Synode HHK en HSV

Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:
Marieke schreef:
Wilhelm schreef:
Dat wordt door Tiberius en Marieke ontkent. Volgens hen is de uitspraak van de HHK inhoudelijk dezelfde als van de GG. Dat betekent of dat er in de GG ook ruimte is voor gebruik HSV of dat ze toch verkeerd lezen.
Als een ouderling uit de GG gewoon in z'n ambt kan blijven als hij deel uitmaakt van de HSV-commissie, lijkt me dat de gevolgen voor een GG-gemeente niet zoveel anders zijn dan die van de HHK.
Precies, een synode kan nooit over een plaatselijke gemeente heersen. Overigens is die ouderling inmiddels geen ouderling meer (maar dat terzijde).
Zo is dat bij de GG e.a. inderdaad; daar is de plaatselijke gemeente autonoom. Ik zal ze hier niet noemen, maar er zijn wel voorbeelden bekend, dat een plaatselijke kerkenraad een besluit van een meerdere vergadering niet overneemt. Zonder verdere consequenties. Alleen nogmaals: een plaatselijke kerkenraad zal daar zwaarwegende redenen voor moeten hebben.
Bij de HHK kan dat volgens mij niet; daar is het dacht ik net andersom (van bovenaf geregeerd).
Hoe het officieel zit weet ik niet, volgens mij klopt je laatste stelling niet, maar dat kan ik mis hebben.
Feit is wel dat in de praktijk gemeenten binnen de HHK plaatselijk meer vrijheid hebben dan in de GG
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door freek »

Jan schreef:
refo schreef:Ooit een herder gezien die de schapen alles voorkauwt?
Ja, de HSV, die kauwt alles voor. Maar de SV en de grondtekst die laten je zelf nadenken, waardoor je verplicht ben om na te denken en zelf te herkauwen.
Humor :D
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23851
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door refo »

freek schreef:
Jan schreef:
refo schreef:Ooit een herder gezien die de schapen alles voorkauwt?
Ja, de HSV, die kauwt alles voor. Maar de SV en de grondtekst die laten je zelf nadenken, waardoor je verplicht ben om na te denken en zelf te herkauwen.
Humor :D
En hoewel schapen dorens en distels prima voedsel vinden, is die opmerking beneden de maat, die we afgesproken hebben.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Ditbenik »

Luther schreef:
Reformer schreef:Voor de duidelijkheid. De GG heeft gebruik van HSV verboden. Een gemeente die de HSV toch invoert, heeft een probleem. De synode van de HHK heeft een negatief advies gegeven. De gemeenten die de HSV inmiddels gebruiken bij de catechese en in het verenigingsleven, kunnen daar gewoon mee doorgaan. Ook als de HSV in de erediensten gebruikt wordt, zal dat geen probleem opleveren. Kortom: de HHK-synode heeft een besluit genomen waarmee iedereen uit de voeten kan, zowel voor- als tegenstanders van de HSV.
Dat noemt men kerkpolitiek...
Nee hoor, dat noemt men 'niet heersen over gewetens'. De synode heeft er bewust voor gekozen om ruimte te laten voor gemeenten die de HSV willen gebruiken. Het ND had er van de week een aardig artikel over: http://www.nd.nl/artikelen/2012/maart/0 ... ktijk-niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23851
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door refo »

'Ja, mits' en 'nee, tenzij' heeft dezelfde uitwerking. En aangezien de zgn tegenstanders 'nee' wilden horen werd het dit. De HSV niet gebruiken, tenzij je het toch wilt.

Die tegenstanders zijn in hun hart best wel blij met de HSV, maar kunnen dat niet altijd bij de achterban kwijt.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Desiree »

refo schreef:
freek schreef:
Jan schreef:
refo schreef:Ooit een herder gezien die de schapen alles voorkauwt?
Ja, de HSV, die kauwt alles voor. Maar de SV en de grondtekst die laten je zelf nadenken, waardoor je verplicht ben om na te denken en zelf te herkauwen.
Humor :D
En hoewel schapen dorens en distels prima voedsel vinden, is die opmerking beneden de maat, die we afgesproken hebben.

Nou, dat valt nog te bezien dat je zelf niet nadenkt bij gebruik van een andere vertaling. Althans, zo werkt het bij mij niet ... maar ik ben een beetje raar. :)

Laten we even 'het werk van de Heilige Geest', buiten beschouwing laten. Hoe vaak hoor ik niet om mij heen, psalmen zingen of teksten lezen, waarbij ik me weleens verbijsterd afvraag: 'versta je wel wat je zingt.. leest?
Het klinkt goed en oud en vertrouwd... om het maar oneerbiedig te zeggen, maar realiseer je je wel het verband van de tekst of het vers dat je zingt.
Omdat je het zowat uit je hoofd kent, zou je er juist meer over na moeten denken.. Maar het tegendeel bllijkt.. De bekende teksten komen makkelijk uit de mond.

Hard zingen dat de vijand verloren gaat etc. Ik vind het een knap stuk werk in de kerk, mij lukt het niet altijd.. Blijft bij stamelen soms. Ben ik die vijand?

Juist door een andere vertaling te lezen, SV - NBV of juist andersom, moet je wel nadenken over de tekst. Niet om direkt te zeuren, maar je realiseer je ineens van, ik heb er overheen gelezen, al die tijd... maar wat staat er nu?

Ik kan me best voorstellen dat kerkenraden een vertaling voor studie helemaal niet afwijzen.

Maar het is niet perse nodig. Een vroom oud vrouwtje, die geen behoefte heeft aan een andere vertaling, die 100 keer een bijbeltekst heeft gelezen, kan door de werking van de Heilige Geest ineens ziet wat de tekst werkelijk betekent...

De werking van de Heilige Geest is onmisbaar... een vertaling is dan ondergeschikt. Afgezien dan van echte toevoegingen of weglatingen zoals bij andere geloven.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door helma »

Refoweb schreef: Vraag:

De landelijke Hersteld Hervormde Kerk raadt het gebruik van de HSV in de gemeente af. Maar is het wel mogelijk om de HSV in de gemeente gebruiken? Staan er sancties op als gemeenten dit toch doen?


Antwoord:

Beste vragensteller,

De synode van de HHK ontraadt inderdaad het gebruik van de HSV; de precieze achtergronden van deze beslissing zullen worden bekendgemaakt aan alle kerkenraden in een rapport dat nog zal verschijnen. De details zijn mij dus nog niet bekend. Wel is het duidelijk, dat het gebruik van de HSV in de gemeenten mogelijk zal blijven. Er zullen geen sancties worden gebruikt.

Immers:

1. Het woord "ontraden" laat de ruimte open voor gemeente die willen besluiten de HSV wel te gebruiken. Het besluit behelst geen verbod maar slechts een ontrading.

2. Er is een aloud, gereformeerd gezegde dat luidt: in noodzakelijke dingen eenheid, in niet-noodzakelijke dingen vrijheid en in alles liefde (in necessariis unitas, in non necessariis libertas, in omnibus charitas). Het is duidelijk dat de keuze voor een bijbelvertaling geen hoofdzaak is waarmee de kerk zou staan of vallen. Dus is het een zaak van vrijheid. Daarover mag verschillend worden gedacht, en een gelijkluidend standpunt hierin is geen absolute vereiste.

3. Het is een goed hervormd gebruik om (binnen de grenzen van de Schrift) oog te hebben voor diversiteit en verschil van inzicht. De HHK hecht er erg aan om ook hierin de voortzetting te zijn van de Nederlands Hervormde Kerk van voor 2004.

Spurgeon heeft ooit gezegd: waarom laat God toe dat sommige christenen vast geloven in de bijbelse fundering van de kinderdoop, terwijl anderen geloven dat alleen de volwassendoop geoorloofd is? Antwoord: om ons te leren om te gaan met verschillen tussen christenen. Ik hoop en bid dat het verschil van waardering voor de HSV in onze Nederlandse context zó zal functioneren. Niet als een splijtzwam die verbittering en verdeeldheid geeft, maar als iets dat ons leert om onze eigen overtuiging helder vast te houden en tegelijk te aanvaarden dan anderen op dit punt een andere visie hebben. In omnibus charitas!

Met vriendelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door ejvl »

Helma was me voor.
Laatst gewijzigd door ejvl op 13 mar 2012, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Wilhelm »

helma schreef:
Refoweb schreef: Vraag:

De landelijke Hersteld Hervormde Kerk raadt het gebruik van de HSV in de gemeente af. Maar is het wel mogelijk om de HSV in de gemeente gebruiken? Staan er sancties op als gemeenten dit toch doen?


Antwoord:

Beste vragensteller,

De synode van de HHK ontraadt inderdaad het gebruik van de HSV; de precieze achtergronden van deze beslissing zullen worden bekendgemaakt aan alle kerkenraden in een rapport dat nog zal verschijnen. De details zijn mij dus nog niet bekend. Wel is het duidelijk, dat het gebruik van de HSV in de gemeenten mogelijk zal blijven. Er zullen geen sancties worden gebruikt.

Immers:

1. Het woord "ontraden" laat de ruimte open voor gemeente die willen besluiten de HSV wel te gebruiken. Het besluit behelst geen verbod maar slechts een ontrading.

2. Er is een aloud, gereformeerd gezegde dat luidt: in noodzakelijke dingen eenheid, in niet-noodzakelijke dingen vrijheid en in alles liefde (in necessariis unitas, in non necessariis libertas, in omnibus charitas). Het is duidelijk dat de keuze voor een bijbelvertaling geen hoofdzaak is waarmee de kerk zou staan of vallen. Dus is het een zaak van vrijheid. Daarover mag verschillend worden gedacht, en een gelijkluidend standpunt hierin is geen absolute vereiste.

3. Het is een goed hervormd gebruik om (binnen de grenzen van de Schrift) oog te hebben voor diversiteit en verschil van inzicht. De HHK hecht er erg aan om ook hierin de voortzetting te zijn van de Nederlands Hervormde Kerk van voor 2004.

Spurgeon heeft ooit gezegd: waarom laat God toe dat sommige christenen vast geloven in de bijbelse fundering van de kinderdoop, terwijl anderen geloven dat alleen de volwassendoop geoorloofd is? Antwoord: om ons te leren om te gaan met verschillen tussen christenen. Ik hoop en bid dat het verschil van waardering voor de HSV in onze Nederlandse context zó zal functioneren. Niet als een splijtzwam die verbittering en verdeeldheid geeft, maar als iets dat ons leert om onze eigen overtuiging helder vast te houden en tegelijk te aanvaarden dan anderen op dit punt een andere visie hebben. In omnibus charitas!

Met vriendelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Wat een prachtig antwoord! Ook in het licht van het topic "Een verzuchting van een evangelist: "Voldoet oude rijm nog?"
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=10851

Konden we hier maar beter mee omgaan.... :

"in noodzakelijke dingen eenheid, in niet-noodzakelijke dingen vrijheid en in alles liefde (in necessariis unitas, in non necessariis libertas, in omnibus charitas). Het is duidelijk dat de keuze voor een bijbelvertaling geen hoofdzaak is waarmee de kerk zou staan of vallen. Dus is het een zaak van vrijheid. Daarover mag verschillend worden gedacht, en een gelijkluidend standpunt hierin is geen absolute vereiste."
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door freek »

refo schreef: Die tegenstanders zijn in hun hart best wel blij met de HSV, maar kunnen dat niet altijd bij de achterban kwijt.
Het valt me op hoeveel HHK'ers, ook ambtsdragers, eigenlijk nauwelijks principiële moeite hebbben met de HSV.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Wilhelm »

freek schreef:
refo schreef: Die tegenstanders zijn in hun hart best wel blij met de HSV, maar kunnen dat niet altijd bij de achterban kwijt.
Het valt me op hoeveel HHK'ers, ook ambtsdragers, eigenlijk nauwelijks principiële moeite hebbben met de HSV.


Niet alleen HHK'ers hoor.
Doe maar eens een rondje GG, ook ambtsdragers. ;)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:
freek schreef:
refo schreef: Die tegenstanders zijn in hun hart best wel blij met de HSV, maar kunnen dat niet altijd bij de achterban kwijt.
Het valt me op hoeveel HHK'ers, ook ambtsdragers, eigenlijk nauwelijks principiële moeite hebbben met de HSV.


Niet alleen HHK'ers hoor.
Doe maar eens een rondje GG, ook ambtsdragers. ;)
Vreemd...De synode is toch ook een rondje GG (alleen ambtsdragers) en die waren toch niet zo'n voorstander van de HSV.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Wilhelm »

huisman schreef:
Wilhelm schreef:
freek schreef:
refo schreef: Die tegenstanders zijn in hun hart best wel blij met de HSV, maar kunnen dat niet altijd bij de achterban kwijt.
Het valt me op hoeveel HHK'ers, ook ambtsdragers, eigenlijk nauwelijks principiële moeite hebbben met de HSV.


Niet alleen HHK'ers hoor.
Doe maar eens een rondje GG, ook ambtsdragers. ;)
Vreemd...De synode is toch ook een rondje GG (alleen ambtsdragers) en die waren toch niet zo'n voorstander van de HSV.

Ook daar zaten er die geen tegenstander waren / zijn ;) (Dat is wat anders dan dat je voorstander bent voor kerkelijk gebruik, daar kunnen andere redenen aan ten grondslag liggen)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Jongere »

huisman schreef:Vreemd...De synode is toch ook een rondje GG (alleen ambtsdragers) en die waren toch niet zo'n voorstander van de HSV.
Als in elke classis een standpunt een minderheidsstandpunt is, dan zal dat als zodanig nooit op de synode terecht komen.

Stel je voor dat elke classis 9 gemeenten heeft. 3 gemeenten zijn voor een standpunt, 6 zijn tegen. Deze visie hangt samen met een bredere kijk op zaken.
Er wordt gestemd wie er wordt afgevaardigd naar de particuliere synode. Dat zijn uiteraard (over het algemeen) personen uit de meerderheid.
Op de particuliere synode vindt hetzelfde proces plaats.

Zo kan het voorkomen dat een standpunt door bijv. 30% van de gemeenten wordt gedeeld, maar toch op de synode helemaal niet voorkomt.

Ik zeg niet dat dat hier het geval is (daar heb ik helemaal geen verstand van), maar ik zeg wel dat je de synode niet zomaar kunt zien als "een rondje GG".
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23851
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door refo »

:y
Plaats reactie