Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Hollander »

@DIA, als ik je een liefdevol advies mag geven: doe het niet. ;)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door -DIA- »

Hollander schreef:@DIA, als ik je een liefdevol advies mag geven: doe het niet. ;)
Ik laat het dan afhangen van wat Luther wil. Daarna zal ik het wellicht nader bezien. Want wat er daar is gezegd mag zeker toch nader uitgelegd worden? Nu zien we een reactie waarin ik mezelf niet herken en wat ik ook niet bedoel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-van-d ... -1.1686694

Deze week in de krant een interview met ds. O.M. van der Tang (GGiN).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
2011
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 mar 2011, 20:47

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door 2011 »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-van-d ... -1.1686694

Deze week in de krant een interview met ds. O.M. van der Tang (GGiN).
Nou jan wat vind je er van?
Jou kennende zal je wel commentaar hebben net als bij intrede ds Sonneveld om daarna terug te krabbelen...
Bloksteen
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 jun 2019, 17:42

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bloksteen »

Mooi dat hij niet zo flirt met de Gergem. Ik zie een fusie echt niet zitten.
Jammer dat het niet echt over de kerk in 2050 gaat maar dat hij veroordelen spreekt over beelduitzendingen.
Hoewel dat binnen alle en mijn eigen Ggin niet gebeurt, betekent dat nog niet dat je zo negatief moet zijn daarover. alsof dat het belangrijkste is... Uiteindelijk gaat het amper in het interview over de toekomst van de kerk, dat vind ik jammer. Hoezeer ik deze ds. ook waardeer
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bezorgd »

Een niet veel zeggend interview.
Jammer. Gemiste kans.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Tiberius »

Jammer inderdaad; het onderwerp gekaapt om de eigen stokpaardjes te berijden.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jo-Ann »

Bloksteen schreef:Mooi dat hij niet zo flirt met de Gergem. Ik zie een fusie echt niet zitten.
Jammer dat het niet echt over de kerk in 2050 gaat maar dat hij veroordelen spreekt over beelduitzendingen.
Hoewel dat binnen alle en mijn eigen Ggin niet gebeurt, betekent dat nog niet dat je zo negatief moet zijn daarover. alsof dat het belangrijkste is... Uiteindelijk gaat het amper in het interview over de toekomst van de kerk, dat vind ik jammer. Hoezeer ik deze ds. ook waardeer
Beelduitzendingen komen er in de ggin ook wel. Alleen wat later.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Erskinees »

Kan iemand me uitleggen wat het het probleem is bij doorspoelen van specifiek beelduitzendingen? Opgeslagen diensten (eventueel na inloggen door gemeenteleden) op Kerkomroep en Kerkdienstgemist worden toch net zo goed doorgespoeld binnen de GGiN? Geloof maar dat dit net zo goed gebeurt bij geluid als bij beeld. Ik snap het argument niet zo. Of is dit een verhaaltje om beelduitzendingen in diskrediet te brengen?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind het wel een goed besluit hoor van de GGiN, over beelduitzendingen.
Ik vind het consequent.
Mij lijkt het om te horen een fijne dominee.
Heb wel eens stukjes beluisterd, niet dat ik dan een goed beeld heb maar toch.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

Heeft hij het over een zondagse kerkdienst of over het naluisteren van preken uit kerkdiensten? Dat is onduidelijk.

Overigens vind ik het interview nietszeggend. Het is mijns inziens onnuttige bladvulling.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Marion »

Bloksteen schreef:Mooi dat hij niet zo flirt met de Gergem. Ik zie een fusie echt niet zitten.
Jammer dat het niet echt over de kerk in 2050 gaat maar dat hij veroordelen spreekt over beelduitzendingen.
Hoewel dat binnen alle en mijn eigen Ggin niet gebeurt, betekent dat nog niet dat je zo negatief moet zijn daarover. alsof dat het belangrijkste is... Uiteindelijk gaat het amper in het interview over de toekomst van de kerk, dat vind ik jammer. Hoezeer ik deze ds. ook waardeer
Deze predikant is intelligent genoeg om niet openlijk te flirten. Vreemd woord eigenlijk in dit verband. Hij weet heel goed dat zijn eigen achterban, en ook het zeer kritische deel het RD leest.
Maar achter de coulissen houd hij er warme vriendschappen op na met GG predikanten. Daar ben ik zelf getuige van geweest.
Kerkelijke eenheid zie ik uit praktisch oogpunt ook niet zo zitten, de geestelijke herkenning waar hij over spreekt is veel meer waard. En die mag er over die ellendige breuk van 1953 toch wel zijn gelukkig.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door -DIA- »

Ds. van der Tang zegt best wat goede dingen. Ik denk overigens dat, als hij tot de Gereformeerde Gemeenten had behoord dat hij niet echt was opgevallen als een 'buitenbeentje'. Ds. heeft de vurigheid en vastheid van ds. Mallan wel wat verloren, en dat maakt hem vanzelf wat meer aanvaardbaar in de GG, denk ik.
Wat me wel aanspreekt is dat hij niet zomaar 30 jaar vooruit durft te kijken. Wat dat betreft valt me de manier van journalistiek bedrijven van een reformatorische krant weer tegen. Ik kan hier helemaal met ds. vd. Tang mee, want ik zou dat ook niet durven, gezien de toestand in land, kerk en wereld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Hollander »

-DIA- schreef:(...)
Wat me wel aanspreekt is dat hij niet zomaar 30 jaar vooruit durft te kijken. (...)
Mij ook. Hij is wat dat betreft de derde dominee op een rij die dit noemt, na ds. De Boer en ds. Visscher.
Overigens kan je ook over de toekomstverwachtingen spreken, zonder direct profeterend bezig te zijn. ;)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door FlyingEagle »

Erskinees schreef:Kan iemand me uitleggen wat het het probleem is bij doorspoelen van specifiek beelduitzendingen? Opgeslagen diensten (eventueel na inloggen door gemeenteleden) op Kerkomroep en Kerkdienstgemist worden toch net zo goed doorgespoeld binnen de GGiN? Geloof maar dat dit net zo goed gebeurt bij geluid als bij beeld. Ik snap het argument niet zo. Of is dit een verhaaltje om beelduitzendingen in diskrediet te brengen?
Ik denk zelf het laatste. Volgens mij was er in die vraag en in dat interview geen enkele aanleiding om daarover te beginnen. Zoals Tiberius zegt, de stokpaardjes worden weer van stal gehaald.
Plaats reactie