In memoriam

Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: In memoriam

Bericht door Erskinees »

wfloor schreef:Het is zeer verdrietig als dierbaren ons ontvallen. Allen kracht en sterkte toegebeden.
Van het verdriet wil ik absoluut niets vanaf doen. Maar even voor mijn beeldvorming: is dit forum ook bedoeld om sterfgevallen van "jan-en-alleman" op te plaatsen? Zo ja, is het dan mogelijk om ook de namen erbij te vermelden. Wat is anders de meerwaarde om te melden dat er een onbekende buurman van een voor mij onbekend forumlid is overleden?
Je kunt toch van gedachten wisselen over het verlies van een dierbare buurvrouw of buurman? Merel en Dia zullen het heus niet melden als nieuwtje, maar puur omdat het hen aangrijpt en ze er wellicht van gedachten over willen wisselen. Daar is een forum wel degelijk voor bedoeld.
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: In memoriam

Bericht door merel »

wfloor schreef:Het is zeer verdrietig als dierbaren ons ontvallen. Allen kracht en sterkte toegebeden.
Van het verdriet wil ik absoluut niets vanaf doen. Maar even voor mijn beeldvorming: is dit forum ook bedoeld om sterfgevallen van "jan-en-alleman" op te plaatsen? Zo ja, is het dan mogelijk om ook de namen erbij te vermelden. Wat is anders de meerwaarde om te melden dat er een onbekende buurman van een voor mij onbekend forumlid is overleden?
Je hebt wel deels gelijk hoor. Het heeft voor een buitenstaander die de betreffende persoon niet kent ook geen meerwaarde. Dat geldt voor mij ook voor veel predikanten, zendelingen ed die genoemd worden. Terwijl dit voor velen ook emoties teweeg brengt.

Het overlijden van mijn buurman hoorde ik gisteren en ' toevallig ' zag ik vlak daarna dit topic. Het overlijden grijpt mij aan, omdat hij een bijzonder fijne buurman was, kort ziek is geweest, relatief jong was en mijn buurvrouw voor de tweede keer in 10 jaar een partner moet begraven.
Laatst gewijzigd door merel op 05 aug 2022, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

wfloor schreef:Het is zeer verdrietig als dierbaren ons ontvallen. Allen kracht en sterkte toegebeden.
Van het verdriet wil ik absoluut niets vanaf doen. Maar even voor mijn beeldvorming: is dit forum ook bedoeld om sterfgevallen van "jan-en-alleman" op te plaatsen? Zo ja, is het dan mogelijk om ook de namen erbij te vermelden. Wat is anders de meerwaarde om te melden dat er een onbekende buurman van een voor mij onbekend forumlid is overleden?
Jan en alleman zou ik niet aan denken, maar het gaat hier wel om een erg nabij en geliefd contact, en zeer nabij contact, waar de wereld van degenen die ik ken steeds kleiner en kleiner wordt, wat vanzelf ook vaak meer eenzaamheid doet voelen en juist in de ouderdom mis je dat wel. Ik weet niet of dat begrepen wordt. Het is op zich al een vorm van contactarmoede als je op dit forum je dingen soms eens kwijt moet en dit moet vanzelf niet verworden tot een klaagtopic. Wel kan een beetje meeleven, al kennen we elkaar niet best wel goed doen in een steeds kouder wordende wereld. Een klein voorbeeld. Vroeger kregen we met verjaardag of Kerst en Jaarwisseling een hele reeks kaarten. Nu al enkele jaren niets meer, omdat bijna allen die we kenden zijn overleden. En ik wil nog wel zeggen hoe goed het deed dat ik met corona en na de val zoveel kaarten kreeg, van dit forum, dat ik er heel verwonderd over was. Een klein kaartje kan soms ook heel goed doen. Zo ook als nauwe vrienden wegvallen en de wereld al maar leger wordt.
Voor alle andere reacties dank, en ja, dan zullen we DV aanstaande woensdag haar mee naar haar laatste rustplaats moeten brengen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: In memoriam

Bericht door DDD »

Er is helemaal niets mis mee om dit op het forum te melden. Integendeel. Ik ben juist heel blij om zulke dingen te weten. Ook al zijn wij het in enkele (op dit forum wellicht vrij veel) dingen niet eens, ik zou het zeer betreuren als je geen forumlid meer zou zijn.

Alleen al de mogelijkheid om er voor te bidden is daarmee gegeven. Dat vergat ik net nog. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik zulke dingen altijd doe, maar het is in ieder geval een goed streven.
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: In memoriam

Bericht door merel »

Dat is ook zo Dia. Veel sterkte toegewenst!
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: In memoriam

Bericht door Christen »

Sterkte beiden. Aan Merel dacht ik wel maar ik had niet gereageerd. Van Dia lees ik het net.

Soms weet je de juiste woorden ook niet omdat het je ergens ook raakt.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: In memoriam

Bericht door Onbekende »

-DIA- schreef:
wfloor schreef:Het is zeer verdrietig als dierbaren ons ontvallen. Allen kracht en sterkte toegebeden.
Van het verdriet wil ik absoluut niets vanaf doen. Maar even voor mijn beeldvorming: is dit forum ook bedoeld om sterfgevallen van "jan-en-alleman" op te plaatsen? Zo ja, is het dan mogelijk om ook de namen erbij te vermelden. Wat is anders de meerwaarde om te melden dat er een onbekende buurman van een voor mij onbekend forumlid is overleden?
Jan en alleman zou ik niet aan denken, maar het gaat hier wel om een erg nabij en geliefd contact, en zeer nabij contact, waar de wereld van degenen die ik ken steeds kleiner en kleiner wordt, wat vanzelf ook vaak meer eenzaamheid doet voelen en juist in de ouderdom mis je dat wel. Ik weet niet of dat begrepen wordt. Het is op zich al een vorm van contactarmoede als je op dit forum je dingen soms eens kwijt moet en dit moet vanzelf niet verworden tot een klaagtopic. Wel kan een beetje meeleven, al kennen we elkaar niet best wel goed doen in een steeds kouder wordende wereld. Een klein voorbeeld. Vroeger kregen we met verjaardag of Kerst en Jaarwisseling een hele reeks kaarten. Nu al enkele jaren niets meer, omdat bijna allen die we kenden zijn overleden. En ik wil nog wel zeggen hoe goed het deed dat ik met corona en na de val zoveel kaarten kreeg, van dit forum, dat ik er heel verwonderd over was. Een klein kaartje kan soms ook heel goed doen. Zo ook als nauwe vrienden wegvallen en de wereld al maar leger wordt.
Voor alle andere reacties dank, en ja, dan zullen we DV aanstaande woensdag haar mee naar haar laatste rustplaats moeten brengen.
Dank voor je uitleg DIA. Goed verwoord.

Ten diepste kan ik je hierin niet begrijpen, omdat ik simpelweg 1 of 2 generaties verschil met jou. Ik verkeer daarom niet in de situatie dat allen om mij heen wegvallen. Daarom is het goed dat je het zo helder uitlegt. Dan nog kan ik er slechts een kleine voorstelling van maken. Maar het is wel goed om dit te beseffen.

Sterkte gewenst woensdag.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: In memoriam

Bericht door Job »

Ik denk dat ook het benoemen van onbekenden goed is om twee redenen: (1) om ons temidden van soms verhitte discussies weer even met beide benen op de grond te zetten. We zijn met z'n allen op weg naar de Rechterstoel. (2) Om ons te doen realiseren dat er achter elke profielnaam een mens van vlees en bloed zit en niet een discussiemachine.

Het zou ook niet uit moeten maken of hier meer in het oog lopende situaties benoemd worden of overlijdens die minder spraakmakend en bekend zijn. Kinderen, ouderen, dominees, winkeliers, jongeren, straatvegers, burgemeesters: het verlies kan evenveel pijn doen en diep schrijnend beleefd worden.

Een ieder sterkte in rouw en verdriet.

Troost allen die in nood en smart,
Tot U verheffen het angstig hart.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: In memoriam

Bericht door Orchidee »

Afgelopen weken weer velen bekende en iets onbekendere in mijn directe omgeving overleden.
De meesten nog jong....
Het leven is echt een damp....
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: In memoriam

Bericht door Job »

Orchidee schreef:Afgelopen weken weer velen bekende en iets onbekendere in mijn directe omgeving overleden.
De meesten nog jong....
Het leven is echt een damp....
Sterkte hoor.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: In memoriam

Bericht door helma »

Orchidee schreef:Afgelopen weken weer velen bekende en iets onbekendere in mijn directe omgeving overleden.
De meesten nog jong....
Het leven is echt een damp....
Sterkte Orchidee. We zijn ieder ogenblik in gevaar..zegt de Bijbel. Het is zó waar maar we beseffen het vaak nauwelijks.
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: In memoriam

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Afgelopen weken weer velen bekende en iets onbekendere in mijn directe omgeving overleden.
De meesten nog jong....
Het leven is echt een damp....
Sterkte Orchidee!
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: In memoriam

Bericht door Hoopvol »

Orchidee schreef:Afgelopen weken weer velen bekende en iets onbekendere in mijn directe omgeving overleden.
De meesten nog jong....
Het leven is echt een damp....
Sterkte!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: In memoriam

Bericht door helma »

https://www.rd.nl/artikel/987577

Kees de Kort. Wat hebben onze kinderen jaar in jaar uit genoten van de Kijkbijbel. Hele verhalen kennen ze nog uit hun hoofd.
En nu de kleinkinderen. Een man met een grote gave
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: In memoriam

Bericht door Erik1960 »

Queen Elizabeth
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie