreef:
Ora et labora schreef: Ik heb hem trouwens wel is in zijn studententijd gehoord in Middelburg Centrum
maar aan dat verhaal kon ik geen touw aan vast knopen.
Dus? Dat zegt wat over jou neem ik aan?
Het was een verhaal maar niet te corresponderen met de bijbel.
Een soort jeugdverhaal.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: De verspreking is als verspreking ook grappig. Dat is mijn punt niet.
Wel het feit dat nu net dat uit de preek geknipt wordt, dat dit viral gaat.
Het is inderdaad een grappige verspreking. Ik begrijp je punt omtrent het knippen van de uitspraak echter niet.


[
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef:Bevestiging (door ds. G. Clements) en intrede van kand. M. Boersma op 7 september 2022 te Middelburg-Zuid.

Beide diensten worden gehouden in de Ter Hoogekerk te Middelburg-Centrum. Aanvang diensten om 14.30 en 19.00 uur.
Vreemd. Het is in die week ook Generale Synode.
Plaats reactie