Gedenk uw voorgangers

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Desiree »

Bij ons bij de HHK wordt er ook verschil gemaakt. De een wordt wel uitgenodigd, de ander niet. Wij vinden dat thuis heel fout. HHK is HHK. Maar wij zitten niet in de kerkenraad en met mij moet je niet praten, want ik heb geen kerkmuren...

Als klein kind werd mij verteld dat er een dominee was waar je niet naar toe moest gaan, want God's volk leed daar honger. Jaren later kwam ik er zelf en ik had geen honger na de preek. Wat was die honger dan... nu, dan was juist de bevinding die ontbrak. De Bijbel werd uitgelegd en de dominee verkondigde de Christus. Meer niet. Positieve is dat men zich nooit identificeert aan de bekering van de dominee, nadeel is wel, als je twijfelt op de weg, is het weleens fijn om de ervaring van een ander te horen, maar dat kan ook met een onderling gesprek.

Is een preek zonder bevinding verkeerd of onbijbels... nee, dat denk ik persoonlijk niet. Maar de ervaring van een ander kan enerzijds wel fijn zijn aan de andere kant een sta in de weg zijn.

Ik heb cd's van Ds Van de Net en die zijn heel fijn. Toch kan ik graag naar Ds. Van Dieren luisteren.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Curatorium schreef:Als je zelfs enkele GG-predikanten, die wat linkser zijn dan je gewend bent, als niet-bevindelijk aanduid moet je misschien eens bij jezelf ten rade gaan wat je er dan wel onder verstaat.
Ik versta onder bevindelijk wat het altijd was: Een predikant moet zelf weten waarover hij
spreekt, anders -dat voelt iedereen op zijn klompen wel aan- krijg je een preek die op
zich wel waar kan zijn, maar toch zijn uitwerking mist. Weer een bekend voorbeeld, al
vaker genoemd: Wie weet uit welke grote nood en dood zijn ziel verlost is kan erover spreken,
en met bewogenheid en ernst de volle diepte daarvan proberen over te dragen op de
hoorders. Slaat men de zielsgangen over, die de Heere doorgaans met Zijn volk houdt,
dan blijft er een volk rondlopen met zielenraadsels, of erger, zo´n ziel wordt compleet verward.
De verontruste ziel hoort immers zaken die hij/zij niet ziels-bevindelijk kan plaatsen.
Dat bedoel ik dus: Het leven en de dood moet verklaard worden, uitgeklaard, de gangen en
wegen die de praktijk van het leven leert. En -in meen ter overvloede- ik wil er nog wel
aan toevoegen dat, zolang als de blote waarheid wordt gepreekt, deze ook door God gezegend
kan worden, maar het is niet Gods gewone weg.
Er zijn voorbeelden van predikanten die na een bepaalde gebeurtenis, bijv. een ernstige ziekte of een sterfgeval,
"anders" zijn gaan preken.
Een dominee die "over" de zaken spreekt, zal afstandelijker overkomen.
Het is met heel veel dingen zo. Je kunt er dichtbij komen met je begrip, pas als je iets meegemaakt hebt, praat je erUIT.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door ejvl »

Het is ook persoonlijk.
Ik versta onder bevindelijk weer iets anders, namelijk dat Gods woord in alle lengte en breedte gepredikt word, wet en evangelie.
En ik vind het veel minder belangrijk te horen op welke manier God Zijn volk bekeerd en welke gangen en wegen hiermee verbonden zijn, ik vind het belangrijker als er vruchten zijn.
En ik zie het gevaar erin dat mensen zich gaan spiegelen aan gangen en wegen en daardoor in de donkerheid en ongeloof terecht kunnen komen omdat ze dit of dat nog niet hebben meegemaakt en de mensen die dit wel hebben meegemaakt een soort elite worden, uitzonderingen in een kerk.
Let wel, ik zeg wel dat Gods volk, hoe dan ook, allemaal wet en evangelie, dood en leven, vloek en zegen gekend zullen hebben, ellende, verlossing en dankbaarheid, de manier waarop, diepte, lengte, telt niet mee, want daar gaat het niet om, al kan het wel een vertroosting zijn voor mensen die in de ellende zitten, al mag het nooit een rustpunt zijn zo van "ik maak hetzelfde mee dus voor mij komt het wel goed".

Natuurlijk mag en kan het wel genoemd worden, het moet echter niet de hoofdmoot zijn, dit moet alleen Gods woord zijn, in evenwicht, een woord voor Gods volk en een woord voor de onbekeerde mens, de aanbieding en voorstelling van genade.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Mara »

Professor Baars zei er dit over:

Bevindelijke preek is ook onderscheidende preek

Bevinding; daar is tegenwoordig moeilijk nog een eenduidige betekenis voor te geven. Sommigen noemen de prediking bevindelijk als die een persoonlijke of een bemoedigende boodschap bevat. Van huis uit ligt echter in het woord bevinding ook uitdrukkelijk een aspect van toetsing. Anders gezegd: bevindelijke prediking is ook onderscheidende prediking.

van RD.nl afgehaald.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door -DIA- »

We zouden ook kunnen spreken van een voorwerpelijke en een onderwerpelijke prediking.

In feite kan een voorwerpelijke preek door iedereen met een goed verstand uitgesproken worden.
Dat ligt totaal anders bij een onderwerpelijke preek.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:We zouden ook kunnen spreken van een voorwerpelijke en een onderwerpelijke prediking.

In feite kan een voorwerpelijke preek door iedereen met een goed verstand uitgesproken worden.
Dat ligt totaal anders bij een onderwerpelijke preek.
Nee hoor, iemand met een beetje verstand en gevoel kan ook een onderwerpelijke preek houden. Zelfs zo dat anderen van Gods volk er lovend over kunnen spreken.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Desiree »

We gaan weer een beetje off-topic maar ik doe er zelf aan mee.

Toch denk ik, dat het ook andersom kan Dia. Maar ik wil met mijn reacties (die vaak spontaan zijn) geen problemen maken. Ik denk zelf dat mensen bevinding kunnen kopiëren. Maar dat vind ik niet verstandig. Je bedriegt jezelf en daarmee ook anderen, bovendien komt de eeuwigheid eraan en dan.
Ik dacht vroeger van een Ds. dat hij de Heere niet kende (hoe je kunt denken als je jong bent) totdat ik de dominee persoonlijk sprak. Uit de eerste paar woorden dacht ik al direkt (ik schaamde me) 'ik zit hartstikke mis', deze dominee kent de Heere wel. Hij had een bepaalde manier van prediken, die ik toen nog niet gewoon was. Toch herinner ik me van die keren dat ik bijvoorbeeld bij Ds. Wink was (weer de heel andere kant) die een heel direkte manier van spreken had, dat je zijn 'relatie' met de Heere gewoon kon 'voelen' in de preek. Dat heeft op mij wel indruk gemaakt.

Maar ik heb het nu denk ik meer over eruit praten of erover praten.

Weet je, ik ben dankbaar voor de dominees/voorgangers die er (geweest) zijn. Van rechts naar links.. allemaal met hun talenten en manier van aanpak. Het is fijn om naar God's huis te mogen gaan om daar de luisteren naar de dienstknecht van God.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:We zouden ook kunnen spreken van een voorwerpelijke en een onderwerpelijke prediking.

In feite kan een voorwerpelijke preek door iedereen met een goed verstand uitgesproken worden.
Dat ligt totaal anders bij een onderwerpelijke preek.
Nee hoor, iemand met een beetje verstand en gevoel kan ook een onderwerpelijke preek houden. Zelfs zo dat anderen van Gods volk er lovend over kunnen spreken.
Wat jij noemt is slechts misleiding of betovering, dat kan wel. Dat dan zelfs een kind van
God het even niet doorheeft. Maar de scheiding ligt er intussen wel hemelsbreed.
Met je verstand, hoe schrander ook, is het kan onmogelijk om een onderwerpelijke
preek te houden. Dan blijft het een papagaaienpreek, en dat voel je meestal toch wel
aan. En de natuurlijke mens kan niet verstaan de dingen die des Geestes Gods zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door helma »

wat wil je horen? Dat je hart verklaard wordt of dat Gods vaderhart verklaard wordt......
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door -DIA- »

helma schreef:wat wil je horen? Dat je hart verklaard wordt of dat Gods vaderhart verklaard wordt......
Dat de leraar kan onderscheidenlijk kan onderwijzen in de gangen en wegen die de Heere
met Zijn volk houdt, en altijd heeft gehouden. Lees de psalmen maar eens aandachtig door
Dat geeft aansluiten, insluiten en vereniging. Of het geeft een buitensluiten. Het is altijd een
van beide. Dan mogen de harten wel een zo wonderlijk ineen vloeien. Dat lukt de 'namaak' niet
als is die nog zo 'goed'. Namaak heeft geen vat op meer geoefende kinderen Gods...

Die liefdegeur moet elk tot liefde nopen,
Als d' olie, die, van Arons hoofd gedropen,
Zijn baard en klederzoom doortrekt;
Z' is als de dauw, die Hermons kruin bedekt,
Die Sions top met vruchtbaar vocht besproeit,
En op zijn bergen nedervloeit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Wilhelm »

DIA, zouden geoefende kinderen Gods, Judas door gehad hebben?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:DIA, zouden geoefende kinderen Gods, Judas door gehad hebben?
Ik stop met dergelijke wantrouwende vragen.
Je kan het weten, ik leen me niet meer voor alle onnozele vragen die iedereen wel kan weten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:We zouden ook kunnen spreken van een voorwerpelijke en een onderwerpelijke prediking.

In feite kan een voorwerpelijke preek door iedereen met een goed verstand uitgesproken worden.
Dat ligt totaal anders bij een onderwerpelijke preek.
Nee hoor, iemand met een beetje verstand en gevoel kan ook een onderwerpelijke preek houden. Zelfs zo dat anderen van Gods volk er lovend over kunnen spreken.
Wat jij noemt is slechts misleiding of betovering, dat kan wel. Dat dan zelfs een kind van
God het even niet doorheeft. Maar de scheiding ligt er intussen wel hemelsbreed.
Met je verstand, hoe schrander ook, is het kan onmogelijk om een onderwerpelijke
preek te houden. Dan blijft het een papagaaienpreek, en dat voel je meestal toch wel
aan. En de natuurlijke mens kan niet verstaan de dingen die des Geestes Gods zijn.
Maar welke functie heeft een preek dan volgens jou?
Die laatste tekst die je noemt ben je nu namelijk lelijk aan het misbruiken.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:
Wilhelm schreef:DIA, zouden geoefende kinderen Gods, Judas door gehad hebben?
Ik stop met dergelijke wantrouwende vragen.
Je kan het weten, ik leen me niet meer voor alle onnozele vragen die iedereen wel kan weten.
Vlucht nou juist niet weg voor deze vraag, want door er eerlijk mee om te gaan(lees met jezelf) zouden de schellen wel eens van je ogen kunnen vallen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
helma schreef:wat wil je horen? Dat je hart verklaard wordt of dat Gods vaderhart verklaard wordt......
Dat de leraar kan onderscheidenlijk kan onderwijzen in de gangen en wegen die de Heere
met Zijn volk houdt, en altijd heeft gehouden. Lees de psalmen maar eens aandachtig door
Dat geeft aansluiten, insluiten en vereniging. Of het geeft een buitensluiten. Het is altijd een
van beide. Dan mogen de harten wel een zo wonderlijk ineen vloeien. Dat lukt de 'namaak' niet
als is die nog zo 'goed'. Namaak heeft geen vat op meer geoefende kinderen Gods...

Die liefdegeur moet elk tot liefde nopen,
Als d' olie, die, van Arons hoofd gedropen,
Zijn baard en klederzoom doortrekt;
Z' is als de dauw, die Hermons kruin bedekt,
Die Sions top met vruchtbaar vocht besproeit,
En op zijn bergen nedervloeit.
Vroeger op de gezelschapsavonden had je ook wel eens een papegaai er tussen zitten. Bekeringsverhaal uit het hoofd geleerd en o o wat waren ze dan onder de indruk.
Want had de Heere die man toch door wonderlijke wegen geleid.
Dat kon best lang duren, maar eens viel zo iemand toch door de mand.
Er hoefde maar ééntje er tussen te zitten, die het verschil proefde, het kwam er dichtbij.
Jullie zullen ongetwijfeld ook wel eens zo'n verhaal gehoord hebben. Bekeringsverhaal uit een boekje geleerd.
Maar ik denk dat de Heere ons dan oren geeft om te horen en opmerkingsgave.
Anders zouden we het toch rustig kunnen uithouden onder een middelmatig preekje, of meewaaien met allerlei winden van leer?
Ik weet het, de dominee "moet er tussenuit vallen".
Maar ik begrijp wat DIA steeds bedoeld te zeggen, zijn we daar nu al zo ver van af?
Velen van jullie zitten toch wekelijks onder een onderscheidende prediking?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie