Digibron

Wormser
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2009, 09:05

Re: Digibron

Bericht door Wormser »

Ik citeer dan maar weer uit mijn eerder genoemd artikel:

Voor de kerkelijke verdeeldheid weet de predikant geen pasklare oplossing. Hij vraagt zich af of dit wel echt leeft. Ook na goedbedoelde gezamenlijke herdenkingen van de Reformatie gaat ieder weer zijn eigen weg.

De predikant sluit zijn ogen ook niet voor de verschillen die er zijn binnen eigen kerk. „Er is een tweesporenlijn. Die is er al heel lang. Maar laten we niet vergeten dat er ook bij anderen wel verschillen zijn, al loopt het nog niet zo uiteen". Over een samenwerking met de Nederlands Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt is de predikant erg duidelijk. Hij verwacht erniets van.

Ondanks verschillen binnen zijn kerk hoopt hij deze kerk toch te blijven dienen. „Ze weten wie ik ben en waar ik sta. Ik mag preken zoals ik dat gewend ben. Die vrijheid is er bij ons. Deze kerk is mij lief. Al zal ik niet in iedere gemeente beroepen worden. Maar in Paulus' dagen was ook de één van Paulus, de ander van Apollos en de ander van Cefas. Wat schiet je op met een scheuring? De vrucht is meestal haat, nijd, godslastering, ontering van Zijn Naam en familietwisten. Ik was er niet direct bij betrokken maar heb twee scheuringen van nabij meegemaakt. Het strekte niet tot Gods eer". Het belangrijkste De predikant is van mening dat de oprichting van Bewaar het Pand de Christelijke Gereformeerde Kerken voor een scheuring bewaard heeft. „Er gingen toen stemmen op van een aantal leden om zich bij een ander kerkverband aan te sluiten. Gelukkig is dat niet gebeurd".

„Het belangrijkste", aldus ds. Van der Ent, „zal overigens niet zijn of we lid geweest zijn van de Christelijke Gereformeerde Kerken of van welk kerkverband ook. Het lidmaatschap van de enige, heilige, algemene, christelijke Kerk is voor u en mij nodig. Want als je van die kerk lid bent dan zit je goed. Heel persoonlijk zal eenmaal de vraag beantwoord moeten worden, of we nu dominee zijn of journalist: „Maar gij, wie zegt gij dat Ik ben?"

Als we dit nu eens met z'n allen van harte tot ons nemen, dan gaan wij niet staan op onze recht(s)zinnigheid en schampen naar zgn linkse RF.
Het is er twaalf jaar na dato van interview niet beter op geworden.

Heel persoonlijk zal eenmaal de vraag beantwoord moeten worden, of we nu dominee zijn of journalist of Refoforummer: „Maar gij, wie zegt gij dat Ik ben?"
“Leer de natie haar doop verstaan en Kerk en Staat zijn gered”
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Digibron

Bericht door Afgewezen »

Wormser schreef:Als we dit nu eens met z'n allen van harte tot ons nemen, dan gaan wij niet staan op onze recht(s)zinnigheid en schampen naar zgn linkse RF.
Het is er twaalf jaar na dato van interview niet beter op geworden.

Het lijkt me wat naïef te veronderstellen dat je met één meditatie van ds. Van de Ent alle verschillen binnen RF kunt oplossen. :)
Overigens doe je nu wat je Ander verwijt.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Digibron

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:
Wormser schreef:Als we dit nu eens met z'n allen van harte tot ons nemen, dan gaan wij niet staan op onze recht(s)zinnigheid en schampen naar zgn linkse RF.
Het is er twaalf jaar na dato van interview niet beter op geworden.

Het lijkt me wat naïef te veronderstellen dat je met één meditatie van ds. Van de Ent alle verschillen binnen RF kunt oplossen. :)
Overigens doe je nu wat je Ander verwijt.
Het enige wat ik gedaan heb is door het citaat te plaatsen mijn mening weer te geven over hoe ik denk over de plaats van de GG. Ik denk dat je wel duidelijk is dat de laatste tijd daarover ook wat andere meningen rondgingen op dit forum. Dus ik poog wat bij te sturen... :)
En niks schamper. Jij doet aan inlegkunde. Foei!
Wormser
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2009, 09:05

Re: Digibron

Bericht door Wormser »

Afgewezen schreef:
Wormser schreef:Als we dit nu eens met z'n allen van harte tot ons nemen, dan gaan wij niet staan op onze recht(s)zinnigheid en schampen naar zgn linkse RF.
Het is er twaalf jaar na dato van interview niet beter op geworden.

Het lijkt me wat naïef te veronderstellen dat je met één meditatie van ds. Van de Ent alle verschillen binnen RF kunt oplossen. :)
Overigens doe je nu wat je Ander verwijt.
Sorry, maar bij mijn weten verwijt ik niemand iets. Ik heb alleen een hekel aan stempels uitdelen (rechts contra links en vv). Verder betreft het artikel geen meditatie maar een interview, waarbij ik toch wil opmerken dat ik ds. van der Ent altijd heel hoog geacht heb. Ik heb het ook niet over oplossen gehad. Wel hoop ik dat het artikel mag bijdragen dat onze ogen opengaan. Het is net als bij een preek: je neemt de boodschap ter harte of je legt het naast je neer. Maar wij zijn wel verantwoordelijk met wat wij ermee doen.
“Leer de natie haar doop verstaan en Kerk en Staat zijn gered”
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Digibron

Bericht door Mister »

Ander schreef:Met soms nieuwe forummers, met een andere invalshoek. Dat is wel interessant.
Wellicht is digibron de redding voor het forum, die na de koerswijziging in het recente verleden behoorlijk is ingezonken.
Bijv. de Saambinder bevat prima informatie waardoor duidelijk wordt waar de GG staat. En dat doet me deugd. Bijv. het door mij gevonden citaat. Het geeft wat tegenhang voor de linksige koers die ik af en toe bespeur op RF. En dan maak ik vanaf nu dankbaar gebruik van digibron.
Oei oei, als de ´linksmensen´ digibron maar niet ontdekken ;)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Digibron

Bericht door Auto »

Mister schreef:
Ander schreef:Met soms nieuwe forummers, met een andere invalshoek. Dat is wel interessant.
Wellicht is digibron de redding voor het forum, die na de koerswijziging in het recente verleden behoorlijk is ingezonken.
Bijv. de Saambinder bevat prima informatie waardoor duidelijk wordt waar de GG staat. En dat doet me deugd. Bijv. het door mij gevonden citaat. Het geeft wat tegenhang voor de linksige koers die ik af en toe bespeur op RF. En dan maak ik vanaf nu dankbaar gebruik van digibron.
Oei oei, als de ´linksmensen´ digibron maar niet ontdekken ;)
Die lopen vooraan :OO3
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Digibron

Bericht door Ander »

En dit is de waarheidsvriend: oepsch....

http://www.digibron.nl/search/detail.js ... 5b&docid=6
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Digibron

Bericht door Auto »

Ander schreef:En dit is de waarheidsvriend: oepsch....

http://www.digibron.nl/search/detail.js ... 5b&docid=6
Hmm graag zou ik blz 318 willen lezen. En ook wie de schrijver is. (dat je nou net een artikel te voorschijn haalt die er half in zit ) ;)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Digibron

Bericht door Ander »

Auto schreef:
Ander schreef:En dit is de waarheidsvriend: oepsch....

http://www.digibron.nl/search/detail.js ... 5b&docid=6
Hmm graag zou ik blz 318 willen lezen. En ook wie de schrijver is. (dat je nou net een artikel te voorschijn haalt die er half in zit ) ;)
Ja, ik was ook al benieuwd. Maar dat is het spannende van digibron. Kunnen we lekker gissen. Maar ja, ik heb wel eens geciteerd uit het boekje van Zanchius, op dit forum. Maar ja, als je dit leest, is het een citatenrij met een duidelijke voorkeur voor een bepaalde theologische visie. Da's niet goed, natuurlijk!
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Digibron

Bericht door Auto »

Ander schreef:
Auto schreef:
Ander schreef:En dit is de waarheidsvriend: oepsch....

http://www.digibron.nl/search/detail.js ... 5b&docid=6
Hmm graag zou ik blz 318 willen lezen. En ook wie de schrijver is. (dat je nou net een artikel te voorschijn haalt die er half in zit ) ;)
Ja, ik was ook al benieuwd. Maar dat is het spannende van digibron. Kunnen we lekker gissen. Maar ja, ik heb wel eens geciteerd uit het boekje van Zanchius, op dit forum. Maar ja, als je dit leest, is het een citatenrij met een duidelijke voorkeur voor een bepaalde theologische visie. Da's niet goed, natuurlijk!
Ja, dat is zo, maar nu ben ik wel nieuwsgierig naar het voorstel en waar het goede deel over gaat .... dat lijkt me toch wel handig.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Digibron

Bericht door Ander »

Auto schreef:
Ander schreef:
Auto schreef:
Ander schreef:En dit is de waarheidsvriend: oepsch....

http://www.digibron.nl/search/detail.js ... 5b&docid=6
Hmm graag zou ik blz 318 willen lezen. En ook wie de schrijver is. (dat je nou net een artikel te voorschijn haalt die er half in zit ) ;)
Ja, ik was ook al benieuwd. Maar dat is het spannende van digibron. Kunnen we lekker gissen. Maar ja, ik heb wel eens geciteerd uit het boekje van Zanchius, op dit forum. Maar ja, als je dit leest, is het een citatenrij met een duidelijke voorkeur voor een bepaalde theologische visie. Da's niet goed, natuurlijk!
Ja, dat is zo, maar nu ben ik wel nieuwsgierig naar het voorstel en waar het goede deel over gaat .... dat lijkt me toch wel handig.
Ja, klopt. We weten nu de helft.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Digibron

Bericht door refo »

Bij dezen nodig ik uit ds. Wink, ds. Mallan en alle dominees van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, zo veel (weinig) zij er hebben, benevens de heer L. M. P. Scholten, van wie ik vertrouw dat hij tenminste Latijn kan lezen, om mij met een bezoek te vereren (tegen Benthuizen, de plaats van Ledeboer, kunnen zij toch geen bezwaar hebben), en dan zullen wij samen, zonder haat of nijd, Zanchius gaan lezen, in het Latijn.

En als dan blijkt dat ik in hetgeen ik zojuist geschreven heb mis ben, dan zal ik in De Wachter Sions schuld belijden en herroepen wat ik geschreven heb. Maar omgekeerd, als na onderzoek blijkt dat ik de waarheid heb geschreven, dan moeten Mallan en Wink in De Waarheidsvriend schuld belijden en ook terugnemen alle valse beschuldigingen die zij tegen Van der Graaf en Graafland op grond van dit boekje geschreven hebben.

Ik wacht met spanning af.

K. Exalto
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Digibron

Bericht door Ander »

refo schreef:Bij dezen nodig ik uit ds. Wink, ds. Mallan en alle dominees van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, zo veel (weinig) zij er hebben, benevens de heer L. M. P. Scholten, van wie ik vertrouw dat hij tenminste Latijn kan lezen, om mij met een bezoek te vereren (tegen Benthuizen, de plaats van Ledeboer, kunnen zij toch geen bezwaar hebben), en dan zullen wij samen, zonder haat of nijd, Zanchius gaan lezen, in het Latijn.

En als dan blijkt dat ik in hetgeen ik zojuist geschreven heb mis ben, dan zal ik in De Wachter Sions schuld belijden en herroepen wat ik geschreven heb. Maar omgekeerd, als na onderzoek blijkt dat ik de waarheid heb geschreven, dan moeten Mallan en Wink in De Waarheidsvriend schuld belijden en ook terugnemen alle valse beschuldigingen die zij tegen Van der Graaf en Graafland op grond van dit boekje geschreven hebben.

Ik wacht met spanning af.

K. Exalto
Ah, dank je! Is er een vervolg bekend?
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Digibron

Bericht door Willem »

Ik begrijp dat iedereen zich driftig aan het herbewapenen is?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Digibron

Bericht door jvdg »

Als we zo met Digibron omgaan, ware het wenselijk dat deze website onmiddellijk wordt verwijderd.
Plaats reactie