beroepingswerk (proces)

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Zeeuw »

Synodelid schreef:
Los van de vraag hoe predikanten hier mee omgaan: hoe zouden ze hier mee om moeten gaan en moet je als kerken willen dat een predikant heel veel beroepen ontvangt, ook nog eens in korte tijd. Zeker als er weinig tot geen regulering is in kerk qua arbeidsvoorwaarden. In kerken als PKN en HHK maakt het niet uit naar welke gemeente je gaat (afgezien van omvang predikantsplaats) wat de beloning is. Voor zover ik weet kennen de GerGem en aanverwante kerken wel richtlijnen, maar staat het plaatselijke gemeenten vrij hiervan af te wijken. Arbeidsvoorwaarden zouden mijns inziens geen rol mogen spelen bij overwegen van een beroep. Dit zou kerkelijk geregeld moeten zijn.
Vwb dat laatste: volledig eens.
Dat eerste kan in het huidige GG-systeem niet anders denk ik.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Delftenaar »

Het zou heel goed zijn als er in de GG landelijke richtlijnen komen over het beloningsbeleid en alle andere arbeidsrechtelijke aspecten. En een soort fonds waarin elke gemeente zoveel euro per lid bijdraagt aan het salaris van predikanten. Grote gemeenten kunnen daarin dan zorg dragen voor een predikantsplaats in een kleine(re) gemeente.
Los daarvan zou het ook goed zijn om te bepalen dat kandidaten alleen in geneenten met minder dan bv. 1000 leden mogen beginnen.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door DDD »

Ik vind 1000 anders nog heel veel. Maar goed. De kandidaten hebben ook hun eigen gezonde verstand natuurlijk.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Ambtenaar »

Synodelid schreef: In sommige kerken kunnen predikanten solliciteren. Daar zou ik heel terughoudend in zijn. In zo’n systeem staat niet het belang van de gemeente voorop, maar dat van de predikant.
Het is een transparant proces, waarbij beide partijen in gesprekken kun aftasten of ze bij elkaar passen. Een systeem van beroepen is toch meer een black box.
Het gaat er echter niet om hoe híj zich kan ontwikkelen of waar híj wat meer kan verdienen, maar waar hij geroepen wordt.
Een systeem van solliciteren sluit roeping niet uit. Als een predikant solliciteert voelt hij zich geroepen om een gemeente te dienen.
Zekerheid over de vraag waar de Heere hem roept, krijgt een predikant in de weg van gebed en meditatie „waarin wordt gerekend met de beloften van God en de werking van de Heilige Geest. Er komt geen briefje uit de hemel, maar uiteindelijk moet het laatste knikje wel van Boven komen.”
Dat past prima in een systeem waar predikanten solliciteren.
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Mannetje »

Synodelid schreef:
Mannetje schreef:
Synodelid schreef:Mijn vraag gaat niet over de mooie woorden in de DL dat God zendt, maar hoe een predikant omgaat met/ in overweging neemt beroepen die hij ontvangt. En of de huidige praktijk die je nu ziet te behappen is door een predikant. Er zijn bijvoorbeeld ook kerken waarin een predikant of kandidaat zelf solliciteert naar een predikantsplaats. Is weer heel andere benadering, want niet fout hoef te zijn. Paulus ging ook op zendingsreizen zonder dat gemeenten hem beriepen
Over je laatste zin: er is nooit een zendingsgemeente geweest die beriep... Waarmee ik denk dat dat argument dus weinig waarde heeft in het overdenken van hoe beroepingswerk zou moeten gaan.
Waarom zouden kerkelijke gemeenten (niet in zendingssituatie) dan wel moeten vragen aan predikanten om hun predikant te worden?
Die vraag kun je stellen, maar staat dus helemaal los van de zendingssituatie. Dat wilde ik zeggen met mijn opmerking dat het argument weinig waarde heeft.
Omdraaien kan dus ook: predikant solliciteert naar functie. Ik zeg niet dat dat beter is, maar heel veel beroepen, ook nog eens in hele korte tijd, lijkt me ook niet wenselijk. Kan een predikant dan nog wel op geestelijk gezonde wijze een beroep overwegen?
Je linkte zelf al naar een interview met Prof. van 't Spijker, die aangeeft hoe het zo gegroeid is. Daar heb ik niets aan toe te voegen.

Wel over het solliciteren: ik zie als eerste bezwaar al het "profiel" dat opgesteld gaat worden van de gemeente in de advertentie. En ook de omschrijving van zichzelf die de sollicitant gaat geven...

Op refoweb kwam ik onderstaand verhaaltje tegen, het geeft wel een beetje beeld van mijn bedenkingen bij een sollicitatieprocedure:

Sollicitatie

Bij een hervormde Gemeente in Scheveningen is een predikantsplaats vacant
In een vergadering van de kerkenraad deelde een ouderling mee, dat er een brief was binnengekomen van een sollicitant. De brief luidde als volgt:

"Weleerwaarde en eerwaarde heren,
Aangezien ik vernomen heb dat er een vacature is in uw gemeente, ben ik zo vrij naar deze open plaats te solliciteren.
Ik heb heel wat eigenschappen, die u -naar ik meen- zult waarderen.
Ik heb in mijn leven met kracht kunnen preken, dat de mens kennis van zonde bekomt door de wet.
Bovendien heb ik altijd de mensen gepredikt dat God zondaren wil bekeren en dat het enkel vrije genade is als de mens bekeerd wordt. En ik heb ook enig succes als auteur gehad.
Sommigen zeggen dat ik goed organiseren kan.
In de meeste plaasten waar ik geweest ben, heb ik een leidende rol gespeeld. Maar er zijn enkele mensen die enige dingen op me tegen hebben.
Ik ben boven de vijftig
Ik heb nooit in enige plaats langer gepreekt dan drie of vier jaar achter elkaar.
Sommige standplaatsen heb ik moeten verlaten, nadat door mijn werk oneneigheden en opstootjes waren voorgekomen.
Ook moet ik toegeven dat ik drie keer in de gevangenis heb gezeten, maar dat was niet door mijn schuld. Mijn gezondheid is niet best, hoewel ik nog een heleboel verzetten kan.
Ik heb in mijn oude vak moeten werken om er iets bij te verdienen, om rond te komen. De gemeenten waar ik heb gearbeid, waren heel klein, ofschoon ze in grote steden waren gelegen.
Ik heb niet al te best kunnen opschieten met de kerkelijke kopstukken in de verschillende steden waar ik heb gepredikt. Zelfs hebben sommigen van hen mij bedreigd en voor de rechter gedaagd, en nog erger - mij lichamelijk letsel toegebracht.
Ik kan administratief maar slechts uit de weg. Men weet van mij te vertellen, dat ik vergeet wie ik heb gedoopt.
Toch hoop ik dat u mij kunt gebruiken.
Ik zal mijn uiterste best doen, ook als ik zal moeten werken met de handen voor een bijverdienste"

Na voorlezing vroeg de ouderling of de leden van de kerkeraad iets voelden voor deze sollicitant, maar unaniem achtte men een man die kennelijk ziekelijk, lastig en verstrooid was, die ruzie maakte en zelfs vocht en in de gevangenis had gezeten, ongeschikt voor het ambt.
Er heerste zelfs verontwaardiging.
Toen men informeerde wie deze sollicitant was, antwoordde de ouderling: De apostel Paulus.
Hij bleek de brief zelf te hebben samengesteld uit de gegevens over het leven van Paulus, die de bijbel verstrekt.
-
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: Na voorlezing vroeg de ouderling of de leden van de kerkeraad iets voelden voor deze sollicitant, maar unaniem achtte men een man die kennelijk ziekelijk, lastig en verstrooid was, die ruzie maakte en zelfs vocht en in de gevangenis had gezeten, ongeschikt voor het ambt.
Er heerste zelfs verontwaardiging.
Toen men informeerde wie deze sollicitant was, antwoordde de ouderling: De apostel Paulus.
Hij bleek de brief zelf te hebben samengesteld uit de gegevens over het leven van Paulus, die de bijbel verstrekt.
Tja, als je wilt kun je overal een karikatuur van maken.
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Mannetje »

Tja, als je de context van dat stukje wegknipt...
Maar goed, dat kan de lezer zo zien waarom die woorden in mijn post staan.

Het is natuurlijk enigszins karikaturaal, maar geeft wel aan waar mijn bedenkingen zitten. Welk beeld ga je van de gemeente en van jezelf geven?
-
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef:Tja, als je de context van dat stukje wegknipt...
Maar goed, dat kan de lezer zo zien waarom die woorden in mijn post staan.

Het is natuurlijk enigszins karikaturaal, maar geeft wel aan waar mijn bedenkingen zitten. Welk beeld ga je van de gemeente en van jezelf geven?
Volgens mij is het doel van een sollicitatieprocedure om een goede match te krijgen tussen predikant en gemeente. Ieder gemeente heeft zo zijn specifieke eigenschappen en het is mijns inziens van belang dat de predikant daar mee kan omgaan. Dat vergt van zowel gemeente als predikant een eerlijke opstelling en uitgesproken verwachtingen, waarbij geldt dat een gemeente niet op zoek moet zijn naar het schaap met de vijf poten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Jantje »

Het vorige draadje moest op slot omdat er te ongeestelijk gepraat werd.

Ik zie nog niet direct dat dit in dit draadje wel het geval is. Een sollicitatieprocedure is mijns inziens erg menselijk en bevordert des te meer de menselijke voorkeuren, die dan vaak zoveel mogelijk aansluiten bij de streling van het eigen vlees.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Erskinees »

Hoezo? Verschijnen voor het curatorium is ook een soort sollictatiegesprek. Alleen door het aanroepen van de naam van de Heere (bidden dus) wordt de uitkomst van het gesprek toch in de handen van de Heere gelegd. Zo kan je dat ook doen bij een beroepings- en sollicitatiegesprek. Het heeft mijn voorkeur ook niet, maar principieel zie ik er niets fouts in.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Bezorgd »

En bij zendelingen en evangelisten gaat het ook middels een sollicitatie. Wel biddend uiteraard en een gesprek over de roeping.

Bij predikanten 'voelt'het anders. Maar ik weet niet of het niet zou mogen.
Zijn er voorbeelden elders in de wereld waar het zo gaat?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Het vorige draadje moest op slot omdat er te ongeestelijk gepraat werd.

Ik zie nog niet direct dat dit in dit draadje wel het geval is. Een sollicitatieprocedure is mijns inziens erg menselijk en bevordert des te meer de menselijke voorkeuren, die dan vaak zoveel mogelijk aansluiten bij de streling van het eigen vlees.
Dat zijn louter veronderstellingen, die evenzeer gelden voor een beroepingsprocedure.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door -DIA- »

Ik zag dat in de Oranjekerk (OGGiN) te Rijssen een beroep is uitgebracht.... Volgens mij is het heel lang geleden dat daar beroepen werd? Is het beroepingswerk in de Oud Gereformeerde Gemeenten, over een langere tijd ergens na te lezen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:Ik zag dat in de Oranjekerk (OGGiN) te Rijssen een beroep is uitgebracht.... Volgens mij is het heel lang geleden dat daar beroepen werd? Is het beroepingswerk in de Oud Gereformeerde Gemeenten, over een langere tijd ergens na te lezen?
http://oudgereformeerdegemeenten.nl/gem ... php?gID=54
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Bruna »

gallio schreef:
-DIA- schreef:Ik zag dat in de Oranjekerk (OGGiN) te Rijssen een beroep is uitgebracht.... Volgens mij is het heel lang geleden dat daar beroepen werd? Is het beroepingswerk in de Oud Gereformeerde Gemeenten, over een langere tijd ergens na te lezen?
http://oudgereformeerdegemeenten.nl/gem ... php?gID=54
2 jaar geleden nog Dia. Daarvoor beriep men frequenter.
Er zal vast een reden voor zijn.

Overigens heb je in Rijssen genoeg verschillende kerken.
Plaats reactie