Gedenk uw voorgangers

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Terri »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
helma schreef:wat wil je horen? Dat je hart verklaard wordt of dat Gods vaderhart verklaard wordt......
Dat de leraar kan onderscheidenlijk kan onderwijzen in de gangen en wegen die de Heere
met Zijn volk houdt, en altijd heeft gehouden. Lees de psalmen maar eens aandachtig door
Dat geeft aansluiten, insluiten en vereniging. Of het geeft een buitensluiten. Het is altijd een
van beide. Dan mogen de harten wel een zo wonderlijk ineen vloeien. Dat lukt de 'namaak' niet
als is die nog zo 'goed'. Namaak heeft geen vat op meer geoefende kinderen Gods...

Die liefdegeur moet elk tot liefde nopen,
Als d' olie, die, van Arons hoofd gedropen,
Zijn baard en klederzoom doortrekt;
Z' is als de dauw, die Hermons kruin bedekt,
Die Sions top met vruchtbaar vocht besproeit,
En op zijn bergen nedervloeit.
Vroeger op de gezelschapsavonden had je ook wel eens een papegaai er tussen zitten. Bekeringsverhaal uit het hoofd geleerd en o o wat waren ze dan onder de indruk.
Want had de Heere die man toch door wonderlijke wegen geleid.
Dat kon best lang duren, maar eens viel zo iemand toch door de mand.
Er hoefde maar ééntje er tussen te zitten, die het verschil proefde, het kwam er dichtbij.
Jullie zullen ongetwijfeld ook wel eens zo'n verhaal gehoord hebben. Bekeringsverhaal uit een boekje geleerd.
Maar ik denk dat de Heere ons dan oren geeft om te horen en opmerkingsgave.
Anders zouden we het toch rustig kunnen uithouden onder een middelmatig preekje, of meewaaien met allerlei winden van leer?
Ik weet het, de dominee "moet er tussenuit vallen".
Maar ik begrijp wat DIA steeds bedoeld te zeggen, zijn we daar nu al zo ver van af?
Velen van jullie zitten toch wekelijks onder een onderscheidende prediking?
Lees de vraag van Wilhelm
Nergens lees je dat ze Judas door hadden.
Echt, dit is zo gevaarlijk, want onze "voelhorens" zijn zo bedrieglijk. Want hoe objectief zijn we?
En met alle respect, maar gezelschappen waren nou niet altijd nuchtere en heldere plaatsen.
Veel gevoel en emotie en helaas....."geestelijk machtsvertoon" of juist wie het nederigste kon/kan praten.
En ja helaas moet ik zeggen begrijp ik Dia ook, maar daar ben ik niet trots op of zo, want wat heb ik in het verleden vaak "fout" gezeten....daarom word ik er zo verdrietig van.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Mara »

Tuurlijk weet ik dat je met mensen om kunt vallen, zelfs met dominees!
Dat ze Judas niet door hadden, was wel duidelijk, omdat ze vroegen: ben ik het Heere?
Dat zouden wij ons ook eens af moeten vragen, maar dit terzijde.
En niet iedereen is gezegend met een scherpe opmerkingsgave.
Mijn moeder had ook eerder bedriegers door, dan mijn vader.
Maar toch.... de Heere laat Zijn volk niet onder de valse predikers zitten, of predikers die het Woord niet zuiver of onderscheidend brengen.
Dan gaan ze honger lijden toch?
DIA zit graag onder een bepaalde prediking, inmiddels weet iedereen wel welke predikanten zijn voorkeur hebben.
Laat hem daar vrij in en gezien zijn psychische en lichamelijke gesteldheid, probeer bepaalde vragen te vermijden.
Het is eigenlijk naar de bekende weg (in dit geval) ;)
Probeer iedere forummer in zijn waarde te laten, zijn zwakheden in acht nemende.
Ik denk dat het soms bij hem overkomt, dat hij in een bepaalde hoek gezet wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Terri »

Ik wil niemand in een bepaalde hoek zetten, juist niet!
We moeten zeker oppassen voor het pot/ketel verhaal.
Maar ik blijf erbij dat er veel afgegaan wordt op emotie,gevoel en de klank.
Als je de "kern" van het christelijke geloof persoonlijk kent, herken je het ook als het eens wat anders verwoord wordt.
Wel betekent dat omvallen met jezelf. Of zoals iemands eens zei; "neem jezelf niet zo serieus".
En natuurlijk kan je iemand laten voor wat het is, maar zoals ik van veel forummers begrijp, is het juist mededogen wat hen beweegt.
Zo ook bij mij.
Wanneer ben je "goed" voor iemand?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Desiree »

Ik hoor het al, jullie hebben niet onder de meest zuivere leer gezeten. Ik wel, want ik heb geleerd dat er veel papagaaien in de kerk zijn die allemaal naar de dominee zitten te koekeloeren, het is zeker zo, niet waar?

Weet je, je komt hier niet uit, denk ik. Wat kennen we elkaar nu? Wat zaten achter de eerste woorden van SecorDabar met het moeilijke onderwerp het Heilig Avondmaal. Ik kon zelfs niet bedenken waarom hij met zijn argumentatie kwam, maar toen hij het op het forum uitlegde, begreep ik hem veel beter.

Dia, sorry als ik je gekwetst heb. Ik neem me voor beter te reageren in het vervolg. Ik hoop dat je een goede zondag hebt.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Ik hoor het al, jullie hebben niet onder de meest zuivere leer gezeten. Ik wel, want ik heb geleerd dat er veel papagaaien in de kerk zijn die allemaal naar de dominee zitten te koekeloeren, het is zeker zo, niet waar?

Weet je, je komt hier niet uit, denk ik. Wat kennen we elkaar nu? Wat zaten achter de eerste woorden van SecorDabar met het moeilijke onderwerp het Heilig Avondmaal. Ik kon zelfs niet bedenken waarom hij met zijn argumentatie kwam, maar toen hij het op het forum uitlegde, begreep ik hem veel beter.

Dia, sorry als ik je gekwetst heb. Ik neem me voor beter te reageren in het vervolg. Ik hoop dat je een goede zondag hebt.
Nee hoor, ik ben wel wat gewend. :) En weet je, belofte maakt schuld. Dus ik sta nog in de
schuld bij je. Je weet wel wat ik bedoel. Ik had me voorgenomen je een wat uitgebreid ]antwoord per pb te sturen.

Ik zal trachtem nu wat verantwoording af te leggen van het tot nu tot ontbreken van een
berichtje. Hoe meer berichtjes ik van je las, hoe onmogelijker het voor mij werd om je te doorgronden.

Ik heb het getracht, en ook wel eens gedacht iets te begrijpen van je innerlijk. Maar je
postings maken op mij soms een verwarde indruk, (niet dat ik jou zo verward vind,
begrijp me goed.) Maar de verwarring ligt in wat je zelf zegt. Hier kan ik eigenlijk niet goed
een juist verband leggen. Er zijn soms zaken, die je noemt waar ik goed kan inkomen, maar
vergelijk ik dat dan weer met andere postings dat ben je voor mij weer een groot mysterie.

Ik bedoel het niet verkeerd, maar om een duidelijk antwoord te geven zou ik wel moeten
weten waar je zo'n beetje staat. Dit heb ik dus geprobeerd uit te zoeken en in
overeenstemming met elkaar te brengen, maar dat lukte me dus niet.
Vandaar dat ik het maar een mysterie noem, en dat bedoel ik niet als scheldwoord.
Maar je postings kan ik moeilijk een vaste lijn ontdekken. Ik hoop dat je begrijpt wat ik
bedoel.
Ik bedoel het niet beledigend, maar gewoon als voorbeeld het (zo als het nu overkomt)
van het missen van een vaste lijn in je gedachtegang. Vanzelf kan dat ook aan mijn liggen,
want je postings zijn natuurlijk ook maar enkele flarden van je gehele denken.

PS Deze lange verhandeling blinkt anders ook niet uit in duidelijkheid.... Ik worstel met
woorden maar kan ze niet vinden...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Desiree »

Oeps... ik voel me wel een beetje aangesproken, maar dat geeft niet hoor...

Dia,

Ik heb weleens horen zeggen, 'dacht jij nu maar eens een keer niet'. En ook dat ik niet bij een dozijn vrouwen hoor, maar net die 13e ben.

Ik snap, denk ik wat jij bedoel. Als iedereen in een rode auto rijdt, neem ik een groene. Zo zijn ook vaak mijn reacties. Als mensen iets opschrijven, vraag ik me af, ja maar de andere kant van het probleem/verhaal etc. is...

Toch ben ik het allemaal. Maar om dat uit te leggen, ben ik nog een hele tijd bezig. Daarbij vraag ik me heel wat af, dingen die vroeger voor mij een uitgemaakte zaak waren, bekijk ik nu soms nog eens.

Ik ben eigenlijk in kerkelijk Nederland niet te volgen. Zo zit ik in een GGIN kerk en zo zit in de PKN en bij beide heb ik het naar mijn zin. Dat is eigenlijk een beetje vreemd.

Weet je, je hoeft niet te reageren hoor en je staat niet bij mij in de schuld. Reageer nu maar gewoon op de postings die nog komen. Mijn postings zijn ook niet altijd van hoog niveau.. Ik zal beter mijn best doen om goed te reageren.

Nogmaals, ik hoop dat je morgen een goede dag hebt.

Desiree
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Terri »

Desiree schreef:Oeps... ik voel me wel een beetje aangesproken, maar dat geeft niet hoor...

Dia,

Ik heb weleens horen zeggen, 'dacht jij nu maar eens een keer niet'. En ook dat ik niet bij een dozijn vrouwen hoor, maar net die 13e ben.

Ik snap, denk ik wat jij bedoel. Als iedereen in een rode auto rijdt, neem ik een groene. Zo zijn ook vaak mijn reacties. Als mensen iets opschrijven, vraag ik me af, ja maar de andere kant van het probleem/verhaal etc. is...

Toch ben ik het allemaal. Maar om dat uit te leggen, ben ik nog een hele tijd bezig. Daarbij vraag ik me heel wat af, dingen die vroeger voor mij een uitgemaakte zaak waren, bekijk ik nu soms nog eens.

Ik ben eigenlijk in kerkelijk Nederland niet te volgen. Zo zit ik in een GGIN kerk en zo zit in de PKN en bij beide heb ik het naar mijn zin. Dat is eigenlijk een beetje vreemd.

Weet je, je hoeft niet te reageren hoor en je staat niet bij mij in de schuld. Reageer nu maar gewoon op de postings die nog komen. Mijn postings zijn ook niet altijd van hoog niveau.. Ik zal beter mijn best doen om goed te reageren.

Nogmaals, ik hoop dat je morgen een goede dag hebt.

Desiree
Dank je zuster, ik herken heel veel, alleen jij verwoordt het beter, ik kan van je leren.
Gezegende zondag.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door -DIA- »

IK VOND NOG EEN LIJST MET ALLE VOORGANERS DIE IN RIJSSEN GETSTAAN HEBBEN, NA DE AFSCHEIDING
Misschien voor iemand de kleine kerkgeschiedenis geïnteresseerd is?

AFKORTINGEN:
CAG = Chr. Afgescheiden Gem.
CGK = Chr. Geref. Kerken
Tussen 1841-1869 was de Walkerk (voorloper van GG Rijssen-Noord) een paar jaren Christelijk Gereformeerd
ZCGG = Zelfstandig Geref. Gem. o/h Kruis
GG = Geref. Gemeenten
OGG = (vrije) Oud Ger. Gem.
OGGiN = Oud Ger. Gem in Ned.
GGiN = Geref. Gem in Ned.
GGiN(bv) = Geref. Gem in Ned buiten verband
GGiN* = Geref. Gem. in Ned. (ander buiten verband)

PREDIKANTEN en OEFENAARS vanaf de Afscheiding in Rijssen:
Alles in chronologische volgorde na de bevestiging (ongeacht
kerkverband)
1. 1836-1841 Oef. O. Voortman - CAG
2. 1839-1841 Ds. K. Wildeboer - CAG
3. 1962-1864 Oef. J.H. Brilman - CAG
4. 1964-1869 Ds. J.H. Brilman - CGK
5. 1862-1883 Ds. J. Diephuis - CGK (1841-69)
6. 1885-1888 Ds. L. Spoel - ZCGG
7. 1893-1897 Ds. J.J. Grass - ZCGG
8. 1901-1905 Ds. P. van der Heijden - ZCGG
9. 1906-1938 Oef. L. Wijting - ZCGG/GG
10. 1912-1916 Ds. B. van Neerbos - GG
11. 1917-1924 Ds. M. Hofman - GG
12. 1927-1953 Ds. J. van Wier - OGG/OGGiN
13. 1938-1943 Ds. J. Vreugdenhil - GG
14. 1943-1947 Ds. W.C. Lamaim
15. 1947-1956 Ds. P. Honkoop - GG
16. 1956-1961 Ds. M. Blok - GG
17. 1960-1965 Ds. D.L. Aangeenbrug - GGiN
18. 1960-1963 Ds. W. van Dijk - OGGiN
19. 1960-1977 Ds. H.A. Vosman - OGG
20. 1961-1964 Ds. J. van Haaren - GG
21. 1964-1984 Ds. A. Bregman - GG
22. 1965-1975 Ds. J. Slager - OGGiN
23. 1968-2004 Ds. J. De Groot - GGiN/GGiN(bv)
24. 1970-1973 Ds. J. Mijnders - GG
25. 1973-1976 Ds. C. Ph. Groenewegen - GGiN*
26. 1974-1982 Ds. J. Mol - GG
27. 1977-1982 Ds. A. van der Meer OGGiN
28. 1979-1986 Ds. A. Kot - OGG
29. 1983-1991 Ds. J. Karels - GG
30. 1985-2000 Ds. J.M. Kleppe - GG
31. 1987-1991 Ds. J. Goudriaan - OGG
32. 1991-2007 Ds. J. van Prooijen - OGG
33. 1992-1997 Ds. J.W. Verweij - GG
34. 1998-2003 Ds. A. Kort - OGGiN
35. 2001-nu Ds. C.A. van Dieren - GG
36. 2001-2017 Ds. A. Schreuder - GG
37. 2008-nu Ds. C.L. Onderdelinden - OGG
38. 2005-2011 Ds. D. De Wit - GG
39 2013-2018 Ds. J. van Laar - GG
40. 2017-nu Ds. S.W. Janse - GG

De aftakking na de vereniging Doleantie/CAK is hier niet vermeld
Laatst gewijzigd door -DIA- op 01 feb 2019, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Dodo »

Kan de topictitel niet aangepast worden? Er staat een storende fout in.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Kan de topictitel niet aangepast worden? Er staat een storende fout in.
Ik zie het ook. En het is eerder ook al eens opgemerkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gedenk uw voorgangers

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:Kan de topictitel niet aangepast worden? Er staat een storende fout in.
Ik zie het ook. En het is eerder ook al eens opgemerkt.
Ik vermoed dat het Zuid-Afrikaans is, aangezien het eerste bericht in dit topic ook in die taal is geschreven. Maar ik heb het intussen aangepast.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:27. 1977-1986 Ds. A. van der Meer OGGiN
Dat laatste jaartal moet 1982 zijn, denk ik.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:27. 1977-1986 Ds. A. van der Meer OGGiN
Dat laatste jaartal moet 1982 zijn, denk ik.
Dat kan, het staat volgens mij niet op de website van oudgereformeerdegeneenten.nl
Er staat geen afscheidsdatum bij, alleen. "1987 Overgang naar Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland"
Soms is de website niet helemaal compleet. Zo is ook van ds. van Wier niet na te gaan hoe lang hij hier stond.
Hij heeft wel een nieuw kerkverband gesticht, waaruit de huidige (Vrije) OGG is ontstaan.
Later opgenomen in het landelijk verband, maar met het beroepen van ds. H.A. Vosman weer buiten verband geraakt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedenk uw voorgangers

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
Dodo schreef:Kan de topictitel niet aangepast worden? Er staat een storende fout in.
Ik zie het ook. En het is eerder ook al eens opgemerkt.
Ik vermoed dat het Zuid-Afrikaans is, aangezien het eerste bericht in dit topic ook in die taal is geschreven. Maar ik heb het intussen aangepast.
Volgens de website waar naar verwezen wordt zou het in het Afrikaans 'Gedenk julle voorgangers' zijn. Maar goed, ik ken die taal niet, al is die wel redelijk goed te volgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:27. 1977-1986 Ds. A. van der Meer OGGiN
Dat laatste jaartal moet 1982 zijn, denk ik.
Dat kan, het staat volgens mij niet op de website van oudgereformeerdegeneenten.nl
Er staat geen afscheidsdatum bij, alleen. "1987 Overgang naar Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland"
Ds. A. van der Meer stond van 1982 tot 1986 in Sint Philipsland. Daarna heeft hij een beroep aangenomen naar Wekerom. Die gemeente ging vanaf dat moment tot de OGGiN behoren.
Plaats reactie