In memoriam

Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: In memoriam

Bericht door Geytenbeekje »

Wie leidde de dienst ?
ds M van Kooten ?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4785
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: In memoriam

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Geytenbeekje schreef:Wie leidde de dienst ?
ds M van Kooten ?
Kand.J.K. Abbink (uit Vriezenveen) zoals al eerder gezegd op het forum, in ander topic.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: In memoriam

Bericht door Bourdon16 »

Bij de overlijdensberichten (bijv. die van ds Stelwagen) valt me wel op dat zowel de HHK als de PKN gemeente een aparte advertentie plaatst. Zou mooi zijn als ze dit gezamenlijk doen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: In memoriam

Bericht door eilander »

Bourdon16 schreef:Bij de overlijdensberichten (bijv. die van ds Stelwagen) valt me wel op dat zowel de HHK als de PKN gemeente een aparte advertentie plaatst. Zou mooi zijn als ze dit gezamenlijk doen.
Zeer eens! Ik vond het ook schrijnend.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: In memoriam

Bericht door merel »

Aan de andere kant zegt het wel wat over de betreffende predikant ;) Hij was wat minder van de kerkmuren.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: In memoriam

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
Bourdon16 schreef:Bij de overlijdensberichten (bijv. die van ds Stelwagen) valt me wel op dat zowel de HHK als de PKN gemeente een aparte advertentie plaatst. Zou mooi zijn als ze dit gezamenlijk doen.
Zeer eens! Ik vond het ook schrijnend.
Het gebeurt wel eens. Maar nu viel het me ook op.

Ik vond de bijdrage van ds. van Estrik n.a.v. het overlijden van ds. v.d. Berg uit Ouddorp ontroerend en ontwapend.
Een broeder is gaan slapen...
Even zijn naam vermelden: dienaar van de Heere Jezus Christus, medewerker in de heerlijke dienst, Cornelis van den Berg, geboren 12 mei 1959. Samen op het Semenarie in de tachtiger jaren, hij stond in Leerbroek en ik in Mastenbroek. Hij was 'zwart', ik 'gekleurd' of 'bont', maar de Roepende was de verbinding. Hij werd aan Ouddorp verbonden en hij kwam buurten. Dat was en blijft een gesprek tussen ons. Hartelijk. Heel hartelijk. Herkenning en erkenning. Een lieverd in de Heere. Samen bogen we voor onze Heere en Meester, onze Heiland en Zaligmaker, onvergetelijk 'onderons'. Veel hebben we mekaar niet gesproken de achterliggende jaren, maar wel meegedragen. Soms was er even een telefonische uitwisseling. Hij ontroerde me toen ik hem hoorde bidden op dankdag. Hij had een groot hart voor de Meester en hij leed onder de opgetrokken muren. Ik hoorde hem schuld belijden en ik bad mee, hij bad dankbaar dat er toch 'haarscheurtjes' ontstonden en ik heb hartelijk 'amen' gezegd. In de nacht van maandag 2 op dinsdag 3 december is hij in Christus gaan slapen, zijn lichaam is in Hedel gezaaid, zijn Heere zal over hem waken en Hij zal hem op Zijn dag wakker maken. Het is nog even wachten daarop vanwege de grote lankmoedigheid van God! We bevelen zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen de Heere aan Die hij diende en liefhad. 'Mijn Evangeliedienstdoende buurman' is gaan slapen... en hij is ontwaakt aan de andere Kant waar hij Zijn lof ontvouwt. Het is daadwerkelijk gebeurd, het was zijn leven met vaste tred, hij zette de voetstappen waar zijn Zender wees te gaan: 'Ik zal gaan, ik zal gaan...!' Een levensgedicht. Dat was hij ten voeten uit: 'ik zal gaan', de laatste stap met de Heere... naar Huis. Zijn diepste wens op Gods tijd verkregen en zeer genadig vervuld.
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: In memoriam

Bericht door Bertiel »

Bij het overlijden van ds Egas was er een gezamelijke advertentie van HHK en PKN Werkendam.

Stukjes van ds Van Estrik zijn altijd ontroerend mooi, de Ds. Doornebal van 2019
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: In memoriam

Bericht door eilander »

Bertiel schreef:Stukjes van ds Van Estrik zijn altijd ontroerend mooi, de Ds. Doornebal van 2019
Van de laatste zit ik regelmatig wat te lezen, dus bedankt voor de tip. Inderdaad heel mooi, dit stuk...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: In memoriam

Bericht door Herman »

merel schreef:Aan de andere kant zegt het wel wat over de betreffende predikant ;) Hij was wat minder van de kerkmuren.
Hmm. Het probleem was dat hij gemeentes diende die in tweeën gesplitst zijn bij het ontstaan van de PKN. Een deel PKN en een deel HHK. Daarbij is veel leed geleden en mogelijk nog niet weg.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: In memoriam

Bericht door crossmountain »

eilander schreef:
Bourdon16 schreef:Bij de overlijdensberichten (bijv. die van ds Stelwagen) valt me wel op dat zowel de HHK als de PKN gemeente een aparte advertentie plaatst. Zou mooi zijn als ze dit gezamenlijk doen.
Zeer eens! Ik vond het ook schrijnend.
Inderdaad wat een mooie getuigenis zou er van zijn uitgegaan als er gekozen werd voor een gezamenlijke rouwadvertentie. Ik vond het vrij schokkend om het nu te lezen omdat ze beiden refereren aan dezelfde periode dat de predikant de gemeente diende.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: In memoriam

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
Bourdon16 schreef:Bij de overlijdensberichten (bijv. die van ds Stelwagen) valt me wel op dat zowel de HHK als de PKN gemeente een aparte advertentie plaatst. Zou mooi zijn als ze dit gezamenlijk doen.
Zeer eens! Ik vond het ook schrijnend.
Dat zou toch zeer onlogisch zijn? Hij heeft de gemeente gediend, en die is later uiteen gegaan in twee separate delen binnen een andere kerkverband.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: In memoriam

Bericht door Terri »

crossmountain schreef:
eilander schreef:
Bourdon16 schreef:Bij de overlijdensberichten (bijv. die van ds Stelwagen) valt me wel op dat zowel de HHK als de PKN gemeente een aparte advertentie plaatst. Zou mooi zijn als ze dit gezamenlijk doen.
Zeer eens! Ik vond het ook schrijnend.
Inderdaad wat een mooie getuigenis zou er van zijn uitgegaan als er gekozen werd voor een gezamenlijke rouwadvertentie. Ik vond het vrij schokkend om het nu te lezen omdat ze beiden refereren aan dezelfde periode dat de predikant de gemeente diende.
Bij ds van de Berg waren er ook diverse advertenties van zowel de HHK als de PKN.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: In memoriam

Bericht door Bourdon16 »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:
Bourdon16 schreef:Bij de overlijdensberichten (bijv. die van ds Stelwagen) valt me wel op dat zowel de HHK als de PKN gemeente een aparte advertentie plaatst. Zou mooi zijn als ze dit gezamenlijk doen.
Zeer eens! Ik vond het ook schrijnend.
Dat zou toch zeer onlogisch zijn? Hij heeft de gemeente gediend, en die is later uiteen gegaan in twee separate delen binnen een andere kerkverband.

Een gezamenlijk rouwbericht zou getuigen van de pijn van het gescheiden zijn en de bede om weer één te zijn.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: In memoriam

Bericht door Nathanaël »

Bourdon16 schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef:
Bourdon16 schreef:Bij de overlijdensberichten (bijv. die van ds Stelwagen) valt me wel op dat zowel de HHK als de PKN gemeente een aparte advertentie plaatst. Zou mooi zijn als ze dit gezamenlijk doen.
Zeer eens! Ik vond het ook schrijnend.
Dat zou toch zeer onlogisch zijn? Hij heeft de gemeente gediend, en die is later uiteen gegaan in twee separate delen binnen een andere kerkverband.

Een gezamenlijk rouwbericht zou getuigen van de pijn van het gescheiden zijn en de bede om weer één te zijn.
Maar als die pijn en het gebed er niet zijn, is het ook wel weer logisch dat beide gemeenten een eigen advertentie zetten. Over het algemeen zien zowel hervormde als hersteld hervormde gemeenten zich als voortzetting van de oorspronkelijke hervormde gemeente.
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: In memoriam

Bericht door Bertiel »

Ad Anker schreef: Het gebeurt wel eens. Maar nu viel het me ook op.

Ik vond de bijdrage van ds. van Estrik n.a.v. het overlijden van ds. v.d. Berg uit Ouddorp ontroerend en ontwapend.
In de kersteditie van de vijgenboom is zelfs een overdenking van ds C. vd Berg overgenomen.
Het ontroerde me
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie