Synode HHK en HSV

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:Maar nu even serieus, Memento: geloof jij zelf nog alles wat je hier neertypt?
Ik zou zeggen: Verdiep je eens in kerkrecht. Dat is wat minder zwart-wit en minder ongenuanceerd dan jij ons wil doen geloven.
Ok, dan weet ik genoeg. ::salut
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Maar nu even serieus, Memento: geloof jij zelf nog alles wat je hier neertypt?
Vreemde suggestieve vraag. Ik ga er altijd van uit dat de mensen geloven in hun eigen postings.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door memento »

Auto schreef:
Tiberius schreef:Maar nu even serieus, Memento: geloof jij zelf nog alles wat je hier neertypt?
Ik kreeg ook dezelfde gedachte, vanwege de interpretatie die memento geeft aan wat prof. Baars zou bedoelen. Ik vind niet dat je prof Baars moet laten buikspreken mbt tot je eigen mening.
Prof. Baars spreekt over geestelijk leiding geven. Dan krijgt "ontraden" een zware lading. Dat is niet zoals hervormd kerkrecht tot nu toe heeft gewerkt, dat was veel meer op basis van zakelijke overwegingen de beste keuzes maken.

Daarbij ging het bij de CGK om inhoudelijke argumenten. Welke argumenten er bij de HHK speelden, is nog niet gecommuniceerd. Misschien was het slechts een zakelijke overweging: Het is praktiser om in onze kerk één bijbelvertaling te hanteren. Of nog heel andere dingen. Dat weten we simpelweg nog niet. Dus of de uitspraak van prof Baars op deze HHK-synode uitspraak van toepassing is, weten we nog niet. Daar conclusies uit trekken, is dus veel te kort door de bocht.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Zita »

Ik denk dat zodra er in de naleving onderscheid gemaakt gaat worden tussen afraden en verbieden, er sprake is van het openbaar worden van een een onderliggende kloof.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door ejvl »

Nogmaals, ontraden word ook hedendaags gebruikt in de politiek bij het ontraden van moties? Ik raad u aan om tegen te stemmen?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door memento »

ejvl schreef:Nogmaals, ontraden word ook hedendaags gebruikt in de politiek bij het ontraden van moties? Ik raad u aan om tegen te stemmen?
Het is inderdaad een advies. Hoewel een synodaal advies natuurlijk wel zwaar moet wegen.
Zita schreef:Ik denk dat zodra er in de naleving onderscheid gemaakt gaat worden tussen afraden en verbieden, er sprake is van het openbaar worden van een een onderliggende kloof.
Die kloof is er, als het gaat om de HSV. Een ander voorbeeld is de toga (dat kerkorderlijke besluit is volgens mij ook nog nooit herroepen). En ik meen dat het gezangenboek ook nog steeds een onherroepen aanbeveling (het tegenovergestelde van ontraden) van de synode heeft. Wat verder terug in de geschiedenis is het vervangen van Datheen door 1773 vanuit de kerkregering verplicht (ik meen door de verschillende classes, niet door de synode), iets wat sommige gemeenten niet gedaan hebben.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Wilhelm »

Maar Tiberius , even voor de duidelijkheid.
Als jij aangeeft dat de synode uitspraak van de HHK inhoudelijk dezelfde is als van de GG, betekent dat dan dat binnen de GG de autonome gemeente zonder verdere consequenties de HSV kerkelijk kan gebruiken?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Maar Tiberius , even voor de duidelijkheid.
Als jij aangeeft dat de synode uitspraak van de HHK inhoudelijk dezelfde is als van de GG, betekent dat dan dat binnen de GG de autonome gemeente zonder verdere consequenties de HSV kerkelijk kan gebruiken?
Als de plaatselijke kerkenraad dat besluit neemt, wel, ja.
"Zonder verdere consequenties" is wel wat kras uitgedrukt, want zo'n gemeente gaat zich isoleren van de classis en het kerkverband. Zeker als het gaat om gebruik tijdens de eredienst. Maar onmogelijk is het niet.

Maar zoals eerder gezegd: een kerkenraad moet wel zwaarwegende redenen hebben om een andere koers te gaan varen dan het besluit van de meerdere vergaderingen. Ik zie dat binnen de GG nog niet zo snel gebeuren. Anderzijds: wie weet wat het wordt; ik lees hier wel eens dat er gemeenten zijn waar steeds meer mensen met een HSV de kerk komen binnenwandelen.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Maar Tiberius , even voor de duidelijkheid.
Als jij aangeeft dat de synode uitspraak van de HHK inhoudelijk dezelfde is als van de GG, betekent dat dan dat binnen de GG de autonome gemeente zonder verdere consequenties de HSV kerkelijk kan gebruiken?
Als de plaatselijke kerkenraad dat besluit neemt, wel, ja.
"Zonder verdere consequenties" is wel wat kras uitgedrukt, want zo'n gemeente gaat zich isoleren van de classis en het kerkverband. Zeker als het gaat om gebruik tijdens de eredienst. Maar onmogelijk is het niet.

Maar zoals eerder gezegd: een kerkenraad moet wel zwaarwegende redenen hebben om een andere koers te gaan varen dan het besluit van de meerdere vergaderingen. Ik zie dat binnen de GG nog niet zo snel gebeuren. Anderzijds: wie weet wat het wordt; ik lees hier wel eens dat er gemeenten zijn waar steeds meer mensen met een HSV de kerk komen binnenwandelen.
Opzich mooi dat jij het zo interpreteert.
Want dat geeft aan dat er geen kerkordelijke barrières zijn om ook binnen de GG de HSV kerkelijk te gebruiken.
Toch lees ik de synode uitspraak van de GG anders dan jij. De uitsluiting is m.i. definitiever dan binnen de HHK.

Verslag synode GG:
UTRECHT - In kerkdiensten en bij kerkelijke activiteiten binnen de Gereformeerde Gemeenten dient uitsluitend de Statenvertaling (SV) gebruikt te worden. Gebruik van de Herziene Statenvertaling (HSV) in dat kader wordt afgewezen.

Dat besluit werd vandaag genomen op de vervolgsynode van de Gereformeerde Gemeenten in Utrecht. De generale synode 2007 van de Gereformeerde Gemeenten is vandaag en morgen voor de laatste maal in Utrecht bijeen.
Met het besluit over de HSV nam de synode unaniem een voorstel over van een commissie die in september 2007 werd ingesteld om zich uit te spreken over het gebruik van de HSV.

De particuliere synode Oost had de generale synode voorgesteld om uit te spreken dat het vertalen van de Bijbel of het herzien daarvan, alleen ter hand kan worden genomen als daartoe een opdracht ligt van de kerk. De ps vroeg ook uit te spreken dat binnen de erediensten en bij kerkelijke activiteiten alleen de SV gebruikt wordt.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... v_1_251992



Verslag synode HHK :
ELSPEET – De generale synode van de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) “ontraadt” gemeenten het gebruik van de Herziene Statenvertaling (HSV).


Dat blijkt uit het persbericht dat de scriba van de synode, ds. R. W. Mulder, zaterdagmiddag heeft verspreid. De synode vergaderde vrijdag en zaterdag in Elspeet.

De synode besprak het rapport van de studiecommissie die in het leven is geroepen om de synode van advies te dienen bij de beoordeling van de Herziene Statenvertaling, aldus het verslag. “Na een uitvoerige bespreking werd geconstateerd dat er gegronde redenen zijn om te blijven bij de huidige editie(s) van de Statenvertaling. De synode ontraadt daarom het gebruik van de HSV voor kerk en gemeenten.”


http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... v_1_627172
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Reformer »

Voor de duidelijkheid. De GG heeft gebruik van HSV verboden. Een gemeente die de HSV toch invoert, heeft een probleem. De synode van de HHK heeft een negatief advies gegeven. De gemeenten die de HSV inmiddels gebruiken bij de catechese en in het verenigingsleven, kunnen daar gewoon mee doorgaan. Ook als de HSV in de erediensten gebruikt wordt, zal dat geen probleem opleveren. Kortom: de HHK-synode heeft een besluit genomen waarmee iedereen uit de voeten kan, zowel voor- als tegenstanders van de HSV.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Luther »

Reformer schreef:Voor de duidelijkheid. De GG heeft gebruik van HSV verboden. Een gemeente die de HSV toch invoert, heeft een probleem. De synode van de HHK heeft een negatief advies gegeven. De gemeenten die de HSV inmiddels gebruiken bij de catechese en in het verenigingsleven, kunnen daar gewoon mee doorgaan. Ook als de HSV in de erediensten gebruikt wordt, zal dat geen probleem opleveren. Kortom: de HHK-synode heeft een besluit genomen waarmee iedereen uit de voeten kan, zowel voor- als tegenstanders van de HSV.
Dat noemt men kerkpolitiek...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Wilhelm »

Reformer schreef:Voor de duidelijkheid. De GG heeft gebruik van HSV verboden. Een gemeente die de HSV toch invoert, heeft een probleem. De synode van de HHK heeft een negatief advies gegeven. De gemeenten die de HSV inmiddels gebruiken bij de catechese en in het verenigingsleven, kunnen daar gewoon mee doorgaan. Ook als de HSV in de erediensten gebruikt wordt, zal dat geen probleem opleveren. Kortom: de HHK-synode heeft een besluit genomen waarmee iedereen uit de voeten kan, zowel voor- als tegenstanders van de HSV.
Dat wordt door Tiberius en Marieke ontkent. Volgens hen is de uitspraak van de HHK inhoudelijk dezelfde als van de GG. Dat betekent of dat er in de GG ook ruimte is voor gebruik HSV of dat ze toch verkeerd lezen.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Marieke »

Wilhelm schreef:
Reformer schreef:Voor de duidelijkheid. De GG heeft gebruik van HSV verboden. Een gemeente die de HSV toch invoert, heeft een probleem. De synode van de HHK heeft een negatief advies gegeven. De gemeenten die de HSV inmiddels gebruiken bij de catechese en in het verenigingsleven, kunnen daar gewoon mee doorgaan. Ook als de HSV in de erediensten gebruikt wordt, zal dat geen probleem opleveren. Kortom: de HHK-synode heeft een besluit genomen waarmee iedereen uit de voeten kan, zowel voor- als tegenstanders van de HSV.
Dat wordt door Tiberius en Marieke ontkent. Volgens hen is de uitspraak van de HHK inhoudelijk dezelfde als van de GG. Dat betekent of dat er in de GG ook ruimte is voor gebruik HSV of dat ze toch verkeerd lezen.
Als een ouderling uit de GG gewoon in z'n ambt kan blijven als hij deel uitmaakt van de HSV-commissie, lijkt me dat de gevolgen voor een GG-gemeente niet zoveel anders zijn dan die van de HHK.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Gian »

Luther schreef:
Reformer schreef:Voor de duidelijkheid. De GG heeft gebruik van HSV verboden. Een gemeente die de HSV toch invoert, heeft een probleem. De synode van de HHK heeft een negatief advies gegeven. De gemeenten die de HSV inmiddels gebruiken bij de catechese en in het verenigingsleven, kunnen daar gewoon mee doorgaan. Ook als de HSV in de erediensten gebruikt wordt, zal dat geen probleem opleveren. Kortom: de HHK-synode heeft een besluit genomen waarmee iedereen uit de voeten kan, zowel voor- als tegenstanders van de HSV.
Dat noemt men kerkpolitiek...
Ik las enkele postings geleden ergens iets over regeermacht. Het moet niet gekker worden.. Met de bijbel in de hand (1Tim.5) eigen wetten en regels schrijven als het gaat om bijbelvertalingen. Dat is echt wel iets anders dan regeren (leiding geven).

Als ik een topic als dit lees denk ik maar 1 ding, het moet niet gekker worden! En ondertussen alles en iedereen die de jongeren wel serieus nemen, afschrijven omdat het jongeren los zou weken van de kerk!
Denken we nu echt dat de jeugd dit soort belachelijk kerkelijk gedoe serieus neemt?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Reformer »

Marieke schreef:
Wilhelm schreef:
Reformer schreef:Voor de duidelijkheid. De GG heeft gebruik van HSV verboden. Een gemeente die de HSV toch invoert, heeft een probleem. De synode van de HHK heeft een negatief advies gegeven. De gemeenten die de HSV inmiddels gebruiken bij de catechese en in het verenigingsleven, kunnen daar gewoon mee doorgaan. Ook als de HSV in de erediensten gebruikt wordt, zal dat geen probleem opleveren. Kortom: de HHK-synode heeft een besluit genomen waarmee iedereen uit de voeten kan, zowel voor- als tegenstanders van de HSV.
Dat wordt door Tiberius en Marieke ontkent. Volgens hen is de uitspraak van de HHK inhoudelijk dezelfde als van de GG. Dat betekent of dat er in de GG ook ruimte is voor gebruik HSV of dat ze toch verkeerd lezen.
Als een ouderling uit de GG gewoon in z'n ambt kan blijven als hij deel uitmaakt van de HSV-commissie, lijkt me dat de gevolgen voor een GG-gemeente niet zoveel anders zijn dan die van de HHK.
Als ik me niet vergis heeft een GG-predikant, weliswaar toen de strijd reeds gestreden was, onder grote druk zijn bestuurszetel in het bestuur van de stichting HSV opgegeven.....
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Plaats reactie