Gereformeerde Gemeenten

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Job schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Laten ze ds. Brugge maar snel beroepbaar stellen, dat is voor alle partijen beter. Meestal komt zoiets toch niet (meer) goed (ziende op Stolwijk, Ridderkerk en Opheusden).

En er zijn genoeg vacante gemeenten.
Dit is stoken. Met je "meestal komt het toch niet meer goed".
Het is lasterlijk. Een paar berichten terug wist hij nog niet wat er aan de hand was. Dus GG-Lid is weer een undercover actie begonnen of hij weet nog steeds niets en roept maar van alles.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Job schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Laten ze ds. Brugge maar snel beroepbaar stellen, dat is voor alle partijen beter. Meestal komt zoiets toch niet (meer) goed (ziende op Stolwijk, Ridderkerk en Opheusden).

En er zijn genoeg vacante gemeenten.
Dit is stoken. Met je "meestal komt het toch niet meer goed".
Het is in elk geval geen geestelijke houding. Alles moet er op gericht zijn dat het weer goed moet komen; wat er ook gebeurd is.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Natuurlijk ben ik het helemaal eens met @Mistig, maar wat leert ons de geschiedenis. Ik denk dan aan ds. Schreuder, ds. Beeke, ds. Bredeweg. Er zijn nog meer voorbeelden te geven. Bij geen van allen is het goed gekomen. Wat heeft ons dat te zeggen?
Misschien moeten we het anders stellen. Is er een voorbeeld waarbij het weer goed gekomen is?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

GerefGemeente-lid schreef:
Silo schreef:
FlyingEagle schreef:
Erskinees schreef:Eens. Tegelijkertijd werden de problemen in Opheusden hier ook altijd uitgebreid - doch zakelijk - besproken. We hoeven er m.i. dan ook niet te krampachtig mee om te gaan, mits de informatie publiekelijk en traceerbaar is.
Dat is het nou juist, er is geen publieke informatie dus valt er nog niks te zeggen.
Begreep dat de hele gemeente van Doetinchem inmiddels geïnformeerd is per brief. Dan is de informatie nu toch publiek of zie ik dat verkeerd?
Ja. Dat zie je verkeerd.

Pas als de classis een bericht laat uitgaan, is er publiekelijke informatie.

Of deel jij het kerkblad van jouw gemeente ook online op social media? Bij mij staat er dan op de achterkant dat dit zonder uitdrukkelijke toestemming van de kerkenraad niet mag worden gekopieerd, of op een andere wijze mag worden verspreid.
Kunt u hiervan een voorbeeld geven?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

CvdW schreef:Natuurlijk ben ik het helemaal eens met @Mistig, maar wat leert ons de geschiedenis. Ik denk dan aan ds. Schreuder, ds. Beeke, ds. Bredeweg. Er zijn nog meer voorbeelden te geven. Bij geen van allen is het goed gekomen. Wat heeft ons dat te zeggen?
Misschien moeten we het anders stellen. Is er een voorbeeld waarbij het weer goed gekomen is?
Dat heeft ons te zeggen dat we in een gebroken wereld leven en dat dominees net mensen zijn.

Probeer als mens maar eens normaal te blijven doen als je een soort afgod status krijgt. Dat zien we niet alleen in de kerk, maar ook in de wereld om ons heen.
Als eigenwijsheid in je karakter zit en niemand je ooit tegenspreekt word je vanzelf een onuitstaanbaar eigenwijs persoon.

Daarmee is bepaald gedrag niet goed te praten maar wel te verklaren.

En het is overigens helemaal niet gezegd dat dit speelt bij ds. Brugge. Ik haak slechts aan op de voorbeelden die genoemd worden.

Dat heeft ons dus ook te zeggen dat wij als gemeente leden wel degelijk ook schuld kunnen hebben aan zo'n situatie.

En ik ken (nou ja kennen is een veel te groot woord, ik weet er een heel klein beetje vanaf) ook een situatie waarbij het niet meer goed kwam, maar waarbij de schuld mijns inziens niet bij de predikant lag maar bij de gemeente.

Als het goed is dan kent een predikant de liefde van God en behoort hij daar naar te handelen. Maar ook een kind van God kan (een poosje) flink van zijn plek zijn. Denk maar aan David die vreemdging met de buurvrouw en zijn buurman daarom maar liet vermoorden. Het is niet voor niets dat dit eerlijk staat opgetekend in Gods Woord. We lezen wel dat David de gevolgen van zijn zonden moest dragen. Maar we lezen ook dat David God al kende, hij wist bij Wie hij moest zijn en wat hem te doen stond. David hoefde niet opnieuw een kind van God te worden, hij moest wel zijn zonden belijden. Maar dan ís er ook vergeving, en als je Psalm 51 leest dan zie je ook terug dat David dat weet!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

CvdW schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Silo schreef:
FlyingEagle schreef:
Dat is het nou juist, er is geen publieke informatie dus valt er nog niks te zeggen.
Begreep dat de hele gemeente van Doetinchem inmiddels geïnformeerd is per brief. Dan is de informatie nu toch publiek of zie ik dat verkeerd?
Ja. Dat zie je verkeerd.

Pas als de classis een bericht laat uitgaan, is er publiekelijke informatie.

Of deel jij het kerkblad van jouw gemeente ook online op social media? Bij mij staat er dan op de achterkant dat dit zonder uitdrukkelijke toestemming van de kerkenraad niet mag worden gekopieerd, of op een andere wijze mag worden verspreid.
Kunt u hiervan een voorbeeld geven?
(Advies tot) losmaking van een predikant gebeurt via de classis. Maar het lijkt me voorbarig hier op te zinspelen, wanneer we niet weten wat er aan de hand is. Net zo min dat er gerefereerd word aan de situaties in Opheusden en Kruiningen.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

GGotK schreef:https://www.rd.nl/artikel/935320-evange ... in-ecuador

Evangelist Peter Fris beëindigt per 1 oktober zijn werkzaamheden voor Zending Gereformeerde Gemeenten (ZGG) in Ecuador. Hij nam een beroep aan naar een andere gemeente.
Ik vraag me af of dhr Fris hetzelfde opiniestuk had geschreven (mogen schrijven) als hij nog wel werkzaam was geweest voor de ZGG.

https://www.rd.nl/artikel/976875-breder ... erspectief
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

GGotK schreef: Ik vraag me af of dhr Fris hetzelfde opiniestuk had geschreven (mogen schrijven) als hij nog wel werkzaam was geweest voor de ZGG.

https://www.rd.nl/artikel/976875-breder ... erspectief
Het is een teken van zachtmoedigheid om niet welbewust mensen binnen je kerkverband in verlegenheid te brengen. Misschien zou evangelist Fris inderdaad zo zijn geweest.

En wat vind jij van het stuk en de praktische invulling van het pastoraat aldaar en zou het wat zijn voor jouw (en mijn) kerkelijke gemeente?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Maanenschijn schreef:
GGotK schreef: Ik vraag me af of dhr Fris hetzelfde opiniestuk had geschreven (mogen schrijven) als hij nog wel werkzaam was geweest voor de ZGG.

https://www.rd.nl/artikel/976875-breder ... erspectief
Het is een teken van zachtmoedigheid om niet welbewust mensen binnen je kerkverband in verlegenheid te brengen. Misschien zou evangelist Fris inderdaad zo zijn geweest.

En wat vind jij van het stuk en de praktische invulling van het pastoraat aldaar en zou het wat zijn voor jouw (en mijn) kerkelijke gemeente?
Voor de GG alhier vind ik het minstens 1 brug te ver. Maar over bepaalde zaken in zendingsgebieden die uit nood zijn geboren en/of traditioneel daar nu eenmaal anders liggen, wil ik niet te hard oordelen zolang de verhouding en het verschil tussen man en vrouw conform de Bijbelse richtlijnen blijven.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Maanenschijn schreef:
GGotK schreef: Ik vraag me af of dhr Fris hetzelfde opiniestuk had geschreven (mogen schrijven) als hij nog wel werkzaam was geweest voor de ZGG.

https://www.rd.nl/artikel/976875-breder ... erspectief
Het is een teken van zachtmoedigheid om niet welbewust mensen binnen je kerkverband in verlegenheid te brengen. Misschien zou evangelist Fris inderdaad zo zijn geweest.

En wat vind jij van het stuk en de praktische invulling van het pastoraat aldaar en zou het wat zijn voor jouw (en mijn) kerkelijke gemeente?
Er zijn situaties waar je als man (ambtsdrager) niet alleen naar toe kunt. Zeker in situaties van zending en/of evangelisatie is samen optrekken met je vrouw dan een goede oplossing lijkt me. Het afleggen van de belofte van geheimhouding is een optie hoewel het je er binnen het Koninkrijk van God ook zonder die belofte op moet kunnen vertrouwen dat vertrouwelijke zaken ook vertrouwelijk blijven. Het mee laten spreken in een kerkenraad zou ik niet doen en vind ik ook niet nodig. Immers, als man en vrouw samen optrekken mag de man prima in staat geacht worden verslag te kunnen doen en voor terugkoppeling te kunnen zorgen. Dan blijven de ambtelijke kaders ook helder.
johannes123
Berichten: 192
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door johannes123 »

Afgelopen zondag mocht ik kerken in de Gereformeerde Gemeente van Yerseke.
Wat een gastvrije en fijne gemeente zeg zo op het eerste gezicht en indruk.
Maar vooral het zingen daar, echt werkelijk prachtig, heerlijk de bovenstem erdoor, wat kunnen die Yesenaren zingen!
Weet iemand of daar de bovenstem altijd gezongen wordt, of dat dit 'toevallig' nu 2x was bij deze organisten?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

johannes123 schreef:Afgelopen zondag mocht ik kerken in de Gereformeerde Gemeente van Yerseke.
Wat een gastvrije en fijne gemeente zeg zo op het eerste gezicht en indruk.
Maar vooral het zingen daar, echt werkelijk prachtig, heerlijk de bovenstem erdoor, wat kunnen die Yesenaren zingen!
Weet iemand of daar de bovenstem altijd gezongen wordt, of dat dit 'toevallig' nu 2x was bij deze organisten?
Volgens mij was/is er in Yerseke een bovenstemgroep.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Geytenbeekje schreef:
johannes123 schreef:Afgelopen zondag mocht ik kerken in de Gereformeerde Gemeente van Yerseke.
Wat een gastvrije en fijne gemeente zeg zo op het eerste gezicht en indruk.
Maar vooral het zingen daar, echt werkelijk prachtig, heerlijk de bovenstem erdoor, wat kunnen die Yesenaren zingen!
Weet iemand of daar de bovenstem altijd gezongen wordt, of dat dit 'toevallig' nu 2x was bij deze organisten?
Volgens mij was/is er in Yerseke een bovenstemgroep.
Dat is juist.

En verder is er standaard bovenstem. Een soort Genemuiden 2.0, zeg maar. Al vind ik de Zeeuwse bovenstem uiteraard mooier, natuurlijk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Geytenbeekje schreef:
johannes123 schreef:Afgelopen zondag mocht ik kerken in de Gereformeerde Gemeente van Yerseke.
Wat een gastvrije en fijne gemeente zeg zo op het eerste gezicht en indruk.
Maar vooral het zingen daar, echt werkelijk prachtig, heerlijk de bovenstem erdoor, wat kunnen die Yesenaren zingen!
Weet iemand of daar de bovenstem altijd gezongen wordt, of dat dit 'toevallig' nu 2x was bij deze organisten?
Volgens mij was/is er in Yerseke een bovenstemgroep.
Dat is juist.

En verder is er standaard bovenstem. Een soort Genemuiden 2.0, zeg maar. Al vind ik de Zeeuwse bovenstem uiteraard mooier, natuurlijk.
Als het zingen is wel. Brullen om het hardste vind ik dan weer iets minder. Nog veel mooier is zingen en in te mogen stemmen met het hart.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mooie foto's vanavond in de Saambinder van de studiedag voor het predikantenkorps, zeker als ik zie wie er bij elkaar aan een tafeltje zitten.

:)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie