Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Dat vind ik ook. Maar bovenstaande redenering leek daar op te wijzen.
Ik denk eigenlijk dat élke predikant een goede herder moet zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Niet iedere predikant is een goede herder.
En dan worden ze maar redacteur??
Dat kan.
Maar een goede herder luistert in de eerste plaats. En besteed zijn tijd niet alleen aan stukjes schrijven.
Maar goed, dat is mijn mening. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef:
Mara schreef:Niet iedere predikant is een goede herder.
En dan worden ze maar redacteur??
Dat kan.
Maar een goede herder luistert in de eerste plaats. En besteed zijn tijd niet alleen aan stukjes schrijven.
Maar goed, dat is mijn mening. ;)
Sommige stukjes ademen niet de indruk dat er veel tijd aan besteed is.
Maar goed, dat is dan weer mijn mening. ;)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Sommige stukjes ademen niet de indruk dat er veel tijd aan besteed is.
Maar goed, dat is dan weer mijn mening. ;)
Bij sommige predikanten vraag ik me weleens af of ze op weg zijn naar een burn out. Die zijn "over" sociaal.
Ik snap wel de drang naar stukjes schrijven. Het blad biedt de mogelijkheid om een mening te ventileren, in de hoop dat mensen zich dat aantrekken.
Ik lees zelf - met veel genoegen - al jaren BhP, daarnaast krijg ik de Saambinder.
Ook lees ik met regelmaat kerkelijke bladen uit de PKN.
Het is net als met kranten, je kunt de Telegraaf lezen, of de Volkskrant, ook wel na(ast) elkaar ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

https://www.rd.nl/artikel/945609-afdeli ... e-diensten

1100 leden... Die gemeente is over een half jaar geïnstitueerd...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/945609-afdeli ... e-diensten

1100 leden... Die gemeente is over een half jaar geïnstitueerd...
Ik hoop dat de uitloop vanuit de GGiN inmiddels is gestopt, en daar de rust inmiddels weer terug is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Mara schreef:
Tiberius schreef:
Mara schreef:Niet iedere predikant is een goede herder.
En dan worden ze maar redacteur??
Dat kan.
Maar een goede herder luistert in de eerste plaats. En besteed zijn tijd niet alleen aan stukjes schrijven.
Maar goed, dat is mijn mening. ;)
Sommige stukjes ademen niet de indruk dat er veel tijd aan besteed is.
Maar goed, dat is dan weer mijn mening. ;)
Meningen hoeven niet allemaal alleen maar meningen te zijn, het kunnen zeker ook objectieve werkelijkheden zijn die elk mens in zijn leven vroeg of laat ziet of ontmoet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/945609-afdeli ... e-diensten

1100 leden... Die gemeente is over een half jaar geïnstitueerd...
Ik hoop dat de uitloop vanuit de GGiN inmiddels is gestopt, en daar de rust inmiddels weer terug is.
Volgens mij niet, in die zin dat er nog veel mensen geen definitieve keuze hebben gemaakt.

Het institutie van de gemeente zal denk ik plaatsvinden als de kerk is gebouwd, volgens mij zijn die plannen aardig vergevorderd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/945609-afdeli ... e-diensten

1100 leden... Die gemeente is over een half jaar geïnstitueerd...
Ik hoop dat de uitloop vanuit de GGiN inmiddels is gestopt, en daar de rust inmiddels weer terug is.
Volgens mij niet, in die zin dat er nog veel mensen geen definitieve keuze hebben gemaakt.

Het institutie van de gemeente zal denk ik plaatsvinden als de kerk is gebouwd, volgens mij zijn die plannen aardig vergevorderd.
Er is toch wel sprake van een flinke uitloop dan, als er nu al 1100 (doop)leden zich hebben aangemeld.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef:Er is toch wel sprake van een flinke uitloop dan, als er nu al 1100 (doop)leden zich hebben aangemeld.
Klopt, maar niet al die 1.100 leden komen uit de GGiN. De nieuwe gemeente komt deels uit Opheusden en deels uit Rhenen en die hebben zelf beiden al een autonome groei van tussen de 50 en 100 man per jaar.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Er is toch wel sprake van een flinke uitloop dan, als er nu al 1100 (doop)leden zich hebben aangemeld.
Klopt, maar niet al die 1.100 leden komen uit de GGiN. De nieuwe gemeente komt deels uit Opheusden en deels uit Rhenen en die hebben zelf beiden al een autonome groei van tussen de 50 en 100 man per jaar.
Ik heb even gekeken bij de ANBI-gegevens van de GGiN te Opheusden, maar het ledenaantal is gedaald van 2.947 (doop)leden op 1 januari 2019 naar 2.439 (doop)leden op 1 januari 2021. Dat zijn ruim 500 (doop)leden binnen 2 jaar.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Herman schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Er is toch wel sprake van een flinke uitloop dan, als er nu al 1100 (doop)leden zich hebben aangemeld.
Klopt, maar niet al die 1.100 leden komen uit de GGiN. De nieuwe gemeente komt deels uit Opheusden en deels uit Rhenen en die hebben zelf beiden al een autonome groei van tussen de 50 en 100 man per jaar.
Dat klopt inderdaad en er werd ook wat over gemeld in de openingsdienst. Mogelijk goed om voor geïnteresseerden nog even een terugblik te geven op die dienst die zaterdag gehouden werd. Ik was in de gelegenheid om mee te luisteren en er werd, naast de Woordbediening, ook één en ander toegelicht. De preek ging dus over psalm 90 vers 16 en 17 en mocht het ergens terug te luisteren zijn: aangeraden. Er was sprake van best wel weemoed, je voelde aan beide herders (Mouw en Mulder) dat er als het ware schapen en ook kerkenraadsleden van hun hart worden gescheurd. Dat geeft dubbele gevoelens. Enerzijds zeker blijdschap over de stichting van een nieuwe afdeling/gemeente. Aan de andere kant verdriet. Maar er werd door middel van de tekst verwezen naar de grote Herder die zeker voor Zijn schapen zal zorgen en Die ook zal zorgen voor de instandhouding van Zijn werk. Het is Zijn gemeente, niet de gemeente van ds. Mouw of ds. Mulder. Het gebed is of dat mag blijken. Ook werd er stilgestaan bij "en Uw heerlijkheid over hun kinderen", omdat alle drie de gemeenten (Opheusden, Rhenen en nu ook de afdeling Kesteren) gemiddeld erg jong zijn. Tenslotte de bede "bevestig Gij het werk onzer handen" omdat er ook praktisch heel veel werk te verzetten is. Er werd ook teruggeblikt op hoeveel werk er al gedaan is.

De gemeente Rhenen zat enige jaren geleden met parkeerplaatsgebrek. Ds. Mulder heeft toen contact opgenomen met ds. Mouw in het kader van "regeren is vooruitzien" om te kijken of men mogelijk kon gaan samenwerken. Ds. Mouw en z'n kerkenraad voelden er niet zoveel voor; zij hadden net een nieuwe kerk en nog honderden plaatsen beschikbaar. "Door omstandigheden waar men niet nader op kon ingaan" is dit sterk veranderd. Zo is de zaak in een stroomversnelling gekomen. Er is een soort nieuwe kerkenraad (pastorale commissie geheten) gevormd vanuit de twee kerkenraden met de ambtsdragers die meegaan. Vanuit Rhenen gaat dat om een mannetje of vier en vanuit Opheusden dacht ik zes of zeven. Ds. F. Mulder meldde nog dat de afdeling Kesteren uiteindelijk groter wordt dan de gemeente Rhenen. Al met al vond ik het een indrukwekkende dienst waarin m.i. een goed evenwicht werd gevonden tussen enerzijds ruimte voor emoties en anderzijds het nuchtere heenwijzen naar de Koning van de Kerk.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door mulder »

een aantal weken geleden stonden de diensten van Kesteren op kerktijden nog ingepland in Kesteren zelf bijv. in het kerkgebouw van de HHK. zijn er de laatste weken dan nog zoveel Ggin'ers overgekomen dat het nu niet meer past? Of was dat een verouderd schema.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

mulder schreef:een aantal weken geleden stonden de diensten van Kesteren op kerktijden nog ingepland in Kesteren zelf bijv. in het kerkgebouw van de HHK. zijn er de laatste weken dan nog zoveel Ggin'ers overgekomen dat het nu niet meer past? Of was dat een verouderd schema.
Ik dacht een keer gezien te hebben dat ze ook in de Herv. Kerk van Kesteren gingen kerken, maar die kerk is te klein voor het aantal nieuwe leden?
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: Als je het over ds. Labee hebt: hij ging hier afgelopen voorjaar in de gemeente voor. Hij moest toen een geadopteerd kindje dopen. Ik heb vanuit de dienst begrepen dat hij van te voren de ouders persoonlijk heeft bezocht en dat ze vanuit de praktijk van hart tot hart met elkaar hebben gesproken over dit onderwerp.

De dienst zelf zal ik ook niet snel meer vergeten.

Dit even ter nuancering op de generaliserende berichten hierboven.
En wat is hier dan bijzonder aan?
Plaats reactie