Gereformeerde Gemeenten

merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Job schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ds. Van der Heiden was de laatste predikant die aan de gemeente alhier verbonden was. Dus zo vreemd is mijn vraag niet hoor.
Bezorgdheid over je oud-predikant is juist fijn en goed. Maar de suggestie om zo'n man op te bellen vind ik verwerpelijk.
Nou, ik denk dat dominees telefoontjes soms helemaal niet zo heel erg zouden vinden. Volgens mij wordt er vaak over dominees en niet zo vaak met ze gepraat. Mijn ervaring in contact met dominees (over preken bv) is eigenlijk altijd positief. Het zijn ook maar mensen he.
Mijn ervaring is wisselend. Mijn hele jeugd had ik dezelfde predikant en deze was, over elk onderwerp, zeer benaderbaar. Een ongekend zachte en pastorale man. Ik dacht in mijn naïviteit dat dat inherent was aan het vak. Later bleek dat ik mij hierin sterk vergiste. Sommige predikanten zijn absoluut niet aanspreekbaar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Job schreef:En hoe zit het financieel eigenlijk? Stel dat ds. Karens in zijn nadagen ziek was geworden en voorlopig geen afscheid had kunnen preken, maar dat de overkomst van ds. Pater wel gepland stond. Dan had de gemeente met twee honoraria gezeten. Of werktdat niet zo?
Opheusden zou dat toen wel kunnen trekken hoor, tijdelijk 2 predikanten.
Maar ziekte schuift emeritaat niet op.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Job schreef:Het gebeurt heel regelmatig zelfs. In feite geen probleem; als een collega van mij aankondigt te zullen vertrekken treedt ook direct de hele machinerie van werving en selectie in werking. Ik vind het gevoelsmatig vooral een ding ten aanzien v/d vertrekkende broeder. Daarnaast vraag ik me af of het psychologisch niet wat meer verantwoord is om aan het afscheid even de nodige tijd en aandacht te geven. Zeker bij iets van geestelijk gewicht, wat de ambtelijke relatie toch met zich meebrengt. Ik kan me indenken dat het afscheid van ds. J. Karens grotendeels werd overvleugeld door de komst van ds. Pater.
Je zou je kunnen afvragen of er naast psychologische redenen niet ook inhoudelijke te geven zijn om niet direct te beroepen, maar -bijvoorbeeld- een aantal maanden te wachten. Soms heeft een predikant ergens lang gestaan, de gemeente en kerkenraad gekleurd door zijn aanwezigheid/prediking/manier van optreden in de kerkenraad. Dan kan het goed zijn om even rustig de tijd te nemen als gemeente en kerkenraad om zich te bezinnen op de eigen positie, op de vraag welke herder en leraar voor de gemeente nodig is, welk profiel daarvoor gezocht wordt - en dáárna het beroepingswerk weer ter hand te nemen. Het zou goed kunnen zijn om dat niet al te zeer te laten kleuren door de vorige predikant, maar als het ware weer even 'vrij' de positie van de gemeente en kerkenraad te bepalen alvorens weer te beroepen.
GGG038
Berichten: 139
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGG038 »

Toen ds. Hogchem het beroep van Aalburg had aangenomen werd er niet lang daarna een tweetal gesteld. Als lid van de gemeente had de ds. zelf mee kunnen stemmen over zijn opvolger.
Zover kwam het niet. Vanuit de gemeente ontstond wat onrust over de snelheid van beroepen (geluiden als: te snel, eerst de huidige ds. laten vertrekken, enz.). De kerkenraad heeft hiernaar geluisterd en toen afgekondigd de ledenvergadering / stemming te annuleren. Enkele weken na zijn intrede in Aalburg is toen het eerste beroep pas uitgebracht.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2987
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Jongere schreef:
Job schreef:Het gebeurt heel regelmatig zelfs. In feite geen probleem; als een collega van mij aankondigt te zullen vertrekken treedt ook direct de hele machinerie van werving en selectie in werking. Ik vind het gevoelsmatig vooral een ding ten aanzien v/d vertrekkende broeder. Daarnaast vraag ik me af of het psychologisch niet wat meer verantwoord is om aan het afscheid even de nodige tijd en aandacht te geven. Zeker bij iets van geestelijk gewicht, wat de ambtelijke relatie toch met zich meebrengt. Ik kan me indenken dat het afscheid van ds. J. Karens grotendeels werd overvleugeld door de komst van ds. Pater.
Je zou je kunnen afvragen of er naast psychologische redenen niet ook inhoudelijke te geven zijn om niet direct te beroepen, maar -bijvoorbeeld- een aantal maanden te wachten. Soms heeft een predikant ergens lang gestaan, de gemeente en kerkenraad gekleurd door zijn aanwezigheid/prediking/manier van optreden in de kerkenraad. Dan kan het goed zijn om even rustig de tijd te nemen als gemeente en kerkenraad om zich te bezinnen op de eigen positie, op de vraag welke herder en leraar voor de gemeente nodig is, welk profiel daarvoor gezocht wordt - en dáárna het beroepingswerk weer ter hand te nemen. Het zou goed kunnen zijn om dat niet al te zeer te laten kleuren door de vorige predikant, maar als het ware weer even 'vrij' de positie van de gemeente en kerkenraad te bepalen alvorens weer te beroepen.
Erg eens Afbeelding Goed om beroepingswerk niet prijsschietend ter hand te nemen maar het verstandig en weloverwogen te doen.
Bertiel
Berichten: 4614
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

ik denk dat het vooral geestelijk moet zijn!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:ik denk dat het vooral geestelijk moet zijn!
Ik denk dat het ene het andere niet moet uitsluiten. In onze kerk is ook een profielschets opgesteld, zijn verschillende dominees beluisterd en is tot een weloverwogen beroep in biddend opzien gekomen. Bid en werk.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2987
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Bertiel schreef:ik denk dat het vooral geestelijk moet zijn!
Dat geestelijke aspect mag zeker niet ontbreken en moet zelfs voorop gaan. Biddend alles verstandig op een rij zetten. Zoals Zeeuw zegt: het één sluit het ander niet uit.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Curatorium NRC 2022
Hoewel veel onzeker blijft, heeft het Curatorium van de Netherlands Reformed Theologische School het goed gedacht om op 8 juni a.s. een vergadering te beleggen, zo de Heere wil, in Grand Rapids, Michigan, in de Beckwith Avenue kerk.

Inhoud

Op deze vergadering staat student Kleijer geëxamineerd te worden na zijn derde jaar van studie, en student Slingerland na zijn vierde jaar van studie, met de hoop om kandidaat tot de heilige dienst te worden gesteld. Daar benevens zal een ieder die een attest van hun kerkenraad hebben ontvangen, de gelegenheid hebben om gehoord te worden door het curatorium.”

(Vertaald uit "The Banner of Truth)

Bijzonder feit

Vanwege het feit dat de grens tussen de V.S. en Canada gesloten is voor oningeënte reizigers, en vanwege de nog steeds geldende regel in Canada dat Canadese staatsburgers die niet zijn ingeënt en terug komen in Canada 14 dagen lang in quarantaine moeten blijven, zijn de studenten in de V.S. gebleven en hebben geen diensten kunnen leiden in de Canadese gemeenten.

Door deze maatregelen kunnen niet alle curatoren en docenten aanwezig zijn op de vergadering.

Bidstond

Voorafgaand aan deze vergadering wordt in bovengenoemd kerkgebouw een bidstond gehouden op dinsdag 7 juni. Deze zal bij toerbeurt worden geleid door ds. E.C. Adams.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Weet iemand hoeveel kandidaten er zich hebben aangemeld voor de toelatingsgesprekken bij het curatorium vd GG volgende week?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:Weet iemand hoeveel kandidaten er zich hebben aangemeld voor de toelatingsgesprekken bij het curatorium vd GG volgende week?
Twee keer de helft.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:Weet iemand hoeveel kandidaten er zich hebben aangemeld voor de toelatingsgesprekken bij het curatorium vd GG volgende week?
Voor dit jaar weet ik het nog niet (volgt meestal na die gesprekken), maar meestal zo tussen de 20 en 25.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2987
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Wat is de reden van een curator of curatorsvrouw om over zoiets te lekken?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Job schreef:Wat is de reden van een curator of curatorsvrouw om over zoiets te lekken?
De eerste vraag is dit dan informatie is die niemand mag weten. Als ik curator zou zijn en mijn familie vraagt of het volgende week druk is en ik zeg dan dat het wel 27 gesprekken zijn. Poeh, poeh, dat wordt een intensief verhaal enz. Tja, is dat dan een lek?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Job schreef:Wat is de reden van een curator of curatorsvrouw om over zoiets te lekken?
Als het goed is kunnen en mogen wij dit helemaal niet weten. Dat moet de vrager ook wel weten na zoveel jaren.
Het is een andere vraag of het informatie is die perse niet verteld mag worden, er is de keuze gemaakt dat niet te doen. Wel zo netjes dan die keuze van dit kerkverband te respecteren wat ik er zelf ook van kan vinden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie