Synode HHK en HSV

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:
Simon schreef:niet nodig natuurlijk, maar als de HSV een splijtzwam wordt, wel een feit.
''Herziene herstelde hervormde kerk''
Ik hoop dat deze afgescheiden manier van denken uit de HHK geweerd wordt. Daarnaast zou dat natuurlijk apart zijn: een gemeente die zich nu omwille van een (objectief bezien best wel met de SV/KJV overeenkomende) vertaling gaat afscheiden, terwijl men ten tijde van het goedkeuren van de NBG51 en NBV gewoon in de toenmalige Hervormde Kerk is gebleven.
Daar heb je wel gelijk in, ja.
Anderzijds denkt men nu in de HHK wel rechtzinniger dan in de toenmalige Hervormde Kerk. Het lijkt me althans niet denkbaar dat men de NBV gaat gebruiken.
Zeker. Maar ik hoop dat de HHK met hun rechtzinniger worden niet haar oude gereformeerde kerkvisie overboord zet. In het scheuren om elk wissewasje - of het zelfs maar dat als optie overwegen - komt m.i. een heel ongeestelijke manier van denken openbaar.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Wilhelm »

Verstandige taal van HHK. Voorzichtig, maar niet afwijzen en uiteindelijk beslissing aan gemeente overlaten. Ondertussen wel nut en noodzaak onderstrepen.
Refdag schreef:HHK ontraadt gebruik HSV








ELSPEET – De generale synode van de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) “ontraadt” gemeenten het gebruik van de Herziene Statenvertaling (HSV).


Dat blijkt uit het persbericht dat de scriba van de synode, ds. R. W. Mulder, zaterdagmiddag heeft verspreid. De synode vergaderde vrijdag en zaterdag in Elspeet.

De synode besprak het rapport van de studiecommissie die in het leven is geroepen om de synode van advies te dienen bij de beoordeling van de Herziene Statenvertaling, aldus het verslag. “Na een uitvoerige bespreking werd geconstateerd dat er gegronde redenen zijn om te blijven bij de huidige editie(s) van de Statenvertaling. De synode ontraadt daarom het gebruik van de HSV voor kerk en gemeenten.”




Wel sprak de synode uit dat de Statenvertaling om verstaanbaar te blijven op bepaalde punten hertaling behoeft. “Voor een dergelijke hertaling is nadere bezinning nodig en ziet de synode het belang om in contact te treden met de andere kerken, die behoren tot de gereformeerde gezindte. In het verlengde hiervan zullen ook gesprekken aangegaan worden met de besturen van de GBS en de HSV om te spreken over standpunten, bezwaren en motieven.”

De synode besloot ook om kerkenraden van gemeenten die dat wensen “de kerkordelijke mogelijkheid te bieden om predikanten uit de Christelijke Gereformeerde Kerken voor te laten gaan en om waar dat gewenst wordt op plaatselijk vlak bepaalde vormen van samenwerking te realiseren”, zo meldt het verslag.

Het breed moderamen van de synode van de HHK heeft “stappen gezet om te komen tot een nieuw protocol (seksueel) misbruik.” Een tijdelijke werkgroep heeft als taak gekregen om een inventarisatie en analyse te doen. Er zal gekeken worden naar functionerende protocollen en de daarbij horende samenwerkingsverbanden van andere kerken. “Het behoort tot de reële mogelijkheden dat de Hersteld Hervormde Kerk op dit punt met andere kerken zal gaan samenwerken”, aldus ds. Mulder.




De synode besloot op advies van betrokken organen om voor prof. dr. W. J. op ’t Hof, die in 2012 65 jaar wordt, bij de Vrije Universiteit een verzoek tot verlenging van het bijzonder hoogleraarschap met als leerstoel “Geschiedenis van het gereformeerde piëtisme” in te dienen voor de reglementair bepaalde periode van twee jaar.

De preses van de synode, ds. L. W. Ch. Ruijgrok, deelde namens het breed moderamen mee dat er een werkgroep militairen is ingesteld die zowel militairen als hun hun gezinnen zal begeleiden.




De synode herkoos scriba ds. R. W. Mulder (Leerbroek). In een vacature ter uitbreiding van het breed moderamen werd ds. D. Heemskerk (Genemuiden) als assessor benoemd. Ds. K. J. Kaptein (Lunteren) werd herkozen als assessor. In de vacatures van de ouderlingen W. de Kloe en R.O. de Boer zijn de ouderlingen P. C. Kerkhoff (Nieuwaal) en M. Chr. Schouten (Emst) verkozen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door memento »

Wilhelm schreef:Verstandige taal van HHK. Voorzichtig, maar niet afwijzen en uiteindelijk beslissing aan gemeente overlaten.
"Ontraadt" typeren als "voorzichtig" is wel erg optimistisch. Het is inderdaad geen afwijzen, maar verder een negatief advies in plaats van een neutraal of positief advies.
Wilhelm schreef:Ondertussen wel nut en noodzaak onderstrepen
Dat wel. Gelukkig niet de kop-in-het-zand reactie dat het oud-Nederlands van de SV nog volstaat en prima leesbaar en begrijpbaar is. Verder ook wel goed, dat men in gesprek gaat met het HSV bestuur. In de formulering laat men duidelijk ruimte open om, als de HSV de bezwaren verwerkt, de verbeterde versie van de HSV later wél aan te bevelen.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Marieke »

Wilhelm schreef:Verstandige taal van HHK. Voorzichtig, maar niet afwijzen en uiteindelijk beslissing aan gemeente overlaten. Ondertussen wel nut en noodzaak onderstrepen.
Refdag schreef:HHK ontraadt gebruik HSV








ELSPEET – De generale synode van de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) “ontraadt” gemeenten het gebruik van de Herziene Statenvertaling (HSV).


Dat blijkt uit het persbericht dat de scriba van de synode, ds. R. W. Mulder, zaterdagmiddag heeft verspreid. De synode vergaderde vrijdag en zaterdag in Elspeet.

De synode besprak het rapport van de studiecommissie die in het leven is geroepen om de synode van advies te dienen bij de beoordeling van de Herziene Statenvertaling, aldus het verslag. “Na een uitvoerige bespreking werd geconstateerd dat er gegronde redenen zijn om te blijven bij de huidige editie(s) van de Statenvertaling. De synode ontraadt daarom het gebruik van de HSV voor kerk en gemeenten.”




Wel sprak de synode uit dat de Statenvertaling om verstaanbaar te blijven op bepaalde punten hertaling behoeft. “Voor een dergelijke hertaling is nadere bezinning nodig en ziet de synode het belang om in contact te treden met de andere kerken, die behoren tot de gereformeerde gezindte. In het verlengde hiervan zullen ook gesprekken aangegaan worden met de besturen van de GBS en de HSV om te spreken over standpunten, bezwaren en motieven.”

De synode besloot ook om kerkenraden van gemeenten die dat wensen “de kerkordelijke mogelijkheid te bieden om predikanten uit de Christelijke Gereformeerde Kerken voor te laten gaan en om waar dat gewenst wordt op plaatselijk vlak bepaalde vormen van samenwerking te realiseren”, zo meldt het verslag.

Het breed moderamen van de synode van de HHK heeft “stappen gezet om te komen tot een nieuw protocol (seksueel) misbruik.” Een tijdelijke werkgroep heeft als taak gekregen om een inventarisatie en analyse te doen. Er zal gekeken worden naar functionerende protocollen en de daarbij horende samenwerkingsverbanden van andere kerken. “Het behoort tot de reële mogelijkheden dat de Hersteld Hervormde Kerk op dit punt met andere kerken zal gaan samenwerken”, aldus ds. Mulder.




De synode besloot op advies van betrokken organen om voor prof. dr. W. J. op ’t Hof, die in 2012 65 jaar wordt, bij de Vrije Universiteit een verzoek tot verlenging van het bijzonder hoogleraarschap met als leerstoel “Geschiedenis van het gereformeerde piëtisme” in te dienen voor de reglementair bepaalde periode van twee jaar.

De preses van de synode, ds. L. W. Ch. Ruijgrok, deelde namens het breed moderamen mee dat er een werkgroep militairen is ingesteld die zowel militairen als hun hun gezinnen zal begeleiden.




De synode herkoos scriba ds. R. W. Mulder (Leerbroek). In een vacature ter uitbreiding van het breed moderamen werd ds. D. Heemskerk (Genemuiden) als assessor benoemd. Ds. K. J. Kaptein (Lunteren) werd herkozen als assessor. In de vacatures van de ouderlingen W. de Kloe en R.O. de Boer zijn de ouderlingen P. C. Kerkhoff (Nieuwaal) en M. Chr. Schouten (Emst) verkozen.
Ik zie niet helemaal in dit bericht waar ze voorzichtig zijn en waar ze het aan de gemeenten overlaten. Waar lees je dat?
In principe zeggen ze hetzelfde als de synode van de GG
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door huisman »

memento schreef:
Wilhelm schreef:Verstandige taal van HHK. Voorzichtig, maar niet afwijzen en uiteindelijk beslissing aan gemeente overlaten.
"Ontraadt" typeren als "voorzichtig" is wel erg optimistisch. Het is inderdaad geen afwijzen, maar verder een negatief advies in plaats van een neutraal of positief advies.
Wilhelm schreef:Ondertussen wel nut en noodzaak onderstrepen
Dat wel. Gelukkig niet de kop-in-het-zand reactie dat het oud-Nederlands van de SV nog volstaat en prima leesbaar en begrijpbaar is. Verder ook wel goed, dat men in gesprek gaat met het HSV bestuur. In de formulering laat men duidelijk ruimte open om, als de HSV de bezwaren verwerkt, de verbeterde versie van de HSV later wél aan te bevelen.
Ik vind onderstaande veel verstandiger en zeer verheugend.
De synode besloot ook om kerkenraden van gemeenten die dat wensen “de kerkordelijke mogelijkheid te bieden om predikanten uit de Christelijke Gereformeerde Kerken voor te laten gaan en om waar dat gewenst wordt op plaatselijk vlak bepaalde vormen van samenwerking te realiseren”, zo meldt het verslag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door memento »

Marieke schreef:Ik zie niet helemaal in dit bericht waar ze voorzichtig zijn en waar ze het aan de gemeenten overlaten. Waar lees je dat?
In principe zeggen ze hetzelfde als de synode van de GG
"Ontraden" is wat anders dan afwijzen, en wil zeggen: Het advies is het niet te doen, maar de lokale gemeente heeft de vrijheid om het wel te doen. De GG heeft afgewezen, wat betekend: verboden.

Kortom:
HHK: Hoewel afgeraden, kan en mag de HSV gebruikt worden
GG: Verboden

Dat maakt het verschil uit tussen wél of niet de HSV kunnen gebruiken vanaf de kansel.

Ik zie het als een compromis-uitspraak. Om de rechterflank ter wille te zijn heeft men het afgeraden. Om de HSV-voorstanders ter wille te zijn heeft men de HSV niet afgewezen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
Marieke schreef:Ik zie niet helemaal in dit bericht waar ze voorzichtig zijn en waar ze het aan de gemeenten overlaten. Waar lees je dat?
In principe zeggen ze hetzelfde als de synode van de GG
"Ontraden" is wat anders dan afwijzen, en wil zeggen: Het advies is het niet te doen, maar de lokale gemeente heeft de vrijheid om het wel te doen. De GG heeft afgewezen, wat betekend: verboden.

Kortom:
HHK: Hoewel afgeraden, kan en mag de HSV gebruikt worden
GG: Verboden

Dat maakt het verschil uit tussen wél of niet de HSV kunnen gebruiken vanaf de kansel.

Ik zie het als een compromis-uitspraak. Om de rechterflank ter wille te zijn heeft men het afgeraden. Om de HSV-voorstanders ter wille te zijn heeft men de HSV niet afgewezen.
Maar als ze het tegenovergstelde hadden besloten,
zou je dan ook met zo´n diffuus verhaal komen om er je eigen mening/standpunt toch in te laten doorklinken?
Want daar lijkt het mijns inziens een beetje op...
Het komt niet bepaalt zo over dat je er blij mee bent...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Marieke »

memento schreef:
Marieke schreef:Ik zie niet helemaal in dit bericht waar ze voorzichtig zijn en waar ze het aan de gemeenten overlaten. Waar lees je dat?
In principe zeggen ze hetzelfde als de synode van de GG
"Ontraden" is wat anders dan afwijzen, en wil zeggen: Het advies is het niet te doen, maar de lokale gemeente heeft de vrijheid om het wel te doen. De GG heeft afgewezen, wat betekend: verboden.

Kortom:
HHK: Hoewel afgeraden, kan en mag de HSV gebruikt worden
GG: Verboden

Dat maakt het verschil uit tussen wél of niet de HSV kunnen gebruiken vanaf de kansel.

Ik zie het als een compromis-uitspraak. Om de rechterflank ter wille te zijn heeft men het afgeraden. Om de HSV-voorstanders ter wille te zijn heeft men de HSV niet afgewezen.
Ik weet het niet, je maakt wel een geheel eigen interpretatie van de woorden ontraden en afwijzen... :jongle
Volgens mij is het meer wishfull thinking van memento
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Wilhelm »

Marieke schreef:
memento schreef:
Marieke schreef:Ik zie niet helemaal in dit bericht waar ze voorzichtig zijn en waar ze het aan de gemeenten overlaten. Waar lees je dat?
In principe zeggen ze hetzelfde als de synode van de GG
"Ontraden" is wat anders dan afwijzen, en wil zeggen: Het advies is het niet te doen, maar de lokale gemeente heeft de vrijheid om het wel te doen. De GG heeft afgewezen, wat betekend: verboden.

Kortom:
HHK: Hoewel afgeraden, kan en mag de HSV gebruikt worden
GG: Verboden

Dat maakt het verschil uit tussen wél of niet de HSV kunnen gebruiken vanaf de kansel.

Ik zie het als een compromis-uitspraak. Om de rechterflank ter wille te zijn heeft men het afgeraden. Om de HSV-voorstanders ter wille te zijn heeft men de HSV niet afgewezen.
Ik weet het niet, je maakt wel een geheel eigen interpretatie van de woorden ontraden en afwijzen... :jongle
Volgens mij is het meer wishfull thinking van memento

Nee natuurlijk niet.
In GG is Synodaal besluit : geen kerkelijk gebruik van HSV. In HHK gaat men niet zo ver. Men geeft een negatief advies 'ontraden' , maar dat is niet bindend.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Zita »

Is er ook nog iets gezegd over persoonlijk gebruik van de HSV?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door memento »

Marieke schreef:Ik weet het niet, je maakt wel een geheel eigen interpretatie van de woorden ontraden en afwijzen... :jongle
Volgens mij is het meer wishfull thinking van memento
Niets wishfull thinking aan hoor. Ik duidt alleen de begrippen uit het kerkorderlijke jargon. Bij dit soort uitspraken zijn er de volgende mogelijkheden:

1. Geen uitspraak (niet toestaan, later een uitspraak doen)
2. Afraden (niet toestaan)
3. Ontraden (wel toestaan, maar met negatief advies)
4. Neutraal (toestaan, zonder advies)
5. Aanbevelen (toestaan, met positief advies)

Het is dus "ontraden" geworden. In gewoon Nederlands betekend dat: de HSV is wél toegestaan op de kansel, maar de synode raadt het kanselgebruik wel af.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Democritus »

Wat is de reden dat in het persbericht ontraadt tussen quotes ('' '') staat?

Daarnaast wordt gesproken over gegronde redenen. Zijn dat vertaal-inhoudelijke redenen, sociologische redenen (onrust) of /en anderen?
Ik ben wel benieuwd hoe en waarop deze afweging gemaakt wordt?

Enerzijds vindt ik het een goede zaak dat kansels opengesteld worden voor predikanten van de CGK, Anderzijds doet het mij persoonlijk pijn dat het geen gemeenten en predikanten in de PKN (GB) betreffen. Deze staan in de traditie dichter bij de HHK dan de afgescheiden kerken.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door memento »

Democritus schreef:Wat is de reden dat in het persbericht ontraadt tussen quotes ('' '') staat?
Dat wil zeggen dat het een citaat is uit het persbericht van de synode van de HHK, zoals te vinden op http://www.hersteldhervormdekerk.nl/com ... ergadering. Aangezien het met synodale uitspraken aankomt op de precieze bewoording, wordt dit woordje letterlijk geciteerd.
Democritus schreef: Daarnaast wordt gesproken over gegronde redenen. Zijn dat vertaal-inhoudelijke redenen, sociologische redenen (onrust) of /en anderen?
Ik ben wel benieuwd hoe en waarop deze afweging gemaakt wordt?
Ik ook. Ik ben benieuwd of die onderliggende rapporten ter inzage beschikbaar zijn. Ik zou toch wel graag kennis nemen van de onderbouwing.
Democritus schreef: Enerzijds vindt ik het een goede zaak dat kansels opengesteld worden voor predikanten van de CGK, Anderzijds doet het mij persoonlijk pijn dat het geen gemeenten en predikanten in de PKN (GB) betreffen. Deze staan in de traditie dichter bij de HHK dan de afgescheiden kerken.
Ik ben heel blij met de openstelling van de kansels richting de CGK. Ik hoop dat dat in de toekomst ook richting de GB gebeurt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Luther »

memento schreef:Het is dus "ontraden" geworden. In gewoon Nederlands betekend dat: de HSV is wél toegestaan op de kansel, maar de synode raadt het kanselgebruik wel af.
Maar in de praktijk van de gereformeerde gezindte betekent dat gewoon 'afwijzen'. De morele druk die uitgaat van het woordje 'ontraden', is groot. Een predikant of kandidaat die desondanks toch de HSV gaat gebruiken, zal door een (groot) deel niet meer gepruimd worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door huisman »

Luther schreef:
memento schreef:Het is dus "ontraden" geworden. In gewoon Nederlands betekend dat: de HSV is wél toegestaan op de kansel, maar de synode raadt het kanselgebruik wel af.
Maar in de praktijk van de gereformeerde gezindte betekent dat gewoon 'afwijzen'. De morele druk die uitgaat van het woordje 'ontraden', is groot. Een predikant of kandidaat die desondanks toch de HSV gaat gebruiken, zal door een (groot) deel niet meer gepruimd worden.
Dit zei Prof Dr A Baars eens op een CGK synode over het woordje "ontraden"
Dat woord, ontraden, wordt inmiddels wel heel sterk uitgekleed, alsof het niets voorstelt. Maar laat ik dan met een beeld van John Bunyan aangeven wat we bedoelen. We zijn in het huis van Uitlegger. Daar ziet Christen een groot schilderij aan de wand, met daarop een man met ten hemel geslagen ogen, en het Boek der boeken in zijn hand. Hij heeft het Woord der waarheid op zijn lippen. En, schrijft Bunyan dan, zijn houding was als die van iemand die de mensen ernstig waarschuwt. Ik ontráád het je..... Broeders, dát is de kracht van het woord ontraden."
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie