Synode HHK en HSV

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Ditbenik »

Reformer schreef:
huisman schreef:
Reformer schreef:Vermoedelijk komt er geen afwijzing voor kerkelijk gebruik, maar wordt deze kwestie aan de plaatselijke gemeente overgelaten.

Er zijn binnen de HHK gemeentes en predikanten die de HSV inmiddels al gebruiken.
In de eredienst ???
Of er gemeentes zijn die de HSV in de eredienst gebruiken weet ik zo niet, wel dat er over nagedacht wordt. Van een predikant weet ik dat hij de HSV ook in de eredienst gebruikt.
In de cie zit ook ds A. Vlietstra. Wellicht dat die na zijn kastijding enige nuancering in zijn standpunt aan kan brengen. De commissie zal niet met een eenduidig standpunt kunnen komen, gelet op de verschillen in visies die tot nu toe naar buiten gekomen zijn. Een synode besluit over gebruik in de eredienst zal dan ook nog wel even op zich laten wachten. Dat betekent tegelijk ook dat de HSV niet gebruikt zal worden op bovenplaatselijke bijeenkomsten.

Wat het gebruik in de plaatselijke gemeente betreft is dit een verantwoordelijkheid van de plaatselijke kerkenraad. Zo zijn er inderdaad gemeenten waar de HSV gebruikt wordt, maar wordt de HSV nergens gebruikt in de eredienst. Ik kan me dan ook geen predikant binnen de HHK voorstellen die de HSV wel gebruikt in de eredienst.
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door boontje »

Ach, ik denk maar zo: elke vertaling is per definitie mensenwerk en dus onvolmaakt. Ook de niet herziene statenvertaling. En het is al gauw beter dan de NBV waarin alles is opgeofferd aan de leesbaarheid.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Reformer »

Ditbenik schreef:
Reformer schreef:
huisman schreef:
Reformer schreef:Vermoedelijk komt er geen afwijzing voor kerkelijk gebruik, maar wordt deze kwestie aan de plaatselijke gemeente overgelaten.

Er zijn binnen de HHK gemeentes en predikanten die de HSV inmiddels al gebruiken.
In de eredienst ???
Of er gemeentes zijn die de HSV in de eredienst gebruiken weet ik zo niet, wel dat er over nagedacht wordt. Van een predikant weet ik dat hij de HSV ook in de eredienst gebruikt.
In de cie zit ook ds A. Vlietstra. Wellicht dat die na zijn kastijding enige nuancering in zijn standpunt aan kan brengen. De commissie zal niet met een eenduidig standpunt kunnen komen, gelet op de verschillen in visies die tot nu toe naar buiten gekomen zijn. Een synode besluit over gebruik in de eredienst zal dan ook nog wel even op zich laten wachten. Dat betekent tegelijk ook dat de HSV niet gebruikt zal worden op bovenplaatselijke bijeenkomsten.

Wat het gebruik in de plaatselijke gemeente betreft is dit een verantwoordelijkheid van de plaatselijke kerkenraad. Zo zijn er inderdaad gemeenten waar de HSV gebruikt wordt, maar wordt de HSV nergens gebruikt in de eredienst. Ik kan me dan ook geen predikant binnen de HHK voorstellen die de HSV wel gebruikt in de eredienst.
Laat ik mijn opmerkingen nuanceren, voordat er allerlei geruchten ontstaan.
Er zijn meerdere gemeenten waar de HSV in het kerkenwerk in gebruik is. Over gebruik in de eredienst wordt nagedacht, maar zal men ook wachten op wat 'de commissie' gaat zeggen.
Er is een HHK-predikant die de HSV ook wel eens in de eredienst (heeft) gebruikt. Of dit structureel is, durf ik niet te zeggen.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door huisman »

Ook de GBS gaat herzien.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... d_1_606587

LEERDAM – De Gereformeerde Bijbelstichting (GBS) gaat woord voor woord kijken welke termen uit de verklarende woordenlijst achter in diverse Bijbeluitgaven van de stichting verouderde begrippen in de Bijbeltekst zelf kunnen vervangen.
Dat zei ds. Tj. de Jong, tweede voorzitter van de GBS, woensdagmorgen, in aanvulling op een artikel in het deze week verschenen GBS-periodiek StandVastig. Daarin schrijft de predikant dat er diverse verzoeken van verschillende kanten aan de Bijbelstichting zijn gedaan om dit punt te onderzoeken.

Volgens de predikant is er door het GBS-bestuur een aantal jaren geleden al een commissie gevormd die zich met het onder­werp heeft beziggehouden. „Die werkzaamheden zijn nu weer opgepakt.”

De Bijbelstichting staat volgens ds. De Jong „welwillend” tegen­over het verzoek van onder meer de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten om woorden die in onbruik zijn gemaakt, te vervangen door termen van gelijke betekenis uit de verklarende woordenlijst die de GBS eerder samenstelde.

Het verzoek aan de GBS werd door de synode gedaan naar aanleiding van de discussie over het kerkelijk gebruik van de Herziene Statenvertaling (HSV). De synode van 2007 stond afwijzend tegen gebruik van deze ver­taling voor kerkelijke doeleinden. Tijdens die synode­vergadering stelden echter meerdere afgevaardigden vragen over de toegankelijkheid van de 17e-eeuwse Statenvertaling.

Volgens ds. De Jong zal de GBS kerkgenootschappen in haar achterban op de hoogte houden van de vorderingen. Tegelijk waarschuwt hij voor al te hoge verwachtingen. „Het is het niet eenvoudig om bepaalde termen zomaar te vervangen. Sommige begrippen kunnen als synoniem worden ervaren. Maar bij nadere beschouwing blijkt soms dat ieder woord zijn eigen klankkleur heeft. Dan is het te makkelijk om te zeggen: We vervangen het maar.”

De Staphorster predikant denkt dat het woord voor woord beoordelen van in onbruik geraakte termen, nog geruime tijd kan duren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Luther »

huisman schreef:Ook de GBS gaat herzien.
Dat is wel eng; het zou fijn zijn als er nog enkele zekerheden in het leven overbleven....;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
huisman schreef:Ook de GBS gaat herzien.
Dat is wel eng; het zou fijn zijn als er nog enkele zekerheden in het leven overbleven....;)
O, o, hellend vlak :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door memento »

huisman schreef:Ook de GBS gaat herzien.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... d_1_606587
Ik ben benieuwd wie ze dat herzienwerk gaan laten doen. Bij mijn weten hebben ze momenteel geen grondtaalkundigen in dienst. En zulk ingrijpen in de tekst door iemand zonder gedegen en betrouwbare kennis van de grondtalen lijkt me nogal onverantwoord.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:
huisman schreef:Ook de GBS gaat herzien.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... d_1_606587
Ik ben benieuwd wie ze dat herzienwerk gaan laten doen. Bij mijn weten hebben ze momenteel geen grondtaalkundigen in dienst. En zulk ingrijpen in de tekst door iemand zonder gedegen en betrouwbare kennis van de grondtalen lijkt me nogal onverantwoord.
Zeker na alle vuurwerk dat ze hebben afgeschoten richting HSV
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door ejvl »

Daarnaast zitten er nogal wat predikanten in het bestuur inclusief achterban waar het emotionele argument van 17 eeuwse woorden zwaar meetellen.
We zullen zien...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door parsifal »

huisman schreef:Ook de GBS gaat herzien.
Goed nieuws, als hierdoor de Bijbel leesbaarder wordt is dat heel mooi.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Marieke »

memento schreef:
huisman schreef:Ook de GBS gaat herzien.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... d_1_606587
Ik ben benieuwd wie ze dat herzienwerk gaan laten doen. Bij mijn weten hebben ze momenteel geen grondtaalkundigen in dienst. En zulk ingrijpen in de tekst door iemand zonder gedegen en betrouwbare kennis van de grondtalen lijkt me nogal onverantwoord.
Dat is toch niet zo heel moeilijk; genoeg deskundige, grondtaalkundige mensen in de achterban. Daar hoef je toch niet voor in dienst van de GBS te zijn?
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Germanicus »

Ik denk dat men bij de GBS de bui al wel een beetje ziet hangen: wanneer men eenmaal een paar woorden gaat herzien, gaan ze zich op glad ijs begeven. Want wat herzie je wel en wat niet? Binnen de kortste keren zou men dan zomaar tot eenzelfde conclusie kunnen komen als de Stichting HSV. En dat kan - gezien het vuurwerk en grof geschut waar Hendrikus aan refereerde - natuurlijk nooit verkocht worden richting de achterban. Dus ik begrijp wel dat de - ooit opgestarte en geparkeerde - herzieningscommissie 'lang de tijd' nodig zal hebben.
Hier beneden is het niet.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Wilhelm »

Marieke schreef:
memento schreef:
huisman schreef:Ook de GBS gaat herzien.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... d_1_606587
Ik ben benieuwd wie ze dat herzienwerk gaan laten doen. Bij mijn weten hebben ze momenteel geen grondtaalkundigen in dienst. En zulk ingrijpen in de tekst door iemand zonder gedegen en betrouwbare kennis van de grondtalen lijkt me nogal onverantwoord.
Dat is toch niet zo heel moeilijk; genoeg deskundige, grondtaalkundige mensen in de achterban. Daar hoef je toch niet voor in dienst van de GBS te zijn?

Anders kunnen ze altijd nog advies vragen bij de mensen achter de HSV ;)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
huisman schreef:Ook de GBS gaat herzien.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... d_1_606587
Ik ben benieuwd wie ze dat herzienwerk gaan laten doen. Bij mijn weten hebben ze momenteel geen grondtaalkundigen in dienst. En zulk ingrijpen in de tekst door iemand zonder gedegen en betrouwbare kennis van de grondtalen lijkt me nogal onverantwoord.
De GBS kan echt wel een beroep doen op mensen met een gedegen kennis van de grondtalen. Denk maar eens aan de heren L.M.P. Scholten en C. Valk.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door caprice »

Wilhelm schreef:Anders kunnen ze altijd nog advies vragen bij de mensen achter de HSV ;)
Die hebben openbaar en transparant al laten zien hoe het niet moet.
Een baken in zee.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie