DDD schreef:Job schreef:DDD schreef:Daar ben ik het mee eens. Dat neemt niet weg, dat je ook door gedrag kunt spreken en mensen aanleiding kunt geven op te stappen. Ik weet niet precies wat ik erger vind.
In de meeste gevallen beoogt de kerkenraad natuurlijk dat de gemeenteleden zich gehoorzaam in de weg van de middelen stellen en doen wat de kerkenraad besluit. Maar dat kan effectief nog steeds mensen aanleiding geven om te vertrekken.
Een kerkenraad is geen machtsinstituut, dat behoort het althans niet te zijn, en uit het oordeel der liefde is het over het algemeen goed om hoog te houden dat de kerkenraad het goede met de gemeente beoogt. Dan kan er veel verdragen worden m.i.
Veel van de zaken die je hierboven noemde zijn uiterlijke dingen die de kern (namelijk de prediking) niet raken en die daarom geen reden zijn om op te stappen. Vind ik. Ik wil best erkennen dat het lastig kan zijn om dingen gereorganiseerd te zien. Maar als mensen dat als uitnodiging interpreteren om weg te gaan, dan doen ze dat echt zelf.
Je kunt ook door je gedrag mensen uitnodigen om te vertrekken. Als je de lichten uit doet, opruimt, zegt dat het inmiddels al laat is, enzovoort, dan is dat duidelijk.
Als iemand de tv aanzet terwijl hij weet dat de ander daar een hekel aan heeft, idem dito.
Ik ben het overigens met je eens dat veel dingen die de kern niet raken, géén goede reden zijn om op te stappen. Maar dat neemt niet weg, dat het naar eigen zin doordrijven van onbelangrijke dingen zonder draagvlak in een gemeente wél zondig is.
Als het naar eigen zin is: zondermeer waar. Maar daar gaat vermoedelijk juist de discussie over: is het naar eigen zin?