Gereformeerde Gemeenten

Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

als dat een dwaling is, dan is 1 Johannes 1 : 9 ook een dwaling
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Rh1990 schreef: Kan hier hartelijke mee instemmen.
Probeer niet letterlijk te nemen het níet te kennen van Christus. Het is ook een proces. Is er bijvoorbeeld onderscheid in het kennen van Christus? Het word altijd zo een hokjes denken. En daar wil ik mij steeds vaker vanaf houden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Guy »

Thea schreef:Bovenstaande lezende, concludeer ik dat we er allemaal enigszins hetzelfde over denken. Er is nuance in ' leven ' en ' zekerheid.' Laten we elkaar dan ook in waarde laten als we hier met elkaar over in gesprek zijn en er niet gelijk met de 'botte bijl' op gaan als iemand hierover een opmerking maakt als ' je leert een onbekende God liefhebben 'o.i.d. Dan lees ik vaak van die stelligheden als: 'Dat kan niet, want als je wedergeboren bent, ken je ook Christus.' Je hebt Christus wel, maar alles wordt niet in één keer geleerd.
Goede post, we moeten voorzichtig en bescheiden zijn over dit soort zaken. Geldt ook voor mezelf.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

Guy schreef:
Thea schreef:Bovenstaande lezende, concludeer ik dat we er allemaal enigszins hetzelfde over denken. Er is nuance in ' leven ' en ' zekerheid.' Laten we elkaar dan ook in waarde laten als we hier met elkaar over in gesprek zijn en er niet gelijk met de 'botte bijl' op gaan als iemand hierover een opmerking maakt als ' je leert een onbekende God liefhebben 'o.i.d. Dan lees ik vaak van die stelligheden als: 'Dat kan niet, want als je wedergeboren bent, ken je ook Christus.' Je hebt Christus wel, maar alles wordt niet in één keer geleerd.
Goede post, we moeten voorzichtig en bescheiden zijn over dit soort zaken. Geldt ook voor mezelf.
Eens. Belangrijk om op een opbouwende en respectvolle manier met elkaar te spreken. Zeker over deze thema's!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Discussie over artikel dr. v.d. Brink kan in andere topic.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:Het begint in het leven der genade nooit met de barmhartigheid Gods, want dat strijd met de handhaving van Gods recht.
Waarom zou dat strijden met de handhaving van Gods recht? Gods recht werd gehandhaafd op golgotha! Zijn striemen ons tot genezing. Het is een list van satan om een wakker geworden zondaar te zeggen dat hij eerst verder ontdekt moet worden. Die wil neemt het water van het leven om niet, gratis.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

HersteldHervormd schreef:
Rh1990 schreef: Kan hier hartelijke mee instemmen.
Probeer niet letterlijk te nemen het níet te kennen van Christus. Het is ook een proces. Is er bijvoorbeeld onderscheid in het kennen van Christus? Het word altijd zo een hokjes denken. En daar wil ik mij steeds vaker vanaf houden.
Het gaat erom dat je in Christus een verzoend God leert kennen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

Ik heb me maar een exemplaar van Comries "Het oprecht geloof" op de kop getikt. Om me wat in de stof te verdiepen.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Posthoorn schreef:
HersteldHervormd schreef:
Rh1990 schreef: Kan hier hartelijke mee instemmen.
Probeer niet letterlijk te nemen het níet te kennen van Christus. Het is ook een proces. Is er bijvoorbeeld onderscheid in het kennen van Christus? Het word altijd zo een hokjes denken. En daar wil ik mij steeds vaker vanaf houden.
Het gaat erom dat je in Christus een verzoend God leert kennen.
Zeker waar, al zijn er zeker verschillen in het kennen van Christus. Ook in een deel van de HHK wordt dat gepreekt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Rh1990 schreef:
Posthoorn schreef:
HersteldHervormd schreef: Probeer niet letterlijk te nemen het níet te kennen van Christus. Het is ook een proces. Is er bijvoorbeeld onderscheid in het kennen van Christus? Het word altijd zo een hokjes denken. En daar wil ik mij steeds vaker vanaf houden.
Het gaat erom dat je in Christus een verzoend God leert kennen.
Zeker waar, al zijn er zeker verschillen in het kennen van Christus. Ook in een deel van de HHK wordt dat gepreekt.
Ik denk dat in dat geval iets 'kennis van Christus' wordt genoemd wat het (nog) niet is. Mede daardoor is er zo veel verwarring hierover.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Posthoorn schreef:
Rh1990 schreef:
Posthoorn schreef:
HersteldHervormd schreef: Probeer niet letterlijk te nemen het níet te kennen van Christus. Het is ook een proces. Is er bijvoorbeeld onderscheid in het kennen van Christus? Het word altijd zo een hokjes denken. En daar wil ik mij steeds vaker vanaf houden.
Het gaat erom dat je in Christus een verzoend God leert kennen.
Zeker waar, al zijn er zeker verschillen in het kennen van Christus. Ook in een deel van de HHK wordt dat gepreekt.
Ik denk dat in dat geval iets 'kennis van Christus' wordt genoemd wat het (nog) niet is. Mede daardoor is er zo veel verwarring hierover.
Verklaar eens verder.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Rh1990 schreef:
Posthoorn schreef:Ik denk dat in dat geval iets 'kennis van Christus' wordt genoemd wat het (nog) niet is. Mede daardoor is er zo veel verwarring hierover.
Verklaar eens verder.
Wanneer je kennis van Christus los gaat maken van de rechtvaardiging of vergeving van zonden, krijg je verwarring. Volg de lijn van de NGB en de HC, zij verbinden die zaken en je zult daarin ook niets terugvinden van het onderscheiden kennen van Christus in Zijn ambten en staten etc. Dat is mijns inziens de Bijbelse lijn.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

Posthoorn schreef:
Rh1990 schreef:
Posthoorn schreef:Ik denk dat in dat geval iets 'kennis van Christus' wordt genoemd wat het (nog) niet is. Mede daardoor is er zo veel verwarring hierover.
Verklaar eens verder.
Wanneer je kennis van Christus los gaat maken van de rechtvaardiging of vergeving van zonden, krijg je verwarring. Volg de lijn van de NGB en de HC, zij verbinden die zaken en je zult daarin ook niets terugvinden van het onderscheiden kennen van Christus in Zijn ambten en staten etc. Dat is mijns inziens de Bijbelse lijn.
Je ziet in de HC naar mijn idee een onderscheiden kennen van Christus zie zondag 5, 6, 7 en ook 32. Als je de kennis mag kennen van zondag 5 heb je een andere kennis als de kennis van zondag 32. Zie ook de discipelen.
Waren de zonde bij de discipelen vergeven voor hun beleving voor de Zijn lijden?
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik wil graag even kwijt dat ik dit een volkomen onbelangrijke discussie vind. Dat zou geen enkel bezwaar zijn, als de discussiedeelnemers er zelf geen gewicht aan toekenden. Maar dat is nog wel de grootste dwaling, om in te dringen in de verborgenheden van Gods raad en precies te willen schematiseren wanneer het ondeelbare ogenblik van de wedergeboorte zal zijn.

Daar kun je je heel lang druk over maken, maar het is de vraag of het uberhaupt bijbels te verantwoorden is om dat op formule te brengen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Rh1990 schreef:Je ziet in de HC naar mijn idee een onderscheiden kennen van Christus zie zondag 5, 6, 7 en ook 32. Als je de kennis mag kennen van zondag 5 heb je een andere kennis als de kennis van zondag 32. Zie ook de discipelen.
Waren de zonde bij de discipelen vergeven voor hun beleving voor de Zijn lijden?
Lees je ergens dat ze last hadden van hun zonden? Ze treurden om Jezus' dood, maar niet over hun zonden. Wij mogen aannemen dat zij de verzoening met God kenden op OT-ische wijze.
Plaats reactie