Nacht van gebed

-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nacht van gebed

Bericht door -DIA- »

Germanicus schreef:
-DIA- schreef:Vanzelf... Maar we moeten niet menen door menselijke acties zo God te bewegen of te behagen.
En staat er ook niet: De deur gesloten hebbende, ga in uw binnenkamer...?
Hoe zie jij Handelingen 2:42 dan bijvoorbeeld?

Het argument van activisme verbaast me en maakt me toch wat teleurgesteld. Wat dat betreft helemaal eens met de posting van Jolanda. Als christenen in o.a. Noord-Korea of Pakistan er net zo over dachten als sommigen hier nu schrijven (bang voor activisme -> wat zomaar een gevolg kan zijn van lauwheid), zou er weinig van het christendom overblijven. Dat is de les die ik gisternacht wel heb geleerd: geloven is (in alle afhankelijkheid van God) een werkwoord, dat volharding vraagt. Hiervoor bidden (in gemeenschap met de kerk van alle tijden en plaatsen) mag je niet als activisme wegzetten. Daarmee doe je deze actie (maar wellicht zelfs het gebed en de 'gemeenschap der heiligen') ernstig mee te kort.
Handelingen 2:42 is juist waar ik op doelde.
Daar was echt geen speciale dag voor en geen speciale oproep voor nodig.
En dat was ook niet zomaar 1 nachtje... zij waren immers volhardende in het gebed.
Dat is ook bidden zonder ophouden.

En... Een nacht bidden... Ja, wat zouden we dat moeten begeren. Maar is dan niet
vaak de ervaring dat het lichaam zo moe wordt dat je in slaap valt?
Ik geloof zeker wel dat het goed zou zijn om meer te waken en te bidden.
Daartoe roept ons Gods Woord ook op... nee, geen menselijk activisme, verra daarvan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Nacht van gebed

Bericht door jvdg »

Zo'n gebedsnacht wil ik niet beoordelen.
Maar het persoonlijke gebed voor deze onze vervolgde christenen acht ik van groter waarde.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Nacht van gebed

Bericht door helma »

-DIA- schreef:
caprice schreef:
-DIA- schreef:Het komt een beetje vreemd over... Nacht van het Gebed...
Net als Dag vabn de Arbeid
Dag van de Verpleging

Nee, dat is een nieuwigheid die ik niet zo kan waarderen. Niet omdat het nieuw is, maar het klink zo actie-achtig...

En daarbij... als we ons moesten geruststellen door een nacht te bidden zou het niet goed zijn.
Staat er niet: Bidt zonder ophouden?
Wat het laatste betreft, hoeven we dan ook geen biddagen meer te houden en te bidden voor het eten?
Vanzelf... Maar we moeten niet menen door menselijke acties zo God te bewegen of te behagen.
En staat er ook niet: De deur gesloten hebbende, ga in uw binnenkamer...?
Dat staat er. Maar we beperken onze gebeden toch niet uitsluitend tot in de binnekamer?
We hebben in de gemeente toch ook bijvoorbeeld onze gemeenschappelijke gebeden?

(maar ik ga geen discussie meer voeren over het gezamenlijk bidden; mijn ervaring is dat de Heere het zegent als er 2 of 3 samenstemmen over 1 zaak.)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Nacht van gebed

Bericht door JolandaOudshoorn »

jvdg schreef:Zo'n gebedsnacht wil ik niet beoordelen.
Maar het persoonlijke gebed voor deze onze vervolgde christenen acht ik van groter waarde.
Het een sluit het ander niet uit.
Ik ben erg voor gebedsgroepen, gezamenlijk bidden. Maar daar hoort altijd wel eerst het persoonlijk gebed aan vooraf te gaan. Onze predikant zegt: ga nooit naar een gebedsgroep, zonder eerst zelf gebeden te hebben, het mag geen vervanging zijn van je persoonlijke stille tijd. En zo is het gezamenlijke bidden allereerst een oproep tot persoonlijke omgang met God.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nacht van gebed

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
jvdg schreef:Zo'n gebedsnacht wil ik niet beoordelen.
Maar het persoonlijke gebed voor deze onze vervolgde christenen acht ik van groter waarde.
Het een sluit het ander niet uit.
Ik ben erg voor gebedsgroepen, gezamenlijk bidden. Maar daar hoort altijd wel eerst het persoonlijk gebed aan vooraf te gaan. Onze predikant zegt: ga nooit naar een gebedsgroep, zonder eerst zelf gebeden te hebben, het mag geen vervanging zijn van je persoonlijke stille tijd. En zo is het gezamenlijke bidden allereerst een oproep tot persoonlijke omgang met God.
Ik ben niet zo voor gebedsgroepen, niet zozeer vanwege het fenomeen op zich, maar vanwege de uitwassen die in de praktijk veelvuldig voorkomen.
Maar voor de rest van je posting ben ik het eens. Dat geldt eveneens voor de openbare gebeden in de eredienst: ga nooit naar een kerkdienst zonder eerst zelf gebeden te hebben (indien mogelijk).
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Nacht van gebed

Bericht door Democritus »

Ik heb hier het boekje van J.R. Beeke ''Aangaande mij en mijn huis'' in handen. Hierin gaat een heel hoofdstuk over gebedsbijeenkomsten.

Hier staan o.a. de volgende zaken
Traktaat van Spurgeon: In het algemeen gesproken zullen wij in onze kerken nooit een verandering ten goede zien, totdat de gebedsbijeenkomsten een hogere plaats innemen.

L.Thompson: als het waar is dat de werkzame vroomheid van een gemeente niet meer is dan wat zij laat zien tijdens de gebedsbijeenkomsten, zodat daar, net als op een barometer, alle wisselingen in het geestelijk leven getrouw geregistreerd worden, dan kan er door de predikant en de gemeente beslist nooit te veel aandacht besteed worden aan het leiden en bijwonen van de gebedsbijeenkomsten.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Nacht van gebed

Bericht door vlinder »

J.R. Beeke schrijft nog veel meer:
"Het is tijd om het belang van de gebedsbijeenkomsten te herwaarderen, want een gemeentie die niet in alle ernst samen bidt, hoeft niet op een hervorming of opwekking te hopen. Zijn we vergeter dat in de tijden van de Reformatie de gemeenten vaak dagenlijks 's morgens en ś avonds diensten van prediking en gebed hielden?"

Hij gaat zelfs nog verder:
"Het bevel tot het houden van gebedsbijeenkomsten wordt in het bijzonder bekrachtigd in het boek Handelingen". Hij haalt tal van voorbeelden aan uit de Bijbel waar gebedsbijeenkomsten waren.

Verder beschrijft hij in de geschiedenis de relatie tussen gebedstijeenkomsten en opwekking. The great Awakening is zelfs ontstaan door een bidgroep die onder kinderen is ontstaan en zich zo heeft uitgebreid. De meesten waren niet ouder dan 8 á 9 jaar. Ook de derde grote opwekking in Amerika is begonnen met het samenkomen van enkele mannen om te bidden.

Volgens John Brown uit Haddington hebben gebedsdiensten en erediensten de volgende oogmerken:
1. De kennis van waarheden, verordeningen en werken van God bevorderen en vergroten.
2. De onderlinge band tussen de gemeenteleden benadrukken en bestendigen.
3. Elkaar tot heiligheid en deugd aanzetten en aanmoedigen
4. Elkaar stichten door elkaars gaven en genade te gebruiken (hoe moet dat laatste?)
5. Gebrouw en vriendelijk over elkaar waken, elkaar raad geven en indien nodig vermanen
6. Als gemeente in gebed, aanbidding en andere geestelijke oefeningen bijeen zijn.
7. Gebed is vaak het middel dat God gebruikt om een opwekking te laten ontstaan of om die te laten groeien
8. Door samen te bidden wordt de band van de gelovigen in het Koninkrijk van Jezus, in huis, onder het volk en over de hele wereld versterkt.
9. Het samen-bidden zorgt voor een geestelijke oase in een drukke week.
10. Door samen te bidden wordt de eenheid in de kerk bevorderd.
11. Door samen te bidden wordt het geestelijk leven van de gemeente aangewend tot profijt van alle diensten van de kerk.
12. Door samen te bidden zal bij gelovigen Christus mee in het middelpunt staan.
13. Door samen te bidden krijgt de hele gemeente onderwijs hoe je kunt bidden. (jonge gelovigen leren van ouderen en oudere gelovigen worden aangemoedigd door de ernstige smeekbedes van de jongere gelovigen)
14. Door samen te bidden laten we zien dat we volledig afhankelijk zijn van Gods almachtige kracht en genadige zegen voor al Zijn werken en voor als ons werk in Zijn kerk en Koninkrijk.

Maar ik ben ook met Tiberius eens dat op dit gebied veel uitwassen zijn geweest die het kerkelijk leven van binnenuit schade heeft berokkend.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nacht van gebed

Bericht door -DIA- »

helma schreef:
-DIA- schreef:
caprice schreef:
-DIA- schreef:Het komt een beetje vreemd over... Nacht van het Gebed...
Net als Dag vabn de Arbeid
Dag van de Verpleging

Nee, dat is een nieuwigheid die ik niet zo kan waarderen. Niet omdat het nieuw is, maar het klink zo actie-achtig...

En daarbij... als we ons moesten geruststellen door een nacht te bidden zou het niet goed zijn.
Staat er niet: Bidt zonder ophouden?
Wat het laatste betreft, hoeven we dan ook geen biddagen meer te houden en te bidden voor het eten?
Vanzelf... Maar we moeten niet menen door menselijke acties zo God te bewegen of te behagen.
En staat er ook niet: De deur gesloten hebbende, ga in uw binnenkamer...?
Dat staat er. Maar we beperken onze gebeden toch niet uitsluitend tot in de binnekamer?
We hebben in de gemeente toch ook bijvoorbeeld onze gemeenschappelijke gebeden?

(maar ik ga geen discussie meer voeren over het gezamenlijk bidden; mijn ervaring is dat de Heere het zegent als er 2 of 3 samenstemmen over 1 zaak.)
Wat die kleine lettertjes betreft... dan stemmen ze natuurlijk wel samen 'in den Geest'...
En zoveel wordt dat hier niet meer vernomen...
Wonder als het nog eens gehoord wordt: De Heere was in ons midden.
Het gebeurt nog, en oh wonder! Wat dat inhoudt!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Nacht van gebed

Bericht door Germanicus »

Nacht van het gebed, DV vrijdag 12 op zaterdag 13 juni van 21.00-01.00 uur. Bij aanmelding ontvang je een digitaal gebedsboekje. Voor meer info: https://www.opendoors.nl/nacht.

Aanbevolen!
Hier beneden is het niet.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Nacht van gebed

Bericht door Germanicus »

Nacht van gebed (Open Doors) nu live: https://www.youtube.com/watch?v=UFMnzdz ... 6Ewav25EEw (tot 01:00 uur)
Hier beneden is het niet.
Plaats reactie