Hoe was je zondag?

GerefGemeente-lid

Re: Hoe was je zondag?

Berichtdoor GerefGemeente-lid » 01 Okt 2022, 23:20

Posthoorn schreef:Of het 'zij zullen zien in Welken zij gestoken hebben' elk mens geldt, weet ik niet.
Zeker wel. Op de oordeelsdag zal ieder mens dat zien.
Psalm 42 vers 3 (Datheen)

Johann Gottfried Walther

Berichtdoor Johann Gottfried Walther » 01 Okt 2022, 23:30

GerefGemeente-lid schreef:
Posthoorn schreef:Of het 'zij zullen zien in Welken zij gestoken hebben' elk mens geldt, weet ik niet.

De KT wijst op de Joden en op de vervulling in Johannes 19.
Waar baseer jij je op?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"

Cyrillus

Berichtdoor Cyrillus » 01 Okt 2022, 23:34

DDD schreef:Het is beeldspraak met een hyperbool. Revius wist heus wel dat het de Joden wél waren. Maar zijn punt is een ander. En daar is niets mis mee.

Nee DDD, geen hyperbool, Revius maakt een vergelijking waarin hij, als je deze doortrekt, het bloed dat de joden over zich afriepen, over zichzelf afroept. Heel scherp gezegd kan je dus ook gewoon een bepaalde vloek gebruiken. Het is nogal wat hoor!

Cyrillus

Berichtdoor Cyrillus » 01 Okt 2022, 23:38

Valcke schreef:
Cyrillus schreef:
Valcke schreef:Revius gebruikt het woord 'actief' niet, maar hij refereert wel aan de hamers en spijkers. En dat is ook juist. Alles wat de Romeinen en Joden Christus hebben aangedaan, hebben wij Hem aangedaan met onze zonden. Wie dat niet belijden kan, heeft geen deel aan Hem.

Maria heeft dus Jezus aan het kruis genageld. Echt niet, dus. Hebben de discipelen of Maria geschreeuwd: kruisigt Hem? Nee, dus. Ze hadden verdriet en waren bang. Er is echt een verschil tussen actief en passief in dit verband. Dus pas op met wat je zegt.

1 Wie heeft onze prediking geloofd? En aan wien is de arm des HEEREN geopenbaard?
2 Want Hij is als een rijsje voor Zijn aangezicht opgeschoten, en als een wortel uit een dorre aarde; Hij had geen gedaante noch heerlijkheid; als wij Hem aanzagen, zo was er geen gestalte dat wij Hem zouden begeerd hebben.
3 Hij was veracht en de onwaardigste onder de mensen, een Man van smarten en verzocht in krankheid; en een iegelijk was als verbergende het aangezicht voor Hem; Hij was veracht, en wij hebben Hem niet geacht.
4 Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten, die heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was.

Het waren dus anderen voor wie dit geldt - ons geldt het niet, evenmin Maria en de discipelen? Wij hebben daar dus geen deel aan, want wij waren er in persoon niet bij?

Gelukkig heb ik het anders geleerd...

Actief en passief is niet hetzelfde. Geen idee waar jij geleerd hebt dat dat hetzelfde is.

DDD

Berichtdoor DDD » 01 Okt 2022, 23:40

Cyrillus schreef:
DDD schreef:Het is beeldspraak met een hyperbool. Revius wist heus wel dat het de Joden wél waren. Maar zijn punt is een ander. En daar is niets mis mee.

Nee DDD, geen hyperbool, Revius maakt een vergelijking waarin hij, als je deze doortrekt, het bloed dat de joden over zich afriepen, over zichzelf afroept. Heel scherp gezegd kan je dus ook gewoon een bepaalde vloek gebruiken. Het is nogal wat hoor!

Wel degelijk een overdrijving. Als hij zegt dat het de Joden niet waren, is dat feitelijk natuurlijk niet waar.

GerefGemeente-lid

Berichtdoor GerefGemeente-lid » 01 Okt 2022, 23:59

Johann Gottfried Walther schreef:

Waar baseer jij je op?

Openbaring 1: 7 inclusief kanttekeningen
Psalm 42 vers 3 (Datheen)

Johann Gottfried Walther

Berichtdoor Johann Gottfried Walther » 03 Okt 2022, 07:08

Johann Gottfried Walther schreef:

Waar baseer jij je op?

Openbaring 1: 7 inclusief kanttekeningen

Ook degene die Hem doorstoken hebben….

Alle mensen zullen Hem zien…

Ook degene die Hem doorstoken hebben, dat zijn dus niet alle mensen.

Thomas Scott: “ Dan zullen vooral degene die Hem doorstoken hebben, gedwongen worden getuigen te zijn van Zijn heerlijkheid, en de macht te voelen van Zijn wrekende grimmigheid. Judas de verrader, Kajafas, en de overpriesters, Pilatus en zijn soldaten, met allen dieverij Zijn veroordeling en kruising betrokken waren, en de mensen die in de loop der tijden Hem opnieuw gekruisigd hebben en Hem openlijk te schande gemaakt (Heb 6 vers6) door hun ongeloof, afvalligheid, vervolgingen, ketterijen en brutale misdaden, zullen dan met ontsteltenis zien dat Hij Zich gereedmaakt om het rechtvaardige vonnis van hun eeuwige veroordeling te voltrekken”
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"

parsifal

Berichtdoor parsifal » 03 Okt 2022, 07:36

Voor het eerst naar de kerk in onze hopelijk nieuwe gemeente in Noordhorn. Het was goed om er te zijn. Na jaren buitenland vallen wel wat dingen op. Stilstaan bij wat we zingen. Uitgewerkte preek, waarbij iets meer tijd genomen wordt voor de punten dan zelfs in All Souls in Londen. Ook duidelijk en niet te snel gesproken (prettig voor mijn vrouw). Wel viel me het "preken tijdens gebed" wat op.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Bertiel

Berichtdoor Bertiel » 03 Okt 2022, 07:56

Gisterenmorgen openingwinterwerk n.a.v.Psalm 119:105

Gisteravond opeens ds J Koppelaar met een indringende preek over Johannes zitten luisteren eerder gehouden in onze kerk (dacht dat ik de livestream had...)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Bertiel

Berichtdoor Bertiel » 03 Okt 2022, 07:57

Bertiel schreef:Gisterenmorgen openingwinterwerk n.a.v.Psalm 119:105

Gisteravond opeens ds J Koppelaar met een indringende preek over Johannes 12 :37-50 zitten luisteren eerder gehouden in onze kerk (dacht dat ik de livestream had...)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Valcke

Berichtdoor Valcke » 03 Okt 2022, 08:14

Cyrillus schreef:Actief en passief is niet hetzelfde. Geen idee waar jij geleerd hebt dat dat hetzelfde is.

Ik sprak over het schuldig zijn aan de kruisiging en de dood van Christus in geestelijke zin.
En in die zin ben ik het van harte eens geworden met wat Revius in dit gedicht uitspreekt.

Maar wanneer dit aanleiding is voor spot, is het beter daarover te zwijgen. Daarvoor zijn deze dingen te heilig en te teer.

Louis2

Berichtdoor Louis2 » 03 Okt 2022, 09:36

Gistermorgen een preek over Nehemia Hoofdstuk 4.
In de middag twee preken over hetzelfde hoofdstuk beluisterd van ds. P. den Ouden.
Nu weet ik hopelijk goed waar het hoofdstuk over gaat.
Op hetzelfde YouTube kanaal ook de jubileumrede van ds. C. Harinck bekeken.

Zaterdag een dagje naar de evangelisatiepost in Tilburg geweest. Flyeren op straat vond ik alleen erg lastig.

Marck

Berichtdoor Marck » 03 Okt 2022, 09:46

Louis2 schreef:Gistermorgen een preek over Nehemia Hoofdstuk 4.
In de middag twee preken over hetzelfde hoofdstuk beluisterd van ds. P. den Ouden.

Zaterdag een dagje naar de evangelisatiepost in Tilburg geweest. Flyeren op straat vond ik alleen erg lastig.

Was dat dagje een eigen initiatief of met georganiseerd met anderen? Ik wil daar ook graag een keer naar toe.

Richard W

Berichtdoor Richard W » 03 Okt 2022, 09:46

Louis2 schreef:Gistermorgen een preek over Nehemia Hoofdstuk 4.

Zeer indrukwekkende toespraak! Wat een zegen dat ds. C. Harinck op deze leeftijd nog zo krachtig is. Hij noemde ook zijn moeite met een aantal zaken binnen de prediking van de Gereformeerde Gemeente en dat het benoemen daarvan in het verleden hem veel tegenstand heeft gebracht.

https://youtu.be/ZSw_DyBF0j4

Mistig

Berichtdoor Mistig » 03 Okt 2022, 09:59

Twee preken van stud. A.E. Brijder gisteren.
Met deze prediking heb ik veel verwachting voor onze (Gereformeerde) gemeenten voor de komende jaren.

Gunnend, liefdevol, eenvoudig (en toch niet 'te' makkelijk), goed onderzocht, veel Schrift-met-Schriftvergelijking.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)

Terug naar “Kerk en Cultuur - Nieuws”