Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Mooi om te lezen. Ik heb toch altijd wel wat met de ZGG. Ze pakken daar de boel toch wat structureler aan (resultaat: onder Gods zegen meerdere gemeenten en Reformatorische/Gereformeerde kerken die gesticht zijn in het buitenland) als bijvoorbeeld de HHK.
Het werk in Malawi is anders zegenrijk geweest op dit punt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Mooi om te lezen. Ik heb toch altijd wel wat met de ZGG. Ze pakken daar de boel toch wat structureler aan (resultaat: onder Gods zegen meerdere gemeenten en Reformatorische/Gereformeerde kerken die gesticht zijn in het buitenland) als bijvoorbeeld de HHK.
Het werk in Malawi is anders zegenrijk geweest op dit punt.
De HHK heeft een andere keuze gemaakt. Zij zijn projecten in Malawi en Suriname gaan steunen nadat daarom gevraagd werd. Dat is ook structureel gebeurd. Door te kiezen voor het ondersteunen van bestaande projecten of initiatieven zijn dingen ook minder zichtbaar. Men ondersteunt ook mensen die bijvoorbeeld voor Wicclif Daarnaast ben je afhankelijk van de beschikbare financiën. De HHK was een kerk in opbouw. Toch is er heel wat gebeurd in de afgelopen jaren. Verder kiest men er ook voor om mensen te ondersteunen die voor bijvoorbeeld Wicclife of MAF werken. De plannen wijzen er op dat dit in de toekomst vaker zal gebeuren. Het is dus niet een kwestie van meer of minder structureel maar men maakt andere keuzes.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:Het is dus niet een kwestie van meer of minder structureel maar men maakt andere keuzes.
Al ben ik geneigd om als het gaat om zending dan mijn eigen keuzes te maken en dat niet aan de HHK over te laten. Uiteraard is het steunen van de MAF of Wycliff een gelegitimeerde keuze, maar het primaat - vind ik - ligt bij het uitzenden/steunen van Woordverkondigers. Ik ben daar doordrongen van geraakt door een appél van de vorige voorzitter zelf.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:Het is dus niet een kwestie van meer of minder structureel maar men maakt andere keuzes.
Al ben ik geneigd om als het gaat om zending dan mijn eigen keuzes te maken en dat niet aan de HHK over te laten. Uiteraard is het steunen van de MAF of Wycliff een gelegitimeerde keuze, maar het primaat - vind ik - ligt bij het uitzenden/steunen van Woordverkondigers. Ik ben daar doordrongen van geraakt door een appél van de vorige voorzitter zelf.
Nou, volgens mij gaat het niet om eigen keuzes van personen maar om eigen keuzes van de kerk. En het primaat voor die keuzes ligt bij de kerk. Die zendt uit. Zoals dat ook gebeurd is naar Malawi en Suriname. En ja, dat waren ook Woordverkondigers. Om dat Woord te kunnen verkondigen heb je een Bijbel nodig in de taal van bevolking waar je werkt. Dat kan Wycliff veel beter dan de kerk en je moet beschikken over transport om mensen en materialen te kunnen vervoeren in gebieden waar dat allemaal niet zo goed geregeld is als hier. Dat is nu juist weer de specialiteit van de MAF.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

En waarom ga je niet mee in mijn gedachte of het primaat bij de woordverkondiging te laten? Ik begrijp de keuzes van de HHK werkelijk niet.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Herman schreef:En waarom ga je niet mee in mijn gedachte of het primaat bij de woordverkondiging te laten? Ik begrijp de keuzes van de HHK werkelijk niet.
Vanuit (een deel van) de HHK wordt de Mbuma-zending toch gesteund?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

MGG schreef:Vanuit (een deel van) de HHK wordt de Mbuma-zending toch gesteund?
De Nederlandse Stichting Mbuma-zending pikt inderdaad een graantje mee in sommige HHK gemeenten. Maar de ZHHK is de officiële kerkelijke zending van de HHK.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:En waarom ga je niet mee in mijn gedachte of het primaat bij de woordverkondiging te laten? Ik begrijp de keuzes van de HHK werkelijk niet.
Ik vind dat een belangrijke gedachte. In de breedte van het kerkelijke landschap gaat veel te veel zendingsbudget naar allerlei diaconale randzaken.

De belangrijkste taak van zending is woordverkondiging en het stichten van gemeenten. Je zou kunnen beargumenteren dat het opleiden van inheemse evangelisten en ambtsdragers in Malawi indirecte woordverkondiging en gemeentestichting is. Maar het ondersteunen van de MAF valt voor mij echt onder diaconaat.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7691
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Waarom wordt dit nu een HHK topic? ;)
-
Mannetje
Berichten: 7691
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Mannetje schreef:https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... r-cambodja

Verheugend nieuws!
Dit bericht sneeuwt nu wat onder...
-
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:En waarom ga je niet mee in mijn gedachte of het primaat bij de woordverkondiging te laten? Ik begrijp de keuzes van de HHK werkelijk niet.
Het primaat ligt ook bij de woordverkondiging maar de andere zaken zijn daarbij ondersteunend en onmisbaar. Maar goed, ik heb er verder geen verstand dus ik roep zo maar wat mijn gedachten zijn. Ik laat het verder graag aan over aan mensen met meer kennis en in die zin vertrouw ik graag op de synode.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Mannetje schreef:Waarom wordt dit nu een HHK topic? ;)
Nee hoor, maar zoals in veel topics een zijpad 'Ger Gem' bewandeld wordt, ontstaat nu in een Ger Gem-topic een keer een zijpaadje zending wat breder is dan Ger Gem. Maar je mag van mij weer terug naar de kerk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:
Herman schreef:En waarom ga je niet mee in mijn gedachte of het primaat bij de woordverkondiging te laten? Ik begrijp de keuzes van de HHK werkelijk niet.
Het primaat ligt ook bij de woordverkondiging maar de andere zaken zijn daarbij ondersteunend en onmisbaar. Maar goed, ik heb er verder geen verstand dus ik roep zo maar wat mijn gedachten zijn. Ik laat het verder graag aan over aan mensen met meer kennis en in die zin vertrouw ik graag op de synode.
Dank voor je reactie. Ik vind het ook een goede afweging. Als persoon X uit gemeente Y voor de MAF gaat vliegen dan is het prima om die vanuit de kerken te steunen. Maar ik vind het wel jammer dat we tegenwoordig geen zendelingen meer kennen in de categorie Livingstone of de Torajazendelingen uit begin 20e eeuw die de GZB uitzond. Dat spreekt nog altijd tot de verbeelding.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Zoon van wijlen ds de Jongste uit Tholen begint een Youtube kanaal voor GerGemmers: https://www.youtube.com/watch?v=q50JtswE_w0
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Bezorgd schreef:Zoon van wijlen ds de Jongste uit Tholen begint een Youtube kanaal voor GerGemmers: https://www.youtube.com/watch?v=q50JtswE_w0
Het komt op mij in eerste instantie amateuristisch over
Plaats reactie