Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Wat hier gebeurt is dat een opmerking van betreffende predikant door Emma hier wordt 'geframed', terwijl het in de context waarin hij verkeerd best een normale opmerking is. Nu blijkt dat Emma iets heeft tegen deze predikant en gaan we allemaal los met aannames, oordelen en verwijten.

Ik vind het een onsmakelijke manier van spreken en neem het eigenlijk de starter van dit subgesprek kwalijk. Prima om het over de adressering van het heil te hebben, want daar begon het over maar niet over een persoon, in dit geval ds. Hakvoort. Daar is niemand mee gediend, en zeker de eer van de Heere niet.
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KB_ »

https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... to-s-dag-2
ik vind het wel jammer hoor dat er geen journalisten bij de synode mogen zijn. niet dat ik verwacht dat het RD iemand zou invliegen :D maar via een livestream mooie mogelijkheid.
Volgens beide verslagen lijkt het enige inhoudelijke punt dat op de synode besproken is een eventueel deputaatschap voor Israel. Dat kan want het is een klein kerkverband maar ik vraag me altijd maar af of deze verslagen kloppen. Er is een gemeente gescheurd (Kalamazoo), een school gesplitst (Grand Rapids), jongeren verlaten de NRC en nog meer ontwikkelingen. Zou de synode daar niet inhoudelijk over gesproken hebben?

alzo opvallend dat (op de foto's niet duidelijk te zien) er twee ambtsdragers via een video conference zijn ingebeld. een van de 3 classis van NRC heeft notabene kerkdiensten via video verboden voor al haar kerken. gelukkig dat de synode niet zo streng is dan!!!
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
MGG
Berichten: 3458
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Bauke schreef:
Emma de Jong schreef:
Het was heel bijzonder dat zelfs predikanten van Bewaar het Pand in die tijd afstand van hem namen.
Die predikanten kregen de boodschap: "Je neemt afstand van hem, of jij bent de volgende die eruit gewerkt zal worden".
Leugens en laster….en ja ik ben een insider.
Klopt. Dat gaan ze in de CGK echt nooit zeggen. Dat is eerder een GG-houding op een ander kerkverband plakken.
:D :D
Je zit in de CGK en komt uit de GG?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Evenals in de GG is er best het een en ander mis in de CGK. Maar zo'n dreigement zal je daar niet gauw horen.
Soms denk ik: gebeurde dat maar eens. Maar dan houd je je hart vast voor waar dat op uitloopt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Wat hier gebeurt is dat een opmerking van betreffende predikant door Emma hier wordt 'geframed', terwijl het in de context waarin hij verkeerd best een normale opmerking is. Nu blijkt dat Emma iets heeft tegen deze predikant en gaan we allemaal los met aannames, oordelen en verwijten.

Ik vind het een onsmakelijke manier van spreken en neem het eigenlijk de starter van dit subgesprek kwalijk. Prima om het over de adressering van het heil te hebben, want daar begon het over maar niet over een persoon, in dit geval ds. Hakvoort. Daar is niemand mee gediend, en zeker de eer van de Heere niet.
Juist ja. Dat bedoelde ik.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

KB_ schreef:https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... to-s-dag-2
ik vind het wel jammer hoor dat er geen journalisten bij de synode mogen zijn. niet dat ik verwacht dat het RD iemand zou invliegen :D maar via een livestream mooie mogelijkheid.
Volgens beide verslagen lijkt het enige inhoudelijke punt dat op de synode besproken is een eventueel deputaatschap voor Israel. Dat kan want het is een klein kerkverband maar ik vraag me altijd maar af of deze verslagen kloppen. Er is een gemeente gescheurd (Kalamazoo), een school gesplitst (Grand Rapids), jongeren verlaten de NRC en nog meer ontwikkelingen. Zou de synode daar niet inhoudelijk over gesproken hebben?

alzo opvallend dat (op de foto's niet duidelijk te zien) er twee ambtsdragers via een video conference zijn ingebeld. een van de 3 classis van NRC heeft notabene kerkdiensten via video verboden voor al haar kerken. gelukkig dat de synode niet zo streng is dan!!!
Het is in beide gevallen treurig. Als het verslag klopt, is dat treurig. En als het verslag niet klopt, is het eveneens treurig.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Wat hier gebeurt is dat een opmerking van betreffende predikant door Emma hier wordt 'geframed', terwijl het in de context waarin hij verkeerd best een normale opmerking is. Nu blijkt dat Emma iets heeft tegen deze predikant en gaan we allemaal los met aannames, oordelen en verwijten.

Ik vind het een onsmakelijke manier van spreken en neem het eigenlijk de starter van dit subgesprek kwalijk. Prima om het over de adressering van het heil te hebben, want daar begon het over maar niet over een persoon, in dit geval ds. Hakvoort. Daar is niemand mee gediend, en zeker de eer van de Heere niet.
Juist ja. Dat bedoelde ik.
Of hij moet toevallig ds Van den Brink heten..... Iets met twee maten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Ditbenik schreef:
Of hij moet toevallig ds Van den Brink heten..... Iets met twee maten.
Dit is natuurlijk flauwekul. Deze predikant sprak niet over wat er mis was bij andere predikanten. Je vergelijk gaat niet op.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:
Of hij moet toevallig ds Van den Brink heten..... Iets met twee maten.
Dit is natuurlijk flauwekul. Deze predikant sprak niet over wat er mis was bij andere predikanten. Je vergelijk gaat niet op.
Ik wil niet flauw zijn. Maar zien we niet ook hier een vorm van taalverruwing voorkomt? Ik geloof niet dat we zo'n woord gepast kunnen gebruiken. Nogmaals ik bedoel dit niet om kritisch te zijn maar, misschien ligt dat aan mij, ik vind persoonlijk, en ik zeg nogmaals persoonlijk niet passelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:
Of hij moet toevallig ds Van den Brink heten..... Iets met twee maten.
Dit is natuurlijk flauwekul. Deze predikant sprak niet over wat er mis was bij andere predikanten. Je vergelijk gaat niet op.
Ik wil niet flauw zijn. Maar zien we niet ook hier een vorm van taalverruwing voorkomt? Ik geloof niet dat we zo'n woord gepast kunnen gebruiken. Nogmaals ik bedoel dit niet om kritisch te zijn maar, misschien ligt dat aan mij, ik vind persoonlijk, en ik zeg nogmaals persoonlijk niet passelijk.
Je doelt op het woord 'flauwekul'?

Oké, dank. Ik doe een nieuwe poging:
Dit is onjuist en niet het meten met twee maten. Ds. Hakvoort wordt geciteerd in het RD uit een toespraak die hij hield op een synode. Dr. vd Brink houdt een lezing waar hij kerkverbanden en predikanten de maat neemt. Die twee situaties zijn niet te vergelijken.
Zo goed?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:
Of hij moet toevallig ds Van den Brink heten..... Iets met twee maten.
Dit is natuurlijk flauwekul. Deze predikant sprak niet over wat er mis was bij andere predikanten. Je vergelijk gaat niet op.
Ik wil niet flauw zijn. Maar zien we niet ook hier een vorm van taalverruwing voorkomt? Ik geloof niet dat we zo'n woord gepast kunnen gebruiken. Nogmaals ik bedoel dit niet om kritisch te zijn maar, misschien ligt dat aan mij, ik vind persoonlijk, en ik zeg nogmaals persoonlijk niet passelijk.
Je doelt op het woord 'flauwekul'?

Oké, dank. Ik doe een nieuwe poging:
Dit is onjuist en niet het meten met twee maten. Ds. Hakvoort wordt geciteerd in het RD uit een toespraak die hij hield op een synode. Dr. vd Brink houdt een lezing waar hij kerkverbanden en predikanten de maat neemt. Die twee situaties zijn niet te vergelijken.
Zo goed?
Dat hoef ik niet te zeggen, toch?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik vond die eerste opmerking beter, @Ad Anker. Die is vanuit de bevinding geschreven.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:
Of hij moet toevallig ds Van den Brink heten..... Iets met twee maten.
Dit is natuurlijk flauwekul. Deze predikant sprak niet over wat er mis was bij andere predikanten. Je vergelijk gaat niet op.
Opmerkingen van ds vd Brink zijn ook geframed en uit hun context gehaald. Ik vermoed dat @Ditbenik dat bedoeld.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nasrani schreef:
Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:
Of hij moet toevallig ds Van den Brink heten..... Iets met twee maten.
Dit is natuurlijk flauwekul. Deze predikant sprak niet over wat er mis was bij andere predikanten. Je vergelijk gaat niet op.
Opmerkingen van ds vd Brink zijn ook geframed en uit hun context gehaald. Ik vermoed dat @Ditbenik dat bedoeld.
Dat is jouw mening. Mijn mening is dat die zeer eenzijdig waren en dat er is opgeroepen tot de jeugd om de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) maar te verlaten. Dit is duidelijk te lezen op Refoweb bij verschillende vragen die werden gesteld.

Dr. Van den Brink heeft zelf een karikatuur gemaakt van de prediking in de genoemde kerkverbanden en onterecht collega's aangevallen op een manier die, naar mijn bescheiden mening, regelrecht in strijd is met het negende gebod. Het niet nuanceren hiervan gaf genoeg redenen om hier in zeer scherpe bewoordingen nadrukkelijk afstand van te nemen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Kunnen we weer terug naar de GG? :offtopic
Plaats reactie