Gereformeerde Gemeenten

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Louis2 schreef:
Ik ga sowieso niet naar de sportschool, maar ik fiets zo'n 15 000 km per jaar op een gewone fiets.
Wat ik wil zeggen is dat Nederland een klein land is, waar je met een beetje inspanning wel een kerk zult vinden.
Persoonlijk overweeg ik om ook eens naar Eindhoven ofzo te gaan rijden.
Dan rij je serieus veel zeg! Rond de 300 per week doen niet zoveel mensen je na.
Elganador
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2022, 14:21

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Elganador »

Silo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Silo schreef:Het is inderdaad van de zotte dat er zo'n grote groep iedere zondag de auto pakt en helemaal richting Amersfoort of Zeist moet rijden. De grootste groep Woudenbergers kerkt overigens in Amersfoort. Vanuit de groep Woudenberg zelf is er de wens om dichterbij te kerken. Zijn ooit ook acties voor gewees. Veel jonge stellen kiezen inmiddels voor HHK of PKN, ook de afstand speelt daarin mee. Door de kerkenraad van Zeist is ooit voorgesteld om een gemeente in Woudenberg te starten. Daar zul je wel aan refereren @mcgk. Door de kerkenraden van Amersfoort en Scherpenzeel is dit geblokkeerd en is de discussie hierover gestopt. Lijkt er dus niet te komen.
Overdrijven is ook een vak. Kom nou zeg.

Woudenberg-Amersfoort is met de auto 13 minuten en Woudenberg-Scherpenzeel 10 minuten. Zo ver is dat niet. En tegenwoordig hoeven we het niet meer te lopen. Als je dit nu 50 of 100 jaar geleden had geschreven, had ik je nog wel gelijk gegeven. Maar nu overdrijf je schromelijk.

De gezinnen fietsen hier vanuit Vrouwenpolder, Serooskerke en Grijpskerke geregeld naar de kerk. En over een enkele week komen de gasten van de onzer aller bekende camping daar ook weer bij. Dat is ook allemaal minimaal 10 minuten. En daar hoor ik nooit problemen over.
Nou ik probeer niet te overdrijven hoor.. Kom ook niet uit die regio dus het raakt mij persoonlijk niet. Maar ter verduidelijking: stel dat er nou +- 800 kerkgangers in Grijpskerke wonen. Dan zou je jezelf toch ook afvragen of dat niet anders kan?
Als dat het geval zou zijn geweest wel. In Grijpskerke wonen er denk ik een paar honderd die naar 4 verschillende ger gems gaan.
1 Geen van de kerken is te klein, dus er is geen noodzaak.
2 Het zijn hoofdzakelijk jonge mensen die in Grijpskerke gaan wonen, omdat de huizen goedkoop zijn. De meeste hebben een sterke band met hun gemeente, dus ik denk dat ze niet weg willen. En voor jonge gezinnen is een kerk financieren ook lastig.
3 ik denk niet dat alle mensen op Grijpskerke samen een ger gem willen starten. 3 vd 4 gemeentes lijken op elkaar (in hokjes gedacht zijn die 'rechts') en de andere gemeente is 'links'. Overigens zijn alle 4 de gemeentes op landelijk niveau geen 'rand' gemeentes.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef:
Job schreef:
DDD schreef:Het lijkt mij beter om voor jezelf te spreken.
Daar hebt u een punt. DrieDubbel&Dwars.
Dat is niet de betekenis van DDD.
Vertel...!

-Door en Door Degelijk?
-Door Dik en Dun?
-Dominee De Deugd?
-Dikke Dollie de Duif?
-Denken - Durven - Doen?
-...................?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Elganador schreef:
Silo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Silo schreef:Het is inderdaad van de zotte dat er zo'n grote groep iedere zondag de auto pakt en helemaal richting Amersfoort of Zeist moet rijden. De grootste groep Woudenbergers kerkt overigens in Amersfoort. Vanuit de groep Woudenberg zelf is er de wens om dichterbij te kerken. Zijn ooit ook acties voor gewees. Veel jonge stellen kiezen inmiddels voor HHK of PKN, ook de afstand speelt daarin mee. Door de kerkenraad van Zeist is ooit voorgesteld om een gemeente in Woudenberg te starten. Daar zul je wel aan refereren @mcgk. Door de kerkenraden van Amersfoort en Scherpenzeel is dit geblokkeerd en is de discussie hierover gestopt. Lijkt er dus niet te komen.
Overdrijven is ook een vak. Kom nou zeg.

Woudenberg-Amersfoort is met de auto 13 minuten en Woudenberg-Scherpenzeel 10 minuten. Zo ver is dat niet. En tegenwoordig hoeven we het niet meer te lopen. Als je dit nu 50 of 100 jaar geleden had geschreven, had ik je nog wel gelijk gegeven. Maar nu overdrijf je schromelijk.

De gezinnen fietsen hier vanuit Vrouwenpolder, Serooskerke en Grijpskerke geregeld naar de kerk. En over een enkele week komen de gasten van de onzer aller bekende camping daar ook weer bij. Dat is ook allemaal minimaal 10 minuten. En daar hoor ik nooit problemen over.
Nou ik probeer niet te overdrijven hoor.. Kom ook niet uit die regio dus het raakt mij persoonlijk niet. Maar ter verduidelijking: stel dat er nou +- 800 kerkgangers in Grijpskerke wonen. Dan zou je jezelf toch ook afvragen of dat niet anders kan?
Als dat het geval zou zijn geweest wel. In Grijpskerke wonen er denk ik een paar honderd die naar 4 verschillende ger gems gaan.
1 Geen van de kerken is te klein, dus er is geen noodzaak.
2 Het zijn hoofdzakelijk jonge mensen die in Grijpskerke gaan wonen, omdat de huizen goedkoop zijn. De meeste hebben een sterke band met hun gemeente, dus ik denk dat ze niet weg willen. En voor jonge gezinnen is een kerk financieren ook lastig.
3 ik denk niet dat alle mensen op Grijpskerke samen een ger gem willen starten. 3 vd 4 gemeentes lijken op elkaar (in hokjes gedacht zijn die 'rechts') en de andere gemeente is 'links'. Overigens zijn alle 4 de gemeentes op landelijk niveau geen 'rand' gemeentes.
Precies. Je krijgt dan een gemeente met uitersten aan flanken (gelet op de ambtsdragers uit de verschillende omliggende GG's die er in dat dorp wonen), al vermoed ik dat de jonge garde het daar wel redelijk met elkaar zou kunnen vinden. Als nou in de achterliggende 20 jaar de helft minder uit de GG was vertrokken, was het wellicht een optie geweest.

Overigens is het wel opmerkelijk dat er verschillende stelletjes uit de andere gemeenten trouwen, zich vestigen in een dorp zoals Grijpskerke of Serooskerke en dan bij ons lid worden.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
Louis2 schreef:
Ik ga sowieso niet naar de sportschool, maar ik fiets zo'n 15 000 km per jaar op een gewone fiets.
Wat ik wil zeggen is dat Nederland een klein land is, waar je met een beetje inspanning wel een kerk zult vinden.
Persoonlijk overweeg ik om ook eens naar Eindhoven ofzo te gaan rijden.
Dan rij je serieus veel zeg! Rond de 300 per week doen niet zoveel mensen je na.
Nee en zeker niet met een fiets zonder hulpmotor.
Elganador
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2022, 14:21

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Elganador »

Precies. Je krijgt dan een gemeente met uitersten aan flanken (gelet op de ambtsdragers uit de verschillende omliggende GG's die er in dat dorp wonen), al vermoed ik dat de jonge garde het daar wel redelijk met elkaar zou kunnen vinden. Als nou in de achterliggende 20 jaar de helft minder uit de GG was vertrokken, was het wellicht een optie geweest.

Overigens is het wel opmerkelijk dat er verschillende stelletjes uit de andere gemeenten trouwen, zich vestigen in een dorp zoals Grijpskerke of Serooskerke en dan bij ons lid worden.[/quote]

Dat zijn neem ik aan stelletjes die liever naar een 'links georiënteerde' gg gaan. Ik vraag mij af of ze bij zo'n keus ook mee laten wegen dat hun kinderen dan naar een algemeen christelijke basisschool zullen gaan ipv naar een rego school. Overigens groeit jullie kerk niet, terwijl er altijd een geboorte overschot was. Komt dit door verhuizingen of door uitstroom naar de ontmoeting/ kruispunt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Let een beetje op het quoten alsjeblieft!

En verder groeit onze gemeente wel degelijk. Vorig jaar telden we voor het eerst 700 leden. En er worden de laatste maanden veel kinderen geboren. Half juni werden er 5 kinderen gedoopt. En nu moeten er weer al 5 gedoopt worden.

Ik verwacht dat er zeker groei mogelijk is de komende jaren.
Elganador
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2022, 14:21

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Elganador »

GerefGemeente-lid schreef:Let een beetje op het quoten alsjeblieft!

En verder groeit onze gemeente wel degelijk. Vorig jaar telden we voor het eerst 700 leden. En er worden de laatste maanden veel kinderen geboren. Half juni werden er 5 kinderen gedoopt. En nu moeten er weer al 5 gedoopt worden.

Ik verwacht dat er zeker groei mogelijk is de komende jaren.
Sorry quoten ging mis.
Mooi dat er zoveel kinderen geboren worden. De afgelopen 20 jaar was de groei gemiddeld 1 persoon per jaar. Het grootste deel van de kloof tussen geboorte en sterfte blijft hiermee onverklaard. Voor de duidelijkheid, dit is niet negatief bedoeld. In onze maatschappij moeten we (helaas) al dankbaar zijn als een kerk niet krimpt.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Positief om te horen.

In deze omgeving krimpen vrijwel alle gemeenten en, na Hoogvliet, zullen wel meer gemeenten opgeheven moeten worden.
Dat doet erg veel pijn.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Donderdag 7 juli jl. heeft de Classis Rijssen in besloten zitting vergaderd over de aanvraag tot losmaking van ds. A.A. Brugge van de Gereformeerde Gemeente Doetinchem.

Na uitvoerig overleg heeft de classisvergadering node, met groot verdriet en leedwezen het ingrijpende besluit genomen ds. A.A. Brugge per direct los te maken van de Gereformeerde Gemeente Doetinchem. Dit op grond van artikel 11 van de DKO en het advies van de aanwezige deputaten artikel 49 DKO, omdat predikant en kerkenraad niet meer tot een vruchtbare samenwerking konden komen.

Het losmakingsbesluit houdt o.a. in dat ds. A.A. Brugge per direct beroepbaar is.

Het is onze hartelijke wens en bede dat de Heere, de Koning van Zijn Kerk, de gemeente Doetinchem met zijn kerkenraad en ds. A.A. Brugge met zijn gezin in deze moeilijke omstandigheden naar de rijkdom van Zijn barmhartigheid wil ondersteunen. Hij mocht Zijn kennelijke hulp en wijsheid in de onbekende weg die voorligt, naar Zijn voorzienige leiding willen doen ervaren.

Het moderamen van de Classis Rijssen van de Gereformeerde Gemeenten.

https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... doetinchem
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Mijn eerste idee is waarom de kerkenraad dan ook niet terugtreedt?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Herman schreef:Mijn eerste idee is waarom de kerkenraad dan ook niet terugtreedt?
Het onderzoek zal uitgewezen hebben dat dat daar geen reden voor is.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Heel verdrietig trouwens. Dat is een ingrijpende beslissing voor predikant en gemeente.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Herman schreef:Mijn eerste idee is waarom de kerkenraad dan ook niet terugtreedt?
Inderdaad, was ook mijn gedachte. En anders enkele jaren beroepsverbod…
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:Mijn eerste idee is waarom de kerkenraad dan ook niet terugtreedt?
Ds. treedt niet terug, maar is gewoon opnieuw beroepbaar. Alleen de samenwerking met de kerkenraad van Doetinchem is niet erg vruchtbaar meer.
Plaats reactie