Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:Nou ik hoorde een tijdje geleden anders een predikant waar de frustratie er van afdroop nadat er in de Saambinder een artikel stond over het pleiten op het gedoopte voorhoofd. En dan kwam de predikant en auteur uit het zelfde verband.
Wanneer stond dat in de Saambinder?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef:
Simon0612 schreef:Nou ik hoorde een tijdje geleden anders een predikant waar de frustratie er van afdroop nadat er in de Saambinder een artikel stond over het pleiten op het gedoopte voorhoofd. En dan kwam de predikant en auteur uit het zelfde verband.
Wanneer stond dat in de Saambinder?
Februari 2020
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:Hier niet.

Maar zondagmorgen is er wel een preek van hem gelezen in de Gereformeerde Gemeente van Woerden. Van harte aanbevolen: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10699
Het gaat over de triomf van het Lam en Zijn uitverkorenen. Ik zou de preek graag ook nog eens op papier lezen. Dus als er iemand is die weet in welk prekenboek deze preek staat, hoor ik dat graag.
Geef tekst en thema maar op, dan kan ik voor je kijken.
Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Chrisje72 »

Panny schreef:


Ik maak me helemaal niet zo "druk" over kerkverbanden.
Ik denk dat we kerkverbanden veel belangrijker maken dan dat ze zijn.
Natuurlijk zijn er verschillen in een kerkverband tussen gemeentes (die ook allemaal hun eigen cultuur en historie hebben). Maar hoe erg is dat? En in hoeverre is een scheuring een oplossing?
De focus moet liggen op de lokale gemeente.
Als er een lokale Bijbelgetrouwe gemeente is met een Bijbelgetrouwe kerkenraad en predikant dan maakt het mij niet uit of het een OGG, GGiN, GG, HHK, CGK, PKN is (En ja: in al deze kerkverbanden vind je Bijbelgetrouwe predikers).
De lokale gemeente beroept ambtsdragers en predikanten en de lokale kerkenraad is verantwoordelijk voor de eigen gemeente.
Die hele sterke focus op een bepaald kerkverband (sommige hebben dan alleen kritiek en anderen verheerlijken een bepaald kerkverband helemaal) brengt ook veel kwaad en verwijdering.
Nou precies! Ik denk vaak : gooi toch alles op 1 hoop, en laat zoals jij zegt de kerkenraad kiezen wie men beroept of wie men uitnodigt. Eigenlijk net als het nu gebeurt, alleen de vijver om uit te vissen is groter als bv een GG-gemeente ook hhk predikanten in kan uitnodigen op zondag.
Het enige lastige is dat je niet als algemene synode afspraken meer kan maken voor het hele kerkverband. Dus de autonomie ligt dan nog veel meer bij de kerkenraden.
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Bruna »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Hier niet.

Maar zondagmorgen is er wel een preek van hem gelezen in de Gereformeerde Gemeente van Woerden. Van harte aanbevolen: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10699
Het gaat over de triomf van het Lam en Zijn uitverkorenen. Ik zou de preek graag ook nog eens op papier lezen. Dus als er iemand is die weet in welk prekenboek deze preek staat, hoor ik dat graag.
Geef tekst en thema maar op, dan kan ik voor je kijken.
Wellicht deze:

https://theologienet.nl/bestanden/Kerst ... eksten.pdf
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef: Ik denk dat dit vanouds zo geweest. Ook de mij dierbare ds. Mallan kon wel eens wat generaliseren. Dan werd het gehele kerkverband genoemd, terwijl hij op zaken wees die bij bepaalde predikanten genoemd konden worden. Ik wil wijlen ds. Mallan daarop niet hard vallen. We geloven tenslotte dat hij een van God gezonden en geroepen mensenkind was. Zelfs met vele genadegaven.
Hard vallen is nooit goed, maar onjuiste dingen zeggen, ook niet. De GGiN dwalen in hun neiging één specifieke smaak te verabsoluteren.
Simon0612 schreef:
-DIA- schreef:Het grootste obstakel tot vereniging lijkt me duidelijk. Er liggen geestelijke banden, ook tussen predikanten. Maar wat het grootste probleem vormt is de verbreding in de GG. Er zijn nu eenmaal predikanten die beslist niet meer passen in de GGiN, en ook zullen deze predikanten zich niet thuis voelen in de GGiN.
Precies. Dat is het echte probleem en ik denk dat we dat allemaal wel weten. Het probleem zal vice versa bestaan.
En daar kom je niet uit. De enige uitweg is inderdaad een verkaveling zoals Augustienus voorstelt. Want laten we eerlijk zijn, ook binnen de GG komen de verschillen steeds duidelijker naar buiten. En hoe lang gaat dat nog goed? (Ik hoop heel lang hoor, maar ergens denk ik dat ook dit ooit mis gaat lopen).
Gelukkig niet veel. Dat is veel te ingewikkeld voor jongeren. Er zijn genoeg hedendaagse preken, al hoor ik ook minder goede preken van net overleden predikanten.

Welnee, de verschillen nemen juist erg af. De nadruk op eigenaardigheden van het eigen kerkverband neemt toe en de oriëntatie op de Nadere Reformatie, die de insteek van ds. G.H. Kersten was, neemt af.
Augustienus schreef:Eigenlijk zou er een soort herkaveling plaats moeten vinden. Het linkergedeelte van de GG gaat dan samen met de HHK en het rechtergedeelte van de CGK en rechts GG samen met GGIN en eventueel de OGG. En het linkergedeelte van de CGK met de GKV.
Welnee. De leden en predikanten zouden zich moeten bekeren en niet zo zeuren. Er is geen enkele bijbelse opdracht om zich leraars naar eigen smaak te verzamelen.

Ik ben het op dat punt met de bijdrage van Ad Anker eens. Wat niet wil zeggen dat hij het met mij eens is, voordat ik daar een opmerking over krijg.
Ik ben wel benieuwd hoe vaak ze de afgelopen jaren bij jullie een preek lazen van ds. Kersten.
Gelukkig niet veel. Dat is veel te ingewikkeld voor jongeren. Er zijn genoeg hedendaagse preken, al hoor ik ook minder goede preken van net overleden predikanten.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bruna schreef:
Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Hier niet.

Maar zondagmorgen is er wel een preek van hem gelezen in de Gereformeerde Gemeente van Woerden. Van harte aanbevolen: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10699
Het gaat over de triomf van het Lam en Zijn uitverkorenen. Ik zou de preek graag ook nog eens op papier lezen. Dus als er iemand is die weet in welk prekenboek deze preek staat, hoor ik dat graag.
Geef tekst en thema maar op, dan kan ik voor je kijken.
Wellicht deze:

https://theologienet.nl/bestanden/Kerst ... eksten.pdf
Exact. De laatste preek.

Dank!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Hoopvol
Berichten: 1298
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef: Gelukkig niet veel. Dat is veel te ingewikkeld voor jongeren. Er zijn genoeg hedendaagse preken, al hoor ik ook minder goede preken van net overleden predikanten.
Ik vind het wel bijzonder dat je dit zegt. Aan de ene kant is het zo dat een ouderling een preek moet kiezen die een ieder snapt.

Aan de andere kant vind ik het heel bijzonder dat veel mensen een preek moeilijk vinden. En ja, er zijn moeilijke preken. Maar ds Kersten is in mijn ogen nou niet de meest onbegrijpelijke predikant.

Wat ik vaak tegen kom bij mensen die klagen over de moeilijkheidsgraad van de preken is desinteresse. Heel veel mensen kunnen zich overal in verdiepen maar als het over het Koninkrijk Gods gaat zijn ze niet thuis, dan is het moeilijk. Andere mensen die ik ken, die daarover klagen, plannen hun zaterdagavond helemaal vol, komen net voor 12 thuis, en verwachten dan op zondagmorgen een makkelijke preek.

Smijtegelt zegt best vaak, spant u een weinig in. En ik raak ook weleens de draad kwijt. Overigens ligt dat meestal aan mezelf. Als ik voor de preek niet gebeden heb, raak ik de draad ook veel sneller kwijt.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Geytenbeekje »

Hoopvol schreef:
DDD schreef: Gelukkig niet veel. Dat is veel te ingewikkeld voor jongeren. Er zijn genoeg hedendaagse preken, al hoor ik ook minder goede preken van net overleden predikanten.
Ik vind het wel bijzonder dat je dit zegt. Aan de ene kant is het zo dat een ouderling een preek moet kiezen die een ieder snapt.

Aan de andere kant vind ik het heel bijzonder dat veel mensen een preek moeilijk vinden. En ja, er zijn moeilijke preken. Maar ds Kersten is in mijn ogen nou niet de meest onbegrijpelijke predikant.

Wat ik vaak tegen kom bij mensen die klagen over de moeilijkheidsgraad van de preken is desinteresse. Heel veel mensen kunnen zich overal in verdiepen maar als het over het Koninkrijk Gods gaat zijn ze niet thuis, dan is het moeilijk. Andere mensen die ik ken, die daarover klagen, plannen hun zaterdagavond helemaal vol, komen net voor 12 thuis, en verwachten dan op zondagmorgen een makkelijke preek.

Smijtegelt zegt best vaak, spant u een weinig in. En ik raak ook weleens de draad kwijt. Overigens ligt dat meestal aan mezelf. Als ik voor de preek niet gebeden heb, raak ik de draad ook veel sneller kwijt.
Precies, mensen kunnen zelf ook de verantwoordelijkheid nemen om zelf wat op te schrijven bijvoorbeeld.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

Hoopvol schreef:
DDD schreef: Gelukkig niet veel. Dat is veel te ingewikkeld voor jongeren. Er zijn genoeg hedendaagse preken, al hoor ik ook minder goede preken van net overleden predikanten.
Ik vind het wel bijzonder dat je dit zegt. Aan de ene kant is het zo dat een ouderling een preek moet kiezen die een ieder snapt.

Aan de andere kant vind ik het heel bijzonder dat veel mensen een preek moeilijk vinden. En ja, er zijn moeilijke preken. Maar ds Kersten is in mijn ogen nou niet de meest onbegrijpelijke predikant.

Wat ik vaak tegen kom bij mensen die klagen over de moeilijkheidsgraad van de preken is desinteresse. Heel veel mensen kunnen zich overal in verdiepen maar als het over het Koninkrijk Gods gaat zijn ze niet thuis, dan is het moeilijk. Andere mensen die ik ken, die daarover klagen, plannen hun zaterdagavond helemaal vol, komen net voor 12 thuis, en verwachten dan op zondagmorgen een makkelijke preek.

Smijtegelt zegt best vaak, spant u een weinig in. En ik raak ook weleens de draad kwijt. Overigens ligt dat meestal aan mezelf. Als ik voor de preek niet gebeden heb, raak ik de draad ook veel sneller kwijt.
Nou, ik heb de preek gelezen, en ik vind het een mooie preek, maar veel te ingewikkeld voor gemiddelde mensen. Je hebt minimaal havo verbaal niveau nodig om dit mondeling te volgen. Dan sluit je dus de helft van de leden uit. Dan zijn er nog de jongeren die geen zin hebben in zulke verhalen, en je bereik is slechts (grove schatting natuurlijk) 30 procent. Dat vind ik onverantwoord. Ik vind dus persoonlijk dat je zo'n preek moet hertalen. Een kerk is geen historische vereniging. Maar goed, rechtse ouderlingen laten graag hun rechtzinnigheid zien door preken te lezen die wat wolliger zijn geformuleerd. Zolang ze zelf begrijpen wat ze lezen, kan ik er nog mee omgaan, maar het heeft niet mijn voorkeur.

Dominees moeten wel intelligente dingen zeggen, maar dan zo eenvoudig dat iedereen de hoofdlijn kan volgen. Het is in de rechterflank van de gereformeerde gezindte regelmatig andersom: dan wordt er niets intelligents gezegd, maar het is desondanks een opgave om te ontdekken wat de bedoeling is.

Ik klaag nooit over de moeilijkheidsgraad van de preek, behalve dan als de ouderling niet begrijpt wat hij leest. Er is mijns inziens weinig zo ergerlijk in een kerk als iemand die een preek zo slecht op toon leest, dat het overduidelijk is dat hij geen idee heeft waar hij het over heeft. Daar kan ik erg slecht tegen.
Hoopvol
Berichten: 1298
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:
Hoopvol schreef:
DDD schreef: Gelukkig niet veel. Dat is veel te ingewikkeld voor jongeren. Er zijn genoeg hedendaagse preken, al hoor ik ook minder goede preken van net overleden predikanten.
Ik vind het wel bijzonder dat je dit zegt. Aan de ene kant is het zo dat een ouderling een preek moet kiezen die een ieder snapt.

Aan de andere kant vind ik het heel bijzonder dat veel mensen een preek moeilijk vinden. En ja, er zijn moeilijke preken. Maar ds Kersten is in mijn ogen nou niet de meest onbegrijpelijke predikant.

Wat ik vaak tegen kom bij mensen die klagen over de moeilijkheidsgraad van de preken is desinteresse. Heel veel mensen kunnen zich overal in verdiepen maar als het over het Koninkrijk Gods gaat zijn ze niet thuis, dan is het moeilijk. Andere mensen die ik ken, die daarover klagen, plannen hun zaterdagavond helemaal vol, komen net voor 12 thuis, en verwachten dan op zondagmorgen een makkelijke preek.

Smijtegelt zegt best vaak, spant u een weinig in. En ik raak ook weleens de draad kwijt. Overigens ligt dat meestal aan mezelf. Als ik voor de preek niet gebeden heb, raak ik de draad ook veel sneller kwijt.
Nou, ik heb de preek gelezen, en ik vind het een mooie preek, maar veel te ingewikkeld voor gemiddelde mensen. Je hebt minimaal havo verbaal niveau nodig om dit mondeling te volgen. Dan sluit je dus de helft van de leden uit. Dan zijn er nog de jongeren die geen zin hebben in zulke verhalen, en je bereik is slechts (grove schatting natuurlijk) 30 procent. Dat vind ik onverantwoord. Ik vind dus persoonlijk dat je zo'n preek moet hertalen. Een kerk is geen historische vereniging. Maar goed, rechtse ouderlingen laten graag hun rechtzinnigheid zien door preken te lezen die wat wolliger zijn geformuleerd. Zolang ze zelf begrijpen wat ze lezen, kan ik er nog mee omgaan, maar het heeft niet mijn voorkeur.

Dominees moeten wel intelligente dingen zeggen, maar dan zo eenvoudig dat iedereen de hoofdlijn kan volgen. Het is in de rechterflank van de gereformeerde gezindte regelmatig andersom: dan wordt er niets intelligents gezegd, maar het is desondanks een opgave om te ontdekken wat de bedoeling is.

Ik klaag nooit over de moeilijkheidsgraad van de preek, behalve dan als de ouderling niet begrijpt wat hij leest. Er is mijns inziens weinig zo ergerlijk in een kerk als iemand die een preek zo slecht op toon leest, dat het overduidelijk is dat hij geen idee heeft waar hij het over heeft. Daar kan ik erg slecht tegen.
Je reageer in je eerste alinea op één bewuste preek van ds G.H. Kersten. Dat was niet je antwoord aan @Simon0612. Je antwoord aan Simon0612 ging over of er weleens een preek gelezen werd van ds Kersten. Dat neemt natuurlijk niet weg dat die bewuste preek die jij gelezen hebt van een bepaald niveau is. Het is alleen de vraag of een preek van een wat hoger niveau bijdraagt aan het geestelijke welzijn van de gemeente. En ik ben van mening dat ook zo'n preek dat kan zijn.

De kerk is geen historische vereniging schrijf je. Dat is zeker waar. Maar toch ben ik voorstander van preken van oude schrijvers, oudvaders. Het licht dat die dominees hadden is echt bijzonder. Daar vallen de meeste tegenwoordige dominees bij in het niet. En ook de gelezen oudvaders zijn te volgen hoor. En ik schat jou op een niveau wat hoger is als de mijne dus dat moet voor jou een eitje zijn. Uiteindelijk gaat het om Gods Geest, als de Heilig Geest meekomt in een (deel van de) preek, moeilijk of makkelijk, dan is dat echt geen probleem.

Verder valt het me op dat je niets hebt met de rechterflank. Misschien moet je ook voor die broeder uit de rechterflank bidden. Ook die broeder heeft gebed nodig. In een kringetje komen links en rechts heel dicht bij elkaar.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Ditbenik »

Hoopvol schreef:
DDD schreef:
Hoopvol schreef:
DDD schreef: Gelukkig niet veel. Dat is veel te ingewikkeld voor jongeren. Er zijn genoeg hedendaagse preken, al hoor ik ook minder goede preken van net overleden predikanten.
Ik vind het wel bijzonder dat je dit zegt. Aan de ene kant is het zo dat een ouderling een preek moet kiezen die een ieder snapt.

Aan de andere kant vind ik het heel bijzonder dat veel mensen een preek moeilijk vinden. En ja, er zijn moeilijke preken. Maar ds Kersten is in mijn ogen nou niet de meest onbegrijpelijke predikant.

Wat ik vaak tegen kom bij mensen die klagen over de moeilijkheidsgraad van de preken is desinteresse. Heel veel mensen kunnen zich overal in verdiepen maar als het over het Koninkrijk Gods gaat zijn ze niet thuis, dan is het moeilijk. Andere mensen die ik ken, die daarover klagen, plannen hun zaterdagavond helemaal vol, komen net voor 12 thuis, en verwachten dan op zondagmorgen een makkelijke preek.

Smijtegelt zegt best vaak, spant u een weinig in. En ik raak ook weleens de draad kwijt. Overigens ligt dat meestal aan mezelf. Als ik voor de preek niet gebeden heb, raak ik de draad ook veel sneller kwijt.
Nou, ik heb de preek gelezen, en ik vind het een mooie preek, maar veel te ingewikkeld voor gemiddelde mensen. Je hebt minimaal havo verbaal niveau nodig om dit mondeling te volgen. Dan sluit je dus de helft van de leden uit. Dan zijn er nog de jongeren die geen zin hebben in zulke verhalen, en je bereik is slechts (grove schatting natuurlijk) 30 procent. Dat vind ik onverantwoord. Ik vind dus persoonlijk dat je zo'n preek moet hertalen. Een kerk is geen historische vereniging. Maar goed, rechtse ouderlingen laten graag hun rechtzinnigheid zien door preken te lezen die wat wolliger zijn geformuleerd. Zolang ze zelf begrijpen wat ze lezen, kan ik er nog mee omgaan, maar het heeft niet mijn voorkeur.

Dominees moeten wel intelligente dingen zeggen, maar dan zo eenvoudig dat iedereen de hoofdlijn kan volgen. Het is in de rechterflank van de gereformeerde gezindte regelmatig andersom: dan wordt er niets intelligents gezegd, maar het is desondanks een opgave om te ontdekken wat de bedoeling is.

Ik klaag nooit over de moeilijkheidsgraad van de preek, behalve dan als de ouderling niet begrijpt wat hij leest. Er is mijns inziens weinig zo ergerlijk in een kerk als iemand die een preek zo slecht op toon leest, dat het overduidelijk is dat hij geen idee heeft waar hij het over heeft. Daar kan ik erg slecht tegen.
Je reageer in je eerste alinea op één bewuste preek van ds G.H. Kersten. Dat was niet je antwoord aan @Simon0612. Je antwoord aan Simon0612 ging over of er weleens een preek gelezen werd van ds Kersten. Dat neemt natuurlijk niet weg dat die bewuste preek die jij gelezen hebt van een bepaald niveau is. Het is alleen de vraag of een preek van een wat hoger niveau bijdraagt aan het geestelijke welzijn van de gemeente. En ik ben van mening dat ook zo'n preek dat kan zijn.

De kerk is geen historische vereniging schrijf je. Dat is zeker waar. Maar toch ben ik voorstander van preken van oude schrijvers, oudvaders. Het licht dat die dominees hadden is echt bijzonder. Daar vallen de meeste tegenwoordige dominees bij in het niet. En ook de gelezen oudvaders zijn te volgen hoor. En ik schat jou op een niveau wat hoger is als de mijne dus dat moet voor jou een eitje zijn. Uiteindelijk gaat het om Gods Geest, als de Heilig Geest meekomt in een (deel van de) preek, moeilijk of makkelijk, dan is dat echt geen probleem.

Verder valt het me op dat je niets hebt met de rechterflank. Misschien moet je ook voor die broeder uit de rechterflank bidden. Ook die broeder heeft gebed nodig. In een kringetje komen links en rechts heel dicht bij elkaar.

En mij valt op dat je het van dominees af laat hangen. De oudvaders. Alsof God nu niet meer werkt of minder werkt. We moeten geen leraars vergaderen naar onze begeerten of kittelachtig van gehoor worden maar het Woord van God gaarne aannemen.
Hoopvol
Berichten: 1298
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Hoopvol »

Ditbenik schreef: En mij valt op dat je het van dominees af laat hangen. De oudvaders. Alsof God nu niet meer werkt of minder werkt. We moeten geen leraars vergaderen naar onze begeerten of kittelachtig van gehoor worden maar het Woord van God gaarne aannemen.
Nee, dan lees je mijn antwoord niet goed. Ik heb geschreven dat de Heilige Geest mee moet komen in een preek. En dat is ook de enige mogelijkheid tot zegening van de prediking. Het is alles afhankelijk van de Heere. Maar dat staat los van hetgeen DDD en ik schreven.

DDD geeft in zijn bijdrage een sneer richting ds. G.H. Kersten, die moet maar niet gelezen worden tijdens een leesdienst. En dáár reageerde ik op.
DDD geeft wel vaker zulk soort opmerkingen, je ziet dat ook in zijn antwoord naar mij als hij de rechterflank benoemd. Die rechterflank heeft helemaal niets met zijn punt te maken maar is wel zijn stokpaardje.

Als de één in een discussie aan het ene uiterste gaat staat gaat de ander in het andere uiterste staan. Misschien is dat hier ook wel aan de orde.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

Eens met @DDD en @Ditbenik.
Een preek moet actueel zijn en begrijpelijk voor alle hoorders.

Actueel, want een prediker moet Gods Woord toepassen voor de hoorders in hun eigen context. Bijbels gezegd: de luisteraar moet Gods Woord in zijn eigen taal horen. En daar voldoet een preek van 100 jaren geleden niet aan. Het is prima om als prediker zo'n preek ter inspiratie van je eigen preek te gebruiken, maar niet om integraal in een eredienst voor te lezen. Waarom zou je anders predikanten of evangelisten opleiden? Er zijn immers meer dan genoeg preken te vinden, zowel oude als nieuwe.

En een preek moet ook begrijpelijk zijn. Uiteraard (als het een leespreek is) voor de lezer. Maar ook voor de luisteraars. Veel kerkgangers lezen door de weeks niets theologisch of bevindelijks, dus zij zijn totaal niet op de hoogte van dat taalveld. Ga er maar van uit dat je elk begrip uit moet leggen, anders vult men dat geheel of gedeeltelijk verkeerd in.
Of het desinteresse is of niet, je wilt als prediker (of preeklezer) niet dat preken over de hoofden van mensen heen gaan. Sterker nog: het is je Goddelijke roeping om preken aan het hart van mensen te leggen.

Verder, @Hoopvol, zet je impliciet een is-gelijk-teken tussen interesse in het koninkrijk van God en moeilijk begrijpbare preken. Dat is een onterechte gelijkstelling. Veel moderne mensen lopen met geloofs- en levensvragen. Die mag je in hun eigen taal bespreken, niet in de taal van vorige eeuw, noch in persoonlijke gesprekken noch in preken.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erskinees »

Wanneer je praat over de prediking, dien je allereerst te kijken naar de prediking in de Schrift zelf. Jezus zelf preekte o.a. door gelijkenissen. Dat waren actuele voorbeelden die aansloten bij het dagelijkse leven van de hoorders. Hij sloot qua prediking dus aan bij de cultuur van toen.

Oude preken sluiten niet meer aan op de leefwijze van vandaag. En ook het taalgebruik wijkt af. Wel is het zo dat de ouden ontzettend mooie preken hebben. Mijns inziens mogen (hertaalde) oude preken zeker nog wel gelezen worden, maar niet primair en lang niet altijd. Degenen die erg van de oudere preken houden kunnen die ook daarnaast thuis lezen.
Gesloten