Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

...
Laatst gewijzigd door Job op 28 nov 2022, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Wat een onzin, @Job.

Ik ben niet zo van de vernieuwing, maar dit vind ik een goed initiatief.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:Wat een onzin, @Job.

Ik ben niet zo van de vernieuwing, maar dit vind ik een goed initiatief.
Ja, hij klinkt ook echt als een GerefGemeente-lid :)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Ik ben vooral benieuwd, voor ik er wat over kan zeggen.
Benieuwd naar de inhoud.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef:Wat een onzin, @Job.

Ik ben niet zo van de vernieuwing, maar dit vind ik een goed initiatief.
Thanks!

Voor nu verwijderd, laten we elkaar spreken na een paar afleveringen. :bye
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Job schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Wat een onzin, @Job.

Ik ben niet zo van de vernieuwing, maar dit vind ik een goed initiatief.
Thanks!

Voor nu verwijderd, laten we elkaar spreken na een paar afleveringen. :bye
Waarom verwijder je je reactie? Nu lijkt het alsof je zelf niet tegen kritiek kunt?
Evangelist
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Evangelist »

Job schreef:
Bezorgd schreef:Zoon van wijlen ds de Jongste uit Tholen begint een Youtube kanaal voor GerGemmers: https://www.youtube.com/watch?v=q50JtswE_w0
Laat ik positief inzetten! Mooie, warme beelden! Goed ingezet, ook direct met alle disclaimers en toelichtingen. Hier is over nagedacht. En zo te zien lieve, betrokken, zeer oprecht bedoelende man.

Tegelijk gaat het gelijk kriebelen. Hoe komt het toch dat ze keer op keer opduiken? Mensen die een podium zoeken op een wijze die direct al wringt? Niet alleen qua taalkleed; dat mag uiteindelijk geen belemmering vormen. Maar hoe lief en goedbedoeld ook: de kern van het verhaal is kritiek op hoe het nu gaat. En "ik" (tel het aantal keren eens dat dat woord valt) weet hoe het beter kan en moet.

Laat ik de hand in eigen boezem steken. Het is iets wat ik vooral hier op het forum leer en geleerd heb: deze mensen vinden elders geen gehoor en pakken daarom een podium. Ik neem dat signaal heel serieus en vraag me af wat de houding van mijn kleine persoontje daaraan bijdraagt en hoe dat kan veranderen.

Verreweg de meeste moeite heb ik er wel mee dat zijn vader als kruiwagen lijkt te worden ingezet. Deze overleden predikant staat helemaal los van de boodschap die doorgegeven wordt, ongeacht of de initiator zijn zoon betreft, en het wekt de schijn op of deze predikant dit initiatief zou toejuichen. Volgens mij moet je daar verre van blijven, zeker bij een predikant uit de gereformeerde gemeenten waarvan een ieder die zich erin verdiept kan weten hoe hij in het kerkverband stond.
Je vraagt je af wat jouw persoon eraan bijdraagt dat dit soort initiatieven opduiken en hoe je dingen kunt veranderen? Lees je eigen bijdrage hierboven nu eens terug. Je begint met 'Laat ik positief inzetten.' Als lezer weet je dan: zo dadelijk komt de kritiek. Vervolgens trek je als een soort verontschuldiging voor de initiatiefnemer de conclusie vooraf, dat hij elders geen gehoor zal hebben gekregen. Wie zegt dat? Daarna zeg je nog wat dingen over jouw moeite met het fragment van ds. C. de Jongste. In het geheel betekent jouw bijdrage dat je het niet eens bent met dit initiatief en dat je zou vinden dat hij ermee moet stoppen. Dat is helemaal conform de reactie die nog zal komen vanuit de officiële kerkelijke structuren (eerst achter de schermen, en als dat niet helpt voor de schermen).

Maar daarom toch een antwoord op de vraag die je zelf opwerpt: wat kan jij eraan doen?
Je zou bijvoorbeeld eens kunnen ingaan op de drie kernpunten van het filmpje. Als die drie punten kloppen, is het toch een goede zaak dat hij daarin een bijdrage wil leveren? Als de drie punten niet kloppen, dan zou je dat beargumenteerd kunnen weerleggen. Maar het opvallende is dat je de drie punten niet eens noemt, en alleen maar de algemene kwalificatie geeft dat het een filmpje is met 'kritiek op hoe het nu gaat'. Dat is makkelijk, want dan hoef je je over de inhoud verder niet meer uit te laten en anderen die geen zin hebben om het filmpje te bekijken, zullen zeggen: 'O, weer iemand met kritiek; laat maar zitten.' Terwijl je dan echt de essentie van dit initiatief compleet mist.
Kortom: ik constateer dat het niet waar is wat je zegt, dat je dit signaal heel serieus neemt. Dat neem je namelijk niet, alle lieve woorden ten spijt. En ik vrees dat je daarin de meerderheid van de ambtsdragers binnen de GG zult representeren.
Hartelijke groet,
Evangelist
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSD »

Evangelist schreef: Dat is helemaal conform de reactie die nog zal komen vanuit de officiële kerkelijke structuren (eerst achter de schermen, en als dat niet helpt voor de schermen).
Wat vind je zelf van deze zin uit je reactie in relatie tot hetgeen je nu Job verwijt?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Met alle liefde wil ik ingaan op de drie punten. Dat hoop ik snel te doen.

En verder dat ik m'n reactie verwijder omdat ik zelf niet tegen kritiek kan: ik heb 'm verwijderd omdat ik vind dat ik er te snel mee was. Vind bij nader inzien dat ik niet alleen op basis van een aankondiging kan reageren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Job schreef:... zeker bij een predikant uit de gereformeerde gemeenten waarvan een ieder die zich erin verdiept kan weten hoe hij in het kerkverband stond.
Aanvullend op de reactie van Evangelist vind ik dit niet zo'n kiese uitspraak over wijlen ds. De Jongste.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Bezorgd schreef:Zoon van wijlen ds de Jongste uit Tholen begint een Youtube kanaal voor GerGemmers: https://www.youtube.com/watch?v=q50JtswE_w0
Interessant initiatief. Zie uit naar de volgende aflevering.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Moet het een beetje tussen de handel door doen maar vast ingaand op de eerste van de drie punten:

1) Te weinig biddende gemeenten:
Dit is mijns inziens een subjectief punt. Het is een observatie van JWdJ die ik kan ontkrachten noch bevestigen omdat ik niet over zijn waarnemingen beschik. Ik geloof inderdaad dat onder invloed van o.a. weelde en ingezonkenheid het gemeenschappelijke gebedsleven onder zware druk staat. Tegelijk is mijn waarneming (even subjectief dus) in mijn eigen gemeente juist dat er zeer biddend om elkaar heen gestaan wordt. Biddend voor elkaars geestelijk en tijdelijk welzijn. Belangrijk punt: dat is echter iets dat in alle stilte en bescheidenheid gebeurt, zoals ook de tollenaar onopvallend achterin de tempel stond. Binnenkamerwerk. Maar het komt wél uit in de vrucht. En soms mag je het ook concreet horen wanneer er de omstandigheden naar zijn. Ikzelf geloof, op grond van mijn eigen waarnemingen, dat het gebedsleven er zeker nog is. Maar het is mijns inziens wel een verborgen werk, een worstelen met God. Niet optochtelijk en geen agendapunt. Ik geloof niet zo in het organiseren van gebed, zoals ik steeds meer in zie komen in evangelische groeperingen. Of JWdJ ook in die richting denkt, kan ik zeker nog niet beoordelen. Zijn terminologie als "wandelen met de Heere" is er één die in deze groeperingen wordt gebezigd, niet zozeer in onze gemeenten, maar het is wel een Bijbelse uitspraak, dus prima, dat zullen we wel horen in het vervolg.

Of we in ons gebedsleven niet telkens opgescherpt moeten worden? Zeker! We verflauwen snel (ik spreek nu voor mezelf). Daarom geen moeite met het inhoudelijke punt. Het oordeel dat er minder biddende gemeenten zijn, durf ik vanuit persoonlijke ervaring echter niet te onderschrijven.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Job schreef:... zeker bij een predikant uit de gereformeerde gemeenten waarvan een ieder die zich erin verdiept kan weten hoe hij in het kerkverband stond.
Aanvullend op de reactie van Evangelist vind ik dit niet zo'n kiese uitspraak over wijlen ds. De Jongste.
Hoe moet ik die reactie opvatten? Was toch gewoon een midden ds?
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:
Job schreef:... zeker bij een predikant uit de gereformeerde gemeenten waarvan een ieder die zich erin verdiept kan weten hoe hij in het kerkverband stond.
Aanvullend op de reactie van Evangelist vind ik dit niet zo'n kiese uitspraak over wijlen ds. De Jongste.
Hoe moet ik die reactie opvatten? Was toch gewoon een midden ds?
Zover ik weet werd (en wordt) ds De Jongste breed gerespecteerd.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Wat ik eigenlijk vreemd vind is dat het filmpje 1 dag geleden geüpload is, d.w.z. op zondag. Zo lijkt het tenminste.
Verder zijn er al genoeg filmpjes en videootjes van allerlei kleur en smaak, maar vast nog niet specifiek dit soort filmpjes :).
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie