Synode HHK en HSV

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Erasmiaan »

Marieke schreef:
Wilhelm schreef:
Reformer schreef:Voor de duidelijkheid. De GG heeft gebruik van HSV verboden. Een gemeente die de HSV toch invoert, heeft een probleem. De synode van de HHK heeft een negatief advies gegeven. De gemeenten die de HSV inmiddels gebruiken bij de catechese en in het verenigingsleven, kunnen daar gewoon mee doorgaan. Ook als de HSV in de erediensten gebruikt wordt, zal dat geen probleem opleveren. Kortom: de HHK-synode heeft een besluit genomen waarmee iedereen uit de voeten kan, zowel voor- als tegenstanders van de HSV.
Dat wordt door Tiberius en Marieke ontkent. Volgens hen is de uitspraak van de HHK inhoudelijk dezelfde als van de GG. Dat betekent of dat er in de GG ook ruimte is voor gebruik HSV of dat ze toch verkeerd lezen.
Als een ouderling uit de GG gewoon in z'n ambt kan blijven als hij deel uitmaakt van de HSV-commissie, lijkt me dat de gevolgen voor een GG-gemeente niet zoveel anders zijn dan die van de HHK.
Precies, een synode kan nooit over een plaatselijke gemeente heersen. Overigens is die ouderling inmiddels geen ouderling meer (maar dat terzijde).
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Desiree »

Off topic, was Luther ziek?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door caprice »

Gian schreef:
Desiree schreef:Het wordt ontraden, om conflicten te vermijden? Dat is het, denk ik.
Waarom zouden er conflicten moeten zijn als ieder gewoon zijn eigen vertaling gebruikt? Ik ga toch niet bepalen welke vertaling een broeder of zuster wil gebruiken?
'Ben ik mijns broeders hoeder?'

Zulk een houding wenst de synode niet in te nemen, maar hoedt de schapen door God toebetrouwd.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door refo »

Ooit een herder gezien die de schapen alles voorkauwt?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Ooit een herder gezien die de schapen alles voorkauwt?
Nee, maar wel één die de beste weide voor zijn schapen zocht.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door MarthaMartha »

caprice schreef:
Gian schreef:
Desiree schreef:Het wordt ontraden, om conflicten te vermijden? Dat is het, denk ik.
Waarom zouden er conflicten moeten zijn als ieder gewoon zijn eigen vertaling gebruikt? Ik ga toch niet bepalen welke vertaling een broeder of zuster wil gebruiken?
'Ben ik mijns broeders hoeder?'

Zulk een houding wenst de synode niet in te nemen, maar hoedt de schapen door God toebetrouwd.
?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Marieke schreef:
Wilhelm schreef:
Reformer schreef:Voor de duidelijkheid. De GG heeft gebruik van HSV verboden. Een gemeente die de HSV toch invoert, heeft een probleem. De synode van de HHK heeft een negatief advies gegeven. De gemeenten die de HSV inmiddels gebruiken bij de catechese en in het verenigingsleven, kunnen daar gewoon mee doorgaan. Ook als de HSV in de erediensten gebruikt wordt, zal dat geen probleem opleveren. Kortom: de HHK-synode heeft een besluit genomen waarmee iedereen uit de voeten kan, zowel voor- als tegenstanders van de HSV.
Dat wordt door Tiberius en Marieke ontkent. Volgens hen is de uitspraak van de HHK inhoudelijk dezelfde als van de GG. Dat betekent of dat er in de GG ook ruimte is voor gebruik HSV of dat ze toch verkeerd lezen.
Als een ouderling uit de GG gewoon in z'n ambt kan blijven als hij deel uitmaakt van de HSV-commissie, lijkt me dat de gevolgen voor een GG-gemeente niet zoveel anders zijn dan die van de HHK.
Precies, een synode kan nooit over een plaatselijke gemeente heersen. Overigens is die ouderling inmiddels geen ouderling meer (maar dat terzijde).
Zo is dat bij de GG e.a. inderdaad; daar is de plaatselijke gemeente autonoom. Ik zal ze hier niet noemen, maar er zijn wel voorbeelden bekend, dat een plaatselijke kerkenraad een besluit van een meerdere vergadering niet overneemt. Zonder verdere consequenties. Alleen nogmaals: een plaatselijke kerkenraad zal daar zwaarwegende redenen voor moeten hebben.
Bij de HHK kan dat volgens mij niet; daar is het dacht ik net andersom (van bovenaf geregeerd).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:Ooit een herder gezien die de schapen alles voorkauwt?
Nee, maar wel één die de beste weide voor zijn schapen zocht.
Precies. En dan nemen die schapen daarvan wat ze smaakt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef:Ooit een herder gezien die de schapen alles voorkauwt?
Nee, maar wel één die de beste weide voor zijn schapen zocht.
Precies. En dan nemen die schapen daarvan wat ze smaakt.
De herder probeert er voor te zorgen dat zijn schapen geen doornen en distelen eten. Of daar op gelijkende soorten.
Jan
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 apr 2008, 14:54

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Jan »

refo schreef:Ooit een herder gezien die de schapen alles voorkauwt?
Ja, de HSV, die kauwt alles voor. Maar de SV en de grondtekst die laten je zelf nadenken, waardoor je verplicht ben om na te denken en zelf te herkauwen.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Germanicus »

Jan schreef:
refo schreef:Ooit een herder gezien die de schapen alles voorkauwt?
Ja, de HSV, die kauwt alles voor. Maar de SV en de grondtekst die laten je zelf nadenken, waardoor je verplicht ben om na te denken en zelf te herkauwen.
Heb jij ooit één letter in de HSV gelezen?!
Hier beneden is het niet.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Simon »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef:Ooit een herder gezien die de schapen alles voorkauwt?
Nee, maar wel één die de beste weide voor zijn schapen zocht.
Precies. En dan nemen die schapen daarvan wat ze smaakt.
De herder probeert er voor te zorgen dat zijn schapen geen doornen en distelen eten. Of daar op gelijkende soorten.
De beste weiden kennen geen doornen en distelen.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Ad Anker »

jongens, kom op zeg. Zullen we het over de inhoud hebben? :quoi
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door MarthaMartha »

Anker schreef:jongens, kom op zeg. Zullen we het over de inhoud hebben? :quoi
Lijkt me een goed idee....

Er komen bizarre dingen en opmerkingen langs.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Tiberius »

Eens met de laatste 2 sprekers: on-topic aub.
Plaats reactie