Gedenk uw voorgangers

Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Bookreader »

astroguy schreef:
Afgewezen schreef:Misschien kan een moderator eerst de topictitel aanpassen: 'Gedenk uw voorgangers'.
:)
Degene die dit topic gestart heeft is Afrikaanstalig en de titel is dan ook in het Afrikaans gesteld. In deze taal is het aanwijzend voornaamwoord voor uw u geworden. Het is dus geen spelfout.
Dat dacht ik al.
Alleen: wat je aanwijzend voornaamwoord noemt, is in werkelijkheid het bezittelijke voornaamwoord.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Bookreader »

-DIA- schreef:Op mijn kinderlijke manier deed ik dat ook. Maar ik begreep er niet veel van.
Eén woordje vatte post: BEPAALD.
Hij noemde steeds het woordje BEPAALD. Als kind begreep ik dat het een
belangrijk woord moest zijn, maar ik begreep er verder niets van.
Dat vond ik wel een beetje herkenbaar uit je openhartige verhaal. Zo had ik in mijn jonge jaren - ik zal hooguit 7 jaar geweest zijn - eens een predikant, die de tekst herhaalde: "Het woord van Christus wone rijkelijk in u" (Kolossenzen 3:16a). Ik begreep die tekst niet, maar hij bleef wel hangen! Thuis had ik het erover. Ik kan het me tot op de dag van vandaag nog herinneren.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Gebruikersavatar
aboricultura
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 nov 2008, 18:34

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door aboricultura »

Ik denk nog vaak met weemoed terug aan mijn voorgangers die ik zoveel jaren heb mogen horen.
Dat waren mannen met veel geestelijke ervaring en dat waren echt geen brave hendrikken.
Tegenwoordig zijn het allemaal van die nette dominees die bang zijn om een verkeerd woord of uitdrukking gebruiken.
Vroeger stonden ze nog wel eens te stampen op de preekstoel of vlogen er zakdoekjes door de lucht maar nu? allemaal nette brave voorgangers.

Toch er staat nog wat achter : en volg hun geloof na.Door die mannen heen zien wie God is voor een zondig mens om dan jaloers te worden om hun geloof.
En te bidden om een kruimeltje van dat geloof.
Elisa bad of er een deel van de geest van Elia op hem mocht vallen
heb dan de waarheid en de vrede lief
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Gian »

aboricultura schreef: En te bidden om een kruimeltje van dat geloof.
Elisa bad of er een deel van de geest van Elia op hem mocht vallen
Waarom een kruimeltje?

Elisa bad ook om twee delen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Desiree »

Mooie bijdrage Dia!


Nog geen voorganger :) , wel iemand die veel heeft betekend in 'mijn' geloofsleven is o.a.

Gian (In de tijd dat ik in een 'fase' bleef steken.)

In de tijd dat ik de Heere heb leren kennen, was ik een zwervende op het kerkelijke gebied. Dus ja, dan kan ik zoveel namen noemen. Met weemoed denk ik aan een voorganger die het toch niet gelooft dat ik de Heere heb leren kennen als ik het hem vertel. Ondanks dat het een zware leer was, en ik sidderend in de kerk heb gezeten, is de basis daar toch meegegeven. Met dankbaarheid denk ik aan de avonden van toendertijd Koos de Jong waar de doorbraak kwam en ik daarom verdrietig ben als mensen er niet positief over kunnen zijn. Aan de andere kant vergeet ik nooit dat Ds. Wink zei: Het groene licht naar boven staat altijd aan. (Hij had zo'n hekel aan rood licht blijkbaar :nonnon )

Dus ja, het waren dienstknechten van God die op je pad kwamen en allemaal de weg hebben gewezen naar God toe. Ieder op zijn wijze. Ik zou het geweldig vinden als ik al die mensen die nog leven, naast elkaar in de kerkbank bij ons kwamen. Als cadeau voor mijn verjaardag over een poosje.
Laatst gewijzigd door Desiree op 25 apr 2013, 09:29, 4 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
aboricultura
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 nov 2008, 18:34

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door aboricultura »

Gian schreef:
aboricultura schreef: En te bidden om een kruimeltje van dat geloof.
Elisa bad of er een deel van de geest van Elia op hem mocht vallen
Waarom een kruimeltje?

Elisa bad ook om twee delen.
Bedamkt ik wist niet precies hoe het er staat maar ik bedoel eigenlijk het beide en een kruimeltje maar ook veel meer idd twee delen.
heb dan de waarheid en de vrede lief
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: KERKDIENSTEN IN WIERDEN EN ENTER
Predikanten die ik daarna hoorde, en waar ik grote achting voor had, gingen in die
tijd veel voor in de vacante gemeenten Enter en Wierden. Daar leede ik in de
weekdiensten zo ongeveer alle predikante van de gemeenten kenen. Want
met name Enter, had veel weekdiensten. En dat is nog zo,. In de zomermanden
is worden de weekdiensten in Enter goed bezocht. Ook velen uit Rijssen wonen
de diensten bij. Predikanten die mij daar veel tot onderwijs waren, waren met name:
Ds. J. Koster, ds. E. Venema, maar er waren er meer. De weekdiensten in Enter
en Wierden waren hoogtijden, waar we naar uitkeken.
Mooie bijdrage, DIA :super
Maar tegelijkertijd ook wel illustratief voor de diversiteit. Want ook wij waren destijds dikwijls in Enter. Predikanten als ds. Kattenberg, Driessen en Van der Net waren daar regelmatig zondags te horen. En die kwamen er is Rijssen niet in :huhu
Bij die diensten heb ik je nooit gezien, geloof ik ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door SecorDabar »

jakobmarin schreef:
SecorDabar schreef:Ik was eigenlijk wel benieuwd welke reeds overleden predikant(en)
de forumleden zouden willen gedenken en waarom?
Met dat laatste zou gedacht kunnen worden aan prediking of pastoraat of om het karakter van de predikant.

Niet om de persoon te vereren, maar om hetgeen de Heere heeft geschonken in uw voorganger(s).
Moeten het perse predikanten zijn? En perse overleden?
Of mogen het ook andere 'voorgangers' zijn?
Beste Jacobmarin,
Er staat geschreven: die u het Woord Gods gesproken hebben.
Dus het staat er in voltooid verleden tijd.
Meestal denken we dan aan overleden voorgangers.

Ik zou niet zo snel een nog in leven zijnde Dienaar des Woords in goede herinneringen willen brengen.
Ik zou dan de goede herinneringen willen koesteren, totdat zij zijn overleden.
Deze kunnen we inmmers, omdat zij in leven zijn in die zin, ook nog niet gedenken.
We kunnen tot op zekere hoogte wel een predikant hoogachten:
om de leer die naar de Godzaligheid is, en om hun nauwgezette Christelijke levenswandel.

Trouwens, als we dat doen nog met in leven zijnde predikanten........
..... een goede herinnering zou ook zo kunnen omslaan in een minder gunstige herinnering,
want ook Dienaren des Woords zijn mensen, en kunnen een misstap begaan in leer en leven :hum
Ja eerste hoog aangeschreven, en dan.......vul zelf maar in.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door jakobmarin »

SecorDabar schreef:
jakobmarin schreef:
SecorDabar schreef:Ik was eigenlijk wel benieuwd welke reeds overleden predikant(en)
de forumleden zouden willen gedenken en waarom?
Met dat laatste zou gedacht kunnen worden aan prediking of pastoraat of om het karakter van de predikant.

Niet om de persoon te vereren, maar om hetgeen de Heere heeft geschonken in uw voorganger(s).
Moeten het perse predikanten zijn? En perse overleden?
Of mogen het ook andere 'voorgangers' zijn?
Beste Jacobmarin,
Er staat geschreven: die u het Woord Gods gesproken hebben.
Dus het staat er in voltooid verleden tijd.
Meestal denken we dan aan overleden voorgangers.
OK, niet perse predikanten dus, maar wel overleden.

Dan kan ik er ook nog wel opnoemen waarvan ik de woorden nog vaak gedenk:
- C.S. Lewis
- Aurelius Augustinus
- Thomas a Kempis
- Charles Haddon Spurgeon (overigens wel predikant)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door helma »

In de eerste plaats denk ik aan mijn eigen vader. Vanaf de kleuterschool catechisatie van hem gehad tot mijn 18e.
Ook in ons ouderlijk huis veel meegekregen. En nog trouwens.
Als ik denk aan predikanten dan heeft de Heere zoveel predikanten uit verschillende kerkverbanden gebruikt om mij onderwijs te geven en voedsel.
Eigen predikanten/consulenten....als Ds Koster/Mijnders/AFHonkoop/Sonnevelt/PdenButter/ProfBaars; maar ook Ds Simons/MPronk/EtienneMaritz/drBeeke/PaulWasher/MvanCampen

Soms predikanten waar ik weinig van verwachtte; soms predikanten niet waar ik het wél van verwachtte.


Ik merk ook dat de ene dominee meer voor me betekende juist in de beginfase en de ander meer tot zegen was toen ik al meer van de Heere had leren kennen.
Dan zie je ook dat elk zijn onderscheiden gave heeft en dat de Heere ze allemaal dienstbaar acht en gebruikt voor de uitbreiding en tot standkoming van Zijn Kerk.

Ook vrienden/vriendinnen wil de Heere gebruiken in mijn leven. Gelukkig mag ik er verschillende hebben met wie ik van hart tot hart kan spreken/van mag leren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: KERKDIENSTEN IN WIERDEN EN ENTER
Predikanten die ik daarna hoorde, en waar ik grote achting voor had, gingen in die
tijd veel voor in de vacante gemeenten Enter en Wierden. Daar leede ik in de
weekdiensten zo ongeveer alle predikante van de gemeenten kenen. Want
met name Enter, had veel weekdiensten. En dat is nog zo,. In de zomermanden
is worden de weekdiensten in Enter goed bezocht. Ook velen uit Rijssen wonen
de diensten bij. Predikanten die mij daar veel tot onderwijs waren, waren met name:
Ds. J. Koster, ds. E. Venema, maar er waren er meer. De weekdiensten in Enter
en Wierden waren hoogtijden, waar we naar uitkeken.
Mooie bijdrage, DIA :super
Maar tegelijkertijd ook wel illustratief voor de diversiteit. Want ook wij waren destijds dikwijls in Enter. Predikanten als ds. Kattenberg, Driessen en Van der Net waren daar regelmatig zondags te horen. En die kwamen er is Rijssen niet in :huhu
Bij die diensten heb ik je nooit gezien, geloof ik ;)
Dat is van de laatste jaren, nadat in de kerkenraad in Enter wat wisselingen zijn geweest.
Predikanten uit de bevindelijke flank heb je helaas de laatste jaren daar niet zoveel meer
gehoord. Erg jammer. En dat is erg zacht uitgedrukt... Want men handelt immers wel
met zielen naar die grote eeuwigheid. Nu kunnen de preken wel veranderen, maar God
veranderd niet. Ook niet in Enter... Ik sprak over de tijd dat er nog vaak predikanten
uit de bevindelijke flank voorgingen. Dat kon nog in de jaren 90... Daarna werd het meer
en meer een zeldzaamheid

PS Waarom maakt u deze opmerking toch? Belust op verwijdering? Sensatie? Ik ben haast
geneigd om dit richting scheurmakerij te noemen. U wist hoe ik zou reageren. Waarom deed u
deze opmerking dan? Straks valt het hele forum er weer over. Zwijg eens als het niet
noodzakelijk is. U werkt vaak discussies in de hand waar u van lijkt te genieten: De GG in een
kwaad daglicht zetten waar het maar kan. Sorry lieve vriend, maar dat moeten we toch
niet bewust opzoeken? Wat heb u eraan? Wat Gods volk tot een grote droefheid is, daar
lijkt u zich in te verblijden. Niet alzo, mijn vriend, maar probeer het goede naar voren te halen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Dat is van de laatste jaren, nadat in de kerkenraad in Enter wat wisselingen zijn geweest.
Predikanten uit de bevindelijke flank heb je helaas de laatste jaren daar niet zoveel meer
gehoord. Erg jammer. En dat is erg zacht uitgedrukt... Want men handelt immers wel
met zielen naar die grote eeuwigheid. Nu kunnen de preken wel veranderen, maar God
veranderd niet. Ook niet in Enter... Ik sprak over de tijd dat er nog vaak predikanten
uit de bevindelijke flank voorgingen. Dat kon nog in de jaren 90... Daarna werd het meer
en meer een zeldzaamheid

PS Waarom maakt u deze opmerking toch? Belust op verwijdering? Sensatie? Ik ben haast
geneigd om dit richting scheurmakerij te noemen. U wist hoe ik zou reageren. Waarom deed u
deze opmerking dan? Straks valt het hele forum er weer over. Zwijg eens als het niet
noodzakelijk is. U werkt vaak discussies in de hand waar u van lijkt te genieten: De GG in een
kwaad daglicht zetten waar het maar kan.
Sorry lieve vriend, maar dat moeten we toch
niet bewust opzoeken? Wat heb u eraan? Wat Gods volk tot een grote droefheid is, daar
lijkt u zich in te verblijden. Niet alzo, mijn vriend, maar probeer het goede naar voren te halen.
Beste DIA,
Kijk even naar de twee rood gekleurde zinnen: Je doet precies datgene wat je Hendrikus verwijt!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door SecorDabar »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Dat is van de laatste jaren, nadat in de kerkenraad in Enter wat wisselingen zijn geweest.
Predikanten uit de bevindelijke flank heb je helaas de laatste jaren daar niet zoveel meer
gehoord. Erg jammer. En dat is erg zacht uitgedrukt... Want men handelt immers wel
met zielen naar die grote eeuwigheid. Nu kunnen de preken wel veranderen, maar God
veranderd niet. Ook niet in Enter... Ik sprak over de tijd dat er nog vaak predikanten
uit de bevindelijke flank voorgingen. Dat kon nog in de jaren 90... Daarna werd het meer
en meer een zeldzaamheid

PS Waarom maakt u deze opmerking toch? Belust op verwijdering? Sensatie? Ik ben haast
geneigd om dit richting scheurmakerij te noemen. U wist hoe ik zou reageren. Waarom deed u
deze opmerking dan? Straks valt het hele forum er weer over. Zwijg eens als het niet
noodzakelijk is. U werkt vaak discussies in de hand waar u van lijkt te genieten: De GG in een
kwaad daglicht zetten waar het maar kan.
Sorry lieve vriend, maar dat moeten we toch
niet bewust opzoeken? Wat heb u eraan? Wat Gods volk tot een grote droefheid is, daar
lijkt u zich in te verblijden. Niet alzo, mijn vriend, maar probeer het goede naar voren te halen.
Beste DIA,
Kijk even naar de twee rood gekleurde zinnen: Je doet precies datgene wat je Hendrikus verwijt!
Beste Luther,
Hier krijgen we een beetje een onvruchtbare welles-nietus discussie of een prediking bevindelijk is.
Ik ben natuurlijk een buitenstaander wat de Geref. Gemeente betreft.
Er zijn meer kerken waar verontrusting is, dus dan is het ook wel weer logisch dat die verontrusting geuit wordt.
Kijk bijvoorbeeld maar naar de Geref.Kerken Vrijgemaakt: wat een verontruste websites zijn er zelfs over
het verval van het Gereformeerde belijden ontstaan.

Het allerbeste is wel om met al onze verontrusting in gebed dit voor de Heere neer te leggen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door Curatorium »

Als je zelfs enkele GG-predikanten, die wat linkser zijn dan je gewend bent, als niet-bevindelijk aanduid moet je misschien eens bij jezelf ten rade gaan wat je er dan wel onder verstaat.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gedenk u voorgangers

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Als je zelfs enkele GG-predikanten, die wat linkser zijn dan je gewend bent, als niet-bevindelijk aanduid moet je misschien eens bij jezelf ten rade gaan wat je er dan wel onder verstaat.
Ik versta onder bevindelijk wat het altijd was: Een predikant moet zelf weten waarover hij
spreekt, anders -dat voelt iedereen op zijn klompen wel aan- krijg je een preek die op
zich wel waar kan zijn, maar toch zijn uitwerking mist. Weer een bekend voorbeeld, al
vaker genoemd: Wie weet uit welke grote nood en dood zijn ziel verlost is kan erover spreken,
en met bewogenheid en ernst de volle diepte daarvan proberen over te dragen op de
hoorders. Slaat men de zielsgangen over, die de Heere doorgaans met Zijn volk houdt,
dan blijft er een volk rondlopen met zielenraadsels, of erger, zo´n ziel wordt compleet verward.
De verontruste ziel hoort immers zaken die hij/zij niet ziels-bevindelijk kan plaatsen.
Dat bedoel ik dus: Het leven en de dood moet verklaard worden, uitgeklaard, de gangen en
wegen die de praktijk van het leven leert. En -in meen ter overvloede- ik wil er nog wel
aan toevoegen dat, zolang als de blote waarheid wordt gepreekt, deze ook door God gezegend
kan worden, maar het is niet Gods gewone weg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie