Gereformeerde Gemeenten

TSD
Berichten: 2111
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef: Eens. In en in triest die beschuldiging.
Het is juist de bewogenheid met de vele vacante gemeenten wat deze dienaren drijft.

En dat het in andere kerkverbanden minder gebeurd geeft nu precies de oorzaak aan: Het grote predikanten tekort in de GG.
Ik vind het ook ingaan tegen hoe de schrift spreekt over hoe onze houding moet zijn ten opzichte van onze voorgangers.

1 Timotheüs 5
17 Dat de ouderlingen, die wel regeren, dubbele eer waardig geacht worden, voornamelijk die arbeiden in het Woord en de leer.
18 Want de Schrift zegt: Een dorsenden os zult gij niet muilbanden; en: De arbeider is zijn loon waardig.
19 Neem tegen een ouderling geen beschuldiging aan, anders dan onder twee of drie getuigen.

Hebreeën 13
17 Zijt uw voorgangeren gehoorzaam, en zijt hun onderdanig; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde en niet al zuchtende; want dat is u niet nuttig.
Eens, Philpot!

Verder vind ik het kader van, volgens sommigen, overmatig rijden op zondag nog wel Matth. 12:5 van toepassing:
5 Of hebt gij niet gelezen in de wet, dat de priesters den sabbat ontheiligen in den tempel, op de sabbatdagen, en nochtans onschuldig zijn?
Ze 'rijden' in dienst van de Zender en of er individueel ook onzuivere motieven bij predikanten zouden spelen is onze zaak niet.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Ad Anker schreef:
refo schreef: Ik ben het niet zo eens. Goed als een predikant meerdere gemeenten op een zondag dient. Maar als dat gepaard moet gaan met zoveel heen en weer gecross, lijkt het me toch niet erg heilig allemaal.
Inderdaad. Ik heb er ook niet zoveel mee. Effect is ook dat predikanten op een vrije zondag 3 of 4 verschillende gemeenten dienen en 3 of 4x dezelfde preek houden. Dat is dan weer werkdrukverlagend.

Bijzonder dat het wel echt een GG dingetje is. Of doen ze dit in de PKN, CGK en HHK ook? De GGiN doet het principieel niet. Zelfs niet bijvoorbeeld met kerst of dank- en biddagen. Of als ze een zondag in een gemeente zijn waar 3x kerk is wordt er gewoon 1x leesdienst gehouden. Daar zijn ze dus wat minder van 'zoveel mogelijk preken'.

En elke preek brengt financieel wat op hè.
Ligt er aan welke predikant voorgaat. Wij hebben drie diensten en sommige predikanten gaan altijd drie keer voor. Anderen (zwakker naar het lichaam) 2 keer.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef: De situatie zal niet anders worden, maar dat betekent niet dat het een juiste keuze is.
Dat wat een juiste of geen juiste keuze is?
Om (bijna) elke zondag 3 of 4 keer te preken
Als de predikant ertoe in staat is, lijkt het me zijn eigen keuze om te maken.
merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef: De situatie zal niet anders worden, maar dat betekent niet dat het een juiste keuze is.
Dat wat een juiste of geen juiste keuze is?
Om (bijna) elke zondag 3 of 4 keer te preken
Als de predikant ertoe in staat is, lijkt het me zijn eigen keuze om te maken.
Zeker, maar dat betekent niet dat het een juiste keuze is.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

TSD schreef: Eens, Philpot!

Verder vind ik het kader van, volgens sommigen, overmatig rijden op zondag nog wel Matth. 12:5 van toepassing:
5 Of hebt gij niet gelezen in de wet, dat de priesters den sabbat ontheiligen in den tempel, op de sabbatdagen, en nochtans onschuldig zijn?
Ze 'rijden' in dienst van de Zender en of er individueel ook onzuivere motieven bij predikanten zouden spelen is onze zaak niet.
Dank. Deze tekst zou als argument gebruikt kunnen worden voor de praktijk binnen veel GG's. Toch begrijp ik de grote weerstand niet. In veel gemeenten, ook binnen de GG en de HHK bijvoorbeeld, is mijn standpunt heel vanzelfsprekend. En inderdaad, ik stel me hier wat scherp op maar het afwijzen van het rijden op zondag door predikanten is nog vrij breed gedragen. Dus de hoge toon van Philpot cs snap ik niet zo. Temeer daar ik helemaal niet rigoureus tegen ben. Dat heb ik hierboven ook genoemd.

Of het moet een koekje van eigen deeg zijn. Ik kan soms ook scherp zijn op opmerkingen die predikanten aangaan. Maar dan is het vaak op de persoon. Ik heb het hier over een fenomeen, niet over individuele predikanten.
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeker, maar dat betekent niet dat het een juiste keuze is.
Volgens wat jij vindt blijkbaar. Ik schat de meesten goed in staat zelf een heldere keuze te maken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef: En die deed het in de jaren kort na de scheuring nog wel gekker. In een gemeente werd hij door kinderen de 'te laat kom dominee' genoemd. Meerdere keren gebeurd dat een ouderling het eerste deel van de dienst deed totdat die Mercedes het kerkplein op kwam scheuren.
Dat is bij ons ook wel gebeurd. Niet persé dezelfde dominee denk ik, maar dan plannen ze de kerkdiensten te kort na elkaar.
Eindtijd 4 uur, begintijd 5 uur, maar hij moet wel 30-45 km rijden, in de drukke randstad.
En komt hij in een file, is het helemaal stress.
Dan krijg je te horen: we gaan maar een paar Psalmen zingen, de dominee drinkt nog even een kopje koffie.
Komt hij vervolgens op de kansel er achter dat hij zijn map met preken e.d. in de auto heeft laten liggen.
En helaas is in sommige gevallen "de sleet" dan wel te horen.
Als hij voor de 4e keer die dag staat te bidden, voor land en volk en corona, de gemeente lichtelijk geirriteerd geraakt misschien door het oponthoud, kinderen worden aan het einde onrustig, omdat het zo lang duurt.
Ik weet niet of dit wel zo eerbiedig is.
Ik heb me weleens voorgenomen, toen ik er zat, als het nog 5 minuten duurt, stap ik op. Maar zover kwam het niet, want toen begon de kerkdienst. Ruim een half uur later!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
TSD
Berichten: 2111
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Ad Anker schreef:
TSD schreef: Eens, Philpot!

Verder vind ik het kader van, volgens sommigen, overmatig rijden op zondag nog wel Matth. 12:5 van toepassing:
5 Of hebt gij niet gelezen in de wet, dat de priesters den sabbat ontheiligen in den tempel, op de sabbatdagen, en nochtans onschuldig zijn?
Ze 'rijden' in dienst van de Zender en of er individueel ook onzuivere motieven bij predikanten zouden spelen is onze zaak niet.
Dank. Deze tekst zou als argument gebruikt kunnen worden voor de praktijk binnen veel GG's. Toch begrijp ik de grote weerstand niet. In veel gemeenten, ook binnen de GG en de HHK bijvoorbeeld, is mijn standpunt heel vanzelfsprekend. En inderdaad, ik stel me hier wat scherp op maar het afwijzen van het rijden op zondag door predikanten is nog vrij breed gedragen. Dus de hoge toon van Philpot cs snap ik niet zo. Temeer daar ik helemaal niet rigoureus tegen ben. Dat heb ik hierboven ook genoemd.

Of het moet een koekje van eigen deeg zijn. Ik kan soms ook scherp zijn op opmerkingen die predikanten aangaan. Maar dan is het vaak op de persoon. Ik heb het hier over een fenomeen, niet over individuele predikanten.
Volgens mij is het probleem niet om een discussie te voeren over rijden op zondag door predikanten. Daar wordt inderdaad verschillend over gedacht. In dat kader heb ik ook de tekst geplaatst.

Ik ben het echter eens met Philpot op het moment dat er hier feitelijk wel wordt geïnsinueerd dat predikanten die zouden doen om extra bij te verdienen. Natuurlijk wordt niet een individuele predikant aangesproken, maar een algemene opmerking over vermeende onzuivere motieven van predikanten vind ik net zo kwalijk.

Verder hoef je een dergelijke insinuatie niet gebruiken om (op een waardige manier) de discussie over preken en rijden op zondag door predikanten te voeren.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Helder. Dank. Al zijn we het niet eens. Ik zou het anders vinden wanneer een grote gemeente een eigen predikant heeft met, wees eens eerlijk, een riante toelage, die de kleinere consulentgemeenten in de buurt om niet dient.

Mij hoor je dan niet over zondagsrijders.

Gods knechten in Nederland, met name in de rechterflank, hebben een inkomen en levensstandaard waar ik in Gods Woord geen grond voor vindt. Daarom zou het regel moeten zijn om vacante gemeenten in een derde beurt op zondag gratis te bedienen.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bogerman »

Het is juist fijn dat de meeste dominees drie keer willen preken, anders heb je veel meer leesdienst. Zondag is gewoon een werkdag voor een ds, dus die kan een andere dag in de week een rustdag nemen.
TSD
Berichten: 2111
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Ad Anker schreef:Helder. Dank. Al zijn we het niet eens. Ik zou het anders vinden wanneer een grote gemeente een eigen predikant heeft met, wees eens eerlijk, een riante toelage, die de kleinere consulentgemeenten in de buurt om niet dient.

Mij hoor je dan niet over zondagsrijders.

Gods knechten in Nederland, met name in de rechterflank, hebben een inkomen en levensstandaard waar ik in Gods Woord geen grond voor vindt. Daarom zou het regel moeten zijn om vacante gemeenten in een derde beurt op zondag gratis te bedienen.
Maar dat is toch wel een hele andere discussie?

Het feit dat een predikant een vergoeding krijgt, wil toch niet zeggen dat ze om die redenen aan het rijden zijn? De discussie troebel doordat nu rijden op zondag, het krijgen van een vergoeding en het “doen om het geld” met elkaar vermengd wordt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Die troebel is opgeworpen door Philpot inderdaad. Feitelijk is namelijk dat extra beurten op zondag extra inkomsten genereert.

Ik ben het met je eens dat het een andere discussie is.
TSD
Berichten: 2111
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Ad Anker schreef:Die troebel is opgeworpen door Philpot inderdaad. Feitelijk is namelijk dat extra beurten op zondag extra inkomsten genereert.

Ik ben het met je eens dat het een andere discussie is.
Dat ben ik echt niet met je eens, je schuift nu Philpot iets in de schoenen, terwijl je er zelf midden in de discussie er over bent begonnen, daarmee implicerend dat er een verband is.

Dat kan je natuurlijk in de schoenen van de lezers gaan schuiven met de opmerking dat je het zo niet hebt bedoeld, maar in dit geval ligt dat i.m.o. aan de zender want als het een andere discussie is, moet je het ook niet inbrengen, simpel zat.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

TSD schreef:
Ad Anker schreef:Die troebel is opgeworpen door Philpot inderdaad. Feitelijk is namelijk dat extra beurten op zondag extra inkomsten genereert.

Ik ben het met je eens dat het een andere discussie is.
Dat ben ik echt niet met je eens, je schuift nu Philpot iets in de schoenen, terwijl je er zelf midden in de discussie er over bent begonnen, daarmee implicerend dat er een verband is.

Dat kan je natuurlijk in de schoenen van de lezers gaan schuiven met de opmerking dat je het zo niet hebt bedoeld, maar in dit geval ligt dat i.m.o. aan de zender want als het een andere discussie is, moet je het ook niet inbrengen, simpel zat.
Snap ik. Ik bracht het wel in. Het gaat over meerdere diensten per zondag. Dan zijn er een paar feitelijkheden. 1. Er wordt veel gereden op zondag. 2. Er worden extra inkomsten gegenereerd. 3. Vacante gemeenten hebben minder leesdienst.

Ik insinueer dan niet dat op volgorde: predikanten het fijn vinden om een rondje te doen op zondag met de auto, ze een extraatje verdienen, ze het fijn vinden om een vacante gemeente te helpen. Jullie vinden de laatste logisch, ik vind de eerste twee ook best logisch.
Mannetje
Berichten: 7769
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Ad Anker schreef:(...)

En elke preek brengt financieel wat op hè.
:jongle
-
Plaats reactie