Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:Ik denk ook dat de titel wellicht anders zou moeten luiden. Meer als 'Kennen de meesten van Gods kinderen veel bekommerde tijden?'.
Zou kunnen, maar ik heb de beginvraag van Forummer genomen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Maanenschijn schreef:Overigens is het onderwerp best wel het bediscussiëren waard hoor.

Misschien dan toch uit het GG topic halen? Dan raakt het misschien ook uit de allergie zone van de GG-ers en kan het over het onderwerp gaan en niet de deze of gene f(F)orummer.
Eens, daarom heb ik er een nieuw topic van gemaakt. :garde
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Terri »

Bekommerden als staat of als stand in het genadeleven?
Want inderdaad ook de meest verzekerde (als je dit al zo kunt schrijven) kent z'n bekommering.

Betekenis bekommering:

1) Angst 2) Angstvalligheid 3) Benauwdheid 4) Bezorgdheid 5) Gesukkel 6) Ongerustheid 7) Onrust 8) Vrees 9) Zorg
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:Ik heb soms ook moeite met bepaalde (lees)preken. Daar mag je zeker wat van zeggen. Maar wel op een genuanceerde manier en ook met een kwetsbare houding, beseffend dat ook wij soms dingen verkeerd kunnen begrijpen.

Overigens begrijp ik @Forummer wel. Sommige dingen zijn echter wel geoorloofd, maar vaak stichten ze niet. Dat evenwicht mis ik wel een beetje. En daarom begrijp ik @Ad Anker ook wel.

Al is het jammer dat hij de laatste keer toen één der andere GG-predikanten publiekelijk werd afgeserveerd, níet zo scherp reageerde.
Toen zei een dominee domme dingen in de krant. Nu ging het over een (vermeende) uitspraak van een predikant in de eredienst, waar ik keurig op reageerde maar waarop de topicstarter wat raar reageerde. Dat is het onderscheid.

Verder mooi dat er gesplitst is.
KDD
Berichten: 1530
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door KDD »

Terri schreef:Bekommerden als staat of als stand in het genadeleven?
Want inderdaad ook de meest verzekerde (als je dit al zo kunt schrijven) kent z'n bekommering.

Betekenis bekommering:

1) Angst 2) Angstvalligheid 3) Benauwdheid 4) Bezorgdheid 5) Gesukkel 6) Ongerustheid 7) Onrust 8) Vrees 9) Zorg
Je kan ook in deze context, en wat Petrus Immens ook gebruikte samen met bekommerde, de woord ‘Ontwaakte’ gebruiken. Dat geeft misschien meer duidelijkheid. Want we kunnen over vele dingen bekommerd zijn …
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Maanenschijn »

Even mijn gedachten gang: in het Nieuwe Testament word op verschillende plaatsen de gelovige vergeleken met een kind wat melk drinkt. Met de opwekking om tot opwas te komen.

Daar waar die opwas ontbreekt blijft men dus een melkdrinkend kind. Zijn melkdrinkende kinderen altijd verzekerd wie hun vader of moeder is? Ze herkennen wel de stemmen. Voelen zich vertrouwd in de nabijheid en vertrouwde omgeving, enz. Maar een zuigeling kan niet aangeven wie vader of moeder is. Maar omstanders herkennen het wel.

Zo kan het in het Geestelijk leven ook zijn. Er is trilling in de ziel als (men over) de Zaligmaker spreekt. Men is graag in nabijheid van God kinderen en in de kerk. Men is veel in gebed te vinden. En toch is er geen opwas. Het komt niet tot vaste spijzen. Tot verzekering. Omstanders herkennen hen wel als bekommerde kinderen van God, maar zelf komen ze niet tot die verzekering.

In de reformatorische kerken lijkt groei in de ganade en geloof van de kansel een ondergeschoven onderwerp. Er is veel aandacht voor de doodstaat van de mens. Veel oproep tot bekering. Maar relatief weinig onderwijs, lijk het, in het leren eten van vaste spijzen. Dat kan onmiskenbaar uitwerking hebben in gemeenten of in individuele gevallen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11621
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:Ik denk ook dat de titel wellicht anders zou moeten luiden. Meer als 'Kennen de meesten van Gods kinderen veel bekommerde tijden?'.
Zou kunnen, maar ik heb de beginvraag van Forummer genomen.
Zeker, dat is ook logisch. Het was meer een richting die ik wat wilde duiden :-)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Tiberius schreef:
Maanenschijn schreef:Overigens is het onderwerp best wel het bediscussiëren waard hoor.

Misschien dan toch uit het GG topic halen? Dan raakt het misschien ook uit de allergie zone van de GG-ers en kan het over het onderwerp gaan en niet de deze of gene f(F)orummer.
Eens, daarom heb ik er een nieuw topic van gemaakt. :garde
Waarvoor dank :love
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Forummer »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:Ik denk ook dat de titel wellicht anders zou moeten luiden. Meer als 'Kennen de meesten van Gods kinderen veel bekommerde tijden?'.
Zou kunnen, maar ik heb de beginvraag van Forummer genomen.
Zeker, dat is ook logisch. Het was meer een richting die ik wat wilde duiden :-)
Ik heb er absoluut geen bezwaar tegen als jouw richting ook geduid word, Zeeuw. Deze vraag ligt zeker in het verlengde van mijn vraag. Dus ga je gang met duiden!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

FlyingEagle schreef:
FlyingEagle schreef:Als er meer gepreekt werd zoals in deze preken die pas bij ons gelezen zijn zou het ook minder voorkomen denk ik. Laat het Woord maar spreken.

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/25509

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/25508
Ik zie nu dat de preken ook te beluisteren zijn, aanbevolen als je wilt weten wat Paulus bedoelde in Romeinen 5.

Preek 1 met als thema zekerheid voor nu
https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/24043

Preek 2 met als thema, zekerheid voor later
https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/24055

Echt heel hartelijk dank voor het delen van deze preken! Prachtig! Eigenlijk wilde ik dat m'n reistijd wat langer was zodat ik ze in 1x uit kon luisteren. Nogmaals dank.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Online
Zeeuw
Berichten: 11621
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Zeeuw »

Forummer schreef:
Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:Ik denk ook dat de titel wellicht anders zou moeten luiden. Meer als 'Kennen de meesten van Gods kinderen veel bekommerde tijden?'.
Zou kunnen, maar ik heb de beginvraag van Forummer genomen.
Zeker, dat is ook logisch. Het was meer een richting die ik wat wilde duiden :-)
Ik heb er absoluut geen bezwaar tegen als jouw richting ook geduid word, Zeeuw. Deze vraag ligt zeker in het verlengde van mijn vraag. Dus ga je gang met duiden!
Ik denk dat Gods kinderen perioden kunnen kennen, sommigen zelfs lange perioden, waarin ze zich niet verzekerd voelen van hun behoud. Ik denk daarnaast ook dat Gods kinderen vaak (te) veel met zichzelf bezig kunnen zijn en te weinig op de Heere zien en hun vertrouwen op Hem stellen. Ik denk daarnaast dat de prediking effect hierop kan hebben.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door -DIA- »

"Bekommernis in het hart des mensen buigt het neder, maar een goed woord verblijdt het."
Dat merkte ik pas op in een ander verband. Het heeft hier niet mee van doen, maar ik moest er toch even aan terugdenken.
Wat is ware bekommering, een bekommerd mens?
Ik denk dat geen mens dat van zichzelf zal zeggen, of ook weten.
Wel gaan we er altijd nog van uit dat een bekommerde ziel de bewuste vrijspraak mist. Dat geloof ik wel, en ik geloof ook dat er thans niet zo veel bekommerden meer zijn, al weet ik wel dat ze er zijn.
En ja, ik geloof wel dat dit veruit de meeste kerkgangers zijn, die of bekommerd of, en dat is erger, onbekommerd voortgaan. Die zelf durven zeggen: Maar... ik kan me niet bekeren, wat kan ik er dan aan doen? En: Als ik niet uitverkoren ben, dan kom ik er nooit. Dat is pure spotternij, want het verzet zich tegen de weg van vrije genade.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door HersteldHervormd »

Aan het einde van de wet is daar Christus, word dit niet geleerd in de GG?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ad Anker »

HersteldHervormd schreef:Aan het einde van de wet is daar Christus, word dit niet geleerd in de GG?
Nee zeker en gelukkig niet. Wel dat het einde der wet Christus is.

In dit verband vond ik een mooi artikel in digibron wat wel raakt aan de beginvraag van Forummer:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 7ec024d74d
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ad Anker »

Lees al die artikelen van deze dominee maar. Vooral deel 4.
Plaats reactie