In memoriam

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: In memoriam

Bericht door Terri »

Thea schreef:Weten jullie wat ds. Mouw zei, op de dag van zijn verlijden tegen zijn vrouw? "Was me maar een scheer me, want vandaag ga ik naar huis". Ontroerend, he?
Ik wil echt niet vervelend doen, maar als het over dit soort tere dingen gaat, zou het zonder fouten getypt moeten worden denk ik.....
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: In memoriam

Bericht door Thea »

Sorry,, het is echt niet mijn bedoeling. Ik begrijp zelf ook niet dat ik die letter oversloeg.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: In memoriam

Bericht door Thea »

Jammer, trouwens, dat de reactie van Terri, de enige reactie is......
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: In memoriam

Bericht door Herman »

Het is onroerend.

Maar bijbels gezien krijgt hij een verheerlijkt lichaam. Dus ik snap het niet.

Tegelijkertijd hebben we hier de mores wat terughoudend te zijn rondom een overlijden.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: In memoriam

Bericht door Thea »

Oké, ik twijfelde ook erg of ik het zou plaatsen, maar ik vond het zo jaloersmakend...Maar zeker begrijp ik die terughoudendheid.
Natuurlijk is het spreekwoordelijk bedoeld, maar dan nog: je zo voorbereiden op de ontmoeting met je Zaligmaker.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: In memoriam

Bericht door pierre27 »

Thea schreef:Jammer, trouwens, dat de reactie van Terri, de enige reactie is......
Ik vind het zeker mooi maar ik vraag me af of dit nu op het forum moet. Persoonlijk vind ik zoiets zeker als het recent is iets wat binnen de familie mag blijven. Maar het verlangen om heen te gaan was duidelijk en dat hoeft niet verzwegen te worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: In memoriam

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Maar bijbels gezien krijgt hij een verheerlijkt lichaam. Dus ik snap het niet.
Wassen en scheren gebeurt vaak voor het opbaren. Mogelijk was de ds. zo zeker dat hij naar huis zou gaan, dat deze voorbereiding van het opbaren voor hem al konden plaatsvinden.

Je hoort wel vaker van kinderen van God, dat de Heere ze liet weten dat ze zouden gaan sterven. Ds. Kok is daar ook een voorbeeld van:

Op 16 december 1982 overleed hij te Soest, zoals hij geleefd had. Na het drinken van een kopje koffie stond hij op en zei: "Moeder, roep Jan, want ik ga sterven. De Heere heeft mij beloofd dat je spoedig mag volgen". Ze brachten hem naar bed, hij strekte zich uit en stierf. (rouwkaart ds. R. Kok) Zeven weken later mocht zijn vrouw hem volgen.

En inderdaad is het goed om terughoudend te zijn. De dood is een aangrijpende werkelijkheid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: In memoriam

Bericht door Erik1960 »

Terri schreef:
Thea schreef:Weten jullie wat ds. Mouw zei, op de dag van zijn verlijden tegen zijn vrouw? "Was me maar een scheer me, want vandaag ga ik naar huis". Ontroerend, he?
Ik wil echt niet vervelend doen, maar als het over dit soort tere dingen gaat, zou het zonder fouten getypt moeten worden denk ik.....
Dan zou je er ook voor kunnen kiezen het niet te doen.
Laatst gewijzigd door Erik1960 op 04 feb 2022, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: In memoriam

Bericht door Erskinees »

Thea schreef:Jammer, trouwens, dat de reactie van Terri, de enige reactie is......
Je hebt dit (overigens mooie feit) om vanmiddag 2 uur gepost. Is het dan echt nodig om al 4 uur later dit te plaatsen? Had je zeeën van reacties verwacht?!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: In memoriam

Bericht door pierre27 »

Thea schreef:Oké, ik twijfelde ook erg of ik het zou plaatsen, maar ik vond het zo jaloersmakend...Maar zeker begrijp ik die terughoudendheid.
Natuurlijk is het spreekwoordelijk bedoeld, maar dan nog: je zo voorbereiden op de ontmoeting met je Zaligmaker.
Jouw intentie is goed en zo waardeer ik dat ook!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: In memoriam

Bericht door Thea »

Helder, de reacties! Ik had het alleen mondeling gehoord, terwijl ik niet bij de familie o.i.d hoor. Van zelfs 2 mensen. Misschien goed om het niet verder te verspreiden, maar het is allang niet meer in de intieme kring.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: In memoriam

Bericht door Job »

Thea schreef:Helder, de reacties! Ik had het alleen mondeling gehoord, terwijl ik niet bij de familie o.i.d hoor. Van zelfs 2 mensen. Misschien goed om het niet verder te verspreiden, maar het is allang niet meer in de intieme kring.
Veel details van zijn sterfbed beluisterde ik vorige week ook in de Bijbellezing van ds. Huijser die ik meeluisterde. Hij had alles uit eerste hand, namelijk van zoon ds. W. Mouw. Ik krijg daardoor het gevoel dat dergelijke zaken wel gedeeld mogen worden. Mits we maar tijd en plaats weten en geen paar'len voor de zwijnen werpen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: In memoriam

Bericht door Orchidee »

Ik vind het allemaal totaal niet gepast! Ja ongepast!
Of het nu een predikant, boer, timmerman, accountant, bakker, leraar, professor, mijn buurman of mijn eigen ouders betreft: sommige dingen zijn te prive/intiem/niet geschikt voor anderen...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: In memoriam

Bericht door Bonny »

Eens met Orchidee.
The Groom's still waiting at the altar
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: In memoriam

Bericht door Henk J »

Orchidee schreef:Ik vind het allemaal totaal niet gepast! Ja ongepast!
Of het nu een predikant, boer, timmerman, accountant, bakker, leraar, professor, mijn buurman of mijn eigen ouders betreft: sommige dingen zijn te prive/intiem/niet geschikt voor anderen...
In principe eens maar als een dominee het een en ander verteld vanaf de kansel, zoals Job aangeeft dan kan dat wel verder verspreid worden lijkt mij.
Plaats reactie