In memoriam

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: In memoriam

Bericht door Ararat »

Henk J schreef:
Orchidee schreef:Ik vind het allemaal totaal niet gepast! Ja ongepast!
Of het nu een predikant, boer, timmerman, accountant, bakker, leraar, professor, mijn buurman of mijn eigen ouders betreft: sommige dingen zijn te prive/intiem/niet geschikt voor anderen...
In principe eens maar als een dominee het een en ander verteld vanaf de kansel, zoals Job aangeeft dan kan dat wel verder verspreid worden lijkt mij.
Ik vraag me af: Wat maakt dat men privé-zaken, met name die van BR's wíl verspreiden? Wat zou de werkelijke intentie vaak zijn?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: In memoriam

Bericht door pierre27 »

Ararat schreef:
Henk J schreef:
Orchidee schreef:Ik vind het allemaal totaal niet gepast! Ja ongepast!
Of het nu een predikant, boer, timmerman, accountant, bakker, leraar, professor, mijn buurman of mijn eigen ouders betreft: sommige dingen zijn te prive/intiem/niet geschikt voor anderen...
In principe eens maar als een dominee het een en ander verteld vanaf de kansel, zoals Job aangeeft dan kan dat wel verder verspreid worden lijkt mij.
Ik vraag me af: Wat maakt dat men privé-zaken, met name die van BR's wíl verspreiden? Wat zou de werkelijke intentie vaak zijn?
Lees even terug om de intentie van Thea te lezen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

Thea schreef:Jammer, trouwens, dat de reactie van Terri, de enige reactie is......
Had wel nog wel wat willen zeggen, maar ik kon dat door omstandigheden niet. En ja, een topic houd je niet 'schoon'. Dat valt zo vaak op.
We misgunnen deze geliefde leraar de eeuwige rust niet, hij zou nooit meer terugwensen om op deze aarde de zonde en de ellende te aanschouwen, dat zou ook niet kunnen. Maar dat houdt voor ons in dat er een bidder op de aarde minder is. Eens zal de maat, gelijk als bij Sodom, ook voor ons land, en voor onszelf vol zijn. Dan valt de definitieve beslissing, waar nooit een vergissing mogelijk zal zijn. Velen zullen dan roepen: Hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd enz., maar ook daartegenover, mensen voor wie het een eeuwig wonder is dat de poorten der gerechtigheid worden geopend. Daar zal een volk doorgaan, dat het nooit zal begrijpen, maar eeuwig zullen uitwonderen en hun God groot maken. Het is door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: In memoriam

Bericht door Job »

Henk J schreef:
Orchidee schreef:Ik vind het allemaal totaal niet gepast! Ja ongepast!
Of het nu een predikant, boer, timmerman, accountant, bakker, leraar, professor, mijn buurman of mijn eigen ouders betreft: sommige dingen zijn te prive/intiem/niet geschikt voor anderen...
In principe eens maar als een dominee het een en ander verteld vanaf de kansel, zoals Job aangeeft dan kan dat wel verder verspreid worden lijkt mij.
In die zin bedoelde ik die opmerking idd. In het algemeen vind ik het ook ongepast om "sterfbedgeheimen" te openbaren. knip
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: In memoriam

Bericht door Maanenschijn »

Orchidee schreef:Ik vind het allemaal totaal niet gepast! Ja ongepast!
Of het nu een predikant, boer, timmerman, accountant, bakker, leraar, professor, mijn buurman of mijn eigen ouders betreft: sommige dingen zijn te prive/intiem/niet geschikt voor anderen...
Gelukkig is wat jij vindt jouw mening, uit de praktijk in deze blijkt dat veel anderen het blijkbaar wel gepast vinden.

Als de naaste familie deze tere dingen deelt met derden, lijkt het me evident dat deze dan breder gedeeld worden. Als je dat niet wilt, dan is het zaak geen melding toe doen van dit soort zaken.

Overigens: een zalig sterven kan tot jaloersheid wekken. Een uitzien naar een beter vaderland. We horen niet zo vaak meer van een zalig sterven. En als we er van horen, hoeft het geen sensatielust te zijn om er over te spreken, maar een vooral een jaloers nastaren. Ik wil de melding van Thea hier op RF daar ook graag onder scharen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: In memoriam

Bericht door Ararat »

pierre27 schreef:
Ararat schreef:
Henk J schreef:
Orchidee schreef:Ik vind het allemaal totaal niet gepast! Ja ongepast!
Of het nu een predikant, boer, timmerman, accountant, bakker, leraar, professor, mijn buurman of mijn eigen ouders betreft: sommige dingen zijn te prive/intiem/niet geschikt voor anderen...
In principe eens maar als een dominee het een en ander verteld vanaf de kansel, zoals Job aangeeft dan kan dat wel verder verspreid worden lijkt mij.
Ik vraag me af: Wat maakt dat men privé-zaken, met name die van BR's wíl verspreiden? Wat zou de werkelijke intentie vaak zijn?
Lees even terug om de intentie van Thea te lezen.
Dat had ik. Mijn vraag is in algemene zin bedoeld, anders had ik het Thea zelf middels een quote gevraagd.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: In memoriam

Bericht door Ararat »

Job schreef:
Henk J schreef:
Orchidee schreef:Ik vind het allemaal totaal niet gepast! Ja ongepast!
Of het nu een predikant, boer, timmerman, accountant, bakker, leraar, professor, mijn buurman of mijn eigen ouders betreft: sommige dingen zijn te prive/intiem/niet geschikt voor anderen...
In principe eens maar als een dominee het een en ander verteld vanaf de kansel, zoals Job aangeeft dan kan dat wel verder verspreid worden lijkt mij.
-knip-
Als dit klopt, vind ik het best bijzonder om de bediening der verzoening te gebruiken voor dat soort dingen... Sluit eigenlijk wel aan bij mijn eerdere algemene 'intentie-vraag'.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: In memoriam

Bericht door Ararat »

-DIA- schreef:
Thea schreef:Jammer, trouwens, dat de reactie van Terri, de enige reactie is......
Had wel nog wel wat willen zeggen, maar ik kon dat door omstandigheden niet. En ja, een topic houd je niet 'schoon'. Dat valt zo vaak op.
We misgunnen deze geliefde leraar de eeuwige rust niet, hij zou nooit meer terugwensen om op deze aarde de zonde en de ellende te aanschouwen, dat zou ook niet kunnen. Maar dat houdt voor ons in dat er een bidder op de aarde minder is. Eens zal de maat, gelijk als bij Sodom, ook voor ons land, en voor onszelf vol zijn. Dan valt de definitieve beslissing, waar nooit een vergissing mogelijk zal zijn. Velen zullen dan roepen: Hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd enz., maar ook daartegenover, mensen voor wie het een eeuwig wonder is dat de poorten der gerechtigheid worden geopend. Daar zal een volk doorgaan, dat het nooit zal begrijpen, maar eeuwig zullen uitwonderen en hun God groot maken. Het is door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen.
Bidder minder... Er wordt -dacht ik- aan toegevoegd: "maar een juicher meer". Een hele troost om dat te geloven van iemand die je kent!
Persoonlijke vraag, als het mag @DIA: geldt dat straks ook voor jou, die open poorten, de verwondering en het juichen tot Gods eer?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: In memoriam

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Ik vind het allemaal totaal niet gepast! Ja ongepast!
Of het nu een predikant, boer, timmerman, accountant, bakker, leraar, professor, mijn buurman of mijn eigen ouders betreft: sommige dingen zijn te prive/intiem/niet geschikt voor anderen...
Ik dacht dat ik de enige was die dat vond.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: In memoriam

Bericht door Tiberius »

Inderdaad ongepast, daarom stoppen we verder deze discussie.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: In memoriam

Bericht door Erasmiaan »

Refogast schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erasmiaan schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Een ontroerend 'in memoriam' over ds. G. Mouw in de Saambinder van vanavond.
Inderdaad. Met recht was hij een pelgrims metgezel. Als hij voorging zaten de kerken vol, meest met ‘kleine luyden’. Hij gaf onderwijs in de bevindelijke gangen. Bewaar er dierbare herinneringen aan.
Ik heb hem tot mijn grote spijt nooit in het 'echt' mogen beluisteren. Ik weet nog dat hij opstond voor een nazomerzondag in onze gemeente, maar net in die zomer openbaarde zich de ernstige ziekte. Dat heb ik altijd erg jammer gevonden. Helaas zijn er ook geen preken van hem te vinden.
Hier een preek over Psalm 89:16-17.
https://www.youtube.com/watch?v=44uP0-MkYPI
nu ook mee te luisteren, een preek van ds. Mouw uit 2016 in Oud Beijerland.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/15 ... vents/live
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: In memoriam

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erasmiaan schreef:nu ook mee te luisteren, een preek van ds. Mouw uit 2016 in Oud Beijerland.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/15 ... vents/live
Dank! Het laatste half uur heb ik mogen horen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: In memoriam

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
DDD schreef:Een ontroerend in memoriam. Dat is nu echt een 'gedenkt uw voorgangers'.
Mooi geschreven ja, indrukwekkend dat hij op zijn post bleef ondanks alles.
De dankdienst was ook de 'moeite' waard.
claus
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: In memoriam

Bericht door claus »

De heer J.J. Verhage uit Ridderkerk is overleden. Jarenlang was hij secretaris van de toen zo genoemde Scholenbond, de VGS. Een man die veel arbeid heeft verricht in meerdere functies. Een ijverig en actief persoon.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: In memoriam

Bericht door helma »

Bezorgd schreef:Hier staat ook een stukje: https://www.netfoundation.nl/in-memoria ... euwenhuis/
Innemende man.
Ik heb het boek gelezen 'In het hart van de zending' Het leven van Gert Nieuwenhuis.
Het lezen waard. Het geeft veel overdenking
Plaats reactie