Gereformeerde Gemeenten

Posthoorn

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Posthoorn » 23 Feb 2021, 22:11

Rh1990 schreef:Je ziet in de HC naar mijn idee een onderscheiden kennen van Christus zie zondag 5, 6, 7 en ook 32. Als je de kennis mag kennen van zondag 5 heb je een andere kennis als de kennis van zondag 32. Zie ook de discipelen.
Waren de zonde bij de discipelen vergeven voor hun beleving voor de Zijn lijden?
Lees je ergens dat ze last hadden van hun zonden? Ze treurden om Jezus' dood, maar niet over hun zonden. Wij mogen aannemen dat zij de verzoening met God kenden op OT-ische wijze.

Johann Gottfried Walther

Berichtdoor Johann Gottfried Walther » Gisteren, 09:32

Rh1990 schreef:
Posthoorn schreef:
Rh1990 schreef:
Posthoorn schreef:Ik denk dat in dat geval iets 'kennis van Christus' wordt genoemd wat het (nog) niet is. Mede daardoor is er zo veel verwarring hierover.

Verklaar eens verder.
Wanneer je kennis van Christus los gaat maken van de rechtvaardiging of vergeving van zonden, krijg je verwarring. Volg de lijn van de NGB en de HC, zij verbinden die zaken en je zult daarin ook niets terugvinden van het onderscheiden kennen van Christus in Zijn ambten en staten etc. Dat is mijns inziens de Bijbelse lijn.

Je ziet in de HC naar mijn idee een onderscheiden kennen van Christus zie zondag 5, 6, 7 en ook 32. Als je de kennis mag kennen van zondag 5 heb je een andere kennis als de kennis van zondag 32. Zie ook de discipelen.

Zoals Ds. Labee terecht zei (en hij noemde dit zelfs DE dwaling van de GG): Je kent of de DRIE stukken of je kent er niets van.

Je moet niet allerlei Zondagen los gaan zien.
Zoals vaker gezegd zijn ze een uitverwerking van Zondag 1.
Gods Heilige Geest verdiept kennis, en alles wordt niet op 1 dag geleerd maar de Heilig Geest laat Zich echt niet in het keurslijf van een menselijk geschrift duwen. (Ja, de opstellers waren gezegende Christenen...maar zoveel eer ga ik ze niet geven)
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 24 Feb 2021, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"

Forummer

Berichtdoor Forummer » Gisteren, 13:41

Johann Gottfried Walther schreef:
Rh1990 schreef:Je ziet in de HC naar mijn idee een onderscheiden kennen van Christus zie zondag 5, 6, 7 en ook 32. Als je de kennis mag kennen van zondag 5 heb je een andere kennis als de kennis van zondag 32. Zie ook de discipelen.

Zoals Ds. Labee terecht zei (en hij noemde dit zelfs DE dwaling van de GG): Je kent of de DRIE stukken of je kent er niets van.
Je moet niet allerlei Zondagen los gaan zien.
Zoals vaker gezegd zijn ze een uitverwerking van Zondag 1.
Gods Heilige Geest verdiept kennis, en alles wordt niet op 1 dag geleerd maar de Heilig Geest laat Zich echt niet in het keurslijf van een menselijk geschrift duwen. (Ja, de opstellers waren gezegende Christenen...maar zoveel eer ga ik ze niet geven)

Dat is erg eerlijk van ds. Labee.

Laten we de Heilige Geest maar de ruimte geven om te werken. God weet Zelf het beste hoe Hij zijn eigen werk moet doen. Dat hoeven wij Hem niet te vertellen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant

HersteldHervormd

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor HersteldHervormd » Gisteren, 17:03

DDD schreef:Ik wil graag even kwijt dat ik dit een volkomen onbelangrijke discussie vind. Dat zou geen enkel bezwaar zijn, als de discussiedeelnemers er zelf geen gewicht aan toekenden. Maar dat is nog wel de grootste dwaling, om in te dringen in de verborgenheden van Gods raad en precies te willen schematiseren wanneer het ondeelbare ogenblik van de wedergeboorte zal zijn.

Daar kun je je heel lang druk over maken, maar het is de vraag of het uberhaupt bijbels te verantwoorden is om dat op formule te brengen.

Mee eens, hoewel ik het geen volkomen onbelangrijke discussie vind, ben ik het wel met DDD eens dat er wel door sommige forummers teveel extra gewicht toekennen.
He give us shelter
In the storms of life
When there's no peace on Earth
There is peace in Christ

pierre27

Berichtdoor pierre27 » Gisteren, 21:12

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Ik wil graag even kwijt dat ik dit een volkomen onbelangrijke discussie vind. Dat zou geen enkel bezwaar zijn, als de discussiedeelnemers er zelf geen gewicht aan toekenden. Maar dat is nog wel de grootste dwaling, om in te dringen in de verborgenheden van Gods raad en precies te willen schematiseren wanneer het ondeelbare ogenblik van de wedergeboorte zal zijn.

Daar kun je je heel lang druk over maken, maar het is de vraag of het uberhaupt bijbels te verantwoorden is om dat op formule te brengen.

Mee eens, hoewel ik het geen volkomen onbelangrijke discussie vind, ben ik het wel met DDD eens dat er wel door sommige forummers teveel extra gewicht toekennen.

Dat kan wellicht zo zijn ja. Maar veelal is het ook niet goed de materie beheersen en dan krijg je soms bijzondere discussies.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.

Pianoman

Berichtdoor Pianoman » Vandaag, 00:38

---knip--- Blijf respectvol a.u.b.

Rh1990

Berichtdoor Rh1990 » Vandaag, 11:17

Pianoman schreef:---knip---

Zou hij een preek van ds Romkes ook gelijk begrijpen?

CvdW

Berichtdoor CvdW » Vandaag, 11:26

Rh1990 schreef:

Dat hoeft niet. De Heere kan met slechts een enkel woord of een enkele zin iemand stil zetten en tot Zich trekken.

Rh1990

Berichtdoor Rh1990 » Vandaag, 11:30

CvdW schreef:
Rh1990 schreef:

Dat hoeft niet. De Heere kan met slechts een enkel woord of een enkele zin iemand stil zetten en tot Zich trekken.

Zeker waar, maar het was meer om aan te geven dat deze discussie niet perse hoeft te stoppen. En ik denk ook niet dat er nou veel buitenstaanders eens even in een GerGem topic gaan kijken.

Terug naar “Kerk en Cultuur - Nieuws”