Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Zeeuw
Berichten: 11604
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Erskinees schreef:Je kan dus niet tegen kritiek op prediking binnen de GG en daar wordt je boos van. Dan is Refoforum wellicht niet de juiste plaats voor je, want daar wordt veel gediscussieerd en kritiek geleverd op de hele gezindte.
Dit is echt onzin. Ik vind de manier waarop Forummer zich hier uit verwerpelijk.

We mogen overal over discussiëren. Het vertrekpunt van Forummer is zoals TSD beschrijft en je proeft de kritiek op de prediking.
Toen ik een tijdje terug schreef 'ik krijg het gevoel dat iemand niet te overtuigen is' vond je dat op de persoon Ad. Je zult voor jezelf 'verwerpelijk' kunnen goedpraten, maar dat lijkt me vele malen meer op de persoon dan wat ik schreef.
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het is prima als Ad iets verwerpelijk vindt, maar daarmee is het nog niet tegen de regels.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
Erskinees schreef:Je kan dus niet tegen kritiek op prediking binnen de GG en daar wordt je boos van. Dan is Refoforum wellicht niet de juiste plaats voor je, want daar wordt veel gediscussieerd en kritiek geleverd op de hele gezindte.
Dit is echt onzin. Ik vind de manier waarop Forummer zich hier uit verwerpelijk.

We mogen overal over discussiëren. Het vertrekpunt van Forummer is zoals TSD beschrijft en je proeft de kritiek op de prediking.
Er mag kritiek op de prediking zijn, toch? Niet op een betweterige of zelfs brute oneerbiedige manier, maar een elkaar liefdevol en in ernst wijzen op wat gemist wordt of wat verkeerd is, en altijd het Woord Gods laten spreken in die zaken. Ik weet dat het nu een zeer moeilijke tijd is, want het is namelijk een tijd dat we als mensen elkaar bijna niet meer verdragen, en juist met name op godsdienstig gebied. Het is ook een tijd die voorzegd is. Op een liefdevolle manier zouden we de ziel van onze naaste (middelijk) kunnen redden, met Gods zegen. Dat laatste is wel van groot belang, want we staan zo in vuur en vlam zoals we kunnen opmerken als we zien wat er gebeurt. Laten we wakker proberen te blijven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

TSD schreef:
Silo schreef:
pierre27 schreef: Hoe was de dienst gisteravond?
Forummer heeft nooit op het forum openbaar aangegeven waar hij kerk. Wat zijn dit dan voor vragen?

Jammer dat de inhoudelijke discussie zo verstomd door kritiek op Forummer. Er is namelijk echt een groepje predikers binnen ons kerkverband die het begrip bekommerden verkeerd uitleggen.
Dat zal wel, maar Forummer wil zelfs niet nagaan hoe deze predikant het begrip bekommerden uitlegt (en nee, ik lees wel goed, heb alle tegenwerpingen gelezen, maar als je echt een dringende zaak hebt zoek je mogelijkheden, simpel zat en er zijn aanmoedigingen genoeg gegeven). Maar hij wil hier wel antwoorden van ons horen.

Er worden losse zinnen uit een preek gedropt, verduidelijkingsvragen zijn uit den boze, voorzichtige raadgevingen ook en als het kritisch wordt dan lezen we zogenaamd niet goed. Er valt feitelijk niet fatsoenlijk over te praten, anders dan Forummer bijvallen als we het met hem eens zijn of soortgelijke zaken hebben meegemaakt.

Ik vind het gewoon heel verdrietig hoe opnieuw (!) op een openbaar forum de prediking in een GG weer eens lekker door het slijk wordt gehaald en dat gebaseerd op 1 zinnetje waar de vraagsteller zelf geen moeite doet om duidelijkheid te krijgen over de bedoeling van de prediker en wij allemaal zéker niet weten wat en hoe het bedoeld is. En als dat wordt aangekaart nemen we de vraagsteller niet serieus.

Nu ook weer, komt er weer een nieuwe, namelijk dat een predikant gezegd zou hebben dat het 10 jaar duurt voordat een kind van God Vader leert zeggen (of in elk geval minstens, je kan het 10 jaar vragen zonder antwoord te krijgen, ofzo), weer zo'n mededeling van een zin die niemand kan verifiëren, waarvan de context onduidelijk en de bedoeling ook. Ik vind dat dit gewoon moet stoppen, als we tenminste nog geloven dat predikanten in alle gebrek de stem van God in de gemeente zijn (zonder daarmee te bedoelen dat een predikant geen verkeerde opvattingen kan hebben uiteraard).

Als je dan echt inhoudelijke vragen hebt, start gewoon een topic en hou (niet voor mede-forummers te verifiëren) losse zinnen uit een preek er gewoon buiten, dan kan er hoop ik normaal gepraat worden. Ik wordt hier gewoon boos van.
De prediking van de GerGem wordt niet door het slijk gehaald, er worden oprechte vragen gesteld over zaken van eeuwigheids belang. Dat die vragen kritisch zijn, is blijkbaar voor sommigen verwerpelijk of wat dies meer zij.
De intentie van deze vragen is echter liefdevol. Ik denk dat er nu een aantal mensen hun wenkbrauwen fronsen en dat niet kunnen geloven. Dat zij zo, dat is niet voor mijn rekening.

Ik vraag me wel serieus af waarom niet gewoon geloofd word wat iemand zegt. Waarschijnlijk omdat het kritisch is, en daar kunnen velen binnen de GerGem blijkbaar niet tegen. Kritisch is niet gelijk aan liefdeloos!

Ik heb de vraag ook voorgelegd aan een GerGem predikant, die (voor mij) wel benaderbaar is.

Ik denk nogal associatief. Als het gaat over bekommerd zijn/niet verzekerd zijn van Gods kinderen, dan denk ik terug aan het voorbeeld waarin de 10 jaar genoemd word, ook omdat nagenoeg hetzelfde voorbeeld in deze preek ook gebruikt wordt. Ik denk dat we (uit liefde) moeten strijden tegen zulke verkeerde denkbeelden. Wat ik hier echter zie gebeuren is meer lauwheid. Het gewoon laten gebeuren, zelfs vergoeilijken of gewoon ontwijken.

Overigens, om daar nog op te antwoorden, gisteren avond heb ik de dienst niet bij kunnen wonen, ik had bezigheden elders.
Laatst gewijzigd door Forummer op 05 aug 2021, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10596
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Het is prima als Ad iets verwerpelijk vindt, maar daarmee is het nog niet tegen de regels.
En zo is het. Alle moraliserende opmerkingen ten spijt. Men mag het hier met mij oneens zijn.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10596
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef: Ik denk dat we (uit liefde) moeten strijden tegen zulke verkeerde denkbeelden. Wat ik hier echter zie gebeuren is meer lauwheid. Het gewoon laten gebeuren, zelfs vergoeilijken of gewoon ontwijken.
Wat een onzin. Wat een onzin. Kijk toch eens in de spiegel. Ik vind dit oprecht kwalijk. Er is heel inhoudelijk gereageerd. Jij schopt alleen terug.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

Het lijkt me niet erg vruchtbaar deze discussie. Ik ben ongelooflijk verbaasd over de felheid van de opponenten van Forummer.
Snap het ook niet.
@Ad Anker schrijft zelf soms ook pittige kritische stukjes over -ik denk z'n eigen kerkverband o.a.?- prediking enz. Waarom mag de één het wel en de andere wordt als het ware neergesabeld?
Of is het zo, om een voorbeeld te noemen:
Ik mag zelf wel de fouten van m'n kinderen aanwijzen, maar als een ander het doet, gaat er iets mis in m'n moederhart?
Dus ook nog begrijpelijk allemaal. Maar ik proef zoveel boosheid...... ::please
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Forummer schreef:
De prediking van de GerGem wordt niet door het slijk gehaald, er worden oprechte vragen gesteld over zaken van eeuwigheids belang. Dat die vragen kritisch zijn, is blijkbaar voor sommigen verwerpelijk of wat dies meer zij.
De intentie van deze vragen is echter liefdevol. Ik denk dat er nu een aantal mensen hun wenkbrauwen fronsen en dat niet kunnen geloven. Dat zij zo, dat is niet voor mijn rekening.

Ik vraag me wel serieus af waarom niet gewoon geloofd word wat iemand zegt. Waarschijnlijk omdat het kritisch is, en daar kunnen velen binnen de GerGem blijkbaar niet tegen. Kritisch is niet gelijk aan liefdeloos!

Ik heb de vraag ook voorgelegd aan een GerGem predikant, die (voor mij) wel benaderbaar is.

Ik denk nogal associatief. Als het gaat over bekommerd zijn/niet verzekerd zijn van Gods kinderen, dan denk ik terug aan het voorbeeld waarin de 10 jaar genoemd word, ook omdat nagenoeg hetzelfde voorbeeld in deze preek ook gebruikt wordt. Ik denk dat we (uit liefde) moeten strijden tegen zulke verkeerde denkbeelden. Wat ik hier echter zie gebeuren is meer lauwheid. Het gewoon laten gebeuren, zelfs vergoeilijken of gewoon ontwijken.

Overigens, om daar nog op te antwoorden, gisteren avond heb ik de dienst niet bij kunnen wonen, ik had bezigheden elders.
Lees mijn posting terug, ik schrijf niet over je intentie, wél over de manier waarop die kritiek ter sprake wordt gebracht, daar heb ik wel veel moeite mee.

Daarbij begon je met een voor jou persoonlijk dringende vraag (stond er) en nu blijkt dat je het verkeerde denkbeelden vindt (die jou inziens onbijbels zijn, schreef je eerder) waartegen je moet strijden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik heb soms ook moeite met bepaalde (lees)preken. Daar mag je zeker wat van zeggen. Maar wel op een genuanceerde manier en ook met een kwetsbare houding, beseffend dat ook wij soms dingen verkeerd kunnen begrijpen.

Overigens begrijp ik @Forummer wel. Sommige dingen zijn echter wel geoorloofd, maar vaak stichten ze niet. Dat evenwicht mis ik wel een beetje. En daarom begrijp ik @Ad Anker ook wel.

Al is het jammer dat hij de laatste keer toen één der andere GG-predikanten publiekelijk werd afgeserveerd, níet zo scherp reageerde.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Terri schreef:Het lijkt me niet erg vruchtbaar deze discussie. Ik ben ongelooflijk verbaasd over de felheid van de opponenten van Forummer.
Snap het ook niet.
@Ad Anker schrijft zelf soms ook pittige kritische stukjes over -ik denk z'n eigen kerkverband o.a.?- prediking enz. Waarom mag de één het wel en de andere wordt als het ware neergesabeld?
Of is het zo, om een voorbeeld te noemen:
Ik mag zelf wel de fouten van m'n kinderen aanwijzen, maar als een ander het doet, gaat er iets mis in m'n moederhart?
Dus ook nog begrijpelijk allemaal. Maar ik proef zoveel boosheid...... ::please
Dankje Terri. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me ook wel laat meeslepen in de felheid en boosheid :hum
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wim Anker »

En waarom inderdaad? Gaat de ds. jouw zekerheid geven? Doet de ds. je persoonlijk wat aan?

Lost het wat op als de ds. jouw zalig spreekt? Of niet?
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Wim Anker schreef:En waarom inderdaad? Gaat de ds. jouw zekerheid geven? Doet de ds. je persoonlijk wat aan?

Lost het wat op als de ds. jouw zalig spreekt? Of niet?
*jou

Op deze vragen is het antwoord vanzelfsprekend nee.
Maar toch kan de prediking veel invloed hebben op het geestelijk leven.
Anders zouden we de prediking onderschatten. En ook ds. Visscher geeft dat aan in het interview, waar hierboven ergens een link van staat.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4084
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Overigens is het onderwerp best wel het bediscussiëren waard hoor.

Misschien dan toch uit het GG topic halen? Dan raakt het misschien ook uit de allergie zone van de GG-ers en kan het over het onderwerp gaan en niet de deze of gene f(F)orummer.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
KDD
Berichten: 1530
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

In ieder geval het blijkt dat de gg predikant niets nieuws verzonnen heeft maar dat wat hij preekt al oude papieren heeft. Of we er mee eens zijn of niet.
Zeeuw
Berichten: 11604
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Zeeuw »

Ik denk ook dat de titel wellicht anders zou moeten luiden. Meer als 'Kennen de meesten van Gods kinderen veel bekommerde tijden?'.
Plaats reactie