Gereformeerde Gemeenten

Zeeuw
Berichten: 11623
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
helma schreef:Je zult maar dominee zijn. Dan bespreken ze op Refoforum of je diagnose burnout wel of niet juist is :bobo
Niet van alle predikanten hoor.
Ik denk overigens dat de vereisten voor predikant een paar innerlijke tegenstrijdigheden hebben.
Enerzijds 'moet' hij pastoraal zijn, anderzijds ook stevig leiding kunnen geven. Dat kan soms behoorlijk conflicteren.
Sommige predikanten zijn beslist niet pastoraal, sommige juist heel pastoraal, de overigen zitten daar ergens tussenin. Maar in de reformatorische gezindte is het not-done om te zeggen dat een predikant niet pastoraal is.
Ik las gisteren in de krant het interview met de biograaf van ds. Wisse, en het viel me op dat Wisse gewoon aangaf dat hij niet pastoraal was: hij was geen herder, maar een leraar; en zo profileerde hij zich ook; het pastoraat liet hij voor ouderlingen liggen.

Het zou al winst zijn als predikanten gewoon van zichzelf aangeven als ze niet pastoraal zijn. Het is geen schande, want de gemeente weet dat toch wel, en mogelijk heeft hij andere kwaliteiten.
Net zoals niet iedereen orgel kan spelen, of met honden kan omgaan, of met computer/iPad werken, enz.

Dan hoeft hij in ieder geval niet te doen alsof, wat ook een sterke trigger is voor burn-out.
Helemaal eens. Juist samen hier eerlijk over zijn, kan veel druk wegnemen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23854
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

helma schreef:Je zult maar dominee zijn. Dan bespreken ze op Refoforum of je diagnose burnout wel of niet juist is :bobo
Dat is mijn bedoeling niet. Ik las een opmerking over beroepen icm burn-out. En ondanks wat Zeeuw meent te hebben meegemaakt is het veranderen van 'werk' wel degelijk behulpzaam. Als het tenminste werk-gerelateerde burn-out is/was.

En wat ds Wisse betreft: als hij dan maar beseft dat ouderlingen ook wel eens niet pastoraal kunnen zijn.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

helma schreef:Je zult maar dominee zijn. Dan bespreken ze op Refoforum of je diagnose burnout wel of niet juist is :bobo
Inderdaad... Ik had bewust geen namen benoemd om geen specifiek geval te bespreken. Maar dat was blijkbaar tevergeefs...
Het ging mij erom dat er in de GG een kerkordelijke mogelijkheid zou moeten komen om tijdelijk niet-beroepbaar te zijn.
Zeeuw
Berichten: 11623
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:
helma schreef:Je zult maar dominee zijn. Dan bespreken ze op Refoforum of je diagnose burnout wel of niet juist is :bobo
Dat is mijn bedoeling niet. Ik las een opmerking over beroepen icm burn-out. En ondanks wat Zeeuw meent te hebben meegemaakt is het veranderen van 'werk' wel degelijk behulpzaam. Als het tenminste werk-gerelateerde burn-out is/was.

En wat ds Wisse betreft: als hij dan maar beseft dat ouderlingen ook wel eens niet pastoraal kunnen zijn.
En Zeeuw zegt ook dat het behulpzaam is. Maar dat een burnout altijd meerdere en persoonlijke oorzaken kent. Sinds mijn burnout in 2017 ben ik me in het fenomeen en de personen die het meemaakten/meemaken, gaan verdiepen. Het persoonlijke deel neem je mee naar je nieuwe werkkring. Daar kan dus, ondanks het feit dat die werkkring beter/positiever etc, hetzelfde optreden, als de persoon zelf niet sterker wordt.

Ik ga er overigens vanuit dat je woordje 'meent' niet de betekenis heeft die het lijkt te hebben.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33308
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

refo schreef:En wat ds Wisse betreft: als hij dan maar beseft dat ouderlingen ook wel eens niet pastoraal kunnen zijn.
Je kan beter een ouderling hebben die niet pastoraal is en dat zelf weet, dan een ouderling die zelf vindt dat hij pastoraal is. Dat is ook wat.
Chrisje72
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Chrisje72 »

helma schreef:Je zult maar dominee zijn. Dan bespreken ze op Refoforum of je diagnose burnout wel of niet juist is :bobo
Ach andersom komt ook voor, dat hier op het forum gezegd wordt dat een bepaalde ds een burnout heeft terwijl hij zelf gezegd heeft dat het geen burnout is.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Geef even een beetje duiding aan zo'n linkje, aub.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
helma schreef:Je zult maar dominee zijn. Dan bespreken ze op Refoforum of je diagnose burnout wel of niet juist is :bobo
Niet van alle predikanten hoor.
Ik denk overigens dat de vereisten voor predikant een paar innerlijke tegenstrijdigheden hebben.
Enerzijds 'moet' hij pastoraal zijn, anderzijds ook stevig leiding kunnen geven. Dat kan soms behoorlijk conflicteren.
Sommige predikanten zijn beslist niet pastoraal, sommige juist heel pastoraal, de overigen zitten daar ergens tussenin. Maar in de reformatorische gezindte is het not-done om te zeggen dat een predikant niet pastoraal is.
Ik las gisteren in de krant het interview met de biograaf van ds. Wisse, en het viel me op dat Wisse gewoon aangaf dat hij niet pastoraal was: hij was geen herder, maar een leraar; en zo profileerde hij zich ook; het pastoraat liet hij voor ouderlingen liggen.

Het zou al winst zijn als predikanten gewoon van zichzelf aangeven als ze niet pastoraal zijn. Het is geen schande, want de gemeente weet dat toch wel, en mogelijk heeft hij andere kwaliteiten.
Net zoals niet iedereen orgel kan spelen, of met honden kan omgaan, of met computer/iPad werken, enz.

Dan hoeft hij in ieder geval niet te doen alsof, wat ook een sterke trigger is voor burn-out.
Maar als het recht ligt, geeft dan God met de roeping tot het ambt ook niet de bekwaammaking? De Heere weet wat Zijn knechten aankunnen, en gewis, Hij legt Zijn geroepen knechten niet teveel op. Dat wil niet zeggen dat ze wel eens in onbegrepen wegen geleidt worden. De Heere Jezus werd ook in de woestijn gevoerd, en dan lees ik dat een dienstknecht niet meer is dan zijn heer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:
helma schreef:Je zult maar dominee zijn. Dan bespreken ze op Refoforum of je diagnose burnout wel of niet juist is :bobo
Niet van alle predikanten hoor.
Ik denk overigens dat de vereisten voor predikant een paar innerlijke tegenstrijdigheden hebben.
Enerzijds 'moet' hij pastoraal zijn, anderzijds ook stevig leiding kunnen geven. Dat kan soms behoorlijk conflicteren.
Sommige predikanten zijn beslist niet pastoraal, sommige juist heel pastoraal, de overigen zitten daar ergens tussenin. Maar in de reformatorische gezindte is het not-done om te zeggen dat een predikant niet pastoraal is.
Ik las gisteren in de krant het interview met de biograaf van ds. Wisse, en het viel me op dat Wisse gewoon aangaf dat hij niet pastoraal was: hij was geen herder, maar een leraar; en zo profileerde hij zich ook; het pastoraat liet hij voor ouderlingen liggen.

Het zou al winst zijn als predikanten gewoon van zichzelf aangeven als ze niet pastoraal zijn. Het is geen schande, want de gemeente weet dat toch wel, en mogelijk heeft hij andere kwaliteiten.
Net zoals niet iedereen orgel kan spelen, of met honden kan omgaan, of met computer/iPad werken, enz.

Dan hoeft hij in ieder geval niet te doen alsof, wat ook een sterke trigger is voor burn-out.
Maar als het recht ligt, geeft dan God met de roeping tot het ambt ook niet de bekwaammaking? De Heere weet wat Zijn knechten aankunnen, en gewis, Hij legt Zijn geroepen knechten niet teveel op. Dat wil niet zeggen dat ze wel eens in onbegrepen wegen geleidt worden. De Heere Jezus werd ook in de woestijn gevoerd, en dan lees ik dat een dienstknecht niet meer is dan zijn heer.
Ik denk zeker dat God met de roeping ook de kracht geeft om het ambt van predikant te kunnen uitvoeren.
We moeten wel onder ogen zien dat er tegenwoordig eigenlijk wel teveel van een predikant verwacht wordt. Waardoor een predikant, die een goede herder en leraar wil zijn, gemakkelijk teveel hooi op zijn vork neemt.
Aandacht geven aan delegeren zou goed zijn voor de opleiding tot predikant. Taken verdelen. Zoals eerder al opgemerkt hier is niet iedereen even goed in alle taken. Dat kan ook niet en dat hoeft ook niet. Daar mag ook wel oog voor zijn. En de predikanten die eerlijk toe kunnen geven dat ze nu eenmaal niet alles kunnen, zijn vaak heel beminnelijke mensen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

https://www.refoforum.nl/forum/search.p ... sf=msgonly

Een poosje geleden was er hier een discussie over het taalgebruik van betreffende student. Inmiddels heb ik zelf ook een gedeelte van een stichtelijk woord wat hij heeft uitgesproken, gehoord. En op basis daarvan moet ik helaas constateren dat de meningen in bovenstaande link in mijn ogen vooralsnog louter en alleen uit lasterpraatjes bestaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

En dat baseer je enkel op "een gedeelte van een stichtelijk woord" :?: :?:

Voordat je anderen van lasterpraatjes beschuldigd, zou ik iets meer onderzoek doen ...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Forummer schreef:En dat baseer je enkel op "een gedeelte van een stichtelijk woord" :?: :?:

Voordat je anderen van lasterpraatjes beschuldigd, zou ik iets meer onderzoek doen ...
Ik zou allen die deze veroordelingen hebben uitgesproken over deze student, willen oproepen om wat meer onderzoek te doen. Als het hart wordt verklaard, dan is een gedeelte van een stichtelijk woord al genoeg om te kunnen zeggen dat er niets van die veroordelingen waar bleek te zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Nee, niet omdraaien nu. Jij bent degene die nu beschuldigingen uit van lasterpraatjes. Dus jij bent degene die onderzoek moet doen of je deze beschuldigingen wel terecht kunt uiten. Dat kan niet op basis van 1 gedeeltelijk beluisterd stichting woord.

Uiteraard kun je wel breed oproepen om de stichtelijke woorden van student van Middendorp te beluisteren/onderzoeken.

Ik meen trouwens dat het meer opgemerkt werd, dan dat het beschuldigingen waren richting student van Middendorp, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.
De beste man heeft in onze gemeente wel eens wat verteld hoe het er op de theologische school in Rotterdam aan toe gaat. Erg interessant! Ook toen viel wel het enigszins ouderwets taalgebruik op, terwijl het een jonge man is. Een hele vriendelijke man overigens.

Jantje, even een eerlijke vraag. Zou het zo kunnen zijn dat je enigszins allergisch bent voor alles wat ook maar iets lijkt op kritiek richting de GerGem?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

De constatering dat deze student opvallend veel ouderwetse woorden gebruikt, ook t.o.v. van andere studenten, is feitelijk juist en heeft als zodanig niets met laster te maken.
Plaats reactie