Digibron

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Digibron

Bericht door Gijs83 »

huisman schreef:
refo schreef:Een complete scan van Saambinders is veel beter.
Nu moet je weten welk woord erin moet staan. Dan moet je maar afwachten of je krijgt wat je zoekt.
Ik heb gezocht op drie + verbonden (verrassend hè ;) ) Ik kon zo vlug even scannen wat de Saambinder in het verleden over dit onderwerp geschreven heeft. (Daar werd ik niet vrolijk van :cry )
Waarom wordt je daar niet vrolijk van? Het lijkt mij me dat de Saambinder toch wel goeie dingen daar over geschreven heeft. Met verbondsvisie in de kringen rond Waarheidsvriend schijnt ook weer niet helemaal juist te zijn.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Digibron

Bericht door Luther »

huisman schreef:
refo schreef:Een complete scan van Saambinders is veel beter.
Nu moet je weten welk woord erin moet staan. Dan moet je maar afwachten of je krijgt wat je zoekt.
Ik heb gezocht op drie + verbonden (verrassend hè ;) ) Ik kon zo vlug even scannen wat de Saambinder in het verleden over dit onderwerp geschreven heeft. (Daar werd ik niet vrolijk van :cry )
Even in alle ernst: Waarom doe je dit op deze wijze?
je weet dat er verschil van inzicht is; je weet ook dat dit verschil van i nzicht aan beide zijden oude papieren heeft, en je weet ook dat aan beide zijden in het verleden weleens te harde woorden zijn gevallen... C'est ca!
Uiteindelijk gaat het om de vraag in hoeverre de prediking uit evenwicht wordt gebracht door de verbondsvisie, en dat kan echt aan beide zijden. Dat ligt dan niet zozeer aan de verbondsvisie, maar aan de wijze waarop je het verbond in het geheel van de Schrift laat doorklinken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Digibron

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef:
huisman schreef:
refo schreef:Een complete scan van Saambinders is veel beter.
Nu moet je weten welk woord erin moet staan. Dan moet je maar afwachten of je krijgt wat je zoekt.
Ik heb gezocht op drie + verbonden (verrassend hè ;) ) Ik kon zo vlug even scannen wat de Saambinder in het verleden over dit onderwerp geschreven heeft. (Daar werd ik niet vrolijk van :cry )
Waarom wordt je daar niet vrolijk van? Het lijkt mij me dat de Saambinder toch wel goeie dingen daar over geschreven heeft. Met verbondsvisie in de kringen rond Waarheidsvriend schijnt ook weer niet helemaal juist te zijn.
Het is maar vanaf welk vertrekpunt je kijkt ;)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Digibron

Bericht door Ander »

Ik vond dit, uit de Saambinder van 2003. Mooi citaat van ds. Moerkerken:
Geen leergeschil

Dat in 1953 sprake zou zijn geweest van een léérgeschil, wil ik - voor de derde keer spreek ik persoonlijk! - echter van de hand wijzen. Ik herinner mij nog heel goed dat ook mijn toenmalige leermeester, ds. A. Vergunst (destijds zo nauw bij de gebeurtenissen van 1953 betrokken) die opvatting afwees, hoeveel bezwaren hij overigens ook tegen de wijze van lesgeven van ds. Steenblok mocht hebben gehad. Het lijkt mij zaak, in gesprekken met vertegenwoordigers van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland eens grondig en in een respectvolle en open sfeer door te spreken over termen en uitdrukkingen waarover zoveel strijd is gevoerd. Wat bedoelen zij en wat bedoelen wij wanneer gesproken wordt over een genadeaanbod, over algemeen, over onvoorwaardelijk of voorwaardelijk en over zoveel dingen meer? Het is mijn vaste overtuiging dat de in de loop van de jaren ontstane spraakverwarring groter is dan de inhoudelijke geschilpunten. We willen onze Commissie van harte wijsheid en voorzichtigheid toewensen. We zien in onze tijd het wonderlijke en droevige verschijnsel dat degenen die in de verste verte geen wezenlijke eenheid vormen, tot eenheid worden gedwongen en dat degenen die één zouden kunnen en moeten zijn, veelal gescheiden optrekken. De Heere mocht de 'verbreking van Jozef' doorleefde schuld voor ons maken. Alle genadewonderen die God werkt, beginnen altijd weer daarmee dat Hij een mens in de schuld brengt voor Zijn Aangezicht.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Digibron

Bericht door Gian »

De verbreking van Jozef is wel een vreemde vergelijking.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Wormser
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2009, 09:05

Re: Digibron

Bericht door Wormser »

Ander schreef:Ik vond dit, uit de Saambinder van 2003. Mooi citaat van ds. Moerkerken:
Geen leergeschil

Dat in 1953 sprake zou zijn geweest van een léérgeschil, wil ik - voor de derde keer spreek ik persoonlijk! - echter van de hand wijzen. Ik herinner mij nog heel goed dat ook mijn toenmalige leermeester, ds. A. Vergunst (destijds zo nauw bij de gebeurtenissen van 1953 betrokken) die opvatting afwees, hoeveel bezwaren hij overigens ook tegen de wijze van lesgeven van ds. Steenblok mocht hebben gehad. Het lijkt mij zaak, in gesprekken met vertegenwoordigers van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland eens grondig en in een respectvolle en open sfeer door te spreken over termen en uitdrukkingen waarover zoveel strijd is gevoerd. Wat bedoelen zij en wat bedoelen wij wanneer gesproken wordt over een genadeaanbod, over algemeen, over onvoorwaardelijk of voorwaardelijk en over zoveel dingen meer? Het is mijn vaste overtuiging dat de in de loop van de jaren ontstane spraakverwarring groter is dan de inhoudelijke geschilpunten. We willen onze Commissie van harte wijsheid en voorzichtigheid toewensen. We zien in onze tijd het wonderlijke en droevige verschijnsel dat degenen die in de verste verte geen wezenlijke eenheid vormen, tot eenheid worden gedwongen en dat degenen die één zouden kunnen en moeten zijn, veelal gescheiden optrekken. De Heere mocht de 'verbreking van Jozef' doorleefde schuld voor ons maken. Alle genadewonderen die God werkt, beginnen altijd weer daarmee dat Hij een mens in de schuld brengt voor Zijn Aangezicht.
Beste mensen,

Met de ontsluiting van Digibron hebben wij weer veel "oude informatie"' tot onze beschikking. Prachtig! Als wij Digibron gaan uitpluizen over alle discussies die in het verleden gevoerd zijn en op refoforum staan, dan voorspel ik dat dat er weer heftige discussies los gaan barsten. Ik ben echter geen moderator :) maar zou willen voorstellen om ons hier te beperken op zoekmachine zelf. Mij is opgevallen dat de tekstherkenning van de gescande documenten nogal te wensen overlaat.
Overigens vind ik Digibron een mooi initiatief wat vraagt om meer deelnemers.

Toch wil ik jullie één artikel niet onthouden wat mij heeft aangesproken jaren geleden in het RD en die ik na wat zoekwerk gevonden heb op Digibron:
http://www.digibron.nl/search/detail.js ... e2&docid=3

Een interview met wijlen Ds. H.C. van der Ent (in leven Chr. Geref. predikant). Van harte aanbevolen.
“Leer de natie haar doop verstaan en Kerk en Staat zijn gered”
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Digibron

Bericht door Afgewezen »

Wormser schreef: Als wij Digibron gaan uitpluizen over alle discussies die in het verleden gevoerd zijn en op refoforum staan, dan voorspel ik dat dat er weer heftige discussies los gaan barsten.
Daarvoor zijn we hier toch? :modo
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Digibron

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Een complete scan van Saambinders is veel beter.
Nu moet je weten welk woord erin moet staan. Dan moet je maar afwachten of je krijgt wat je zoekt.
Je kan op het knopje [Origneel] aan de rechterkant klikken; dan krijg je de ingescande versie te zien.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Digibron

Bericht door Auto »

huisman schreef:
refo schreef:Een complete scan van Saambinders is veel beter.
Nu moet je weten welk woord erin moet staan. Dan moet je maar afwachten of je krijgt wat je zoekt.
Ik heb gezocht op drie + verbonden (verrassend hè ;) ) Ik kon zo vlug even scannen wat de Saambinder in het verleden over dit onderwerp geschreven heeft. (Daar werd ik niet vrolijk van :cry )
Misschien word je weer wat vrolijker van deze passage van wijlen ds HC vd Ent
Naar aanleiding van twee door ds. Van der Ent uitgegeven boeken komt de zogenaamde "Drieverbondenleer" aan de orde. "Een kleine man van grote kracht" en "Overdenkingen van een weggelopen slaaf' bevatten een bundeling van artikelen voor de jeugd die eerder in het blad "Bewaar het Pand" geplaatst werden. „Buiten de eigen kring is er weinig belangstelling voor deze boeken, want wij zijn van de drie verbonden", aldus ds. Van der Ent. „Negentig procent weet niet eens wat het inhoudt. Ik preek er nooit over en als ik het doe dan hoort geen mens het". Eigenlijk vindt de predikant dit ge, discussieer met anderen over twee of drie verbonden niet zo zinvol. Ik heb wel eens gezegd: „Ik lees in de Bijbel: Vrees God en houdt Zijn geboden. Laten we daar liever eens over praten. Over al die menselijke spitsvondigheden is gevochten op leven en dood. Daar is niemand iets mee opgeschoten. Integendeel, mensen zijn tegenover elkaar gezet. Wij hebben een stempel opgekregen dat ons niet past. Wie schiet ermee op wanneer we gaan terugstempelen?"
met dank aan Wormser
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Digibron

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:
Wormser schreef: Als wij Digibron gaan uitpluizen over alle discussies die in het verleden gevoerd zijn en op refoforum staan, dan voorspel ik dat dat er weer heftige discussies los gaan barsten.
Daarvoor zijn we hier toch? :modo
haha, inderdaad. Je reactie komt me een beetje 'te braaf' over, Wormser.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Digibron

Bericht door Auto »

Ander schreef:
Afgewezen schreef:
Wormser schreef: Als wij Digibron gaan uitpluizen over alle discussies die in het verleden gevoerd zijn en op refoforum staan, dan voorspel ik dat dat er weer heftige discussies los gaan barsten.
Daarvoor zijn we hier toch? :modo
haha, inderdaad. Je reactie komt me een beetje 'te braaf' over, Wormser.
Ach, ieder jaar gaan we dezelfde carousel in. En nu hebben we weer een nieuwe aanleiding ......... met heel veel nieuwe argumenten meer.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Digibron

Bericht door Ander »

Auto schreef:
Ander schreef:
Afgewezen schreef:
Wormser schreef: Als wij Digibron gaan uitpluizen over alle discussies die in het verleden gevoerd zijn en op refoforum staan, dan voorspel ik dat dat er weer heftige discussies los gaan barsten.
Daarvoor zijn we hier toch? :modo
haha, inderdaad. Je reactie komt me een beetje 'te braaf' over, Wormser.
Ach, ieder jaar gaan we dezelfde carousel in. En nu hebben we weer een nieuwe aanleiding ......... met heel veel nieuwe argumenten meer.
Met soms nieuwe forummers, met een andere invalshoek. Dat is wel interessant.
Wellicht is digibron de redding voor het forum, die na de koerswijziging in het recente verleden behoorlijk is ingezonken.
Bijv. de Saambinder bevat prima informatie waardoor duidelijk wordt waar de GG staat. En dat doet me deugd. Bijv. het door mij gevonden citaat. Het geeft wat tegenhang voor de linksige koers die ik af en toe bespeur op RF. En dan maak ik vanaf nu dankbaar gebruik van digibron.
Wormser
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2009, 09:05

Re: Digibron

Bericht door Wormser »

Auto schreef:
Ander schreef:
Afgewezen schreef:
Wormser schreef: Als wij Digibron gaan uitpluizen over alle discussies die in het verleden gevoerd zijn en op refoforum staan, dan voorspel ik dat dat er weer heftige discussies los gaan barsten.
Daarvoor zijn we hier toch? :modo
haha, inderdaad. Je reactie komt me een beetje 'te braaf' over, Wormser.
Ach, ieder jaar gaan we dezelfde carousel in. En nu hebben we weer een nieuwe aanleiding ......... met heel veel nieuwe argumenten meer.
Nou ja, "nieuwe argumenten" ???
“Leer de natie haar doop verstaan en Kerk en Staat zijn gered”
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Digibron

Bericht door Auto »

Wormser schreef:Nou ja, "nieuwe argumenten" ???
Ja, maar dat deze misschien in dezelfde categorie zitten is wat anders. Ik denk dat we enorm veel materiaal ter beschikking hebben gekregen.

En goede discussies worden op prijsgesteld


(Wel natuurlijk binnen de forumregels, waar heleboel personnages wel wat moeite mee zullen krijgen)
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Digibron

Bericht door Eppo Gremdaat »

Digibron is aan de ene kant een stuk leerzame (kerk)geschiedenis uit vroeger tijden en aan de andere kant bronneninformatie over allerlei kerkelijke kwesties. Maar dat betekent m.i. niet dat je die discussies ' over gaat doen'. Je bereikt er niks mee. Lees gewoon en onbevangen hoe iets was of is geweest. Het was echt niet altijd zo: 'zie toch, hoe goed, hoe lieflijk is dat zonen van hetzelfde huis als broeders (en zusters) samenwonen. Verre van dat! En zijn dat nieuwe discussies waard?
Plaats reactie